Batman: Arkham Knight

Batman: Arkham Knight

2015. augusztus 23. 13:16, Vasárnap
Kiadó: Warner Bros Interactive
Fejlesztő: Rocksteady Studios
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i5-750 2,6 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 965 processzor, Nvidia GeForce GTX 660 vagy ATI Radeon HD 7950 grafikus kártya, 6 GB RAM, 55 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i7-3770 4-Core 3,4 GHz-es vagy AMD FX-8350 processzor, Nvidia GeForce GTX 980 vagy ATI Radeon R9 290X grafikus kártya, 8 GB RAM, 55 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Batman: Arkham City, Batman: Arkham Asylum
Kategória: külsőnézetes akciójáték

A legújabb Batman: Arkham-játékot ismét a Rocksteady csapata alkothatta meg, ennek köszönhetően pedig megszületett a valaha készült legjobb akciókaland, amely a Denevéremberhez köthető. Játéktesztünkből mindent megtudhatsz a Batman: Arkham Knight-ról!

Amikor a Rocksteady néhány évvel ezelőtt úgy határozott, hogy videojátékot készítenek Batman kalandjairól, sokan szkeptikusak voltak a témával kapcsolatban, hiszen a korábban szinte csak és kizárólag középszerű, vagy még annál is rosszabb képregényes adaptációk születtek a színtéren. Egy rossz Batman-játék tehát finoman szólva sem hiányzott senkinek sem, azonban az akkor még meglehetősen újoncnak számító londoni alakulat hitt az elképzeléseiben, és már a megjelenés előtt mindenki számára világossá tette, hogy valami nagy dolog készül a háttérben.

Minderről a gyakorlatban is megbizonyosodhattunk, amikor 2009-ben elkészült a Batman: Arkham Asylum a maga zseniális történetével, letaglózó hangulatával, nem mellesleg pedig összetett és élvezetes játékmenetével. A sajtó és a rajongók egyaránt odáig voltak a végeredményért, tehát nem is volt kérdéses, hogy készüljön-e folytatás vagy sem, és bár még kevesebben hittek benne, a Batman: Arkham City végül ugyanazt a színvonalat tudta produkálni, mint közvetlen elődje.

Ekkor azonban történt valami: a Warner szemei előtt súlyos dollárkötegek jelentek meg, és bár a fejlesztők megkapták az első újgenerációs epizódra kikövetelt időmennyiséget, a kiadó szerette volna még előbb trilógiává bővíteni a sorozatot, amivel a Warner Bros. Games Montréal embereit bízták meg. Noha egy tehetséges csapatról beszélünk, összességében mégsem tudták maradéktalanul megvalósítani azt a varázst, ami az eredeti alkotóknak az első két epizódban szinte ösztönszerűen ment.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A 2013-as Batman: Arkham Origins egy kicsit leültette a sorozatot, noha még így is mérföldekkel jobb lett, mint bármelyik képregényes adaptáció - a Deadpool kivételével - a közelmúltból. Valami azonban mégis hiányzott, és egészen az idei esztendőig várnunk kellett arra, hogy végül megfogalmazhassuk problémánkat, lévén egy új, Rocksteady által fejlesztett denevéremberes kalandra szomjaztunk már évek óta, ami a Batman: Arkham Knight című legújabb epizód kipróbálása után vált csak világossá előttünk.

Amint ugyanis betöltjük a játékot, azonnal magával ragad minket az utolérhetetlen hangulat, és ahogy belevetjük magunkat a szó szerint zseniálisra sikerült történetbe, rögtön tudatosul bennünk, hogy a jövőben már csak a britek által készített folytatásokra vagyunk vevők. Minden túlzás nélkül kijelenthető ugyanis, hogy az Arkham Knight az utóbbi évek egyik, ha nem a legjobb sztoriját vonultatja fel a külsőnézetes akciójátékok műfajából! Sokan féltek attól, hogy Joker nélkül - akit rögtön az elején rituálisan hamuvá is perzselhetünk - vajon milyen lesz Batman aktuális kalandja?

Most már kijelenthető, hogy aggodalomra semmi ok, hiszen rögtön két főellenfél is érkezett helyette, így első ízben Madárijesztő, akinek talán nagyobb szerepet is szánhattak volna a készítők, valamint Arkham Knight, akit korábban vadonatúj DC-karakterként mutattak be nekünk, de a kampány egyik legmeglepőbb fordulata lesz, amikor rájövünk, hogy ez azért ebben a formában nem teljesen igaz állítás. Egy kicsit konkrétabban egyébiránt a sztori arról szól, hogy Madárijesztő súlyos fenyegetést intézett Arkham városa ellen, miközben az egész metropoliszt evakuálni kellett, és ha mindez nem lenne elegendő, az imént említett Lovag pluszban a Denevérember fejére pályázik, aki így üldöző és üldözött is lesz egyszerre.

Egészen elképesztő, hogy a történet írói mennyi fordulatot tudtak belecsempészni a kellemesen elnyújtott sztoriba, ami köröket ver az utóbbi évek hasonló témában fogant filmjeire is, aminek hála soha nem tudhatjuk majd, hogy miként alakul egy küldetés kimenetele, vagy milyen irányban folytatódik tovább a cselekmény, így egyre nagyobb izgalmak és rejtélyek várnak ránk, és mikor már a végsőkig feszült minden idegszálunk, a nagy fináléban minden kitisztul előttünk. Nincs üresjárat, nincsenek unalmasabb és szürkébb részek, a színvonal folyamatosan magas, ezért a Batman: Arkham Knight olyan hatást kelt, mint egy letehetetlen könyv.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Tényként könyvelhetjük el, hogy a nagyszerű cselekmény már önmagában is elvitte volna a hátán az alkotást, azonban a Rocksteady nem állt meg ennyinél, a csapat ugyanis gondoskodott arról, hogy a játékmenet tekintetében se okozzanak csalódást rajongóiknak. Ehhez elővették a mókazsákból a régi, jól ismert receptet, amit egy kicsit átírtak, finomítottak, valamint hozzáadtak néhány olyan összetevőt, amelyeknek köszönhetően még egy sima paprikás krumpli is fejedelmi ebéddé válna a kezeik között. Megmaradt például a közvetlen elődben megismert nyitott világ, de ezúttal már egy sokkal élettel telibb, lényegesen összetettebb és változatosabb Arkham Cityt ismerhetünk meg, ahonnan a járókelők még mindig erősen hiányosak, de a történet legalább megmagyarázza, hogy miért.

A hatalmas várost ezúttal is szabadon felfedezhetjük majd, és a főküldetések mellett rengeteg mellékes teendőt is találhatunk az utcákon - természetesen Rébusz is újra ad majd számunkra néhány talányt -, amelyek érdekessége az lesz, hogy többnyire ugyanolyan kidolgozottsággal bírnak, mint a főszál, sőt a legtöbb kötődik is valamilyen formában hozzá. A játékban ezúttal is kiemelkedő szerep jut továbbá az összecsapásoknak és hősünk különleges felszereléseinek! A harcok ugyanolyan iránymutató alapossággal lettek kidolgozva, mint ahogyan azt már megszokhattuk, ezáltal Batman oldalán látványosabbnál látványosabb formában verhetjük le a rosszfiúkat, amelynek során mindenki ugrál, pattog és repked majd, amitől mi garantáltan megszédülhetünk a monitor előtt.

A bunyók most mintha egy kicsit még tovább egyszerűsödtek volna, így a legtöbb esetben elegendő lesz csak az egeret püfölni ahhoz, hogy a Denevérember olyan mutatványokat hajtson végre, amihez egy Street Fighterben a billentyűzet minden gombját le kellene nyomni legalább háromszor. A rengeteg új mozdulat és képesség mellett ezúttal is bevethetjük majd Batman minden speciális kütyüjét, sőt mi több, hősünk kapott egy olyan képességet is, aminek köszönhetően egyszerre akár 6-7 ellenfelet is a padlóra küldhet.

Ezúttal is mi döntjük majd el, hogy megbújunk-e az árnyékban, és apránként tizedeljük meg a gonoszokat, vagy úgy rontunk be hozzájuk, mint szomjas kanász a vidéki kocsmába, hogy néhány jól irányzott ütéssel és rúgással tanítsuk móresre Arkham City merénylőit. További érdekességként emelhetjük ki a Dual Play lehetőség megjelenését, aminek köszönhetően akár harcok során is átvehetjük az irányítást Batman segítői felett, így Macskanő, Robin vagy Éjszárny oldalán is pofozkodhatunk egyet.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Mindez a sok kis apróság azonban eltörpül a Batman: Arkham Knight legnagyobb és legjobb újdonsága mellett, ami természetesen nem más, mint a Batmobile megjelenése. Denevérember speciális járművével nem csak száguldozhatunk az utcákon, hanem lehetőségünk lesz akár távolról is vezérelni, hovatovább átalakítani egy páncélozott harcjárművé, aminek köszönhetően hatásosan vehetjük fel a kesztyűt a ránk támadó tankok, helikopterek és egyéb hasonló nehézfiúk ellen. A Batmobile tulajdonképpen a Robin2 névre is hallgathatna, hiszen egyik legjobb barátunk és segítőtársunk lesz a küldetések során, sőt mi több, konkrét feladatok is épülnek rá.

Apró negatívum hozzá kapcsolódóan, hogy a készítők nem igazán tudtak mit kezdeni a jármű irányításával, ezáltal gyakran képtelenek leszünk kordában tartani már az utakon is, de sokkal rosszabb, amikor ügyességi feladványokat kell végrehajtanunk vele, és például szükségünk lenne arra, hogy pontosan átugrassunk egy tetőre, majd meg is álljunk ott. Összességében azonban több örömet okoz majd nekünk ez a négykerekű csoda, mint amennyi bosszúságot, így ha másért nem is, ezért garantáltan megéri legalább kipróbálni az új Batman: Arkhamot.

Noha a játékmenet kapcsán számtalan apróságot ki lehetne emelni, azonban egy fontosabb dologra mindenképpen érdemes még külön kitérni. Ez nem más, mint a fejlődési rendszer, ami minden eddiginél összetettebb és hatékonyabb is lett a játékban. Nem csak főhősünket tehetjük erősebbé és vértezhetjük fel újabb képességekkel általa, hanem például magát az imént bemutatott Batmobile-t is, ami az izgalmas sztori felgöngyölítésén túl újabb okot ad arra, hogy minden másodpercét kiélvezzük a játéknak. Ezt összességében csak az árnyalja be, hogy a PC-s változat technikai értelemben nem sikerült olyan fényesre, mint például a konzolos verziók. A botrányos portról korábban már sokszor és sok helyen is beszámoltak, ezért nem kívánjuk ezen a téren sokáig szaporítani a szót.

A Batman: Arkham Knightnak valóban vannak óriási hibái ezen a téren, sokszor kifagy, rengeteg bug és grafikai probléma maradt benne, és stabilitásával sincs minden rendben, de jelenlegi állapotában - egy erős gép mellett - már egészen élvezhető a végeredmény, a játék többi részének kimagasló minősége miatt tehát nem táplálhatunk kibékíthetetlen haragot a készítők irányába. Nyilván a helyzet bizonyos szemszögből így is botrányos, de láthattunk azért ennél már sokkal rosszabbat is - például a Ubisoft részéről nem is olyan régen...

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Noha a kinézet tekintetében korábban már a The Witcher 3: Wild Hunt is alaposan levett minket a lábunkról, a Batman: Arkham Knight azonban egy kicsit most még feljebb emeli a CD Projekt RED által lefektetett színvonalat. A játék grafikája ugyanis valami egészen lehengerlő, és bár nyilvánvalóan egy több százezer forintos gépen, valamint 4K felbontásban mutatja meg minden rejtett szépségét, a csodaszép átvezetők, az eső által mosdatott Arkham City, a gondosan kidolgozott karakterek, valamint a látványos mozgás-animációk így is valami egészen elképesztőre sikeredtek.

Nagy gond, hogy az optimalizálás valóban botrányosra sikerült, így vannak olyan részek, amikor minden beállítást a minimumra véve is súlyos akadásokba futhatunk bele, míg máshol maximális részletességgel is tükörsimán, masszív fps-számmal fut a program. Többek között ezen a dolgon is javítaniuk kell még a fejlesztőknek, de összességében a Denevérember legújabb kalandja a küllem terén határozottan iránymutató lett a maga stílusában.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A korábban jól ismert irányítási rendszer és kezelőfelület köszönt minket a játék keretein belül, ami összességében jól működik és átlátható is, ezáltal megérdemelné a maximális pontszámot, de a Batmobile és néhány ügyességi feladvány miatt azért elég sok bosszúság is ér majd minket ezen a téren. Autónkkal például bizonyos esetekben nehézkes lesz az egyszerűnek tűnő közlekedés, a trükközés pedig már egyenesen problémás, de magával a főhőssel sem mindig úgy tudunk mozogni - pláne a kiszögelléseken -, ahogyan azt szeretnénk. Kontrollerrel egy kicsit talán orvosolható a helyzet, de a gondok a beviteli eszköz megváltoztatásával sem oldódnak meg teljesen.

Játszhatóság: Ha valami, akkor a szavatosság tekintetében garantáltan nincs okunk panaszra a Batman: Arkham Knight kapcsán. Ha csak a kampány főbb küldetéseire koncentrálunk, akkor is legalább 20-25 óra vár ránk a játékban, de amennyiben jobban belemerülünk a gyakran a főfeladatokhoz kötődő mellékes teendőkbe is - erősen ajánlott -, akkor ez a szám könnyedén megduplázható. Többjátékos mód ugyan nincs, ellenben nem is hiányzik, noha egy kooperatív móddal azért el tudtuk volna képzelni a kalandokat.

Intelligencia, nehézség: Különösebb probléma a Batman: Arkham-játékok esetében a nehézséggel és a mesterséges intelligenciával soha nem volt, de apró, zavaró tényezők annál inkább. A nehézség például bár végig kiegyensúlyozott, főként az irányításból olyan problémák fakadhatnak, amelyek rendkívül kellemetlen élményeket idézhetnek elő bennünk. Hasonló a helyzet a bunyókkal is, amelyek hiába látványosak, összességében még mindig vontatottak a mesterséges értelem tekintetében, magyarán továbbra is inkább mi vagyunk a támadók, és a körülöttünk lévő emberek csak próbababák, akik nyugodtan megvárják, hogy a földre küldjük őket. Egyszóval: még mindig nincs valódi küzdelemérzete az összecsapásoknak.

Hangok, zene: Egyáltalán nem panaszkodhatunk a hangok és a zenék tekintetében sem a legújabb Batman-játékra, amelyhez újfent olyan szinkronszínészeket válogattak össze a fejlesztők, akik szó szerint élettel töltenek meg minden egyes karaktert. Az olyan nevek, mint Nolan North vagy Troy Baker garanciát jelentenek a minőségre, de mellettük az effektek, a zenék és az egyéb hanghatások is maximális minőséget garantálnak.

Összegzés: A Batman: Arkham Knight ugyan PC-n korántsem indított olyan szerencsésen, mint konzolokon, ugyanakkor a Rocksteady összességében egy kiemelkedően jó videojátékot készített, csak éppen a portolást végző csapat rontott el mindent. Emiatt sem az alkotókra, sem magára a játékra nem haragudhatunk, hiszen a technikai bakikat leszámítva - amelyekből sajnos még mindig nagyon sok van -, zseniális lett a végeredmény.

Az eddigi legjobb és legösszetettebb Batman-játékról beszélünk, ami az első percekben magába szippant, és az utolsó percekig megdöbbentő, helyenként drámai fordulatokkal szegez minket a képernyő elé. Ha szeretted a korábbi epizódokat, és nem futsz azonnal a fórumokra panaszkodni, amennyiben néha kicsit akadozik és bugos a játék, inkább türelemmel tekintesz rá, illetve meglátod a benne rejlő értékeket, akkor az Arkham Knight garantáltan számodra is életre szóló élményt nyújt majd minden tekintetben.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások