Risk II

Risk II

2000. május 3. 01:55, Szerda


Kiadó: Microprose
Fejlesztő: Deep Red

Minimum Követelmény: P166, 32MB RAM, Win95/98
Hasonló játékok: Risk
Kategória: Stratégia
Forrás: The Adrenalin Vault


A világ meghódításáról szóló táblás játékok világában, egy játék mindig az első helyen áll egészen megalkotásától napjainkig. Ez a játék a Risk, amit eredetileg 40 évvel ezelőtt készített a Parker Brothers. Ismertebb vetélytársainál, a Stratego-nál vagy a Diplomacy-nál, a Risk sokkal jobban adja vissza a geopolitikai hatalomért folyó versengést. Minden előzetes kikötés vagy saját vagyon nélkül veted bele magad a háború legdurvább formájába, míg végül a világ a tied lesz.

Az évek folyamán sok számítógépes változat készült a Risk-ből. Bár ezek közül mindegyik kompetens volt, az alapvető probléma mégis az volt, hogy az eredeti játékkal élvezetesebb játszani. Még a Hasbro 1996-os verziója is ebbe a kategóriába esik. Azonban most a Hasbro és a Microprose kiadta a folytatást, a Risk II-t, amihez minden elképzelhető újítást hozzáadtak. A Deep Red Games által fejlesztett stratégiai játékban lehetőség van párhuzamosan folytatni csatákat, a régi játékban nem szereplő területeket is meghódíthatunk és végignézhetjük az ellenfelek animált összecsapásait. De vajon mindez új életet lehel a hatalom utáni ősrégi versengésbe?

     

A játék alapelvei nagyjából változatlanok maradtak. Különböző földi harci egységekkel kell új területeket meghódítanod, és közben védelmezned a saját területedet. A csaták kimeneteléről kockadobással lehet dönteni, de a nagyobb sereggel rendelkező félnek természetesen nagyobbak az esélyei. A térképen a világ 42 területre van felosztva Afrikában, Ázsiában, Ausztráliában, Európában, Észak és Dél-Amerikában. Minden kör négy fázisból áll: diplomáciából, amikor szövetségeket lehet létrehozni, az erősítésből, amikor új alakulatokat helyezel el, a csatából, ahol a szomszédos területeket támadod meg, és a taktikai hadmozdulatokból, amikor a csata után rendezed újra az egységeidet. Ez az egyszerűség, összehasonlítva a mai bonyolult stratégia harci játékokkal, a kulcsa a vonzalomnak, amit kialakít, és ez a kulcsa a véget nem érő kihívásnak is.

     

A játéknak három lehetséges célja lehet. Az első a Világuralom, a leghagyományosabb játékmód, amiben minden területet el kell foglalnunk. A második lehetőség a Küldetés, ami egy olyan játékcél, melyben különböző küldetéseket kell teljesítenünk, amik általában egy vagy több kontinens elfoglalásáról, vagy egy bizonyos színű ellenség elpusztításáról szólnak. A harmadik opció a Főváros, melyben minden játékos kiválaszt egy területet fővárosnak. Az nyer, aki elfoglal egy bizonyos számú fővárost és ugyanakkor megtartja a sajátját.

A három alapvető játékmód a Classic Risk, a Same Time Risk és a Risk Tournament. A Classic Risk pontosan olyan, mint a táblás játék, tehát körökre osztott. A Same Time Risk a legjelentősebb újítás az előző részhez képest, mivel itt a stratégia valós idejű. Így egy területet akár több nép serege is megtámadhat egyszerre. A Risk Tournament-ben 16 különálló játék vár minket. Ezek keverik a Classic és a Same Time variációkat.

     

A területek véletlenszerű módon is feloszthatók a játékosok között, vagy feloszthatók választópontok felhasználásával is. Ezekből minden játékos ugyannyit kap. Ezután megkezdődik a csapatok elhelyezése. Ez a Classic Risk-ben körökben történik, a Same Time Risk-ben párhuzamosan. Ha elfoglalsz egy területet Risk kártyákat kapsz, amiket később egységekre cserélhetsz. Míg a választó pontok rendszere lehetővé teszi, hogy azokat a területeket szerezd meg, amiket a legjobban szeretnél, nem feltétlenül igazságos. Ez a módszer gyakorlatilag garantálja, hogy egy bizonyos régió a tiéd lesz, így a következő lépések túlságosan könnyűek lesznek.

     

Egyedül is játszhatsz kettő vagy hét számítógép által vezérelt ellenfél ellen, játszhat több ember több számítógép vezérelte ellenfél ellen, vagy játszhatsz LAN-on vagy az MSN Gaming Zone-on keresztül más emberek ellen. 16 lehetséges számítógép ellenfél van a játékban, mindegyik más személyiséggel és stratégiával, tehát mindegyik másféle kihívást jelent a játékos számára. Az akciót egy lapos térképen, vagy egy forgatható földgömbön figyelheted. Mindkettőre rá lehet közelíteni, és be lehet állítani, hogy mutassa a régió tulajdonosát, a sebezhető határokat, az egységek erősségét vagy mindegyik játékos legnagyobb birodalmát. Az újítás, hogy személyre lehet szabni a játék megjelenését, sokkal nagyszerűbb mint, amilyet bármilyen más társasjáték átiratban látni lehet.

     

Egy érdekes és eredeti elem az I-Com használata, ami az egyedül játszó emberi játékos és a számítógép ellenfelek közötti kommunikációt szolgálja. Négy ikon elérhető, melyek közül a legtöbb a szövetség bizonyos szintjét jelképezi. Akár a valós életben, az ilyen szövetségek itt sem stabilak, bármelyik fél megszegheti őket. Persze akik ezt teszik, támadásnak teszik ki magukat a következő körben. Egy gyakorlati probléma, hogy ezek az MI játékosok vonakodnak az ilyen egyezségek megkötésétől, és az a kevés amelyik mégis belegyezik, nem változtat sokat a végkifejleten.


Grafika:A Risk II látványvilága kitűnő, egy táblás játékból valódi művészi mestermunkát formálva. 800x600-as felbontásnál 16 bites színmélységgel a 3D hardveres videógyorsítás teljesen felesleges. A részletekre való figyelem és az esztétikus érzék bármely képernyőn könnyedén látható. Például a fő térkép valamely ókori kartográfia érzetét kelti. A nyitó videó is eléggé felpezsdítő és kellemes érzéseket ad azzal kapcsolatban, hogy mit is várhatunk. A területi nagyítás a csatatérre fantasztikusan kivitelezett, egy olyan részletes és pontos topográfiai minőséggel, amely bármely térképészt iriggyé tenne. Az animációk a csata nézőpontban szintén csodálatos, valóságos testmozgásokkal, amint a szárazföldi csapatok és a lovasság megtámadják egymást, valódi hitelességgel kommunikálva egymással. Az egyetlen kiábrándító a 3D földgömb nézet, amelynek alapgondolata jó ötlet, de a gyakorlatban nem válik be olyan nagyon a játékban. Részben azért, mivel néhány akció megtörténhet ebben a nézetben úgy, hogy nem látja a játékos.

Kezelőfelület:Az akció irányítása nagyrészt az egérrel történik, bár billentyűzet parancsok is vannak. Ez az egyik legelső olyan stratégiai játék, ahol ki lehet találni, hogy miképp lehet irányítani a dolgokat anélkül, hogy akár egy pillantást is vetnénk a segítség képernyőre vagy a kézikönyvbe. Hasonlóképpen a kezelőfelület a játékban elegáns és ösztönösen adja magát. Könnyedén elérhető bármely információ, a fejlesztők megszokott “itt-van-egy-csomó-fölösleges-információ-a-képernyőn-hogy-elárasszon-téged” irányzata helyett, amelyet jópár RTS játék tartalmaz.

Egy gyakran alábecsült, de kitűnő tulajdonság a képernyőn a játékos információjának és statisztikájának mutatása. Az információk a területről, a katonákról és a kártyákról átfogóan kerülnek megjelenítésre, és a játék végén látható egy hosszirányú statisztikai grafikon arról, hogy milyen volt a teljesítmény és az ellenség egy idő után ezen mennyit tudott változtatni. Ezt alaposan megvizsgálva bepillantást nyerhetünk abba, hogy a számítógép irányította ellenfél mesterséges intelligenciája miképp működik.

Játékmenet:A Risk II-vel való játék nagyon kellemes. A számítógépes változattal való játék bizony jóval több vidámságot okoz, mint az eredeti táblás. Ámbár a Same Time Risk csábító, a gyakorlás nem problémamentes. A játékos inkább vállalkozik a sorozatos támadásokra, figyelve azt, hogy egy kör miképp alakul, mielőtt belevágna a következőbe, ahelyett, hogy inkább visszatartana egy támadási kört idő előtt. Mivel a Same Time Risk-ben egyszerre számos országból érkezhet támadó, nehéz ésszerű kiosztást előre meghatározni. A különleges "harci kocka" a Same Time Risk-ben még kevésbé teszi ezt kellemessé, itt egy egyszerű védekező erőnek lehetősége van győzedelmes elnyomó támadóvá válni. Végül, a Same Time Risk-ben való utánpótlás számának korlátozása, amely bármely ponton elhelyezhető, még önkényesebbé teszi.

Multiplayer versenynél a MSN Gaming Zone közel sem olyan zavartalan, mint amilyennek lennie kellene, egy csomó fagyással és nehézséggel a tökéletes kapcsolat kialakításakor. Habár, amint ez szerepel a kézikönyvben, a Hasbro nem teljesen felelős a Zone-beli problémákért.

Hangeffektek:A hangok, bár nincsenek nagy számban, mégis jók. Hallatszik a katonák éljenzése, amikor diadalmaskodnak, a fegyverek lövése csata közben, és egész végig a narrátor csendes hangja. Ami a legjobb az egészben, amikor megpróbálja a játékos kialakítani a következő lépését, amely néhány esetben elég komoly fejtörést képes okozni, nem hallatszik semmiféle zavaró hangeffekt sem. Míg sztereó hang van, 3D hanghatások nincsenek, mivel nem szükségesek.

Zene:Csajkovszkij 1812-es nyitánya egy mesterdarabja a klasszikus zenének - valóban, egyik nagy kedvenc - és tökéletesen illik a Risk II hangulatához. Habár, kicsit agyonhasznált, ahogy egyes részeket újra és újra hallunk. Az audió hangsáv minősége pompás, amely egyenértékű egy audió CD hallgatásával.

Intelligencia és Nehézség:A Risk II biztosítja a legátfogóbb eszközt ahhoz, hogy a kezdőket hamar szintre hozza. Teszi ezt a csodálatosan kivitelezett 60 oldalas kézikönyvvel, amelyben szépen összefoglalják a stratégiát és taktikát a játékban, van 33 könnyen elsajátítható beszélő oktatópálya is. Bár igen sokan ismerhetik a táblás Risk-et, értékelhető az a felfogás, miszerint a fejlesztők nem gondolták, hogy mindenki tisztában van a szabályokkal és az eljárásokkal. A mesterséges intelligenciája a kifinomult számítógépes ellenfeleknek kitűnő, míg az egyszerűbb ellenségek jóval több lehetőséget adnak a kezdőknek a nyerésre. A legokosabb MI ellenfelek valódi kihívást jelentenek, és a Risk Tournament valóban a legnagyobb kihívásról gondoskodik.

Összegzés:A Hasbro egy igazi játékcég, aki tanult hibáiból. Amikor kihozták a Clue első verzióját, nem volt valami nagy siker, ezt követte egy új változat, a Clue: Murder at Boddy Mansion, amely fergetegesen élvezetes volt. Ily módon, az agyon fényesített Risk II-vel a cég könnyen elfeledteti velünk az unalmas kezdeti Risk-et. Kétségtelen, hogy ez eddig a legjobb táblás játék számítógépes adaptációja, amivel valaha játszhattunk. Még akkor is, ha jobb lett volna, ha a beállítások közelebb lettek volna az eredeti formához. Ha szereted a Risk táblajátékot, gyorsan szerezd be ezt a játékot, elképzelhetetlen, hogy csalódnál benne.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások