2016. január 4. 08:47, Hétfő
Ha egy boltban nem papíron szerepel a termék ára hanem digitálisan, akkor akár naponta többször is módosulhat majd.
A szupermarketekben vagy a szaküzletekben alkalmazott ártáblák egyre inkább nem hagyományosak (kézzel írhatók), hanem digitálisak lesznek. Ez a feltétele a dinamikus árváltozásoknak, amelyek napi szinten aktuálisak és például akár óránként módosulhatnak raktárkészlettől, időjárástól vagy a fogyás gyorsaságától függően. Mindez oda vezethet, hogy az árak ugyan jól optimalizáltak, de egyben átláthatatlanok is lesznek.
A fogyasztóvédők ezek kockázataira hívták fel a figyelmet. A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) szerint az emberek számára egyre kevésbé átlátható a kereskedelmi és az internetes árképzés. Klaus Müller, a szervezet vezetője úgy
vélte, hogy az ilyen szintű árváltozásoktól idegenkednek az emberek, mert emiatt előfordulhat olyan helyzet, hogy az egyik felhasználónak többet kell fizetnie, mint a másiknak. Például valószínűleg napközben, amikor alacsony a boltok kihasználtsága olcsóbbak lesznek a termékek, hiszen aki ilyenkor ráér az könnyen választhat másik helyet is, míg a valamiből az adott boltban meglévő utolsó darab drágább lesz.
A benzinkutaknál vagy a webes boltokban ez már most is jelenlévő gyakorlat, például az Amazon kínálatában szereplő termékek körülbelül 15-20 százalékának ára legalább naponta egyszer
változik. Volt rá példa, hogy egy WLAN-router ára 24 órán belül nyolcszor módosult, az egyes napszakoktól függően 185 és 200 dollár között volt. A társaság ezzel a stratégiával akarja növelni a piaci részesedését, ugyanis így szeretné biztosítani, hogy az adott árucikket mindig ő kínálja a legalacsonyabb áron.
A szakember egyúttal utalt arra is, hogy az internetes kereskedelemmel foglalkozó vállalatok az ügyfélregisztrációkon keresztül adatokat gyűjtenek a vásárlási szokásokról, ami még inkább személyre szabott ajánlatokhoz vezethet. Amennyiben bevezetik az egyénre szabott árakat, akkor a fogyasztóvédelemnek lépést kell tartania ezzel és rá kell világítani arra, hogy az adatok az emberek tulajdonát képezik és azokat szabadon magukkal vihetik, akár egy konkurens céghez is.
A nagy adatmennyiségeknek köszönhetően kialakul egy "varázsgömb", amelynek segítségével a kereskedők nagyobb valószínűséggel jelezhetik előre a fogyasztók döntéseit. Müller szerint ezzel pedig majdhogynem többet fognak tudni az emberekről, mint ők saját maguk, ez pedig komoly probléma.