Interjú Héger Attila zeneszerzővel

Interjú Héger Attila zeneszerzővel

2000. augusztus 23. 18:53, Szerda
Kis hazánk átka, hogy a határain belül nem hagyja a tehetséges embereket kibontakozni. Ebben a cipőben jár interjúalanyunk is, a zeneszerző Héger Attila, aki érzelemdús muzsikájával sokkal kevésbé elismert, mint a lemezkiadók által favorizált álzenészek és tátika-előadók.

SG: Mutatkozz be az olvasóinknak, kit tisztelhetünk Héger Attilában?

HA: Ezúton is üdvözlöm a SuperGamez olvasóit. Magamról röviden, 31 éves múltam. Második feleségemmel, valamint éppen a gyermekkor és tinédzserkor határán evickélő leánygyermekünkkel élünk egy kis erzsébeti lakásban, a 'mi autónkat' használjuk, szóval semmi extra...:) A zeneszerzői pályafutásom kezdetéig az átlagosnál egy kicsit zárkózottabb fiatal voltam. Elvégeztem a gimnáziumot, néha eljártam bulikra, rendeztem amatőrszínházat, verseket írogattam, és ami fontos - ez már a jövőmre utalt -, akárcsak más kezdő zeneszerző, otthon éjszakánként komponálgattam saját zenéket. Készítettem a szobámban egy kis planetáriumot, forgó csillagokkal, lencsékkel és lámpákkal szimulálva a mennyezeten galaxisokat, fényködöket és közben Vangelis vagy Jarre zenéje szólt. Katonaság előtt és után egy teljesen hétköznapi munkahelyen végeztem lélekölő aktatologató munkát, alig vártam, hogy hazamehessek a hangszereimhez.


SG: Mikor kezdtél zenélni és mikor kezdtél el a számítógépes zenével komolyan foglalkozni? Van valami különös oka, hogy ezt választottad?

HA: Nyolc év zongoraiskola után kezdtem zenéket írni, úgy 15 éves lehettem ekkor. Zeneszerzést nem tanultam soha, ez egyfajta ösztönös képesség nálam, amit - remélem :) - sikeresen ötvözök a hangszeres tudással. 1992-ben jelentkeztem egy újsághirdetésre, ahol az akkori Novotrade keresett zeneszerzőt. Vittem egy demokazettát, ami kedvező fogadtatásra talált, így megbíztak a Bloodliners játék pályazenéinek elkészítésével. Három hónapig dolgoztam ezen a projekten olyan zenészekkel, mint Lippényi Gábor, Magyari András, Magyar Zsolt. A játék SEGA Genesisre készült, és igen jó lett, a sors és a kiadó azonban közbeszólt: soha nem került piacra. Mindazonáltal e munka után alkalmaztak, és jöttek sorban a játékok: a Museum Madness PC-re, a Deep Space Nine Genesisre, az Ecco 2... Ma ketten kellünk ahhoz, hogy a zenék megszólaljanak a játékainkban. Az én szerepen már tisztázott. Programozó-effektes kollégám, aki egyben a legjobb barátom is, Molnár 'duerer' László, akinek a tudása és szakmai tapasztalata egész egyszerűen felbecsülhetetlen - ha ő a Szilikon Völgyben látja meg a napvilágot, ma már milliárdos lehetne...

SG: Mely művek fűzödnek a nevedhez?

HA:
Ecco the Dolphin - Defender of the future (cinematic soundtrack),Dreamcast
Ecco the Dolphin 2. - SEGA Genesis
Contra`96: Legacy of War - PSX
Contra`97: The Contra Adventure - PSX + PC
Grossology - PC
Lost World/Jurassic Park - SEGA Genesis
Museum Madness - PC
Star Trek - Deep Space 9 - SEGA Genesis
Three Dirty Dwarves - SEGA Saturn + PC
Tiny Tank - PSX
Wacky Races - PSX + PC
és meg sok-sok midizene az USA gyerekhonlapra, a www.bonus.com-ra

SEGA Pico-ra:
Magic School Bus
Alex and Alice
Crayola Games
Winnie the Pooh
Mickey and Minnie
Ecco Junior

Hangszerelés Creative Wonders-nek:
Around the World in 80 days
The Junglebook

Soha ki nem adott projektek:
Bloodliners - SEGA Genesis
Free Willy - SEGA Genesis
War - PSX

SG: Mi a tapasztalatod a lemezkiadókkal?

HA: Mivel nem vagyok fehér selyeminges, bőrnadrágos fiúzenekar és rózsaszín műanyag cuccban vagy állatbőr utánzatban ugráló lányzenekar sem, így esélyem sincs az ún. "major"-öknél. A War of Angels albumot is egy indy kiadó adta ki még 1997-ben. Akkor azt hittem sínen vagyok, megjelent a lemez! Ennek három éve és azóta szinte semmi nem történt. A régi kiadóm itthon semmit nem tesz az ügyért, megelégszik azzal, hogy a befektetése megtérül. Külföldön az első albumom remek kritikákat kapott, de reklám nélkül nem megy ez a szekér sem. A második anyagra előszerződést kötött velem az Universal Records, mert lát benne fantáziát még kies kis hazánk jelenlegi igénytelen zenei trendjének ellenére is, de egy sok nullát tartalmazó csekkel rendelkező támogatót, mecénást kellene felmutatnom.

SG: Úgy tűnik, hogy a kedves feleséged, Kriszta sokat segít a szakmai munkában pl. a szervezés terén. Mesélnél erről részletesen?

HA: Tökéletesen kiegészítjük egymást Krisztával. Ő a múzsám is egyben. Egyúttal ő a "fókuszteszter" is, mindig vele hallgattatom meg elsőként a zenéimet, mert őszintén megmondja a véleményét. Én képtelen vagyok a szervezésre, nem érdekel, nem szeretem, utálok telefonálni, intézkedni. Kriszta nagyszerűen végzi mindezt, remek szervező, mindenre figyel, és még élvezi is. Ha azonosul egy feladattal, előbújik belőle a maximalizmus. A War of Angels első dala a szülinapjára készült, ezért a cím 4.12 (April Ride). Amíg ő mellettem van áradnak belőlem a zenék..

SG: Hogy érzed, mennyire vagy befutott zenész?

HA: Itthon 1000 százaléknyi erőfeszítés tizedannyit ér, mint nyugaton 10 százalék. Az utóbbi hetekben az internet segítségével végignéztem nyugaton élő pályatársaim életrajzait. Szomorúan tapasztaltam, hogyha a Lajtán túl születtem volna, ezekkel a zenékkel és portfolióval már befutott lehetnék, nem csak játékzene vagy saját albumok tekintetében, de akár a nagy mozi zenék, akár a reklámzenék piacán is. És persze feleennyi munkával, szervezéssel, idegeskedéssel, stb., stb.. Külföldön legalább lehetőséget adnak az embereknek bizonyításra, míg itthon egy igen szűk klikk fogcsikorgatva védi a megszerzett pozícóit. Honi optimizmussal csak annyit mondok, hogy itthon még nem vagyok igazán ismert zenész, de külföldön már komolyabb az érdeklődés irántam...:)

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások