Fallout 76

Fallout 76

2018. december 16. 08:20, Vasárnap
Kiadó: Bethesda Softworks
Fejlesztő: Bethesda Games Studios
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i7-4790 4-Core 3,6 GHz-es vagy AMD Ryzen R3 1300X processzor, Nvidia GeForce GTX 780 vagy ATI Radeon R9 285 grafikus kártya, 8 GB RAM, 60 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i7-4790 4-Core 3,6 GHz-es vagy AMD Ryzen R5 1500X processzor, Nvidia GeForce GTX 970 vagy ATI Radeon R9 290X grafikus kártya, 8 GB RAM, 60 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Fallout 4
Kategória: online szerepjáték

Ha sorra vesszük 2018 legnagyobb botlásait, akkor túlzás nélkül a Bethesda nevéhez köthető Fallout 76 bukott a legnagyobbat, hiszen az online körítést még csak-csak lenyelték a rajongók, de azt már kevésbé, hogy több gigantikus frissítés után sem lehet maradéktalanul élvezni a végeredményt. Játéktesztünkből többet is megtudhatsz a legújabb Fallout-játékról!

Annak idején sokak gyomra nagyon nehezen fogadta, hogy az egykori izometrikus szerepjátékként remekelt Fallout-sorozat modernizált formában, teljesen 3D-s köntösben, FPS/TPS nézetben tér vissza a színre, de a harmadik résszel mindenkit meggyőzött a Bethesda, hogy a poszt-apokaliptikus sajátosságok ebben a formában is működőképesek. Voltak hibák, akadtak hiányosságok, a bugok és a satnya grafikus motor miatt is rendszeresen morogtunk, de azért a kiváló hangulattal, a nagyszerű sztorival és az összetett játékmenettel rendre lekenyereztek minket a fejlesztők.

A maga módján még a Fallout 4 is szerethető volt, azonban alaposan magára haragította a rajongókat a Bethesda, amikor bejelentette, hogy a következő rész egy újabb fontos hagyománnyal szakít, az egyjátékos élmények helyett ugyanis az online megoldásokat állítja a középpontba. Ebből az elképzelésből született meg a Fallout 76, ami akár még jól is elsülhetett volna, hiszen a készítők ígéreteinek megfelelően tényleg nem vagyunk rákényszerítve arra, hogy másokkal foglalkozzunk vagy kooperáljunk benne, azonban sajnálatos módon messze nem az történt, hogy a Fallout 4 alapjaira ráhúztak egy MMO-jellegű élményt. A Bethesda ugyanis elvett szinte mindent, amit szerettünk a sorozatban, miközben hozzáadott olyan dolgokat, amelyek teljesen feleslegesek, az egészet pedig minősíthetetlen tálalással tette igazán teljessé. Ne szaladjunk azonban ennyire előre!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Kezdjük rögtön a véleményformálást ott, hogy a Fallout 76 nem rendelkezik olyan nagyszabású történettel, amelyet a sorozat korábbi epizódjaitól megszoktunk. Bár az alapok itt is adottak, de az atomháborúban elpusztult világunk inkább egyfajta kötelező körítésként jellemezhető, és nem összefüggő történetként, amelyet alapos párbeszédekkel és megannyi fő-, illetve mellékküldetéssel ismerhetünk meg. A kronológia tekintetében egyébiránt az előző Fallout-játékok előzményéről van szó, egészen pontosan 2102-ben járunk, vagyis alig 25 évvel azt követően vesszük fel a fonalat, hogy az atomháborúban az addig ismert földi berendezkedés elpusztult, de nagyjából ezzel el is intézte a Bethesda a történetet, hiszen úgy tervezték, hogy ezúttal mi írjuk majd a saját sztorinkat.

Persze ehhez szükségünk lett volna néhány alapvető eszközre, de egészen hamar kiderül, hogy a Fallout 76 tökéletesen alkalmatlan erre, hiszen hiába kínálna Nyugat-Virginia korábban még soha nem látott környéke egyébként rengeteg zseniális kalandot, a készítők ezúttal nem erőltették meg magukat. Az egész alkotást átkaroló cselekményről például nem is beszélhetünk – ha csak azt nem határozhatjuk meg célként, hogy újra kolonizálnunk kell a vidéket –, nincsen párbeszédekkel irányítható történet, sőt gyakorlatilag épkézláb párbeszédek is alig.

Nem nehéz kitalálni, hogy ezek után a küldetések szintén felemásra sikerültek! Bár szép számmal találkozhatunk elvégzendő feladatokkal, ezek többsége sajnos olyan arctalan lett, hogy az ehhez hasonlókat már akkor is kinevettük, amikor osztódással szaporodtak a színtéren a különféle MMORPG-k. Magyarul ez annyit jelent, hogy tucatszám hullnak majd a nyakunkba azok a teendők, amikor nincs más dolgunk, mint elmenni a pálya egy jó távoli pontjába, ott összegyűjteni valamit, vagy megölni valamiket, aztán visszatérni a kiindulási helyre. Bár hangsúlyozandó, hogy néha akadnak kivételek, a legtöbbször azonban ez a klisé érvényesül, ami óriási csalódás a Fallout logója alatt, hiszen a korábbi részek pont arról voltak híresek, hogy a legutolsó jelentéktelen feladathoz is minden részletet kidolgoztak, hovatovább azokat számos úton-módon meg lehetett oldani. Ezt azonban a cselekménnyel együtt el lehet felejteni!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Hogy érdemes-e ezek után próbálkozni a Fallout 76-tal? Lényegében igen, ha szerettük a hangulatát, és imádtunk harcolni benne, hiszen ezen a téren nem vall kudarcot a játék, de még mielőtt rátérnénk a játékmenet alapos kivesézésére, fontos megválaszolni egy mindent eldöntő kérdést a stílus kapcsán. Mielőtt bárki megijedne, az új Fallout nem lett MMO, sőt az online szegmens is teljesen szabadon választható. Mivel egy szerveren legfeljebb 24 fő tartózkodhat, ezért könnyen előfordul, hogy órákon át senkivel sem találkozunk, de ha oda is fúj mellénk valakit a szél, akkor sem kell tudomást venni róla. Ennek az oka az, hogy a Fallout 76 teljesen az egyjátékos vagy a kooperatív élményekre épül, a kompetitív vagy a PvP küzdelmeket nem díjazza.

Engedélyezni engedélyezi, de mielőtt megpróbálnánk lepuffantani valakit, érdemes megjegyezni, hogy erre csak kölcsönös beleegyezéssel kerülhet sor, ha tehát rálövünk egy játékosra, de az illető nem veszi elő a fegyverét, nem tudjuk megsebezni, nem alakul ki párbaj. Ellenben magunkat lehet, hogy elintéztük, hiszen amint leadjuk az első lövést, azonnal megjelöl minket a játék – lényegében vérdíjat tűz ki ránk –, ami sokaknak jó indok lehet arra, hogy felkutasson és likvidáljon minket. Ez ráadásul nem is lesz nehéz feladat, hiszen a térképen jól látható módon jelölnek majd minket egy efféle tett után! A kompetitív megoldások tehát egyelőre zsákutcát jelentenek a játékban, de a kooperáció már nem, sőt mi több, bizonyos küldetések során meglehetősen nehéz egyedül érvényesülni, de a lőszerspórolás, vagy a képességek közös kamatoztatása tekintetében is folyamatosan arra ösztönöz minket az alkotás, hogy fogjunk össze, és kalandozzunk együtt. Ezen a téren nincs is probléma, legfeljebb annyi, hogy az élmény mindennek tekinthető, csak éppen Falloutnak nem.

Ez a gondolat pedig a játékmenet tanulmányozása során is gyakran szöget üthet a fejünkbe. Bár a kalandozás és a lootrendszer a jól ismert formában tér vissza, hovatovább a saját bázis építésének lehetősége sem ismeretlen, azonban a harcrendszernél már többször felvonhatjuk a szemöldökünket. Az alapokat itt is a sorozat korábbi részeiből ismert VATS-rendszer adja, azonban a körökre osztott taktikázást elfelejthetjük, helyette kizárólag valós idejű lövöldözés vár majd ránk. A szisztéma alapvetően jól működik, ugyanúgy jelzi az egyes testrészek találatát, de lényegesen pergősebb élményben lesz részünk.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A probléma csak az, hogy miután sztori nincs, leginkább a mutánsok ledarálásával szeretnénk elütni az időnk nagy részét, csakhogy erre nem lesz lehetőségünk. Merthogy két küzdelem között gyakran hosszú percek telnek el, hiszen a mikromenedzsmentek többsége nem automatizálható. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a bevetések alatt és között, sőt gyakorlatilag majdnem folyamatosan a menüben kell bóklásznunk, hogy karakterünket etessük, itassuk, hogy elmerüljünk a kötelező craftrendszer mélységeiben, hogy lőszert vagy fegyvert, esetleg szimpla ellátmányt készítsünk, de felszereléseink karbantartásáról is gondoskodnunk kell, ami hosszú-hosszú, egy idő után rutinszerűen unalmas perceket kíván tőlünk.

A fejlődésrendszerről pedig még nem is beszéltünk, ami nem igényel tőlünk annyi pepecselést, noha az ötvenedik szintig azért elég sok lehetőségünk nyílik, de utána sem áll meg az élet, csak egy kicsit egyszerűbb lesz az egész. Alapvetően majdhogynem a fejlődési szisztéma emlékeztetett minket a leginkább a korábbi Fallout-játékokra, hiszen kellemesen összetett élményeinek hála egy kicsit elhittük, hogy egy szerepjátékba csöppentünk, és nem valami annak csúfolt online akciózásba. Merthogy a Fallout 76 inkább ezt a képet próbálja meg lefesteni magáról!

A legrosszabb azonban, hogy hiába beszélünk a Bethesdáról, és hiába sikerült már korábban elbaltázniuk pár rajtot, a jelek szerint nem tanultak abból, hogy nem szabad félkész állapotban kiadni egy teljes árú videojátékot. Egy aprócska indie csapattól ugyanis elnézzük, ha korai hozzáférésben, pár ezer forint ellenében kiad valamit a kezei közül, de a Bethesda részéről nem ezt várták a rajongók, mert hiába vannak problémák a játékmenettel és néhány kapcsolódó mechanizmussal, megfelelő körítés esetén talán hozzá tudtunk volna szokni. A készítők azonban olyan súlyos hibákkal és hiányosságokkal adták ki a programot, hogy a megjelenés óta már számos gigajavítás érkezett hozzá, azonban még mindig nem érezni azt, hogy ez egy tripla-A kategóriás videojáték lenne.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Ezt a hatást pedig csak tovább erősítheti bennünk a többéves lemaradásban lévő grafika. Nem meglepő, hiszen a Bethesda már hosszú idő óta ugyanazt a grafikus motort használja – ha jól számolunk, akkor 16 éve –, és hiába a folyamatos toldozgatás és foltozgatás, azért érezni már, hogy az alapvető hiányosságokat nem tudják a háttérbe szorítani. Elég csak megnézni például, hogy miként fest néhány effekt, hogy a karakterek animációi egyenesen borzalmasak, hogy néhány tereptárgy egyenesen vállalhatatlan, egyedül az óriási terület kezelése dicséretreméltó. Merthogy a szabadon bejárható Nyugat-Virginia tényleg hatalmas, azonban ennek sajnos ára van, hiszen jelenleg vélhetően nincs olyan konfiguráció a piacon, amely akadozások nélkül képes lenne futtatni az alkotást, lévén optimalizálásról továbbra sem hallottak a készítők.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Rossznak azért nem mondanánk, de mind a kezelőfelület, mind az irányítás tekintetében akadnak hiányosságai a Fallout 76-nak. A menürendszer például alapvető tervezési hiányosságoktól szenved, ezáltal túl sok időt kell eltöltenünk olyan dolgokkal, melyeket automatizálni is lehetett volna, míg az irányítás több helyen esetlenre sikerült. Külön kiemelendő például a házépítés, amit sokan feltehetően azért hagynak a fenébe, vagy csapnak össze, mert lehetetlen normálisan elrendezni az alapelemeket és az objektumokat.

Játszhatóság: A Fallout 76 egyik legnagyobb negatívuma, hogy csak látszatra találunk benne óriási tartalmat, gyakorlatilag azonban a kispados koreai MMO-k mintájára a Bethesda nem sok időt szentelt annak, hogy alaposan kidolgozott küldetésekkel és egy összefogó történettel örvendeztessen meg minket. Az online szegmens pedig nemhogy több lehetőséget, inkább több korlátot hozott, egyedül a kooperatív megoldás jelenléte üdvözlendő.

Intelligencia, nehézség: Az alapvető hiányosságok után talán nem meglepő, hogy a mesterséges intelligencia elképesztő problémáktól szenved a játékban, amire rásegít a töménytelen mennyiségű bug. Az ellenfelek sokszor csak állnak, megfagynak, animáció nélkül támadnak, és hogy rögtön idevegyük a nehézséget is: ha egyedül próbálkozunk, néhány szörnyeteg legyőzését egészen lehetetlen feladatnak érezhetjük majd.

Hangok, zene: Noha a zenék tekintetében a játék kellemesre sikeredett – hála Inon Zurnak –, azonban a legtöbb szinkron, effekt és hanghatás a közelébe sem ér annak, amit egy teljes árú videojátéktól elvárna az ember.

Összegzés: Rendkívül nehéz bármit is írni összefoglalásképpen a Fallout 76-ról, aminek az oka az, hogy az emberek többségének biztosan hatalmas csalódás lesz a végeredmény. Abba ugyanis talán sokan még beletörődtek volna, hogy a Bethesda új utakat próbált keresni a játéknak, de hogy ezt az egészet ilyen minőségben tálalták, az nem túlzás: megbocsáthatatlan! Az alapok ugyan rendben lennének, de a legtöbb újdonság és a legtöbb megoldás annyira nem a Bethesdára vall, és annyira idegen a sorozattól, hogy ezt az egészet inkább jobb lenne feledni. Rengeteget kell dolgoznia a készítőknek ahhoz, hogy ebből egyszer maximálisan értékelhető produkció legyen, de ami ennél is nehezebb lesz, hogy a történtek után visszanyerjék a rajongók bizalmát!

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások