A Samsung mosógépek csilingelése mutat rá a YouTube szerzői jogi abszurditására

A Samsung mosógépek csilingelése mutat rá a YouTube szerzői jogi abszurditására

2024. május 31. 09:24, Péntek
Szerzői jogi drámát okozott a Samsung mosógépek mosás végét jelző csilingelése. Az eset megmutatja, milyen abszurd módon vissza lehet élni a YouTube szerzői jogokat védő automatikus azonosító rendszerével.

A YouTube tartalomazonosító rendszere - amely automatikusan felismeri a jogtulajdonosok által regisztrált tartalmakat - "kurvára elromlott” - jelentette ki egy Albino nevű YouTuber az X-en (korábban Twitter) közzétett, több mint 950 000 alkalommal megtekintett szónoklatában. Albino - aki egyben egy népszerű Twitch streamer is - arra panaszkodott, hogy a Fallout játékot feldolgozó YouTube-videóját azért demonetizálták, mert adás közben véletlenszerűen megszólalt a Samsung mosógépe, hogy jelezze a mosási ciklus befejezését. Úgy tűnik, a YouTube automatikusan átvizsgálta Albino videóját, és a mosógép csengését a „Done” című dalnak érzékelte - amit egy Audego nevű zenész töltött fel a YouTube-ra kilenc évvel ezelőtt. Amikor azonban Albino megnyomta a lejátszást Audego dalán, csak a mosógép csengésének 30 másodperces klipjét hallotta.

Albino számára nyilvánvaló volt, hogy Audego nem rendelkezik semmilyen joggal a csilingelés terén, amely valójában Franz Schubert osztrák zeneszerző „Die Forelle” („A pisztráng”) című dalából származik. A dalt 1817-ben komponálták és köztulajdonban van. A Samsung évek óta ezt használja a mosási ciklus végének jelzésére. Lehet vitatkozni arról, hogy ez-e a legjobb dallam erre a célra, de sok Samsung-vásárló használja örömmel, viszont Albino-nál a dallam a YouTube-os kisajátítása csak haragot váltott ki. "Egy fickó felvette a kibaszott mosógépét, és feltöltötte a YouTube-ra Content ID-vel” - mondja Albino az X-en közzétett videóban. „És most szerzői jogi követeléseket kapok, miközben a pénzem a vécébe megy, és ennek a kibaszott nyálkának adják."


Albino felvetette, hogy a YouTube potenciálisan éveken keresztül lehetővé tette Audego számára, hogy érvénytelen szerzői jogi igényeket támasszon anélkül, hogy észlelte volna a nyilvánvalónak tűnő visszaélést. "Hogy lehet ez még mindig itt?” - kérdezi Albino. "Egyetlen Google-keresés kellett ahhoz, hogy rájöjjek erre, és most ezzel osztozom a bevételeken? Ez őrültség.” A YouTube csapata csak egy sablonos választ adott Albino-nak az X-en, azt írva: „Megértjük, milyen fontos ez neked. A videódból úgy tűnik, hogy nemrég vitarendezési kérést indítottál. Ha vitatsz egy Content ID igényt, értesítjük az igénylőt, és 30 nap áll a rendelkezésére, hogy válaszoljon”.

Albino mélységes csalódottságát fejezte ki a YouTube válasza miatt, tekintve, hogy szerinte mennyire kirívó a szerzői jogokkal való visszaélés. Nem sokkal később a YouTube az X-en megerősítette, hogy Audego szerzői jogi igénye valóban érvénytelen. A közösségi platform végül feloldotta a követelést, és közölte Albinóval, hogy két munkanapon belül számíthat a változások megjelenésére a csatornáján.


YouTuberek évek óta panaszkodnak a Content ID-val való visszaélésekre. Timothy Geigner, a Techdirt munkatársa egyetért Albino értékelésével, miszerint a YouTube rendszere „reménytelenül hibás”, és megjegyezte, hogy néha a tartalmakat tévedésből jelölik meg. De ugyanilyen könnyen visszaélhetnek rossz szereplők is a rendszerrel, hogy „olyan tartalmat követeljenek, amely egyszerűen nem az övék”, és olykor akár milliós reklámbevételeket is lefoglaljanak.

2021-ben a YouTube bejelentette, hogy több százmillió dollárt fordított tartalomkezelő eszközök létrehozásába, amelyek közül a Content ID hamarosan a platform elsőszámú megoldásává vált a szerzői joggal védett anyagok felderítésére és eltávolítására. Akkoriban a YouTube azt állította, hogy a Content ID-t „a legösszetettebb jogkezelési igényekkel rendelkezők”, például a filmstúdiók és a lemezkiadók számára létrehozott megoldásként hozták létre, amelyek filmklipjeit és dalait a YouTube-felhasználók leggyakrabban töltik fel. A YouTube arra figyelmeztetett, hogy a Content ID nélkül „a jogtulajdonosok jogai csorbulhatnak, és a jogszerű kifejezésmódot helytelenül befolyásolhatják”.

A bevezetése óta a YouTube-on a szerzői jogi intézkedések több mint 99 százaléka következetesen és automatikusan a Content ID-n keresztül indult. És ugyanilyen következetesen a YouTube a Tartalomazonosítóval való széles körű visszaélést tapasztalt, évente „több tízezer olyan fiókot megszüntetve, amelyek megpróbáltak visszaélni szerzői jogi eszközeinkkel” - közölte a YouTube. A YouTube 2021-ben azt is elismerte, hogy „egyetlen érvénytelen referenciafájl a Tartalomazonosítóban videók és felhasználók ezreit érintheti, megfosztva őket a monetizációtól vagy teljesen letiltva őket”.


Annak érdekében, hogy a jogtulajdonosok és az alkotók nyomon követhessék, hogy mennyi szerzői jogi védelem alatt álló tartalmat távolítottak el a platformról, a YouTube 2021-ben félévente átláthatósági jelentéseket kezdett közzétenni. Az Electronic Frontier Foundation (EFF), egy nonprofit digitális jogvédő csoport megtapsolta a YouTube „lépését az átláthatóság felé”, ugyanakkor kritizálta a YouTube állítását, hogy az megfelelően védi az alkotókat. "Ez üres szólam” - jelentette az EFF 2021-ben, megjegyezve, hogy „a hatalmas konglomerátumok következetesen egyre több korlátozást szorgalmaznak a szerzői jogvédelem alatt álló anyagok felhasználására, a tisztességes felhasználás és ennek következtében a szabad véleménynyilvánítás rovására”.

Az EFF akkori meglátása szerint a YouTube tartalomazonosító rendszere elsősorban a lemezkiadók és a filmstúdiók megnyugtatását szolgálta, míg az alkotók „nyomást éreztek” arra, hogy ne vitassák meg a tartalomazonosító állításokat, mert „féltek” attól, hogy csatornájukat eltávolítják, ha a YouTube következetesen a jogtulajdonosok oldalára áll. A YouTube szerint „lehetetlen, hogy a megfelelő technológia figyelembe vegye az olyan összetett jogi megfontolásokat, mint a tisztességes felhasználás vagy a tisztességes kereskedelem”, és ez a lehetetlenség látszólag biztosítja, hogy az alkotók viselik az automatizált intézkedések fő terhét, még akkor is, ha a szerzői joggal védett anyagok felhasználása tisztességes.

Akkoriban a YouTube a Content ID-t „a hirdetésekkel támogatott, felhasználók által generált tartalmakból származó teljesen új bevételi forrásként” jellemezte a jogtulajdonosok számára, akik 2020 decemberéig több mint 5,5 milliárd dollárt kerestek a Content ID-illesztésekből. Nemrégiben a YouTube arról számolt be, hogy ez a szám 2022 decemberére 9 milliárd dollár fölé emelkedett. Ha ennyi pénzről van szó, könnyen belátható, hogy a rendszer aránytalanul kedvez a jogtulajdonosoknak, miközben az alkotók továbbra is szenvednek az automatizált rendszer által elvont bevételektől. A YouTuberek folyamatos frusztrációja ellenére a YouTube tartalomazonosító rendszere az évek során nem sokat változott. A YouTube legfrissebb átláthatósági jelentésében használt nyelvezet nagyrészt az eredeti, 2021-es jelentés közvetlen másolata.

És bár a YouTube azt állítja, hogy a Content ID megfeleltetési technológiát „folyamatosan” módosítani kell a „kiegyensúlyozott ökoszisztéma” fenntartása érdekében, a YouTube által 2022-ben bejelentett néhány legutóbbi frissítés nem úgy tűnik, hogy sokat segített volna az alkotóknak az érvénytelen állítások vitatásában. „Hallottuk, hogy a Content ID Dispute folyamat sokak számára a legfontosabb” - írta a YouTube 2022-ben. „Megosztottátok, hogy az eljárás túl sokáig tarthat, és hosszú távú hatással lehet a csatornátokra, különösen akkor, ha az állítások nézettségi korlátozásokat vagy monetizációs hatást eredményeznek”. Ennek kezelésére a YouTube nem gyorsította fel a vitarendezési folyamatot, amely továbbra is 30 napot biztosít a jogtulajdonosoknak a válaszadásra. Ehelyett felgyorsította a fellebbezési eljárást, amely azután történik, hogy a jogtulajdonos elutasítja a vitatott igényt, és ez az a pillanat, amikor a YouTuber fiókját a legnagyobb veszély fenyegeti a megszüntetés szempontjából.

„Mostantól az igénylőnek 30 helyett 7 napja lesz arra, hogy felülvizsgálja a fellebbezést, mielőtt eldönti, hogy kéri-e a videó törlését, feloldja-e az igényt, vagy hagyja, hogy az érvényét veszítse” - írta a YouTube 2022-ben. „Reméljük, hogy a fellebbezési folyamat időtartamának lerövidítése segít abban, hogy az igényeket sokkal gyorsabban megoldják!” Ez a frissítés csak az olyan YouTubereken segítene, akik alapvetően visszautasítják az igényeket, mint Albino volt, de nem a YouTuberek többségén, akiket az EFF jelentése szerint látszólag annyira megfélemlített a Content ID igényeinek vitatása, hogy általában egyszerűen csak elfogadják „bármilyen büntetést is szabott ki rájuk a rendszer”. Az EFF összefoglalta azt a szorult helyzetet, amelyben sok YouTuber ma is rekedt:

Van egy szörnyű, körkörös logika, amely csapdába ejti az alkotókat a YouTube-on. Nem engedhetik meg maguknak, hogy vitassák a Content ID találatokat, mert az DMCA-értesítésekhez vezethet. Nem engedhetik meg maguknak a DMCA-értesítéseket, mert azok szerzői jogi visszaélésekhez vezetnek. Nem engedhetik meg maguknak a szerzői jogi panaszokat, mert az a fiókjuk elvesztéséhez vezethet. Nem engedhetik meg maguknak, hogy elveszítsék fiókjukat, mert elveszítenék a YouTube óriási közönségéhez való hozzáférést. És azért sem engedhetik meg maguknak, hogy elveszítsék a hozzáférést ehhez a közönséghez, mert nem számíthatnak arra, hogy csak a YouTube hirdetéseiből pénzt keresnek, részben azért, mert a tartalomazonosítás a jogtulajdonosok felé tereli a hirdetési pénzeket, ha van tartalomazonosítási egyezés. Azaz nem engedhetik meg maguknak, hogy vitatkozzanak.

Albino számára, aki elmondása szerint már sok Content ID-követeléssel szemben küzdött, a Samsung mosógépe csengőhangja tűnt az utolsó cseppnek a YouTube vitafolyamatával szemben. „Ez teljesen kicsúszott a kezükből” - írta Albino az X-en. Katharine Trendacosta, a YouTube kutatója és az EFF politikai és érdekvédelmi igazgatója egyetért Albinóval, szerinte a YouTube Content ID rendszere az évek során nem lett jobb, sőt: "rosszabb lett, szándékosan átláthatatlan, és hihetetlenül nehézzé tették az alkotók számára a navigációt. Nem ismerek olyan YouTube-alkotót, aki elégedett lenne a Content ID működésével” - mondta Trendacosta. De bár sokan úgy gondolják, hogy a YouTube rendszere nem jó, Trendacosta azt is elmondta, hogy „nem tudja elképzelni, hogyan lehetne a megfelelő technológiát” megépíteni a javítására, mert „a gépek nem ismerik a kontextust”. Talán ha a YouTube megfeleltetési technológiája minden egyes alkalommal emberi felülvizsgálatot indítana el, „az talán tartható lenne”, de „akkor sokkal több embert kellene felvenniük ehhez”.

Amit a YouTube tehetne, az a szabályzatának frissítése, hogy a vitafolyamat kevésbé legyen ijesztő a tartalomkészítők számára - mondta Trendacosta. Szerinte a nagyobb problémát jelenleg nem az jelenti az alkotók számára, hogy a YouTube-nak mennyi időbe telik a vitarendezési folyamat, hanem hogy a YouTube úgy alkotta meg a vitarendezési folyamatot hogy „elriasszon a vitázástól”. „A rendszer annyira elrettentő” - mondta Trendacosta -, hogy a YouTube figyelmezteti a YouTubereket, hogy a vita kezdeményezése a szerzői jogokkal kapcsolatos büntetéshez vezethet, amely megszünteti a fiókjukat. „A vége az lesz, hogy azt mondják: 'Tudod mit, megeszem, mindegy'.”

A YouTube korábban azzal utasította el a Content ID eszközzel kapcsolatos panaszokat, hogy „egyetlen rendszer sem tökéletes”. Úgy tűnik, a cég terve az, hogy együtt érezzen azokkal a felhasználókkal, akik valószínűleg nem engedhetik meg maguknak, hogy aggodalmaik miatt elhagyják a platformot. "Teljesen megértjük a frusztrációdat” - közölte a YouTube az X-en Albino-val.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások