2024. július 7. 12:52, Vasárnap
Egy rendőr megállított egy önvezető Waymo járművet az amerikai Phoenixben, miután az áthajtott a piros lámpán és a szembejövő forgalom egyik sávjába ment át.
Az incidensre június 19-én délelőtt 11 órakor került sor, de a hatóságok csak most tették közzé a közúti ellenőrzésről készült testkamerás felvételeket. Ezek szerint a jármű a forgalomban kanyarog, mielőtt végül egy parkolóba húzódik. A felvételen az is látható, ahogy a rendőr az üres autóhoz sétál. A Waymo cég diszpécsere a feljegyzések szerint nem tudott utasítást adni az autó számítógépének. A Waymo szóvivője elmondta, hogy a jármű "ellentmondásos építési jelzésekkel találkozott", és "rövid időre behajtott a szembejövő forgalom egy üres sávjába", amelyet körülbelül 30 másodpercig foglalt el, miután megakadályozták, hogy visszanavigáljon a megfelelő sávba. "Az egész esemény körülbelül egy percig tartott, és a járműben nem volt utas" - mondta a szóvivő.
A phoenixi rendőrség és a Waymo megerősítette, hogy az autonóm járművek rendelkeznek olyan berendezéssel, amely érzékeli a vészhelyzeti járműveket, így tudniuk kell, mikor kell félreállniuk. Ha egy jármű megáll, az az útmutató szerint kinyitja az ajtókat és letekeri az ablakokat. A rendőrök a műszerfalon lévő HELP gomb megnyomása után az autóban lévő mikrofonon keresztül valós időben beszélhetnek egy operátorral, vagy felhívhatnak egy erre a célra kijelölt telefonszámot. Az autókat kézi vezérlésbe is lehet állítani, így az elsősegélynyújtók szükség esetén el tudják mozdítani őket.
Az arizonai közlekedési minisztérium szerint körülbelül egy tucat autonóm járművekkel foglalkozó vállalat kapott engedélyt tesztelésre vagy működésre Arizonában. A robotaxik javíthatják a mobilitást azok számára, akik nem tudnak maguk vezetni, az önvezető járművek biztonsági aggályokat is felvetnek. Az Alphabet tulajdonában lévő robotaxi cég idén már kétszer módosította a szoftverét balesetek után. Szoftverének biztonságát a szövetségi szabályozó hatóságok is vizsgálják.
Májusban a helyi közlekedésbiztonsági hivatal bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Waymo ellen 31 baleset miatt, amelyek közül 14 Arizonában történt. Ezek között az incidensek között szerepel a közlekedési törvények esetleges megsértése és olyan balesetek, amelyekben csak az önvezető autó volt érintett. A Waymo - amelynek legnagyobb piaca Phoenix - azt állítja, hogy adatai szerint az autonóm járművek kevesebb balesetet okoznak, mint az emberi sofőrök.