Száguld a tech-cégek szekere

Száguld a tech-cégek szekere

2024. október 31. 21:07, Csütörtök
Nagyon jól megy a tech-cégeknek, a Meta 35, a Google 34, a Microsoft 11 százalékos nyereségnövekedést jelentett.

Az elmúlt néhány évben a Meta a befektetők kritikájával szembesült, amiért olyan jövőbe mutató projektekre költött, mint a mesterséges intelligencia, a chatbotok és a metaverzum. Most a Meta szeretné, ha mindenki tudná, hogy néhány ilyen befektetés kezd megtérülni. "Jó negyedévet zártunk, amit az MI fejlődésének köszönhetünk az üzleti alkalmazásainkban” - mondta Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója közleményében. A vállalat szerint több mint 3,29 milliárd ember használja naponta a Meta egy vagy több alkalmazását, amelyek közé tartozik a Facebook, az Instagram és a WhatsApp. Szerdán a Szilícium-völgyi vállalat kétszámjegyű bevétel- és nyereségnövekedésről számolt be a harmadik negyedévről, ami nagyrészt a hirdetések célzását és a felhasználók számára releváns posztok és videók felajánlását végző rendszerei fejlesztésének köszönhető. Az eredmény a vállalat szerint a mesterséges intelligenciába történő folyamatos befektetéseknek is köszönhető.

A bevétel 40,6 milliárd dollár volt, 19 százalékkal több, mint egy évvel korábban, a nyereség 15,7 milliárd dollár volt, 35 százalékkal több az egy évvel korábbi 11,6 milliárd dollárnál. A Meta azonban azt is közölte, hogy folytatja a Wall Streetet megrémítő hatalmas pénzköltési hullámot. A vállalat közölte, hogy a harmadik negyedévben 23,2 milliárd dolláros kiadásai voltak, valamint 9,2 milliárd dollárt fizetett tőkekiadásokra, többek között MI infrastruktúrájára, a metaverzum világának kiépítésére és egyéb dolgokra. A vállalat emellett éves kiadási előrejelzését 38-40 milliárd dollárra emelte a júliusban tervezett 37-40 milliárd dollárról. A vállalat közölte, hogy 2025-ben „az infrastrukturális kiadások növekedésének jelentős felgyorsulására” számít, mivel folytatja az új adatközpontok építésébe és más, az MI-vel kapcsolatos költségekbe való beruházásokat.

A harmadik negyedéves adatok alapján a Meta digitális hirdetési üzletága továbbra is alátámasztja extravagáns kiadásait. A vezetők szerint az MI-be történő hatalmas befektetései minden szolgáltatását javítani fogják. A vállalat idén már többször is megemelte kiadási előrejelzését. "A Meta minden ponton remekel, és az MI egyértelműen a növekedés motorja” - mondta Jesse Cohen, az Investing.com vezető elemzője. "Mindezzel együtt a befektetők csalódottnak tűnnek a vállalat előrejelzése és az MI funkciók fejlesztéséhez szükséges növekvő költségek miatt”.

A Meta az elmúlt hetekben megmutatta befektetései gyümölcsét. Bemutatott egy új virtuális valóság headsetet és egy olyan kiterjesztett valóság szemüveget, amelynek lencséibe holografikus technológiát építettek. Emellett továbbfejlesztette az MI asszisztensét, és bemutatott egy olyan MI eszközkészletet, amellyel automatikusan videókat lehet készíteni, azonnal szerkeszteni és szinkronizálni az MI által generált hanghatásokkal, környezeti zajokkal és háttérzenével. A beruházások némelyike váratlan sikereket hozott: a Meta Ray-Ban okosszemüvegek eladásai - amelyek lehetővé teszik, hogy az emberek a szemüveggel fényképeket és videókat készítsenek, illetve zenét hallgassanak - meghaladták a várakozásokat, és a Ray-Ban kiskereskedelmi üzleteiben Európa-szerte keresetté váltak - közölte a vállalat.

Az Alphabet, a Google anyavállalata szintén erős bevétel-növekedésről számolt be, mivel üzleti tevékenysége a kemény szabályozói ellenőrzés és az erősödő verseny ellenére továbbra is kiemelkedő. A társaság a harmadik negyedévben 13 milliárd dollárt költött tőkekiadásokra - beleértve az adatközpontokba és az MI-t működtető chipekbe történő nagyberuházásokat -, ami 62 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az Alphabet 88,3 milliárd dolláros árbevételt jelentett a harmadik negyedévről, ami 15 százalékkal több az egy évvel korábbinál, a nyereség pedig 34 százalékkal 26,3 milliárd dollárra emelkedett.

Az eredmények azt mutatták, hogy az Alphabet népszerű online szolgáltatásai - élükön a Google keresőmotorral és a YouTube videoplatformmal - továbbra is központi szereplők maradtak a marketingesek számára, hogy hirdetéseiket a fogyasztók elé juttassák. A vállalat megőrizte hatalmas nyereségét az üzletágának feldarabolására irányuló kormányzati felhívásokkal és a hirdetőkért a TikTok, az Amazon és mások által támasztott nagyobb verseny közepette. A vállalat a mesterséges intelligencia felé fordult, és a Microsofttal és az OpenAI-val versenyez a chatbot-felhasználókért, fejlesztőkért és vállalati ügyfelekért. Az Alphabet a harmadik negyedévben is nagy beruházásokat hajtott végre adatközpontokba, chipekbe és egyéb hardverekbe, és közölte, hogy 13 milliárd dollárt költött beruházásokra, ami 62 százalékos ugrás az egy évvel korábbihoz képest.

Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója a pénzügyi elemzőkkel folytatott telefonbeszélgetésen azt mondta, hogy az MI-ba való befektetés „megtérül és sikerre viszi a vállalatot”. Az Alphabet az Igazságügyi Minisztérium által indított két olyan ügyben küzd, amelyek az online hirdetési üzletágát veszik célba. Augusztusban egy szövetségi bíró egy úttörő ítéletben a Google ellen foglalt állást, mondván, hogy a vállalat illegális monopóliumként működött, hogy megőrizze előnyét a keresési üzletágban. Az Igazságügyi Minisztérium közölte, hogy olyan jogorvoslatok kérését fontolgatja, amelyek többek között arra kényszerítik a Google-t, hogy elidegenítse Chrome webböngészőjét és Android mobil operációs rendszerét.

A következő hónapokban várható egy másik ítélet is, amely a Google hirdetők és kiadók számára nyújtott technológiájával kapcsolatos ügyben született. A kormányzati jogászok a Google hirdetési üzletágának egy részének kiválását is kérték lehetséges jogorvoslatként. A Google mindkét ügyben tagadta a vétkességet. Pichai azt mondta, hogy a vállalat „erőteljesen meg kívánja védeni” magát az ügyekben. "A bíróság korai javaslatai közül néhány messzemenő volt” - mondta elemzőknek. "Nem szándékolt következményeik lehetnek, különösen a dinamikus technológiai szektorra és az ottani amerikai vezetésre nézve”.

Jövőre a Google részesedése a keresőhirdetési piacon várhatóan 50 százalék alá csökken, mivel az Amazon és a TikTok növeli a keresőhirdetési eladásokat az eMarketer online piacokat nyomon követő kutatócsoport szerint. Ez lenne az első alkalom, hogy a Google a küszöb alá süllyedne, amióta az eMarketer 2008-ban elkezdte követni a mérőszámot. Ennek ellenére a Google keresőmotorja, a legnagyobb üzletága továbbra is erőteljes bevételnövekedést könyvelhet el. A keresőmotorból származó bevétel 12 százalékkal 49,4 milliárd dollárra nőtt a harmadik negyedévben. A növekedést a biztosítási hirdetések és a kiskereskedelmi hirdetések hajtották - mondta Philipp Schindler, a Google üzleti igazgatója. A YouTube hirdetési forgalma 12 százalékkal 8,9 milliárd dollárra emelkedett, a platformot a választásokkal kapcsolatos hirdetések lendítették fel, mondta Schindler. A Google Cloud, a más vállalkozásoknak szoftvereket és technológiai szolgáltatásokat kínáló üzletág árbevétele 35 százalékkal 11,4 milliárd dollárra nőtt. Az egység a harmadik negyedévben 1,95 milliárd dolláros rekord üzemi nyereséget ért el.


A Microsoft szerdán szintén olyan pénzügyi eredményekről számolt be, amelyek eloszlathatják a befektetők nyugtalanságát a mesterséges intelligenciára fordított jelentős kiadások miatt. A júliustól szeptemberig tartó időszak árbevétele 65,6 milliárd dollár volt, 16 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A nyereség 11 százalékkal, 24,7 milliárd dollárra nőtt. Az eredmények felülmúlták a Wall Street várakozásait és a Microsoft saját előrejelzéseit. A Microsoft ugyanakkor kevés jelét mutatta annak, hogy fékezné az MI-munkához szükséges adatközpontok építésére fordított rohamos ütemű kiadásait. A vállalat 20 milliárd dollárt költött beruházásokra, ami 79 százalékkal több, mint egy évvel korábban, és azt mondta, hogy a mostani negyedévben még többet fog költeni.

Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója a befektetőkkel folytatott telefonbeszélgetésen elmondta, hogy a vállalat azon üzletága, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára az MI alkalmazását, a jelenlegi negyedévben több mint 10 milliárd dolláros éves forgalmat fog elérni, ami „történelmünk leggyorsabb üzletága, amely eléri ezt a mérföldkövet”. A vállalat vezetői elmondták a befektetőknek, hogy a Microsoft arra számít, hogy az év végéig az értékesítés visszafogott lesz, mert a rendelkezésre álló adatközpont-kapacitása nem elegendő az ügyfelek igényeinek kielégítésére. "Nyilvánvalóan sok külső korlátba ütköztünk, mert a kereslet elég gyorsan jelentkezett” - mondta Nadella.

A vállalat az OpenAI startup cégbe történő befektetései révén nagyban fogadkozott a mesterséges intelligenciára. Ez a kapcsolat „irigylésre méltó pozíciót biztosított számára az új technológia élharcosaként”, és a Microsoft részesedést rabol a versenytársaktól - írták a Raymond James elemzői egy befektetőknek szóló jegyzetben. 2023 nyara óta az MI segített stabilizálni a Microsoft felhőalapú számítástechnikai szolgáltatásának, az Azure-nak a növekedését. Az elmúlt negyedévben az Azure növekedése nagyjából stabilan 34 százalékon állt, és ennek a növekedésnek több mint egyharmada a mesterséges intelligenciából származott, beleértve az OpenAI rendszereihez való hozzáférés értékesítését és a számítási teljesítmény biztosítását, amikor az ügyfelek közvetlenül az OpenAI-t használják a startupból. A vállalat szerint az Azure növekedése a jelenlegi negyedévben lelassulhat, de az új évben felgyorsulhat, mivel több adatközponti kapacitás válik elérhetővé.

A kapcsolat állítólagos feszültségéről szóló kérdésre Nadella "szuper előnyösnek” nevezte a partnerséget. Szerinte a Microsoft korai fogadása kifizetődött. „Gyakorlatilag szponzoráltuk a ma egyik legmagasabbra értékelt magánvállalatot” - tette hozzá. Amy Hood, a Microsoft pénzügyi vezetője elmondta, hogy a vállalat 1,5 milliárd dolláros kiadást vár a folyó negyedévben a külső befektetésekből, „elsősorban az OpenAI várható veszteségéből való részesedésünk miatt”. A befektetők idegesek a Microsoft tőkekiadásait illetően, mert „korlátozott rálátásuk” van arra, hogy a kiadások szolid megtérülést hoznak-e és hogyan, írták a Bank of America elemzői egy friss jegyzetben. A vállalat nem hozza nyilvánosságra saját MI-asszisztenseinek értékesítését, amelyek az üzleti ügyfeleknek havi 30 dollárba kerülnek, de a teljes Microsoft 365 kereskedelmi felhőből származó bevétele, amely magában foglalja az Excel, a Team és a Word programokat, 15 százalékkal nőtt.

A játékrészleg - amely a Microsoft legnagyobb diviziója lett a fogyasztók kiszolgálására - 5,6 milliárd dolláros bevételt ért el, ami 44 százalékos növekedést jelent. A vállalat tavaly októberben zárta le az Activision Blizzard játékgyártó 69 milliárd dolláros felvásárlását. "A negyedévben új rekordot állítottunk fel a havi aktív felhasználók számát illetően, mivel minden eddiginél több játékos játszik a játékainkkal az eszközökön és az Xbox platformon” - mondta Nadella.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások