Az IBM példája is mutatja a merevlemez piac kritikus helyzetét

Az IBM példája is mutatja a merevlemez piac kritikus helyzetét

2002. április 22. 17:20, Hétfő
Egyes szakértők szerint a merevlemezes meghajtók piaca az elektronikai ipar egyik legkeményebb üzletága, amit akár a technológiai ipar extrém sportjának is lehetne nevezni.

A piaci megfigyelők szerint az eszközök árának folyamatos csökkenése, illetve a versenyben maradáshoz szükséges technológiai fejlesztések, beruházások magas költsége olyan helyzetet teremt a merevlemez iparban, amelyet csak igen kevés cég tud elviselni. Hogy mindez mennyire így van, arra tökéletes példa a meglehetősen vaskos pénztárcájú IBM, amely a közelmúltban úgy döntött, hogy inkább kiszáll a kegyetlen játékból.

Mint ismeretes, az IBM Corp. a napokban széleskörű együttműködési megállapodást írt alá a japán Hitachi-val, amelynek keretében a társaság merevlemez üzletága egy Hitachi többségi tulajdonú közösvállalkozásba kerül.

Ahogy az elektronikai ipar számos más területén is, a merevlemez iparban is egyre inkább szükségessé válik a cégek együttműködése a kutatási és fejlesztési munkákhoz szükséges költségek csökkentése érdekében. A gyártók az utóbbi időben ugyanis egyre inkább úgy látják, hogy az élvonalba maradásnak olyan anyagi vonzatai vannak, amit egyedül nem lehet biztosítani. "Ez egy rendkívül drága üzletág, ami minden évben többszáz millió dolláros R&D (kutatási és fejlesztési) költségvetést igényel" - mondta John Monroe, a Gartner Dataquest piackutató cég egyik elemzője. "A beruházások az elmúlt években ráadásul csak részben térültek meg, és a gyártók, mint a Seagate, a Maxtor, és a Hitachi, nem tudtak nyereséget termelni" - tette hozzá.

Az elemző szerint a merevlemezes meghajtók lemezenkénti tárolókapacitása évente 100 százalékkal növekedik, miközben az eszközök átlagára minden évben 20 - 30 százalékkal csökken. Amíg 1997-ben a merevlemezek nagykereskedelmi átlagára még 207 dollár volt, addig ugyanez az ár 2001-ben már csak 106 dollár volt. "2005-ig legalább három további gyártó fogja feladni a harcot, vagy elveszíteni piaci pozícióját."

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások