2002. június 18. 10:45, Kedd
Régen várt áttörésnek lehettünk tanúi a múlt év második félévében
a magyarországi internet-használók világában: többen interneteznek otthonról,
mint a munkahelyekről. Az iskolai internet használat dominanciájának
mítosza már régmúlt, most azokon a sor, akik az otthonukban használják
a netet: közel 400 ezren vannak.
A Netsurvey által évente elkészített iBasic kutatás 2001. év végi adataiból az otthoni internetezőkre vonatkozó elemzéseket a red-stars.com Hungary Rt., internetes reklám- és médiaügynökség készítette el. A felmérés szerint az internet-használók száma 1 millió 32 ezer, tehát az otthonról internetezők ennek nagyjából 40%-át teszik ki.
E csoport néhány tulajdonságában szignifikánsan eltér a munkahelyen,
iskolában internetezőktől: elmondható, hogy az információszerzés számukra
kiemelkedően fontossá vált, első számú információforrásuk az internet.
A hagyományos sajtót felváltja az interneten való keresés, amelyet az is
megerősít, hogy érdeklődésük a számítástechnika, az utazás, a gazdasági és
a politikai hírek felé mozgatja őket. Akik otthonról interneteznek, azok
összességében két és félszer annyit ülnek a hozzáféréssel rendelkező
számítógépük előtt, mint a többiek. Átlagosan több mint heti 10 órát,
jellemzően egyenletesen elosztva, naponta, vagy kétnaponta.
Internetezési szokásaik az időbeosztásukhoz alkalmazkodik, inkább
az esti órákban, valamint hétvégén "lógnak a hálón". Jobban ismerik
az internet kínálta lehetőségeket, mint azon társaik, akik nem az otthonukból
használják a médiumot. Az általános, illetve a tematikus portálok, de a keresők
és az ingyenes szolgáltatások ismertsége is átlagosan 10 százalékponttal magasabb
a vizsgált csoport körében. Ők azok, akik már nem csak kimerészkednek a külföldi
- elsősorban angol és német nyelvű - oldalakra hanem rendszeresen használják is
azokat. Az angol nyelvű oldalak ismertsége a körükben lényegesen, mintegy 20
százalékponttal magasabb.
Kik ők? Idősebbek, mint gondolnánk, többségük nem az internetezők
39,8 %-át kitevő 18-29 éves korosztályból kerül ki, hanem 30 évesnél
idősebbek. Az internetezők összességére érvényes 44-56%-os nő-férfi
megoszlás ebben az esetben a férfiak felé tolódik el: az otthonról
internetezők 64%-a férfi. Jellemzően budapesti, illetve Pest környéki
településen lakik (a csoport 50%-a), és rendelkezik mindazokkal
a vagyontárgyakkal, amelyek őt az A vagyoni kategóriába sorolják,
74%-uk rendelkezik személygépkocsival és lakással is.
Általánosságban elmondható, hogy az a sztereotípia,
mely szerint az internetezők vagyoni, iskolázottsági szempontból
a magyar társadalom felső decilisébe tartoznak, az otthoni internetezőkre
még inkább igaz: ők azok, akik az internetezők közül is kitűnnek ezen paramétereikkel.