Japán zöldebbé teszi csúcstermékeit

Japán zöldebbé teszi csúcstermékeit

2002. december 27. 15:43, Péntek
Japánnak van mit tanítania a világnak, ha a "zöld" szóra esik a hangsúly, pontosan ez volt az Eco-Products kiállítás szervezőinek indíttatása is, ahol több ezer környezetbarát terméket állítottak, amit több mint 100.000 látogató tekintett meg.

A bemutató egyik legnagyobb látványossága a Toyota üzemanyag-cellás gépjárműve volt, négyről a japán kormány máris lízingszerződést kötött, bár minden bizonnyal el kell még telnie némi időnek mire gyakori látvánnyá válnak a közutakon is, mivel a járművek havi lízing díja több mint 2.300.000 forint összegének felel meg. Ugyanilyen népszerű, amellett hogy elérhetőbb az elektromos autó megosztó tervezet, ami nagyjából ugyanúgy működik, mint a kerékpár megosztás egyes európai nagyvárosokban. A regisztrált felhasználók Suzuki gyártmányú autókat vehetnek fel a parkolókban, melyeket egy speciális kártyával nyithatnak ki és hajthatnak el velük.


Használat után a járművet egy hasonló gyűjtőhelyen kell hagyniuk. A költségei ottani mércével mérve alacsonyak, egy 15 perces utazás 180 forintba kerül, amihez egy 40000 forint körüli havidíj társul. Ez a szolgáltatás jelenleg csak Yokohamában működik, ám a nagy sikerre való tekintettel mindenképpen terjedni fog más nagyvárosokban is.

"Szeretném megosztani a tulajdonjogot másokkal, mivel ez jóval kényelmesebb, mint a tömegközlekedés és olcsóbb, mint egy saját autó fenntartása" - nyilatkozott egy tokiói lakos. "Természetesen elektromos autókról van szó, ami nem jelent gondot a kipufogó gázokat tekintve."

A kereskedelmi elektronika óriása, a Matsushita saját részéről az otthoni berendezésekre összpontosított, lehetővé téve a fogyasztóknak pénztárcájuk és bolygónk védelmét. Miközben nem szenvedtek hiányt az új freon-mentes hűtőgép működésének technikai magyarázatában, a látogatók arról is részletes felvilágosítást kaptak mennyiben tehermentesíti az új gép a háztartási költségvetést.

"Remek dolog, hogy kevésbé szennyezi a környezetet, de valljuk meg az sem egy utolsó szempont, hogy a villanyszámlám alacsonyabb lesz" - mondta egy vásárló. A környezetbarát konyhai eszközök körében tűzhelyek, forralók, mikrohullámú sütők és a távol-keleten elmaradhatatlan rizsfőzők is bemutatásra kerültek, mindegyiküknél lebontva a lehetséges pénzügyi megtakarítások mutatóira, mely jobban ösztönzi az embereket, mint a "bolygó megmentése". Amire a kiállításon nem sok utalás esett, de érdemes elmondani, hogy a termékek előállításánál az ipar első környezetbarát, ólommentes forrasztóanyagát alkalmazták.



A kisebb standokon is akadtak furcsa, ám sok esetben lenyűgöző termékek. Egyik legérdekesebb a Studio de Sole által kiállított Violetta Solargear, egy zsebméretű napelemes töltő mobiltelefonokhoz, PDA-khoz és zenei lejátszókhoz. A napenergia nagy szerepet kapott a kiállítás standjain, alkalmazások egész soránál. A legfurcsább termék a kiotói Ryuz Lab Hinemos rendszere, ami papírhulladékból készít építőjátékot a gyerekek számára.

Az Eco-Products show jól példázza mennyire komolyan veszi a japán gazdaság a környezetet, vezető helyen vannak a környezet károsítás csökkentését célzó ISO 14001 minősítésben. Az ország közel 10000 ilyen minősítéssel rendelkező vállalattal rendelkezik, ez a szám a fejlett nyugati országokban átlagban 3000 körül mozog. Junko Edahiro, egy neves japán újságíró országa sikerét a tipikus japán „kövesd az utasításokat” szemléletmóddal magyarázza.

"Én személy szerint hiszem, hogy a környezet szempontjából a japán mentalitás kitűnően működik és remélem mindenkit ebbe az irányba mozdít" - tette hozzá.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások