2003. május 12. 18:05, Hétfő
Az nVidia a közelmúltban elvesztett teljesítményelőnyét igyekszik visszaszerezni azzal a hétfőn bejelentett új chippel, amely megoldást kínál a GeForce FX 5800 összes jelentősebb problémájára, hiányosságára.
Az új NV35 magra épülő GeForce FX 5900-as megoldások júniusban kerülnek a boltokba. Az új videókártyák ára 399 dollár körül lesz, a tovább hegyezett Ultra változatokért pedig hozzávetőleg 499 dollárt kell majd kezdetben fizetni, közölte az nVidia egyik vezetője.
A GeForce FX 5900 az NV30 magra épülő FX 5800-as változatot fogja felváltani, amely a társaság saját bevallása szerint "Nem egy sikeres termék". A GeForce 5800 grafikus processzor megjelenését a tajvani TSMC 130 nm-es gyártástechnológiájának problémái hátráltatták, a sorozatos késéseket követő tényleges megjelenésre pedig kevésnek bizonyult a chip teljesítménye a rivális ATI Technologies megoldásaihoz képest.
Az ATI Technologies természetesen nem habozott kihasználni az adódó lehetőséget, és előbbre hozta új generációs megoldásainak kiadását, amelyek jelentősen túlszárnyalják a GeForce FX 5800 teljesítményét. A kanadai társaság ennek ellenére nem tudott számottevő piaci részesedést szerezni az nVidia-tól.
Mint Steve Sims, az nVidia vezető termékmenedzsere elmondta, az új modell nem teszi szükségessé a GeForce FX 5800-on megtalálható nagyméretű, zajos hűtőventillátor alkalmazását sem. A GF FX 5900 ehelyett a társaság munkaállomásokba szánt, professzionális felhasználásra kifejlesztett Quadro sorozatának hűtőrendszerét vette át. Az új hűtőrendszer jobb hőelvezetést ígér jóval kisebb zaj mellett.
Jon Peddie, a Jon Peddie Research elemzője úgy véli, az nVidia megtanulta a leckét az FX 5800-ból. "Úgy gondolom, az FX 5800-ban már senki nem hisz, beleértve az nVidia-t is" - mondta Peddie hozzátéve, hogy a chip egy kísérlet volt, amelyben az nVidia kipróbált néhány új megoldást. "Az nVidia egy intelligens társaság. Hét tökéletes évet tudhatnak maguk mögött, és bár most akadályba ütköztek, a társaság megoldotta a problémákat."
Sims szerint az FX 5900 a magasabb órajel, illetve a nagyobb memóriakapacitás mellett még kifinomultabb effektek készítését is lehetővé fogja tenni a játékfejlesztők számára. Ezek egyike az UltraShadow elnevezésű technológia, amely az árnyék effektusokat teszi még egyszerűbben megvalósíthatóvá, és még élethűbbé.
Az árnyékok pontossága rendkívül fontos a valósághű megjelenítéshez, kiszámításuk azonban rendkívül bonyolult, mondta Sims. "Egy olyan megoldást fejlesztettünk ki, amely kizárja azokat az elemeket, amelyeknek nem lehet árnyékuk. Ennek pedig jelentős teljesítménynövekedés az eredménye."
Néhány teszt:
HardOCP
Anandtech
Tom's Hardware
Tech Report
NeoSeeker
Hexus