Flúgos futam: hangsebesség felett a földön

Flúgos futam: hangsebesség felett a földön

2003. november 2. 00:04, Vasárnap
Néhány tucat lelkes férfi Washington állam egy eldugott részén sebességrekord megdöntésre készülődik. Egy olyan szerkezetet építenek, ami működését tekintve autó, erejét nézve viszont egy sugárhajtású repülőgép.

"Akik szeretik a repülőgépeket és a versenyautókat, azoknak ez a hely maga a mennyország" - mondta Ed Shadle, pilóta és a North American Eagle tulajdonosa. Shadle vezetésével egy csapat minden szombat reggel felkeresi ideiglenes hangárjukat a Seattle-től néhány órára fekvő Spanawayben.


Eltökélt szándékuk, hogy megdöntik a földi sebesség világcsúcsot azáltal, hogy nulláról óránkénti 1280 kilométeres, avagy 800 mérföldes sebességre gyorsuljanak fel. 1997-ben britek állították fel az azóta is érvényben levő sebesség rekordot, akik amerikai földön 763 mérföldes óránkénti sebességet értek el. Ennek hatására a NAE csapat félbehagyta akkori járműve építését. Nem sokkal a brit csúcsdöntés után Shadle neki kezdett egy nagyobb, erősebb gép megépítésének, ami gyakorlatilag egy kerekeken futó kiszuperált Lockheed F-104 vadászgép. A NAE csapat eltökéltsége mögött egykori NASA mérnökök és Boeing technikusok állnak. Ebbe a csapatba tartozik Ed Drumheller, aki a Mercury, Gemini és Apollo űrhajók ejtőernyőivel is foglalatoskodott.

"Van egy járművünk, ami úgy viselkedik, mint egy repülőgép" - magyarázta Steve Wallace, egy Boeing technikus, aki a rezgések és a lökéshullámok minimalizálásához szükséges algoritmusokat rágja meg nap mint nap, melyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a repülőből autóvá lett szerkezet nekivághasson a sivatagnak. "Körülbelül 39 000 lóerőt ad le" - tette hozzá Shawn Rondestvedt, a hajtóművet felügyelő szerelők egyike.


"Ez a gyorsulási verseny nem hasonlítható egyetlen autós erőpróbához sem. Rendkívül rázós futamról van szó. A jármű végighaladása a sivatagi terepen eleve vibrációs problémákat vet fel" - magyarázta Wallace, aki jelenleg a megfelelő terep kiválasztásán dolgozik. A NAE úgy véli sok hasznos terep trükköt lestek el a csúcsdöntő britektől. "Olyan volt mintha egy döngölővel zúzták volna szét a földet a jármű alatt. Így most már tudjuk, hogy a lökéshullámok ütéseket fognak okozni" - mondta Shadle.

Shadle rakéta-autóját vagy a kanadai Cold Lake-en, vagy a nevadai Black Rock Desert 27 kilométeres egyenesén szeretnék elindítani, mert a Black Rocknak puhább a talaja, így az átszáguldó járműnek nem okoznak olyan erős ütéseket az egyenetlenségek. Közel 18 kilométerre és 19 másodpercre lesz szükség, hogy a North American Eagle elérje a 800 mérföldes sebességet, ezután ezt a csúcssebességet még további egy mérföldön át tartaniuk kell. Szükség lesz azonban további 10 kilométerre a megálláshoz, így lehet, hogy a 27 kilométer kevés lesz a mutatványhoz.


A Black Rock sivatag



A talaj a Black Rock sivatagban

A légfékek és a fékezőernyő mellett Shadle és csapata mágneses fékeket is alkalmaz, hogy csökkentse a kerekek forgási energiáját. Minden előkészület és biztonsági intézkedés ellenére egy ilyen masinával való elinduláshoz nem kis bátorság szükséges.

Ez a mutatvány egyáltalán nem olcsó, a NAE csapat jelenleg járművük futtatásához szükséges közel egymillió dollárt igyekszik felhajtani. A csapat szeretne egy alacsony sebességű próbautat megvalósítani jövő tavasszal, és ha minden terv szerint halad jövő év végén vagy 2005 elején hivatalosan is megmérettetni a földi száguldásban.

Bővebb infók: http://www.landspeed.com/.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások