Railroad Tycoon 3

Railroad Tycoon 3

2003. október 30. 02:33, Csütörtök


Kiadó: Gathering
Fejlesztő: Poptop Software
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium III 800 MHz, 256 MB RAM, GeForce 2 MX 32 MB memóriával
Ajánlott: Athlon XP vagy P4, 512 MB RAM, GeForce 3 64 MB memóriával
Hasonló játékok: Railroad Tycoon, Transport Tycoon
Kategória: Stratégia

Az 1990-ben megjelent Railroad Tycoon bizonyára minden "öreg" számítógépjátékosban kellemes emlékeket ébreszt. Az első Railroad Tycoont a mára már legendássá vált Sid Meier készítette. Az volt a legelső ún. "tycoon" játék, melyben az üzletmenedzselést a játékot élvezhetővé tevő grafikával ötvözték. Azóta számtalan klón jelent meg, sok sikeres (pl. Transport Tycoon), de még több gyenge, összecsapott játék, melyeknél szerintem csupán a nem jogvédett "tycoon" elnevezéssel akartak pénzt keresni.

A '98-ban megjelent második Railroad már 3D grafikát, számtalan küldetést és internetes multiplayer lehetőséget is magával hozott. Az eddigi részek több mint kétmillió példányban keltek el, és számtalan szaklapban kaptak rangos díjakat. A harmadik részt fejlesztő PopTop már nem kezdő a stratégiák terén, a Tropico mindkét része az ő nevükhöz fűződik, és most sem okoztak csalódást.

Klikk ide! Klikk ide!

A játék indulása után választhatunk, hogy kampányt, küldetéseket, vagy kötöttségektől mentes, szabad játékot akarunk-e indítani. A kampányt választva egy múzeum kiállítótermébe jutunk. Stílusosan elrendezve, üvegvitrinek alatt mozdonyokat láthatunk, mindegyik egy-egy pályát jelképez. Összesen 25 misszió (16 kampány és 9 egyedi) van a világ tájaira szétszórva Amerika hőskorától kezdve az Európán át egészen Japán földrengésekkel nehezített pályájáig. A küldetéseknek mindig van egy időhatára - általában 20-30 év - ezalatt kell végrehajtanunk a megadott feladatot, ami főként városok összekötése, adott vállalatérték elérése vagy a versenytársak megsemmisítése szokott lenni.

A nekünk tetsző mozdony kiválasztása után megkapjuk az eligazítást a szükséges tudnivalókkal, és kezdődhet a móka. A játék kezelőfelülete nagyon egyszerű, a képernyő alsó negyedét foglalja el a menürendszer, felül pedig a terepet láthatjuk. A 3D grafika figyelemreméltó: gyönyörű, és nem támaszt a számítógéppel szemben magas követelményeket. A forgatás, nagyítás kényelmesen elvégezhető egérrel, tehát nem szükséges a más játékoknál ilyenkor általános billentyűhasználat. A menü legfontosabb része a bal oldalon lévő 9 nyomógomb, ezek sorban, bal felülről: vágány építése, állomás építése, mozdony vásárlása, vállalati menü, állomások listája, szerelvények listája, személyes menü, tőzsdei akciók és az áttekintés. Nagyon jól van felépítve, majdnem ebben a sorrendben kell használnunk.

Klikk ide! Klikk ide!

Első dolgunk vállalatunk megalapítása, ami némi saját tőkéből, és jórészt részvényesek pénzéből történik, ez lesz az indulóösszegünk. Újdonság, hogy - ha a gép engedi - akár több céget is alapíthatunk, persze ennek nagyon speciális eseteken kívül nincs értelme. Ezután érdemes a térképet max. kicsinyítésre állítani, és megszemlélni leendő birodalmunkat. A városok nevei mellett található csillagok száma azok nagyságát jelzi - értelemszerűen népesebb településeket érdemes összekötni, mivel ott a várható forgalom, és így a bevétel is nagyobb. A domborzat tekintetében a sík terepre koncentráljunk, mivel a pálya kialakítása olcsóbb, és a vonatok is gyorsabban tudnak vízszintesen haladni.

A célpontkiválasztás után jön a pálya lefektetése, ami lehet egy- vagy duplavágányos; érdekesség, hogy a vonatok összeütközését teljesen megszüntették, a korábban már ismert jelzőket és váltókat sem kell használnunk. A szerelvények találkozáskor csak lelassulnak, ezért bőven elég az egy sínpár, mivel később, a forgalom növekedésével bővíthetjük. A gép az általunk kijelölt egy pontból a legrövidebb útvonalon húzza a síneket, ami a terep egyenetlenségei miatt korántsem optimális - magaslatok vagy mélyedések körül érdemes kanyarogni picit.

Klikk ide! Klikk ide!

Meglepő volt számomra, hogy Y alakú elágazásnál a vonatok nemcsak a szárából a két felső irányba, hanem - meglehetősen érdekes akciót végrehajtva - a két elágazás között is(!) képesek közlekedni. A pálya magasságkülönbségeinek leküzdésére alternatív megoldás a hidak, függőhidak vagy alagútak építése, de ezek a játék elején még nagyon drágának számítanak. A hidaknak is több fajtája van, lehet fa, fém vagy kőhíd, ezek az áthaladási sebességben és teherbírásukban (sínpárok számában) különböznek.

Itt már kiderülhetett a játék első nagy hátránya, a tereprendezés teljes hiánya. Az elődők ismerete után számomra meglepő volt, hogy nincs lehetőség a magasságkülönbségek megszüntetésére, még minimális mértékben sem. Nem értem, miért hagyták ki, talán túl könnyűvé tette volna a játékot?

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások