2004. március 5. 10:21, Péntek
[Infinit] Míg becslések szerint az első online filmkritikákat jó tíz évvel ezelőtt alig
száz filmrajongó olvashatta, az interneten ma publikált filmismertetők
olvasótábora már a kisebb hetilapokéval vetekszik. Az internetes filmkritika, bár közönsége egyre nő, a napilapok, magazinok és a televíziók filmkritikáitól messze elmaradva továbbra is a promóciós piramis alsó felében foglal helyet.
Noha Gordon Paddison, a New Line Cinema marketingért felelős alelnöke
kiemelte, hogy kutatásai szerint a 18 és 35 év közötti mozirajongók a
filmekkel kapcsolatos tájékozódás céljából leginkább az internetet használják,
az online filmkritikusok elismertsége egyelőre össze sem hasonlítható a többi
újságíró hitelével. Mindez abban is megmutatkozik, hogy az online kritikusokat
ritkán hívják meg az előzetes vetítésekre, a legritkább esetben idézik őket a
mozireklámok, és a nagy filmstúdiók látókörén is rendre kívül esnek. A
marketingszakember azonban úgy látja, az idő előrehaladásával az online
újságírók is egyre több figyelmet, elismertséget és hitelt szereznek majd
maguknak.
James Berardinelli, a Realviews.com munkatársa azt jósolja, 10 év múlva a
filmkritikák túlnyomó többségét a világhálón fogják publikálni.
Az internetes újságírás legnagyobb előnyei közé tartozik, hogy az online
filmkritikusok ráérnek később leadni munkáikat, módjukban áll kijavítani
azokat a fogalmazási és szerkesztési hibákat, amelyekre a határidők állandó
szorításában levő rendes újságíróknak utólag már nincs lehetőségük. Ezenkívül
pedig rendszeres párbeszédet alakíthatnak ki internetes olvasótáborukkal.
A mozirajongók nagy számban látogatják a számszerű értékelést, valamint rövid
ismertetőket tartalmazó kritikai szájtokat. A kritikusok pedig egyre inkább
igyekeznek kihasználni a világhálóban rejlő lehetőségeket.
Az online filmkritikusok a nagyobb összefogás érdekében megalakították a 115
írót tömörítő Online Filmkritikusok Társaságát (Online Film Critics Society;
OFCS). A szervezet arra törekszik, hogy a filmekkel kapcsolatos több ezer
online publikáció esetében határvonalat húzzon a minőségi filmkritika és a
gyermekded próbálkozások között.
"Egyelőre szomorúan kuksolunk a szemétdombon" - fogalmaz Harvey Karten, az
1997-ben létrehozott OFCS, valamint a tavaly megalakított New York-i Online
Filmkritikusok (New York Film Critics Online) nevű szervezet alapítója. "A
publicisták az internet előtti időben élnek; nem tudnak mit kezdeni a
hálózatosodással. Holott tudjuk, hogy a jegypénztáraknál sokkal többet nyom a
szavunk a latban, mint azt bármelyik filmstúdió gondolná" - mutat rá Karten.