2005. január 20. 09:33, Csütörtök
Az IFPI adatai szerint 2004-ben több mint 200 millió dallamot töltöttek le a felhasználók az előfizetéses szolgáltatásokon keresztül, amely 900 százalékos növekedést jelent 2003-hoz képest.
A
hatalmas növekedés természetesen elsősorban az Apple érdeme, hiszen a vállalat vezető pozíciója megkérdőjelezhetetlen, és egyes számítások szerint a 90-95 százalékot is eléri. Az IFPI
Digital Music Report 2005 néven tette közzé felmérését, amely szerint a legális zeneletöltés továbbra is terjedőben van, de további lépésekre van szükség, hogy tájékoztassák a felhasználókat az előfizetéses szolgáltatások előnyeiről, és visszaszorítsák a szerzői joggal védett anyagok illegális terjesztését.
Az utóbbi három hónapban zenét vásárló amerikaiak aránya
Az amerikai zeneszám-eladások millióban, az album és streamvásárlások nélkül
A tavalyi év kétségtelenül vízválasztó volt az online zeneboltok történetében, hiszen míg 2003-ban mindössze 50 szolgáltatás működött világszerte, 2004 végére ez a szám 230-ra ugrott, és jelenleg mintegy 30 országban működik ilyen szolgáltatás. A sikerből a nagyobb kiadók is részesülnek, és egyes becslések szerint a kiadók bevétele százmilliókban mérhető.
A zenelejátszó készülékek elterjedtségének növekedése országonként
Az IFPI jelentése a Jupiter elemzésére hivatkozik: a piackutató cég ugyanis nemrég közzétette, hogy a digitális zenei piac értéke 2004-ben elérte a 330 millió dollárt, és a növekedés idén is folytatódni fog. A Jupiter számításai szerint az idei évben megduplázódhat a szolgáltatók forgalma, és egyre több felhasználó választja majd az előfizetéses szolgáltatásokat az olyan fájlcserélgető programok helyett, mint a Kazaa, vagy a Grokster.
Az illegális letöltések hatása a rendszeres zenevásárlásra: 54% nem változtatott szokásain, 36% kevesebb zenét vesz, 10!% több zenét vesz
Szakértők szerint a hat legnagyobb európai zenei piacon végzett felmérés alátámasztja az IFPI és a Jupiter előrejelzését: a válaszadók 31 százaléka ugyanis az idei évben tervezi az átállást, míg az egy évvel ezelőtt elvégzett felmérésben csak a felhasználók 22 százaléka gondolkozott az előfizetésen. Az IFPI szerint azonban van még mit javítani: megfelelő reklám esetén ugyanis a 16-29 évesek körében ugrásszerűen növekedne az előfizetések száma, és a jelenleginél jóval többen vennék igénybe az online zeneboltokat.