2005. február 13. 23:07, Vasárnap
Bár eleinte sokan arra számítottak, hogy az online árösszehasonlító rendszerek
használatával alacsonyabbak lesznek és kiegyenlítődnek az egyes termékek árai,
a valóságban ez nem történt meg.
Az interneten fellelhető árak jelenleg is rendkívül szétszórtak, ráadásul nemcsak kereskedőnként változnak, de ugyanazon szájt esetében is akár naponta hullámozhatnak.Az árak összehasonlítására szolgáló különböző rendszereknek, bár arra
hivatottak, hogy a fogyasztónak segítsék megtalálni a legkedvezőbb vételi
lehetőségeket, nem sikerült betölteniük azt a szerepüket, hogy kiegyenlítsék a
piaci árakat.
Vajon a Shopping.com, a Shopzilla, a BizRate.com és más webhelyek
árösszehasonlító szolgáltatásai miért nem tudták meggátolni a kereskedőket
abban, hogy továbbra is emeljék áraikat? Michael Baye, az Indiana Egyetem
gazdasági tanszékének közgazdaságtan professzora a CNET News.com-nak
nyilatkozva elmondta, úgy látja, a vásárlók, a kereskedők és az összehasonlító
oldalak egyaránt részt vesznek abban a kiúttalan játékban, amelyben a többiek
stratégiája miatt egyik fél sem képes előbbre jutni.
A jelenséget az "Egy csodálatos elme" című filmben megmintázott Nobel-díjas John
Forbes Nash Jr. közgazdászról Nash-egyensúlynak (Nash Equilibrium) nevezték
el. A kereskedők tudniillik olyan árképző stratégiákat alkalmaznak, amelyek
során oly módon változtatgatják áraikat, hogy a konkurencia ne tudjon
állandóan azok alá ígérni. Baye az internetes lap kérdésére válaszolva a
tizenegyesrúgáshoz hasonlította ezt a stratégiát: "Ha a tizenegyesrúgáskor a
kapus következetesen mindig csak jobbra vetődne, a büntetőrúgó mindig
betalálna. A kapusnak változtatnia kell a stratégiáján, hogy az ellenfél ne
tudja előre kiszámítani, vajon jobbra vagy balra fog vetődni, esetleg középen
marad."
Mivel a kiskereskedők is folyton azon tüsténkednek, hogy a versenytársakat
találgatásra késztessék, a fogyasztók azt tapasztalják, hogy az árak napról-
napra, hétről-hétre változnak, hullámzanak. Az árakat összehasonlító szájtok
szempontjából pedig ez jó hír, hiszen e nélkül nem lenne mit
összehasonlítaniuk. "Ez egy információs paradoxon. Egy árösszehasonlító szájt csak akkor tudja megnyerni a fogyasztókat, ha értékes, használható információt szolgáltat. Ha azonban ennek révén elérnék, hogy minden kereskedő ugyanazt az árat állapítaná
meg, akkor ki a csuda venné igénybe az összevető szolgáltatásokat?" - mutat rá
Baye.
A káosz ellenére a fogyasztók előnyt tudtak kovácsolni a rendszerből. Öt évvel
ezelőtt az átlagár és a legalacsonyabb ár közti különbség 13% volt, ma pedig
már 18%. Baye és kollégái az elmúlt öt év során több mint 20 millió árat
elemeztek az összehasonlító szájtok révén. Kutatási eredményeiket a
Nash-
Equilibrium.com címen tették közzé.