2005. május 25. 16:26, Szerda
A szervezet a telefónia egészére vetítve éves szinten 25-30%-os megtakarítással számol.
A Magyar Távirati Iroda budapesti központját, a Parlament épületében található irodáját, a 18 megyeszékhelyen dolgozó helyi, valamint a világ 10 nagyvárosában működő külföldi tudósítóit már Cisco technológián alapuló IP-kommunikációs hálózat köti össze. A szervezet az ingyenes belső telefonálás mellett az IP-telefónia nyújtotta szolgáltatások széles körét - belső telefonkönyv, konferenciahívások, számítógépes telefonelérés, hangposta, e-mail elérés, videó telefónia, hívásdíj-kijelzés, hívásrögzítés, hangarchívum stb. - alkalmazza.
Az 1880 óta működő magyar nemzeti hírügynökség célja, hogy hagyományos médiapiacain kívül erősítse jelenlétét az üzleti szférában, és új szolgáltatásaival utat találjon az egyéni megrendelők mind nagyobb köréhez is. A Magyar Távirati Iroda 350 munkatársa a nap 24 órájában szállítja a bel- és külföldi híreket, számukra a legmodernebb telekommunikációs infrastruktúra egyben a versenyelőny kulcsa is az egyre élesebb hírpiaci versenyben.
Az új rendszer alapja a konvergencia, amely lehetővé teszi a hang- és adatforgalom egységes hálózatra terelését. Az irodákba és képviseletekre összesen 300 IP telefont telepítettek, a tudósítók pedig szélessávú internet kapcsolattal csatlakoznak az MTI hálózatához. A biztonságos kapcsolatról a VPN (Virtual Private Network) technológia és tűzfalak gondoskodnak. A tudósítók a Softphone szoftver segítségével számítógépükről is igénybe vehetik az IP-telefónia szolgáltatást, a képernyőn megjelenő telefonról hívásokat indíthatnak, illetve számítógépükön fogadhatják a bejövő hívásokat.
"Az IP telefónia mellett alapvetően két ok miatt döntöttünk. A hang- és adatforgalom egységes hálózatra terelése jelentős megtakarításokat eredményez, a belső hálózaton a hívások eleve ingyenesek, a least cost routing és a mobil gatewayek alkalmazásával együttesen a telefónia egészére vetítve éves szinten 25-30%-os megtakarítással számolunk. Ugyanakkor az IP-telefónia számos olyan alkalmazás bevezetését tette lehetővé, amelyek révén munkatársaink gyorsabban és hatékonyabban végezhetik munkájukat - ez pedig a hírpiacon ma már elengedhetetlen követelmény" - mondta Balogh István, az MTI informatikai igazgató helyettese.
Az MTI munkatársai a teljes vállalati telefonkönyvet elérhetik az IP-telefonok képernyőjén, és egyetlen gombnyomással kapcsolatba léphetnek kollégáikkal. Korábban a konferenciahívásokat előre kellett igényelni a szolgáltatótól, az IP-telefonokon azonban ez is egyszerűen megvalósítható. Hamarosan lezárul az Outlook integráció is, így bármely, a számítógépen tárolt kontakt telefonszáma egyszerűen kikereshető és tárcsázható.
A Cisco magyar nyelvű Unity üzenetkezelő rendszerével a hangpostára érkező üzenetek a levelezőrendszerből, míg az emailek a telefonok képernyőjéről is elérhetők. Az IP-telefónia révén lehetőség nyílt a mellékek teljes mobilitásának megvalósítására.
A hang- és adatforgalom egységes kezelése mellett az MTI-nél a videoforgalmat is ugyanerre az IP-alapú hálózatra terelték, amely lehetővé tette a videotelefónia bevezetését. Az első lépcsőben a videotelefónia a felső vezetők, az elnök, alelnökök, hírszerkesztőségek vezetői, és a newsroom közötti kapcsolattartást segítik, de a közeljövőben tervezik a rendszer további kiterjesztését.
A projekt mgvalósítását a Cisco Systems Magyarország Gold minősítésű partnere, a HP Magyarország Kft. végezte. Az IP telefónia alkalmazások fejlesztésében a TC&C Kft., a Cisco Systems Magyarország hazai AVVID (Architecture for Voice, Video and Integrated Data) partnere működött közre. A TC&C által a Cisco IP kommunikációs megoldásához fejlesztett Caspro rendszeren nyomon követhetők a hívások költségei, míg a TC&C Carin szoftvere lehetővé teszi a beszélgetések rögzítését. A hangrögzítés során az MTI tudósítói az IP-telefon billentyűzetét magnó funkcióban kezelve rögzíthetik a beszélgetéseket, a hangfelvételek pedig a hálózaton keresztül a központi archívumba kerülnek.