2005. augusztus 11. 13:42, Csütörtök
A kamerás mobilok hamarosan kiszorítják a piacról az olcsó digitális fényképezőgépeket - derül ki az ABI Research felméréséből.
Egyre inkább terjednek az 1 megapixelesnél nagyobb felbontású optikával szerelt kamerás telefonok, a jövő év elején már több fogy belőlük, mint a VGA-felbontású változatokból. Az elkövetkező évek során, ahogy érkeznek a 2, 3 vagy akár 4 megapixeles mobiltelefonok, felváltják a kisebb felbontású modelleket, illetve az olcsó digitális fényképezőgépeket. "Két éven belül a mobiltelefonokba épített kamerák olyan minőségű képeket csinálnak, hogy a vevőknek nem lesz szüksége digitális fényképezőgépre. Ez drámaian befolyásolja majd az eladásokat" - mondta Kenneth Hyers vezető elemző.
A dél-koreai LG Economic Research Institute tavaly közzétett előrejelzése szerint a digitális fényképezőgépek és a kamerás mobiltelefonok közötti verseny utóbbiak gyors fejlődésével egyre éleződni fog, míg 2008-ra a nagy felbontással rendelkező mobilok a fényképezőgépek piacának akár 40 százalékát is elemészthetik. Mire a felbontás eléri a 4-5 megapixelt, a mobiltelefonok a digitális kamerák teljes értékű helyettesítőjévé léphetnek elő. "Az újabb csúcsmobilok olyan képességeket tartalmaznak, mint az autofókusz vagy az optikai zoom, melyek korábban csak a digitális kamerákat jellemezték" - áll a jelentésben.
Bár a digitális fényképezőgépek piaca egyelőre továbbra is növekszik, beigazolódni látszanak azok az előrejelzések, miszerint rövid időn belül akár egyszámjegyűre csökkenhet a növekedés üteme. A piac bővülése már most is jelentősen elmarad az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Az IDC friss adatai szerint az Egyesült Államokban 9,7 millió digitális kamera talált gazdára 2005 első félévében, 20%-kal több, mint az előző év hasonló időszaka alatt. A tavalyi év azonos időszakában a növekedés még 50 százalékos volt.
Ezek a számok nem tartalmazzák az utóbbi időben egyre jobb minőségű kamerákkal szerelt mobiltelefonok eladási mutatóit, pedig ez akár tanulságos is lehetne; egyes vélemények szerint az eladások csökkenő ütemének ugyanis ez az egyik fő oka.
Az IDC szerint legtöbben még mindig úgy tekintenek egy digitális kamerára, mint egy PC-perifériára, kiegészítőre, így a digitális képrögzítő eszköz nem érheti el végső célját, a filmes kamerák leváltását. A felhasználók már nem a megapixelek számát figyelik egy új digitális fényképezőgép megvásárlásakor, a hangsúly az egyre csökkenő árra helyeződött át. Az átlagos eladási ár az elmúlt év végi 340 dollárról 295 dollárra csökkenhet 2005 végére, 2009-ben pedig már csupán 200 dollár körül alakul majd.
Az ABI előrejelzése szerint a kamerával felszerelt mobiltelefonok piacán is ki fog alakulni egyfajta minőségi sorrend a gyártók között. A piackutató cég úgy véli, míg a Motorola elsősorban az alsóbb árkategóriában lesz versenyképes, az olyan cégek mint a Nokia, a Samsung vagy a Sony Ericsson a felső kategóriában kínálják majd készülékeiket jobb minőségű optikával, több szolgáltatással. Az ABI szerint a jövőben fontos döntés lesz a mobiltelefonok vásárlásánál az optika minősége vagy a beépített képfeldolgozó szoftverek képességei.