2005. augusztus 22. 21:21, Hétfő
Már lecsengőben van a fő mozis idény, ezért érdemes megnézni, hogy miért is buktak óriásit olyan nagy nevű rendezők idén nyáron, mint Robert Roriguez, Ridley Scott és Michael Bay, illetve, hogy a bevétel nagysága mennyire függ össze a minőséggel.
Az amerikai mozis nyár, vagyis a fő idény május elejétől kezdődik és augusztus közepéig tart, vagyis minden stúdió erre az intervallumra időzíti a legnagyobb durranásait. Ha röviden akarnánk elemezni a nyarat akkor azt lehet mondani, hogy közepes volt, hiszen míg tavaly nyáron három film, három folytatás is eljutott a 250 millió dollár környékére (Shrek 2 - 441 millió, Pókember 2 - 373 millió, Harry Potter 3 - 249,5 millió), addig idén csak egy papírforma
Star Wars 3-at köszönthetünk ekkora magasságokban (378 millió dollár USA-ban, plusz még sok száz millió dollár a világ többi részén). Jellemző módon a nyár második helyezettje, Steven Spielberg idei első durranása -
a Világok harca - is jócskán elmaradt az elvárttól és "csak" 229 millió dollárt jövedelmezett.
Bár akadtak nagyon kellemes meglepetések is a nyári hónapok alatt, igazából az idei fő szezon inkább a nagy nevek orbitális bukásaitól lesz hangos. Eleve negatív előjelekkel kezdődött az idény, hiszen Ridley Scott 130 millióból forgatott
Mennyei királysága csak roppant gyenge 47 milliós bevételt ért el, amit ugyan világszerte még 162 millióval megfejelt a film, de így is a várakozások alatt teljesített.
A megabukások sorát ezután a sokszor bizonyított akciócsászár, Michael Bay (Armageddon, Bad Boys 2, Pearl Harbor) folytatta, aki Jerry Bruckheimer nélkül, viszont Scarlett Johansson-nal és Ewan MacGregor-ral erősen befürdött a Sziget című látványos akció-sci-fi-jével (magyar premier - és SG-kritika - szeptember 1.-én), hiszen a 122 millió dollárból forgatott film bevétele 40 millió alatt fog maradni. Ezután el is indult persze az egymásra mutogatás, hiszen először a producerek nevezték a színészeket tévésztári minőséget sem megütő embereknek, majd Scarlett Johansson vágott vissza nekik, hogy nem értenek a marketinghez, ami a film bukásának fő oka volt és kijelentette, hogy ő büszke a filmben nyújtott teljesítményére.
A nyár harmadik gigabukása a már idehaza is bemutatott
Lopakodó volt, melynek kudarca főleg a rendező Rob Cohen hibája. Pedig annak idején bebizonyította a Halálos iramban-nal és az xXx-szel, hogy tud sikerfilmet is rendezni, ha muszáj. A Lopakodó 100 millió dolláros gyártási költsége (ehhez jön még 45 millió dollár marketing kiadás) ellenére Amerikában ugyancsak a 40 milliós bevétel alatt fog maradni.
A két film között a hasonlóságok ellenére azért annyi különbség akad, hogy míg a Sziget (a Mennyei királysághoz hasonlóan) nemzetközi forgalmazásban jókorát fog javítani az eredményén, addig a Lopakodó bukása a világ többi részén is előre megjósolható. Ez Magyarországon is így történt, ahol is a műfajából adódóan eleve csak szerény eredményre számító Holtak földje című zombifilmre is többen voltak kíváncsiak Budapesten a premier hetében, mint a Lopakodó 9922 nézője, amely ezzel csak a heti ranglista 5. helyén tudott csak nyitni.
Természetesen a nagyköltségvetésű szuperprodukciók mellett akadtak egyéb csalódások is, melyek ugyan nem akkora bukások, de mégis valahogy többre számított tőlük az ember - legalább is bevételek tekintetében, hiszen a minőség az más kérdés. Ide tartozik például "A remény bajnoka" (Cinderella Man - magyar premier szeptember 8-án) című Russell Crowe (Renee Zellweger) nevével fémjelzett bokszolós dráma, mely 88 millió dolláros költségvetése ellenére is csak csalódást keltő 61 millió dollárt jövedelmezett.
Ugyancsak csalódást okozott, főleg, ha a többi sikeres gyerekfilmmel vetjük össze, Robert Rodriguez (Siny City, Alkonyattól pirkadatig) családi filmje a "Cápasrác és Lávalány kalandjai" (hazai premier: október 6-án), mely 3D-s megvalósítás ide vagy oda, mindössze 39 millió dollárt hozott a konyhára és ezzel messze elmaradt a "Kémkölykök 3D" 111 millió dolláros amerikai bevételétől. Az említett sikerek mellett a gyerekműfajba még Martin Lawrence bicskája törött bele, hiszen az egykor még többre hivatott komikus ezúttal botcsinálta kosárlabdaedzőként szedett össze minimális 16 millió dollárt a Rebound című mozijával.
A rajzfilmek világából még a Howl's Moving Castle angol című Miyazaki anime (magyar premier még bizonytalan) bukott meg 4,5 milliós amerikai bevételével, de erről a filmről biztos kijelenthető, hogy csak az amerikaiak műfajtól való idegenkedése tartotta távol a nézőket, hiszen a világ többi részén termelt 227 millió dollár magáért beszél.
Horrorfronton is akadt pár várt és meglepő bukás, hiszen a sikerfilmek mellett mindig akadnak csalódások is. Ha azt nézzük, hogy egy sztárok nélküli (és csapnivaló)
Boogeyman majd 50 millió dolláros bevételt ért el odakint, akkor valahol érthetetlen és megmagyarázhatatlan, hogy a tinisztárok (Elisha Cuthbert, Paris Hilton, Chad Michael Murphy) sorát felvonultató látványos tinihorror, a
Viasztestek miért csak 32 millió dollárt hozott.
Haosnlóképpen meglepő, hogy a Kör feldolgozásának sikerén felbuzdulva amerikaiasított, eredetileg a Kör rendezője által rendezett Sötét víz (Dark Water, magyar premier: szeptember 15) miért csak csekély 25 millió dollárt eredményezett, pedig az Oscar-ra jelölt Központi pályaudvar brazil rendezője és az ugyancsak Oscar-os színésznő, Jennifer Connelly neve csak jót sejtetett. Korrekt teljesítménye ellenére ugyancsak a "bukottak még" kategóriába vagyunk kénytelenek sorolni a kultrendező George A. Romero visszatérését, a Holtak földjét, ami bár 15 milliós költségvetését 21 milliós amerikai bevétellel fejelte meg, de a tavalyi Holtak hajnala című zombiorgia (ami Romero egykori filmjének feldolgozása volt) 59 milliós bevételéhez, és az angol "28 nap múlva" 45 milliós bevételéhez képest valóban kevésnek tűnik. Ugyancsak a bukások körébe sorolható a francia származása ellenére nagyon sok moziba betett és agyonreklámozott Magasfeszültség 3,6 millió dollárt jövedelmező teljesítménye.
Természetesen, hogy ne legyen negatív kicsengése a dolgoknak, legközelebb megnézzük a másik oldalt, vagyis, hogy miképp lehetséges, hogy Hollywood-ban idén egy vígjáték, egy dokumentumfilm és egy Rob Zombie horror okozta a legnagyobb pozitív meglepetést a bevételek tekintetében. Utána a hazai nézők ítéletét is szemügyre vesszük és feltesszük a kérdést, hogy miképp lehetséges, hogy a
Batman: Kezdődik! ekkorát bukott itthon?