2005. augusztus 22. 22:28, Hétfő
Szinte minden nap megjelenik valamilyen hír a Google legújabb eredményeiről, fejlesztéseiről, vagy világszerte sikeres terjeszkedéséről. Sokan mindezek ellenére csak az internetes kereső alkalmazást ismerik az egyébként igen széles szolgáltatási palettáról.
A Google-sikertörténet valójában két kaliforniai diák - Larry Page és Sergey Brin - kollégiumi szobájában kezdődött valamikor hét évvel ezelőtt. Az alapítók által kitalált és megtervezett első keresőmotor nem igazán érdekelte az akkor már létező amerikai portálokat. A Google születésének helyt adó kollégiumi szoba, illetve a későbbi garázs évek óta csak az alapítók emlékeiben létezik. Cégük értéke az egekbe szökött a tőzsdén és a felhasználók milliói naponta használják a Palo-Alto-i Googleplexben megálmodott és kifejlesztett legújabb szolgáltatásokat.
A Google stratégiája a folyamatos fejlesztés, amihez láthatóan folyamatosan a legkreatívabb embereket veszi fel, a világ minden táján. Az alkalmazottak számára szinte kötelező folyamatos ötletekkel bombázni a céget. Még azt is kevesen tudják, hogy a keresőn kívül mostanra hány szolgáltatással bővítette a cég szolgáltatás palettáját.
Ilyen jó üzlet lenne a kereső? Valószínűleg nem, illetve nem úgy, ahogy a hagyományos keresők készítői gondolták. Számos esetben ismert független keresők motorját is a Google biztosítja, különböző szintű kiszolgálás mellett. Keresőt fejleszteni manapság hihetetlen költséges, egyszerűbb a szolgáltatásnak csak az üzemeltetési kereteit megteremteni és megvásárolni egy jól működő keresőmotort. Ebben az esetben kézenfekvő, hogy a leghatékonyabb éri meg leginkább. A hírek szerint az AOL, a Netscape, a Lycos, a Hotbot keresője mögött is Google-motor dolgozik. A jó keresőmotort természetesen jó áron tudja a készítő értékesíteni.
A Google az oldalán fellelhető alapszolgáltatások mellett ma már mintegy 19 kategóriában kínál megoldásokat, illetve további nyolc eszközt is ajánl a felhasználóknak. Az ismertebb szolgáltatások közül sokan használják a Google képkeresőt, a hírkeresőt és a katalógust. Sokan szeretik a legújabb térképalkalmazásokat, amelyek közül GoogleMap nagyon sikeres a felhasználók körében. Kevésbé ismertek még a mostanában készült mobil alkalmazások, a Google mobilkereső, és a Google SMS. A könyvkereső, Google Print nyelvi okokból nem terjed itthon, bár éppen a napokban hallottunk arról, hogy az Széchenyi Könyvtár könyveiből is kerülnek fel anyagok.
A szolgáltatások között sok kísérleti fázisban van még. Hamarosan ezek természetesen kipróbálhatók is lesznek, és az érdeklődés függvényében fejlesztik majd tovább őket a kreatív ötlet alkotói. Az eszközök általában letölthető ingyenes alkalmazások, amelyekkel a gépünk programállományát gazdagíthatjuk. A legismertebb a Google Earth, amely egy virtuális Föld, kereshető adatbázissal és gazdag vizuális információval. Érdekes apróság még a Picasa, amely egyszerű, de hasznos képszerkesztő program kezdőknek.
Az üzleti alkalmazások közül a legfontosabb természetesen maga a keresőmotor. Emellett a legújabb fejlesztés a Google Mini, intranet alkalmazások keresőjeként esélyes az üzleti sikerre. A hirdetés adminisztrációt és a targetálást segítő Google AdSense szolgálja ki a Google hirdetési céljait, a fejlődési irányát pedig a Wireless webkereső alkalmazás megjelenése mutatja.
A bevételek jelentős része hírdetésekből és szponzorációkból folyik be. A Google meglehetősen felhasználóbarát hirdetési stratégiát folytat, melynek lényege a jól célzott felhasználói réteghez rendelt hirdetés. A jól azonosított felhasználói csoportokhoz jó hatékonysággal jutnak el az őket érdeklő információk. A Google folyamatosan ügyelt arra, hogy felhasználóit ne bosszantsa felesleges felbukkanó ablakokkal és flash reklámokkal. A kereső folyamatosan arra koncentrált, hogy a keresés gyors maradjon a hihetetlenül növekvő oldalak száma mellett is.