2005. augusztus 28. 19:31, Vasárnap
Gépjárműveinkben lassan már megszokhattuk a biztonsági öv becsatolására figyelmeztető fény vagy hangjelzéseket. Akik már ezt is idegesítőnek tartják, azok valószínűleg a fejükhöz fognak kapni a Volvo által tesztelt vezetésbiztonsági újítások hallatán.
A Ford csoporthoz tartozó svéd autógyár egyik kütyüje, az úgynevezett Breathalyzer az ittas vezetőket igyekszik távol tartani az utaktól, azáltal hogy egyszerűen nem engedi elindítani a járművet. A rendőrség által is alkalmazott kézi alkoholszondához hasonló alkalmatosság a biztonsági öv csatjára van felszerelve, amibe bele kell fújnia a sofőrnek miután elhelyezkedett az ülésben, majd a becsatolás után a high-tech csat lejelenti a fedélzeti számítógépnek a vezető véralkoholszintjét. Ha ez meghaladja az engedélyezett mértéket, akkor az autó nem indul el.
![](https://media.sg.hu/kep/2005_08/0826volvo1.jpg)
Az EU felmérése szerint évente közel 10 000 ember hal meg az utakon ittas vezetésből származó balesetekben, számtalan esetben pedig a biztonsági öv használatának elmulasztása vezet sérülésekhez. Ez ihlette a céget az alkoholszondával egybeépített biztonsági öv kifejlesztésére, olvasható a Volvo által kiadott
sajtóközleményben. A Breathalyzert már egy tesztautóban is nyúzzák, ami tartalmaz egy másik újítást, egy elektromos indítókulcsot, amit különböző sebességhatárokra lehet beprogramozni. Ez újabb óvintézkedés, hogy a tapasztalatlan, sokszor túlságosan is vadul hajtó tinik tempóját lekorlátozzák.
Ez a technika a Volvo szerint talán hasznosabbnak bizonyulhat a fuvarozó cégek számára, akik a megoldással biztosíthatják, hogy flottáik nem lépik át a sebességhatárt, csökkentve az ebből adódó kockázatokat. A Volvo vezetői hangsúlyozzák, hogy ezek a szerkezetek csupán részei a cég autóinak átfogó biztonságosabbá tételére irányuló törekvéseinek. A fent említett rendszerek a kutatóközpontból a gyártószalagokra történő átültetése évekig tarthat, ha egyáltalán valaha is megvalósul.
A fejlesztéseket elsősorban a Ford és az amerikai piac szorgalmazza, ahol az FBI jelentése szerint 1,4 millió embert tartóztattak le 2003-ban ittas vezetésért, míg az ebből származó halálos balesetek száma 13 096 volt. A svédek elismerik, hogy az Egyesült Államokban merőben más az "állami kontroll" filozófiája, mint az európai országokban, bár a programozható indítókulcs nálunk sem lenne rossz ötlet.
Visszatérve az alkohol ellenőrző rendszerhez, hasonló technikákkal az Egyesült Államokban már a hetvenes évek óta próbálkoznak a visszaesők körében, váltakozó sikerrel. A régi eszközök egyszerűen kijátszhatók voltak, nem kell túl sok ész ahhoz, hogy egy józan útitárssal fúvassuk meg a szerkezetet, és máris indíthatjuk az autót. A technika azonban azóta sokat fejlődött, így egyéb azonosítási módszerekkel egybeépítve talán mégis megoldható a dolog, kérdés, hogy mennyire lehet és érdemes mindezt túlbonyolítani.
A biztonsági újítások pedig sokszor több kárt okoznak, mint hasznot, különösen a kezdeti időkben, elég ha csak a légzsákokra gondolunk. Ami a felnőtteknél életet mentett, az eleinte a gyerekeknél súlyos, sokszor halálos sérüléseket okozott, mivel a légzsákok túl nagy erővel robbantak ki, vagy az áldozatok nem megfelelően voltak bekötve. A biztonsági rendszerek támogatói szerint a technikán túl a társadalmi szemlélet fejlődése is nagy segítség lenne, és valljuk be, ebben sok igazság van.