2005. szeptember 9. 11:30, Péntek
A Websense - a világ vezető munkahelyi internethasználat-menedzsment megoldásszállítója - felmérése szerint az internetezés könnyebben okoz függőséget, mint a kávé.
Az internetet a munkahelyen magáncélra felhasználó megkérdezett alkalmazottak 52%-a inkább lemondana a reggeli kávéjáról, mint a munkahelyi internet-hozzáféréséről, míg csak 44% mondana le az internet-hozzáférésről a kávé javára. A munkahelyi internethasználat növekszik: a válaszadók 93%-a internetezéssel tölt valamennyi időt az a munkahelyen. Ez magasabb a 2004-es 86%-os aránynál, amely a Web@Work tanulmányában jelent meg.
A 2005-ös Web@Work felmérés eredményei:
Kávé az internet ellen - az internetet a munkahelyen magáncélra használó megkérdezett alkalmazottak 52%-a inkább lemondana a reggeli kávéjáról, mint a munkahelyi internet személyes jellegű felhasználásáról.
Internetezéssel töltött idő - a megkérdezett alkalmazottak 93%-a használja az internetet rendszeresen a munkahelyén (ez magasabb a 2004-es Web@Work felmérés adatainál)
Magánjellegű felhasználás - a munkahelyen internetezéssel töltött átlagos idő 12,6 óra/hét, míg a nem munkával kapcsolatos oldalak böngészésével töltött idő 3,4 óra/hét. A megkérdezett informatikusok azonban úgy becsülik, hogy az alkalmazottak csaknem hat (5,9) órát töltenek a nem munkával kapcsolatos oldalakon.
Internet személyiség - a megkérdezett alkalmazottak 48%-a csak munkával kapcsolatos feladatokra használja az internetet. A megkérdezettek 10%-a munkára és szórakozásra egyenlő mértékben használja az internetet.
Felkeresett weboldalak - a felkeresett nem munkával kapcsolatos honlapok közül a legnépszerűbbek a híroldalak, (81%), a személyes e-mail (61%), az internetes bankszolgáltatások (58%), utazással (56%) és vásárlással (52%) kapcsolatos oldalak.
Nembeli különbségek - A férfiak 62%-a vallotta be, hogy munkaidő alatt nem munkával kapcsolatos oldalakat is felkeres, míg a nők kicsivel több, mint fele (54%) vallotta ezt be. A férfiak 2,3-szer nagyobb valószínűséggel látogatnak sportoldalakra munkaidőben, mint a nők, és férfiaknál háromszor nagyobb annak a valószínűsége, hogy befektetési és részvényvásárlási oldalakra látogatnak munkaidőben, mint a nőknél.
Internetes pornográfia - A munkahelyen internetet használó férfiak 23%-a vallotta be, hogy munkaidőben pornóoldalra látogatott, míg a nők közül csak 12% tett így. A férfiak 17%-a, a nők 11%-a vallotta be, hogy szándékosan nézett pornót.
Nem munkával kapcsolatos alkalmazások használata - A különböző média adások hallgatása vagy nézése (18%), és az azonnali üzenet küldő programok használata (16%) még mindig a legnépszerűbb munkahelyen használt nem munkával kapcsolatos alkalmazások, amelyeket a megkérdezettek legalább hetente egyszer használnak. A számítógépes játékok használata a munkahelyen csökkent, az alkalmazottak csak 6%-a mondta, hogy ilyen játékokat játszik, szemben a 2004-es 14%-kal.
Azonnali üzenet - Az azonnali üzenetküldő programokat használó válaszadók 43%-a küld vagy kap csatolt fájlokat az azonnali üzenetprogram segítségével munkaidőben. (ez magasabb a 2004-es 37%-os adatnál). 29% vallotta be, hogy az azonnali üzenetküldő programot főképpen nem munkával kapcsolatos célokra használják. A megkérdezett informatikai döntéshozók szerint a cégek majdnem kétharmada (63%-ának) nem korlátozza az azonnali üzenetküldést.
Lemezterületre gyakorolt hatás - A megkérdezettek 40%-a vallotta, hogy a lemezterület 1-4%-át foglalják el nem munkával kapcsolatos fájlok. A válaszadók 39%-a 5-10% közötti lemezterületet használ nem munkával kapcsolatos fájlok tárolására. 11% pedig a teljes lemezterület 11%-át használja erre. Csak 10% állította, hogy egyik belső ügyfélszolgálati hívásuk sem érintett magáncélú anyagokat.
A felmérés óriási különbséget mutatott aközött, hogy az informatikai döntéshozók mit hisznek, mennyi időt töltenek az alkalmazottak magánjellegű internetezéssel, és amennyit az alkalmazottak bevallottak. A döntéshozók például úgy becsülték, hogy az alkalmazottak csaknem 6 órát töltenek hetente magánjellegű internetezéssel, de az ezt bevalló megkérdezettek állításuk szerint átlagosan csak heti 3,4 órát töltenek internetezéssel.
"Mivel egyre inkább elhalványodik a szakmai és magánjellegű internetezés közötti választóvonal, sok alkalmazott az internet segítségével végzi munkáját és magánjellegű feladatait is a munkaidő alatt. Ezenkívül pusztán a weboldalak és alkalmazások mennyisége és sokfélesége miatt sok alkalmazott nem vallja be, vagy egyszerűen csak nincs tudatában, hogy valójában mennyi időt töltenek magánjellegű internetezéssel" - nyilatkozta Geoff Haggart, a Websense európai alelnöke. A megoldás az alkalmazottak személyes jellegű internetezésének egyensúlyban tartása úgy, hogy az ne csökkentse a munkahelyi hatékonyságot, a munkamorált, és ne befolyásolja a céget.