2006. január 12. 09:15, Csütörtök
A product placement - amely az új televíziós kerettörvény révén maholnap
legálissá válik az Európai Unióban - az óceán túlsó partján lassan kiszorul a filmprodukciókból.
A helyére lépő product integration már nemcsak felvillantja, hanem be is építi a terméket a sztoriba. Az új fejlemény arra késztette az amerikai filmipar kreatívjait - a forgatókönyvírókat és filmszínészeket is ideértve -, hogy érdekképviseleteik útján közösen lépjenek fel a termékelhelyezés szakmai önszabályozása érdekében. A kezdeményezés az írók érdekképviseletétől indult ki, amely Fehér Könyvben hívta fel a figyelmet a termék integrálás gyors terjedésére, valamint arra, hogy ennek a de facto burkolt reklámeszköz alkalmazásáról jog szerint előzetesen tájékoztatni kellene a nézőket.
Az érdekképviseletek ennek alapján közös határozatukban etikai kódex kidolgozását kérik, amely előírja a termékelhelyezés kötelező bejelentését a produkció kezdetén, továbbá beleszólási jogot ad a kreatívoknak abba, hogy a termék hogyan épül be a cselekménybe, végül részesedést biztosít számukra a befolyó reklámbevételekből. Az etikai kódex alkalmazását véleményük szerint ki kell terjeszteni a televízióra is, a termékelhelyezést pedig szigorú korlátok közé kell szorítani a gyermekeknek szánt műsorokban. Az érdekképviseletek nyomatékul hozzáteszik, hogy amennyiben nem kapnak kielégítő választ kéréseikre, a Szövetségi Kommunikációs Bizottsághoz fordulnak intézkedésért.