A könyv­kiadók to­vábbra is el­len­zik a digi­tális könyv­tá­rat

A könyv­kiadók to­vábbra is el­len­zik a digi­tális könyv­tá­rat

2006. június 7. 13:10, Szerda
A Google minden lehetőséget és variációt megragad, hogy kiterjessze a digitalizált könyvek új keresőjét, míg az amerikai és európai könyvkiadóknak továbbra sem tetszik az ötlet és jogsértést emlegetnek.

Márpedig az egykori Google Print, új nevén Google Book Search révén éppen ilyesmire készül a cég, és bedigitalizálná a nagyobb könyvtárak állományát, hogy azután korlátozott hozzáférést biztosítson ezen tartalmakhoz az új keresőn keresztül. Ezzel az internetezők, a kutatók és tanulók is jól járnának, a könyvkiadók pedig új reklámozási lehetőségre és ezzel együtt új vásárlókra tennének szert - mondják ők, az érintett cégek beleegyezését azonban eddig nem sikerült elérniük.

A hét elején a két fél képviselői személyesen is kifejthették álláspontjukat: Rachel Whetstone, a Google európai kommunikációs igazgatója Hugh Jones, a brit Könyvkiadók Szövetsége szerzői jogi szakértőnek jelenlétében beszélt a technológia előnyeiről. A ZDNet tudósítása szerint a keresőcég minden igyekszik elkövetni annak érdekében, hogy vonzó lehetőségként tüntesse fel szolgáltatását, ám a kiadók erről egészen másként gondolkodnak. Még az sem győzte meg őket, hogy a Google hirdetéseket helyezne el az oldalon, amelyek a cég szerint a kiadókhoz irányítanák az érdeklődő internetezőket, növelve ezzel bevételeiket.

A projektet ellenző tábor ugyanis továbbra is a szerzői jogi kérdéseket tartja fonto­sabbnak és azt kifogásolja, hogy a kereső­cég a jog­tulajdonosok megkér­dezése nélkül tenné elérhetővé a tar­tal­ma­kat. A Google eköz­ben azzal vé­de­ke­zik, hogy a köny­vek be­in­dexelésére min­den­kép­pen szük­ség van, és a ke­re­ső ré­vén csak egy-egy szelet­hez jut­ná­nak hoz­zá a fel­hasz­ná­lók, nem pe­dig a mű­vek tel­jes tar­tal­má­hoz. Ér­ve­lé­sük sze­rint nem sa­ját tar­tal­­mat kíván­nak szol­gál­tat­ni, hanem mind­össze mutató­ként szolgálni mások felé, ám a kiadók még mindig fenntar­tással kezelik ezt a kijelen­tést, és körükben már annak gondolata is riadalmat kelt, hogy a teljes művek egy olyan cég szerverein pihenjenek, mint a Google.

A keresőcég ennél jóval kisebb ellenállással találkozott Kínában, ahol éppen a napokban kötöttek megállapodást első partnereikkel. Az oldal egyelőre angol nyelven fut, de a nyilatkozatok szerint már készül a kínai változat is.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások