2006. augusztus 14. 17:48, Hétfő
A mai katonák számára a laptop lassan olyan alapfelszerelés mint a sisakjuk. A hazájuktól távol szolgálók számára az internet vált az otthon élőkkel való kommunikáció alapeszközévé, a hadseregek számára viszont a sok szabad száj sok problémát is jelent.
A médiának nagy befolyása van a háborúkra, noha igazából csak a XIX. század végén, például a Búr háborúban szorgoskodó újságírók által kezdte meg menetelését. Az első és a második világháborúban már aktív szerepe volt a közvélemény alakításában, noha ekkor még leginkább mint propaganda eszköz volt jelen a felek kezében. Az első komoly összetűzés a szabad média és a fegyveres erők között az 1960-as, 70-es években történt a vietnámi háború kapcsán. A katonai vezetés túl későn eszmélt rá, hogy a hátországban élők számára a háború brutalitásával szembesülni milyen következményekkel járhat, és ugyan nem emiatt veszett el a háború, de kétségkívül komoly hatással volt rá.
|
A Vietnami háború brutalitása a médiában is visszaköszönt |
A leckét megtanulták: az 1991-es iraki háború szinte egy megtestesült reklámfilm lett az otthon ülő TV nézők számára. A támadásokról napi rendszerességgel összefoglaló sajtótájékoztatókat tartottak, ahol például bemutatták a repülőgépek precíziós célzását lehetővé tévő felderítő és célzókonténerek által felvett képeket, amelyeken a lézervezérlésű légibombák pontos találatait láthatta az egész világ, és senki nem kérdezte meg, hogy a bevetett fegyverek hány százaléka volt ilyen precíziós eszköz. A média és a hadsereg jó üzletet kötött: a média megkapta a napi adagját látványos prezentációban, a hadsereg pedig megkapta a pozitív hírverést, ami nem jött rosszul akkor, amikor sokan a fegyveres erőkre leépítését követelték, mondván a hidegháború végével azokra már nincs akkora szükség.
|
Az Öböl-háborúban rejlő pozitív reklámot nagyszerűen kihasználta a légierő |
2003 azonban újabb fordulópont lett.
Irak lerohanása az amerikai és angol hadseregek által katonai szempontból gyakorlatilag igazán komoly probléma nélkül zajlott le. Természetesen kisebb-nagyobb műszaki hibák, félreértések és bakik előfordultak, de figyelembe véve a katonai akció méreteit, ezek teljesen természetesnek vehetőek. A média és a szövetséges erők katonai illetve politikai vezetése között azonban mégsem volt olyan jó viszony, mint 1991-ben. Az újságírók látványosabb, hatásosabb háborúra számítottak, amit később egy karikaturista úgy figurázott ki, hogy egy harckocsi tetején lévő fotelben ülő, hideg italt szopogató elkényeztetett gyerekként ábrázolt média folyamatosan azt kérdezgeti a harckocsi személyzetétől, hogy ott vagyunk már? Mikor érniük már oda? Mi tart ennyi ideig?
|
Karikatúra a média viselkedéséről a második Öböl-háborúban |
A szóvivőknek pedig sok kínos percet okozott annak az unos-untalanul feltett kérdésnek a megválaszolása, hogy hol is vannak azok a tömegpusztító fegyverek, amelyek miatt végül is az egész háború kirobbant.
|
Bagdad, 2003 - látványos éjszakai bombázás élő adásban |
De a legnagyobb újdonság mégis az lett, hogy pillanatok alatt elszaporodtak a katonák által működtetett blogok. A katonák közül sokakat ingerelt az, hogy a média szinte kizárólag a botrányos, úgymond "hír értékű" dolgokkal foglalkozik, és azt is sokszor kicsicsázza, hogy még látványosabb legyen. A blogerré vált katonák személyes tapasztalataikat, sőt, sok esetben saját készítésű képeiket osztották meg az internet közönségével, természetesen a saját szemszögükből értékelve az eseményeket. Az újságírók többsége az iraki háború után is csak a biztonságos, ellenőrzött zónából küldte a híreket, és ha ki is mozdultak, legtöbbször csak valamilyen katonai konvojhoz csapódtak.
A híradókba, napilapokba azonban a háború lecsengése után általában csak azok a hírek kerültek, amelyek botrányosak voltak ilyen vagy olyan okból, legyen szó az Abu-Ghrabi börtönben
történtekről, vagy például egy újságíró
elrablásáról. A katonák oldalain ugyanakkor a médiában nem látott, vagy kevésbé mutogatott dolgok is a felszínre kerültek, mint például hogy mennyire veszélyes egy egyszerű szállítmány eljuttatása az egyik városból a másikba. Arra is volt példa ugyanakkor, hogy egy katona blogjában határolódott el azon katonatársai cselekedeteitől, akik úgymond szégyent hoztak az egyenruhára, amikor például egy iraki családot végeztek ki Mahmudijában.
|
Egy kép, amely összeforrt az amerikai jelenléttel Irakban |
A katonák blogjai az első időkben meglehetősen zavartalanul működhettek, de ahogy egy-két blogbejegyzés a nagyobb nyilvánosság elé került, a blogozók hirtelen a célkeresztbe kerültek. Több blogot is bezártak, az őket készítő katonák pedig gyakorlatilag laktanyafogságra kerültek, a külső területen folyó küldetésektől való eltiltást kaptak. Nem kis fejetlenség is alakult ki, hiszen nem volt egyértelmű szabályozás, hogy mit szabad, és mit nem a katonáknak.
Hogy ezt a problémát megoldják,
szabályozást vezettek be az iraki erőket irányító tábornokok. Noha ez viszonylag korrektnek tekinthető, hiszen gyakorlatilag azt fekteti le, hogy a katonák milyen besorolású oldalakon milyen információkat tehetnek közzé. Ugyanakkor azt is kiköti, hogy az amerikai erők hálózatán keresztül történő mindennemű információáramlást joguk van megfigyelni, legyen az e-mail, vagy bármiféle internetes elérés.