2007. március 12. 18:25, Hétfő
Német fogyasztóvédők szeretnék elérni, hogy az áruházakban és a számítástechnikai szaküzletekben külön logóval lássák el a környezetre kevésbé káros asztali PC-ket és laptopokat.
A jelölést a PC- és notebookgyártóknak, vagy a boltoknak kellene elhelyezniük a készülékeken. A terv szerint túl azon, hogy a logó felhívná a vásárlók figyelmét arra, hogy környezetbarát terméket vásárolnak, még információkat is közölne az adott eszköz áramfogyasztásáról. Az elképzelést nem véletlenül most ismertették a fogyasztó- és a környezetvédők, ugyanis néhány napon belül kezdődik az idei CeBIT.
"Nemcsak az autógyártásra és a légiiparra kellene figyelni, de a számítógépgyártóknak és a távközlési cégeknek is hozzá kellene járulniuk a környezet- és a klímavédelemhez" -
jelentette ki dr. Edda Müller professzor, a német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetségének (VZBV) vezetője.
A szakember szerint a számítógépek, monitorok, nyomtatók és mobiltelefonok túl sokat működnek használaton kívül, és ezáltal feleslegesen fogyasztják az áramot. "Ideje, hogy ezek a termékek eltűnjenek végre a piacról" - jegyezte meg dr. Edda Müller.
A VZBV vezetője felhívta a figyelmet, hogy a német Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal legfrissebb becslése szerint a német háztartások évente 3,3 milliárd eurót dobnak ki az ablakon a különböző készülékek felesleges működtetésével. A Stiftung Warentest szervezet szakemberei kiszámolták, hogy így minden német háztartás 100 eurót veszít évente. Mivel egy nyolc órán át működő PC évente 200 euróba kerül, de csak a működésük 30 százalékában használják őket a felhasználók, a fennmaradó 70 százalékban a számítógépek feleslegesen mennek.
Az AMD tanulmánya szerint csak a világ internetforgalmának és az ehhez szükséges hálózatok, szerverek működtetéséhez körülbelül tizennégy erőműre van szükség. "Be kellene tiltani minden olyan berendezést, amelynek nincsen ki- és bekapcsoló gombja. A készenléti módról való lemondás két atomerőmű működését tenné feleslegessé. Ideje, hogy megfelelő minősítésekkel, logókkal lássuk el a számítógépeket, hogy az emberek egy pillanat alatt lássák az adott termék mennyit fogyaszt. A vállalatok marketingstratégáinak végre ezzel a kérdéssel is foglalkozniuk kell, nemcsak az előnyös dolgokkal" - érvelt a szakember.
Véleménye szerint fontos, hogy a felhasználók ne csak a műszaki jellemzőket lássák, hanem azt is, hogy az adott laptop vagy PC milyen fogyasztási osztályba tartozik és eszerint dönthessék el, megveszik-e vagy sem.