2008. február 12. 10:52, Kedd
Az Egyesült Államokban augusztus óta tart a per, amelyben a vásárlók megtévesztésével vádolják a Microsoftot az általa kiadott Vista-matricák miatt. A belső levelezésből kiderült, hogy a cégen belül is sokan így gondolták.
A perben több magánember azzal
vádolta meg a szoftvercéget, hogy szándékosan vezette félre a kevésbé tájékozott, inkább laikusnak számító potenciális vásárlókat azzal, hogy az eredetileg a Windows XP operációs rendszerhez szánt konfigurációkra a Vista Capable matricákat ragasztották. Ezek a számítógépek ugyanis számos esetben csak a Vista Home Basic, vagyis az alaposan lebutított változat futtatásához voltak elegendők, amit viszont a vásárlók nem tudtak.
Bár a Microsoft a matricákkal éppen erre utalt, vagyis hogy az érintett konfigurációk az alap funkciók futtatásánál jöhetnek csak számításba, a hiányos, vagy nem megfelelő tájékoztatás miatt sokan abban a hitben vásároltak be, hogy a Vista által kínált egyéb mutatós funkciókat is közelebbről szemügyre vehetik az olcsóbb gépeken. És hogy ezt nemcsak a külső, kevésbé tájékozott magánemberek vélték így, arról a perben most felhasznált belső levelezés tanúskodik. Kiderült ugyanis, hogy a cégen belül is sokan kételyeiket fejezték ki a pontos feltételek és egyéb részletek miatt, illetve hogy még a vezetés egyes tagjai is pórul jártak, amiért a marketingeseket hibáztatták.
Érdemes megemlíteni néhány részletet az ügyvédek által
idézett levelezésből. Az egyik alkalmazott arról így, hogy ezzel egy szemétdombnak minősülő számítógépet is alkalmasnak tartanak, Mike Nash pedig - aki nem mellesleg jelenleg a Windows termékmenedzselésért felelős alelnök - megemlíti, hogy ő is bedőlt a szlogeneknek és emiatt jelenleg egy 2100 dollárba kerülő e-mail kliens nem túl boldog tulajdonosa. Jim Allchin, aki akkor a Platforms and Services részleg társelnöke volt, kifejezetten kritikus hangvételű levelet küldött el, amelyben kiemeli, hogy a vásárlókkal ennél sokkal jobban kell bánni, az illetékesek pedig alaposan eltolták az egész projektet.
David Bowermaster, a Microsoft szóvivője próbálta megfordítani a vita irányát, utalva arra, hogy egyrészt ezek a részletek jelentéktelenek, illetve hogy az idézett levelek az átfogó és hatékony belső vizsgálat eredményeként születtek, amiért inkább dicséret illetné a vállalatot. A másik oldal erre azzal vágott vissza, hogy a vásárlók nem azt kapták, amiért fizettek. A vita záróakkordjaként a bírónő kijelentette, hogy 10 napon belül döntést hoz az ügy további sorsáról - pozitív eredmény esetén a per folytatódhat. A cég egyébként
még tavaly áprilisban módosította a matricák meghatározását.