2008. április 3. 17:31, Csütörtök
A Jövő Iskolája-program célja, hogy a diákokat megtanítsa tanulni, eligazodni az egyre bővülő ismeretek, az informatika világában, és segítse a problémamegoldó gondolkodást - mondta Magyar Bálint (SZDSZ) a programot bemutató országos körút kaposvári állomásán.
A Miniszterelnöki Hivatal államtitkára a rendezvényt megelőző sajtótájékoztatón rámutatott: az oktatás ma már nem arról szól, hogy a diákok "bemagolják" az amúgy is folyton változó, megújuló ismeretanyagot. A világ megértésére, az élethosszig tartó tanulásra kell felkészíteni őket, az iskolának pedig az a feladata, hogy kedvet, motivációt adjon ehhez a tanuláshoz - tette hozzá. Magyar Bálint szerint ahhoz, hogy a diákok el tudjanak igazodni az informatika világában, s hogy ne legyenek digitális analfabéták, meg kell teremteni a digitális írásbeliség lehetőségét.
Álláspontja szerint "ma már teljesen világos, hogy e nélkül a digitális írásbeliség nélkül az életünk elképzelhetetlen, ez minden tudás alapja". Ehhez a szemléletváltáshoz kínál infrastrukturális hátteret az intelligens iskola - hangsúlyozta a szabad demokraták oktatáspolitikusa. Közölte: a program infrastrukturális része 2009 végéig befejeződik. Ennek keretében a tantermek mintegy 40 százalékát szerelik fel internetes hozzáférést is biztosító interaktív prezentációs eszközökkel, táblákkal, projektorokkal, számítógéppel. Jelentős források állnak rendelkezésre a tanárok továbbképzésére is, továbbá arra, hogy kedvezményes laptophoz jussanak - mondta az államtitkár, hozzátéve: az elkövetkező 3-4 évben a hozzávetőleg 160 ezer pedagógus közül mintegy 70-75 ezernek lesz erre lehetősége.
Magyar Bálint arra a felvetésre, hogy lesz-e lehetőségük az informatikai eszközökkel ellátott iskoláknak rendszergazdákat alkalmazni, azt mondta: az informatikai normatíva emelését célzó javaslatait rendre leszavazták, "a politikai elit számára ez nem egy meghatározó dolog". Ezzel kapcsolatosan megjegyezte: az Új Magyarország Fejlesztési Tervben 2013-ig rendelkezésre álló 400 milliárd forintos közoktatási fejlesztési programból mintegy 40 milliárd forint jut iskolai informatikai fejlesztésre, miközben a Magyarországhoz hasonló nagyságú és fejlettségű Portugáliában ennek az összegnek a kétszeresét költik erre a célra.
A Jövő Iskolája-programot az idei tanév végére minden megyei jogú városban bemutatják. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében megvalósuló oktatási programról a pedagógusokat, diákokat és szülőket is tájékoztatja. A rendezvényhez kapcsolódó kiállításon olyan digitális taneszközöket, tananyagokat mutatnak be, amelyek hamarosan hozzátartoznak majd a pedagógusok mindennapjaihoz.