2008. május 24. 09:10, Szombat
A T-Mobile előfizetéseinek száma meghaladta az ötmilliót, a lapunknak nyilatkozó Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese szerint a három mobilszolgáltatónál akár 20 millió előfizetés is lehet majd.
Ön a kezdetektől végigkíséri a magyarországi mobil távközlés fejlődését. Az induláskor milyen dinamikára számítottak?
- Ilyenre biztosan nem. Amikor a Westel első üzleti tervei készültek, akkor még álmunkban sem gondoltuk volna, hogy egy 10 milliós országban 5 millió T-Mobile-előfizetés lehet. Akkor kezdhettünk gyanakodni, amikor 1996-ban egy nyári hónapon meghirdetett, Mikulás néven elhíresült akciónkban 12 nap alatt 50 ezerrel növeltük az ügyfélszámunkat. Ez akkor hatalmas szám volt, hiszen az előző év végén még csak 124 ezer előfizetőnk volt. Az emberek "ki voltak éhezve" a mobilkommunikáció nyújtotta szabadságra. Megérezték, micsoda előnyöket nyújt. Később, amikor egy év leforgása alatt újabb 900 ezren csatlakoztak hozzánk, akkor már sejtettük, hogy a lehetőségek a vártnál is jobbak, de őszintén szólva még két évvel ezelőtt is óvatosan fogalmaztam volna az 5 millióról.
Mikorra várták az ötmillió előfizetést, amelyet épp a napokban ünnepelhettek?
- Üzleti terveket kiteregetni nem szokás, de annyit elárulhatok: idén, de jóval későbbre. Egy kicsit "váratlanul" is ért minket, és persze örültünk, hogy ezt is elértük. A piac ugyan telített, de még vannak lehetőségek, nem véletlenül mondtam szűkebb körben, hogy lesz ez még 6 millió is.
Mekkora tartalék lehet még a magyarországi mobilban? A három társaságnak ma már több mint 11 millió előfizetése van.
- Kis túlzással azt mondanám, korlátlanok a lehetőségeink. Aki ismer, az tudja, hogy bár szeretek nagy célokat kitűzni, de igyekszem reálisan felmérni a lehetőségeket. Szerintem - és ez most valóban csak saját becslés - a három mobilszolgáltatónál akár 20 millió előfizetés is lehet majd. Vagy akár még több. A kérdés inkább csak az, hogy mikor érjük el ezt a hatalmas számot. Illetve persze azzal is tisztában kell lenni, hogy a 20 millió előfizetés már nem a klasszikus telefonálásról szól majd.
Húszmillió? Mi táplálhatja ezt a további növekedést?
- Az ma már teljesen természetes, hogy leggyakrabban mobilon telefonálunk. Sőt, sokaknak már az is napi rutin, hogy képeket küldjenek, e-mailt olvassanak, tévét nézzenek vagy netezzenek a telefonjukon. Sokaknak több mobilja is van - például egy üzleti üzleti és egy privát -, de mégsem ebből lesz meg a 20 millió. A mobilinternet csak most kezd felfutni, és persze egyre több sim kerül eszközökbe, alkalmazásokba (riasztók, segélyhívók a liftekben stb.). A gépek közötti adatkommunikáció is rohamosan terjed.
A mobilinternet egyértelműen az egyik ilyen kitörési pont. A T-Mobile-szélessávot is egyre többen választják, ha internetezni akarnak. Bejönnek az üzletbe, megveszik, kisétálnak, és már netezhetnek is. Az előfizetést akár otthon, akár a nyaralóban, útközben is használhatják. Nem kell külön internet a lakásba, a nyaralóba vagy egyéb helyekre. Viszik magukkal, ha szükséges. Ugyanaz történik most az adatkommunikáció terén, ami korábban a hangszolgáltatásban. Személyhez és nem lakáshoz, helyhez kötődik majd a netezés. Ahogy például terjednek a notebookok és a családban több számítógép lesz/lehet, minden notebookhoz vagy pc-hez tartozik majd egy internet-előfizetés. Egyre több ezek közül mobil lesz.
Hiszen akkor a családtagok a sajátjukat használhatják, magukkal is vihetik, elérhetők lehetnek és elérhetnek másokat akkor is, ha éppen nincsenek otthon. A számítógépes netcsomagjainkra előfizetők száma az elmúlt egy évben megháromszorozódott. Ez hatalmas növekedés, olyan dinamika, ami bizakodásra adhat okot. Természetesen ahhoz, hogy ezt a növekedést fenntartsuk, nekünk is sokat kell tennünk. Szélessávú hálózatunk már a lakosság 55 százaléka számára, közel 150 városban elérhető, és gyorsan építjük tovább. Azon leszünk, hogy szolgáltatásaink minősége, díjcsomagjaink, akcióink és készülékajánlataink változatlanul a legvonzóbbak legyenek.