2008. október 14. 14:12, Kedd
Az Európai Bizottság a halláskárosultak számának megugrásától tart, amit az új és az eddiginél hangosabb MP3-lejátszók elterjedésének köszönhetünk majd. Szerintük mértéket kell tartani a zenehallgatásban (is).
A testület által megrendelt
kutatás riasztó jóslattal igazolta az illetékesek aggodalmait. Az Európai Unió területén belül 50-100 millió közé tehető azon állampolgárok (többnyire persze fiatalok) száma, akik naponta rendszeresen több órán keresztül hallgatnak zenét az új és divatos hordozható lejátszókon. Amennyiben ez heti 5 óra fölé megy, a szokás nagyon is káros hatással lehet egészségünkre, az eredményre azonban csak évek múltán derül majd fény, amikor már túl késő lesz.
Tekintettel arra, hogy a bizottság becslése szerint az elmúlt négy évben 184 és 246 millió között adtak el a kontinensen hordozható zenelejátszókat (amelyekből 124-165 millió darab lehetett MP3-lejátszó), a trend óriási méretekben befolyásolhatja az európaiak egészségi állapotát. Ha szokássá válik, hogy hetente több mint 5 órán keresztül minimum 89 decibel erejű zenét hallgatunk, ezzel máris meghaladtuk a munkahelyen előírt egészségügyi határvonalat. Az igazán veszélyeztetett kategóriába a vásárlók nagyjából 10 százaléka tartozik, amely kedvező esetben is minimum 10 millió embert jelent az Unió területén belül.
Hosszú távon mindez halláskárosodáshoz vezethet, amit éppen a jelenlegi fiatalabb korosztályok fognak megsínyleni. Ennek erőssége persze attól függ, hogy mennyire engedünk szokásainknak, vagyis milyen hosszan és milyen hangerőn hallgatunk zenét. A kutatók szerint nagy hangerő és heti többszöri, hosszabb ideig tartó "kikapcsolódás" esetén akár már 5 éven belül is teljes lehet a kár, vagyis viszonylag rövid idő alatt elveszíthetjük hallásunkat. A zenelejátszásra szintén alkalmas mobiltelefonok természetesen ugyanebbe a kategóriába tartoznak, ezek gyors elterjedése pedig szükségessé teszi a felvilágosítást, a vásárlók emlékeztetését a potenciális veszélyekre.
Arra jelenleg nincs esély, hogy a kontinensen csökkenjen az említett készülékek forgalma - a megoldást így kizárólag a figyelem felkeltése, a vásárlók "nevelése" jelentheti.