2008. november 19. 07:31, Szerda
Az ezredfordulós generáció - 14 és 27 év közötti - diákjai és munkavállalói a maguk által elképzelt technológiát és mobilkészülékeket szeretnék használni munkájuk során, és egyre nagyobb számban választanak munkahelyet az alapján, hogy a különböző cégek hogyan viszonyulnak a személyes technológiai igényekhez - derült ki az Accenture tanulmányából. Ráadásul az új generáció mintegy 60 százaléka nincs tisztában cége IT-gyakorlatával sem, vagy nem hajlandó alkalmazni azt.
A tanulmány legfontosabb megállapításai a munkaadók számára aggasztóak. Az új generáció maga szeretné megválasztani az alkalmazott technológiát. A már dolgozó és a még tanuló fiatalok egyaránt az általuk favorizált technológiát és mobileszközöket szeretnék használni a munkahelyükön a munkaadó által biztosított technológia helyett. A munkahelyi IT szinte összes kategóriájára a válaszadók több mint húsz százaléka jelentette ki, hogy a munkaadók által rendelkezésre bocsátott technológia nem felel meg elvárásaiknak, míg a 18-22 évesek vizsgált csoportja majdnem egyharmada jelezte, hogy munkavállalóként a számítógép kiválasztása mellett a használandó technológiai alkalmazásokat is meghatározná.
Nem érzik szükségét annak, hogy céges jóváhagyást kérjenek. Arra a kérdésre például, hogy jelenleg melyek azok a munkaadó által nem támogatott technológiák, amelyeket munkával kapcsolatos tevékenységeik során használnak, a válaszadó 18-22 évesek 39 százaléka a mobiltelefont, 19 százaléka a nyílt forráskódú szoftvereket, 27 százalékuk az azonnali üzenetküldést, 28 százalékuk a "termelékenységet erősen növelő" közösségi portálokat nevezték meg. Ugyancsak rendszeresen töltenek le nem standard alkalmazásokat ingyenes nyilvános weboldalakról: háromnegyedük például arról számolt be, hogy ilyen weboldalakon keresztül már használt online-munkaeszközöket és online-alkalmazásokat. Egészen megdöbbentő, hogy a megkérdezett fiatalok hat százaléka a vállalatuk által közzétett szabályzatot figyelmen kívül hagyva közzétenné a munka- vagy ügyfél-információkat nyilvános weboldalon.
A tanulmányban részt vevő összes megkérdezett 52 százaléka szerint a legkorszerűbb technológia alkalmazása fontos szempont a munkaadó megválasztásában. A 18-22 éves korcsoport 56 százaléka, illetve a még felsőoktatásban tanuló 23-27 évesek kétharmada állítja, hogy a legkorszerűbb technológia megléte fontos szempont lesz munkahelye megválasztásánál. Az új generáció elvárja, hogy a munkaadók olyan kommunikációs csatornákat biztosítsanak a vevőkkel és az ügyfelekkel való kommunikációban, mint az online chat, az azonnali üzenetküldés, a mobil sms-küldés és az RSS feedek.
Minden negyedik, már dolgozó megkérdezett arról számolt be, hogy nyíltan ír magáról és a barátairól az interneten, és egyhatoduk megosztja élete apróbb részleteit is a világhálón. Míg a 23-27 éves csoport hetente átlagosan 9,5 órát tölt munkával kapcsolatos e-mailek olvasásával és írásával, a már dolgozó 18-22 évesek már csak 7,7 órát töltenek el ezzel. A középiskolás diákok és a fiatal hallgatói nemzedék hetente kevesebb mint két órát tölt e-mailezéssel, s inkább a szöveges és azonnali üzenetküldést, illetve a közösségi portálokon történő kommunikációt részesíti előnyben.
"Az új generáció üzenete világos: ha a jövőbeli munkaadóik szeretnék megnyerni őket, akkor korszerű technológiát kell biztosítaniuk" - vélekedik Gary Curtis, az Accenture Technology Consulting igazgatója.