2009. június 22. 22:53, Hétfő
Az év befektetési története lehet a hamvaiból feltámadó Palm, már ha valaki hisz abban, hogy új terméke megszorongatja a Blackberryt és az iPhone-t.
Három hete dobta piacra az Egyesült Államokban a Palm új okostelefonját, a Palm Pre-t. Az első statisztikák szerint az iPhone érintőképernyős és a Blackberry billentyűs technológiáját ötvöző készülék fogadtatása mesébe illő volt, az első 80 ezer darab készüléket a nagyobb áruházláncokban elkapkodták a vásárlók, a statisztikák szerint a további eladások is kedvezően alakulhatnak. A készülék fogadtatása a kritikusok részéről vegyes volt, a dizájnját dícsérték, ugyanakkor számos fanyalgó megjegyzést is lehetett olvasni, leginkább az Apple és a Research in Motion készülékeinek szerelmesei részéről.
Elemzők szerint az új telefonnak nem feltétlenül kell jobbnak lennie mint az említett versenytársaknak - de a tesztek szerint a kamerája és akkumulátorának élettartama jobb azoknál - elég, ha képes valamennyit betölteni a két piacvezető által maga mögött hagyott űrből. Árban mindenesetre versenyképes azokkal, s van, aki szerint tényleg reális alternatívát nyújt a két piacvezető készülék mellett a 3G-s világban. A Palm Pre eladási statisztikái még nagyobb javulást mutathatnak, ha valóban tető alá hozzák az üzletet, és az ígérteknek megfelelően a következő 6 hónapban a Verizon, a vezető amerikai távközlési szolgáltató is kínálja majd ügyfelei részére.
Ha a termék jól szerepel, akkor nem csak az egyszerű részvényár-emelkedés hozhat profitot, de a társaság akár felvásárlási célponttá is válhat az iparágon belül. A potenciális kérők között amerikai internetes források szerint szerepelhet a jövőben valamely hagyományos mobiltelefon-gyártó, mint a Nokia, a Sony-Ericsson, vagy a Motorola, akiket az elmúlt időszakban alaposan leköröztek a piacvezetők a 3G versenyben.
A cég piaci kapitalizációja jelenleg nem nevezhető igazán magasnak, 1,8 milliárd dollár, míg a BlackBerryt kínáló Research in Motion-é 48,4 milliárd dollár, a Nokiáé 59,1 milliárd dollár, a Motoroláé pedig 15,8 milliárd dollár. A telefonok mellett a számítástechnikai piacból is jelentős szeletet kihasító Apple 124,4 milliárd dolláros kapitalizációval bír. A Palm részvények 77 százaléka jelenleg stratégiai tulajdonosok kezében van, a 23 százalékos közkézhányad sem óriási. Ráadásul a piac eléggé szkeptikus a részvénnyel kapcsolatban, a vezetőség 5-6 éves bénázása, a forgótőke-hiány - amelyet nem lennénk meglepve, ha egy részvénykibocsátás is igyekezne orvosolni - bátorítja az esésre játszókat.
Hogy mennyit ér a Palm valójában, azt nehéz megmondani, hiszen egy olyan termék sikerétől függ ez, amely nemrég került piacra. A Pre-hez kapcsolt virtuális boltban még elég kevés alkalmazást lehet letölteni. Az iPhone-hoz az Appstore-ból fél év alatt 500 millió letöltést regisztráltak, míg három hét alatt a Palm Pre webes boltjából, a WebOS-ból csak 700 ezret. A Palm most úgy látszik összehozott egy olyan csapatot, amely érti mire van szüksége a fogyasztói közösségnek. Június elején robbant a hír, hogy vezérigazgatónak kinevezték azt a Jon Rubinsteint, aki még 2007-ben igazolt át a céghez az Apple-től, ahol az iPod "atyjaként" tisztelték. A cég igazgatóságában immár helyet kapott az Apple korábbi pénzügyi igazgatója is.
A Palm részvényei iránt mindenesetre jelentősen megnőtt az érdeklődés a Nasdaq-on, sok befektető a húzónevekkel erősítő cég részvényeinek feltámadását remélte az akciótól. A Palm részvények árfolyama a netlufi idején, amikor egy Palmtop birtoklása kifejezetten sikkesnek számított, a 800 dollárt is elérte. Tavaly decemberben 1,4 dolláros (!) mélyponton landolt a részvény. A decemberi mélységek után felfelé induló részvény most 13-14 dolláros árfolyamon cserél gazdát, ezen az szinten már hosszú éveket töltött a papír.