2011. november 9. 15:05, Szerda
Átlagosan napi négy-öt érdemi bejelentés érkezik az
Internet Hotline honlapra, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) üzemeltet a világhálót használók, különösen a gyermekek védelmében. A forródrót tartalom-eltávolítási kéréseit eddig teljesítették a szolgáltatók.
Az NMHH társadalmi felelősségvállalása jegyében végzett szolgáltatás 2011. szeptember végi indulása óta 203 érdemi bejelentés érkezett, amelyek közül az Internet Hotline rövid idő alatt 23 ügyet sikeresen meg is oldott tájékoztatással vagy a jogsértő anyagok levételének kezdeményezésével. A kiadott közlemény szerint a forróvonal munkatársai által kért minden egyes tartalom-eltávolítási felhívásnak eleget tettek a szolgáltatók. Az NMHH munkatársai többek között eredményesen kérték egy öngyilkosságra buzdító, ahhoz segítséget nyújtó internetes oldal, valamint egy vérfertőző kapcsolatra buzdító internetes fórum eltávolítását is. A személyiségi jogok védelmében szintén hatékonyan lépett fel a hatóság, amikor hozzájárulás nélkül közzétett fotók eltávolítását kérte a jogosultak beadványa nyomán.
Fontos eredménynek tartják, hogy a két legnagyobb magyarországi közösségi portál, az IWIW és a myVIP az Internet Hotline kezdeményezésére átgondolja a felhasználók képeinek technikai kezelését, és ezzel megnehezíti a képlopást, személyiséglopást. Az oldal ismeretterjesztő anyagokat is tartalmaz a médiatudatosságról és a biztonságos internetezésről. Az NMHH egyik kiemelt célja a megelőzés, a tájékoztatás és a figyelemfelhívás, így többek között annak a tudatosítása, hogy a felhasználók csak megfontoltan tegyenek magukról közé fotókat vagy egyéb személyes adatokat a világhálón, így is csökkentve a visszaélések, jogsértések előfordulását.
Szalai Annamária, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke a sajtótájékoztatón
A honlapon kilenc kategóriában jelenthetőek be a jogsértő internetes tartalmak, ilyenek a pedofil tartalmak; a hozzájárulás nélkül sértő módon közzétett fotók, videók; a zaklatás; a rasszista, idegengyűlöletre uszító tartalom; az erőszakos tartalom; kábítószer fogyasztására csábítás; terrorcselekményre buzdítás; számítógépes vírusok, kémprogramok népszerűsítése és az olyan egyéb tartalmak, amelyek károsak lehetnek a kiskorúak számára. A megfelelő jogi felkészültség, illetve a technikai ismeretek hiányában a legtöbb felhasználó ilyen esetekben nem tudja, hogy hova fordulhat segítségért. A bejelentések nyomán az Internet Hotline felhívja a szolgáltatók figyelmét az esetleges jogsértésekre, és hatékonyan képes fellépni a kifogásolt tartalom eltávolítása érdekében.
A magyar szolgáltatás nemzetközi példák sorába illeszkedik: többek között német, brit, francia és ausztrál honlap is működik hasonló célokkal. Várható, hogy uniós szinten is kötelezővé teszik ilyen szolgáltatás működtetését. A hazai Internet Hotline-t a Magyar Tartalomipari Szövetség üzemeltette 2005-től 2011 szeptemberéig. Az NMHH továbbra is elkötelezetten kiáll minden olyan kezdeményezés mellett, amely a gyermekek érdekében a káros és illegális internettartalom eltávolítását tűzi ki célul, és támogatja a digitális közbizalom megteremtését.