2011. november 16. 10:44, Szerda
A GfK Csoport tizenöt országra kiterjedő regionális távközlési felméréséből kiderül, hogy hazánk mind a mobiltelefon-használat, mind az okostelefon-penetráció
terén a mezőny második felében foglal helyet. A közép-kelet-európai térség átlagától ugyanis e két mutató tekintetében - ha nem is jelentősen, de - elmaradunk.
A GfK Csoport 2011 nyarán indított széleskörű kutatássorozata 15 országban vizsgálta a mobiltelefon és az okostelefonok használatára vonatkozó trendeket a 15 évnél idősebb lakosság körében. A mintába bevont 15 országban összesen 353 millió 477 ezer tizenöt évnél idősebb lakos él. A felmérés szerint 2011 nyarán a térség felnőtt
lakosságának 88 százaléka rendelkezett saját finanszírozású (azaz nem céges) előfizetéssel. Ez azt jelenti, hogy e tizenöt országban - a számítások szerint - 311 millió felnőtt rendelkezett legalább egy havidíjas vagy feltöltőkártyás előfizetéssel. Magyarország a 85,3 százalékos penetrációval a térségi átlagtól valamelyest elmarad és nagyjából Bosznia-Hercegovinával, Ukrajnával, Romániával és Kazahsztánnal áll egy
szinten. A mobiltelefon-használat terén az élbolyt Szlovénia, a balti
országok és Csehország alkotják.
Valamivel jobban állunk a rangsorban, ha az okostelefonok népszerűségét
vizsgáljuk a mobiltelefon-használók körében. Míg a térség mobiltelefon-
használóinak 14,2 százalékát csábították már el az okostelefonok, addig ez
az arány hazánkban is alig marad el a 13 százaléktól - és ezzel az adattal
már a térség középmezőnyébe tartozunk. E tekintetben is Szlovénia és
Litvánia áll a rangsor élén, de mindenképpen említésre méltó Törökország
okostelefonok iránti rajongása.
Szlovéniában és Törökországban már
minden negyedik mobilhasználó áttért az okostelefonok használatára. A
22 százalékos okostelefon-penetráció tehát igen vonzó versenyterepet
kínál az ország mobiltelefon-szolgáltatói, illetve az országban jelentős piaci
részesedéssel rendelkező készülékgyártók számára.
Az egyébként dinamikus fejlődésnek indult okostelefonok "balsorsa", hogy
igen kedvezőtlen makrogazdasági időszakban látták meg a napvilágot. A
nemzetközi hitelválság, a csekély gazdasági növekedés, az erőteljesen
visszatartott lakossági költés nem kedvez az okostelefon-piac további
bővülésének.
"Véleményünk szerint ettől függetlenül, ha lassan is, de további területeket hódítanak majd el a hagyományos mobiltelefonoktól,
azonban az összeurópai makrogazdasági környezet ezt a folyamatot
egyelőre nem gyorsítja" - mondta el Bacher János, a GfK Hungária
Ügyfélkapcsolati igazgatója. "Különösen nehéz versenyközegben
mozognak a hazai mobilszolgáltatók, mivel az okostelefon-vásárlási kedv
Ukrajnában és Magyarországon a legvisszafogottabb. Ezzel szemben a
már most is kiugróan smartphone-kedvelő Törökország helyzete ebben a
tekintetben is kedvező" - tette hozzá a szakember.