2011. november 29. 18:49, Kedd
Harminchárom százalékkal haladta meg az idei "kíberhétfőn" az online vásárlások száma a tavalyit, az értékük pedig túlszárnyalta a 2010-ben felállított, 1,03 milliárd dolláros rekordot - jelentette kedden a Coremetrics, az IBM adatelemző cége.
A "kíberhétfő" a csütörtöki hálaadás utáni első olyan munkanap, amikor az amerikaiak tömegesen térnek vissza a munkahelyi komputereikhez, s rendelik meg a karácsonyra szánt ajándékokat vagy a saját felhasználásra szánt, leszállított értékű termékeket. A kereskedők csakúgy, mint a "fekete péntek" elnevezésű, ünnep utáni bevásárló napon, hétfőn is jelentős árengedményekkel és ingyenes házhozszállítással ösztönzik az embereket online vásárlásra. Az idei "kíberhétfői" eladások összértéke a várakozások szerint eléri az 1,2 milliárd dollárt. Most fordult elő másodszor, hogy egyetlen nap leforgása alatt 1 milliárd dollárnál nagyobb forgalmat sikerült lebonyolítani az interneten, ami az elemzők szerint világosan mutatja a "kíberhétfő" növekvő jelentőségét az Egyesült Államokban. Egy-egy online megrendelés átlagos értéke 198,26 dollár volt, ami 2,6 százalékkal haladta meg a tavalyit.
A legkelendőbb cikkek egyike az Amazon online könyvforgalmazó Kindle olvasója volt, amelyből idén négyszer annyit adtak el, mint tavaly ilyenkor, a favorit pedig az újonnan piacra dobott Kindle Fire volt. Az eBay slágere a 16 gigabájtos Apple iPad 2 volt, amelyet 50 dollárral a gyártó által ajánlott ár alatt, 449 dollárért forgalmaztak, s amelyből hétfő reggel kevesebb mint 2 óra alatt kifogytak. A Wal-Mart 209 dollárért adta a 81 centis képátmérőjű HDTV-t. Több forgalmazónál a "kíberhétfői" kedvezmények egész héten tartanak. Az első eredmények alapján úgy tűnik, hogy az akciós hétvégével gyakorlatilag az összes kereskedő jól járt, de a legnagyobb nyertes a Wal-Mart, a Best Buy és Macy's áruházlánc volt.
Az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség mérései szerint a hálaadást követő négy napon 16,4 százalékkal nőtt a vásárlások száma. Egy fogyasztó átlagban 398,62 dollárt költött a "fekete péntek" hétvégéjén, ebből 150,53 százalékot - vagyis az egész összeg 38 százalékát - online módon. Az amerikai igazságügyi minisztérium közölte, hogy a "kíberhétfőt" megelőzően 150, hamisított termékeket forgalmazó weboldat kapcsoltak le - írta kedden a The Washington Post.