Jeff Bezos, a modern Gutenberg

Jeff Bezos, a modern Gutenberg

2012. november 26. 22:31, Hétfő
Mostanában aligha van elégedettebb cégvezető az Amazon első emberénél. A 48 éves Jeff Bezos gyakran nevet és erre minden oka meg is van, hiszen a konszern sikeres. Bill Gates szerint a Kindle kitalálója olyan, mint egy modern Johannes Gutenberg. Emellett Star Trek rajongó, aki gyermekként Mr. Spock akart lenni. Az Amazon korábbi dolgozói koránt sincsenek ennyire elragadtatva volt főnöküktől, szerintük hasonlóan erős személyiség, mint Steve Jobs volt. Az Amazonnál rendkívül nagy a nyomás, szinte mindennél fontosabb a teljesítmény és a siker.

Bezos 1964. január 12-én született Albuquerque városában. Az édesanyja ekkor mindössze 17 éves volt, és házassága csupán egy évig tartott. Később elvette egy másik férfi, aki 15 éves korában Kubából szökött át az Amerikai Egyesült Államokba. Bezos diákéveit Houstonban töltötte, eredetileg a fizika nyűgözte le, de a Princeton Egyetemen már az elektrotechnika és az informatika iránt érdeklődött. Az egyetem elvégzése után a Wall Streeten dolgozott, majd 1994-ben egy seattlei garázsban megalapította az Amazont. A magánvagyonát jelenleg 18 milliárd dollárra becsülik és a világ egyik legsikeresebb internetes vállalkozójának számít.

"Nyolc évvel ezelőtt kezdtünk el hardvereket fejleszteni, az első eszköz a Kindle volt. A Paperwhite most már ötödik generációs termék és a Kindle Fire HD segítségével tovább haladunk ezen az úton. Fogadhatnak rá, hogy a jövőben ezeknek az eszközöknek mindig újabb generációit fogjuk kifejleszteni és ezek sokkal többet kínálnak majd annál, mint az elektronikus olvasókészülékek. Nem a technológiai őrülteknek építünk eszközöket, hanem olyan embereknek, akik tartalmakat akarnak fogyasztani és használni. A készülékekkel nem akarunk pénzt keresni, gyártási áron adjuk őket és azt reméljük, hogy tartalmainkkal, vagyis a filmekkel, könyvekkel, újságokkal, játékokkal, alkalmazásokkal kereshetünk pénzt. Az Amerikai Egyesült Államokban a Kindle Fire táblaeladásoknak köszönhetően piaci részesedésünk 22 százalék."

"Természetesen elolvasom a kritikákat, de nem hagyom magam eltéríteni az utamtól. Nem fogom a meggyőződésemet kidobni az ablakon. Néha még fontosabb is, hogy a kritikákat teljesen figyelmen kívül hagyjuk. Azt is mondhatnám: ez utóbbi elég gyakran megtörténik. Ugyan nagyon sokan dolgoznak a fejlesztői csapatokban, de én nagyon komoly mértékben beleszólok az egyes modellek fejlesztésébe. Én vagyok az, aki a figyelmet mindig az ügyfelekre irányítja. A dizájnra és a használhatóságra összpontosítok. Abba a luxushelyzetbe helyeztem magam, hogy az ügyvezető feladatainak nagy részét másokra osztottam ki, így az innovációkra és az új termékekre koncentrálhatok. Ez egyszerűen sokkal több örömet okoz."


"Az a legkedvesebb dolog, amit mondhatnak nekünk, hogy az eszközeinkkel befolyásoljuk az életstílust. Ez a célunk. A Kindle-csapat büszke arra, hogy az e-olvasókat megvásároló emberek többet olvasnak, mint korábban, mind digitális, mind nyomtatott könyveket. Ez jó dolog a világ számára. Amennyiben mi bármely területen is eltüntetjük az akadályokat, meg fognak keresni minket az emberek. Egyszerűen azért, mert megkönnyítettük az életüket. A cégnél úgynevezett misszionárius csapatok vannak, ezek foglalkoznak az egyes modellek kifejlesztésével és ez a cél motiválja őket utána. Ez a különbség a zsoldosok és a misszionáriusok között. A zsoldosok azt kérdezik először: mennyit kereshetek ezzel? A misszionáriusoknál a szenvedély van előtérben. A kuriózum az, hogy végül a misszionáriusok mindig több pénzt keresnek, mint a zsoldosok" - fejtette ki Jeff Bezos.

Az Amazon első embere elmondta, hogy a cégnél mindig azon gondolkoznak, miként lehetne még jobbá tenni az egyes szolgáltatásokat vagy termékeket, s köszönetre méltó, hogy az emberek díjazzák ezt. A modelleket elfogadják a felhasználók, mert hasznosak. A kezdetekkor minden innovációjukat radikálisnak tartották, de ma ez a normális. Amennyiben valakinek ezt sikerül elérnie, akkor valami fontos dolgot talált fel. A fiatalok számára ma teljesen természetes dolog az e-kereskedelem, elég csak kattintani az egérrel és másnap már csöngetnek is és valaki odaadja a csomagot.


"Amikor valaki valami új dolgot csinál, ami kérdésessé teszi a hagyományos megoldásokat akkor azonnal megjelennek a kritikusok. Amennyiben visszautazhatnék az időben, akkor azt mondanám a fiatal önmagamnak: ha valami újra gondolsz, akkor vedd figyelembe, hogy félreérthetnek. Ne hagyd, hogy bolonddá tegyenek, lazíts, nincs katasztrófa. 1994-ben érzelmi szempontból nagyon megviseltek a kritikák, féltem attól, hogy félreértenek. Nagyon sok erőbe és energiába kerül, ha valaki örökké meg akarja győzni a bírálóit arról, hogy éppen mit csinál és azt miért csinálja. A feltalálás öröm. A kedvenc helyzetem az, amikor mindannyian egy helyiségben vagyunk és előttünk fehér papírlapok van. Ekkor elkezdünk agyalni és folyamatosan ötletekkel töltjük meg az üres papírlapokat. Vitatkozunk róluk, kihúzunk vagy kiegészítünk dolgokat, finomítunk az elképzeléseinken. Szeretem ezt a folyamatot" - tette hozzá a menedzser.

Bezos kiemelte, hogy ma már alig olvas nyomtatott könyveket. Szinte teljesen a Kindle készülékre váltott át, mert az olvasás sokkal kényelmesebb így és könnyebb is az olvasót tartani, mintha egy könyvet kellene kézbe vennie. Az egyetlen kivételt a szakácskönyvek jelentik, azokat nyomtatott formában olvassa, de ennek okát nem tudja. Az Amazon célja mindenesetre az, hogy a Kindle Direct Publishing platformmal alternatív utat mutasson a hagyományos könyvkiadók mellett anélkül, hogy azokat le akarná váltani. Az, hogy a szerzők digitális formában és saját maguk jelentetik meg a műveiket, kiegészítheti a hagyományos könyvkiadást, ráadásul ezen üzleti modell választása esetén jóval több pénz marad az íróknál.


"Az emberek a weben nem fizetnek a hírekért és ez szerintem nem is fog változni, viszont megállapítottuk, hogy készek fizetni a táblagépes újság-előfizetésekért. A táblák még inkább át fogják szőni a mindennapjainkat. Belátható időn belül minden háztartásban több tábla PC is lesz, és ez teljesen normális dolog lesz. Ebből pedig az újságok is profitálni fognak. Az újságírás nem fog eltűnni, de egy dologban biztos vagyok: 20 év múlva már nem lesznek nyomtatott újságok. Amennyiben mégis, akkor azok inkább csak luxuscikk formájában fognak létezni és ezeket majd bizonyos szállodák engedhetik meg maguknak, extravagáns szolgáltatásként a vendégeik számára. A nyomtatott napilapok 20 év múlva már nem fognak normális dolognak számítani" - szögezte le végül a sikeres üzletember.

Az Amazon alapítója és vezetője nemrég azt hangsúlyozta: a siker titka az, hogy ügyfeleikre, nem pedig vetélytársaikra összpontosítanak, és nem csak eladni akarják az egyes eszközöket. A csapatuk soha nem elégedett a kitaposott ösvénnyel, a normál dolgokkal, mindig meg akarnak változtatni mindent. A harmadik szempont pedig, hogy türelmesek, mert, aki feltalál, annak türelmesnek kell lennie és hosszú távra kell terveznie.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások