Vonakodnak a hazai kisvállalatok a webes értékesítéstől

Vonakodnak a hazai kisvállalatok a webes értékesítéstől

2013. május 16. 14:41, Csütörtök
Az online kereskedelem töretlen élénkülése ellenére mindössze a hazai kkv-k 16%-a rendelkezik webáruházzal, pedig az online értékesítési csatorna bevezetése révén akár meg is sokszorozódhat a vállalat bevétele – derül ki a rEVOLUTION Software saját, nagymintás kutatásából.

Miközben a hagyományos kereskedelemi csatornák a gazdasági válság kezdete óta hanyatlanak vagy stagnálnak, az elektronikus kereskedelem népszerűsége töretlen. A hazai kkv-k ugyanakkor nem igazán érzik még a webes kereskedelem ízét, derül ki a rEVOLUTION Software közel 700 mikro- és kisvállalatot megszólaltató kutatásából. A kutatás eredményei alapján mindössze a hazai kkv-k 16%-a üzemeltet webáruházat, és további 36% gondolkodott már az online vásárlási felület létrehozásán. Az online értékesítési felülettel nem rendelkezők 79%-a az iparág, illetve terméke jellegével, 9%-a a webáruház magas beüzemelési költségeivel, 6%-a pedig ügyfelei vonakodásával indokolta az online árusítástól való távolmaradást.

Pedig a cég közleménye szerint egy webshop bevezetésével a cégek 17%-a megsokszorozta bevételét. Ezekben az esetekben a webes értékesítés átvette az uralmat az offline értékesítési csatorna felett. A cégek 11%-a 4 vagy annál is több webáruházat üzemeltet, náluk az online eladások minimum a forgalom háromnegyedét teszik ki. A webbolttal rendelkező kisvállalatok harmada számára azonban az online csatorna még mindig csak kiegészítő szerepet tölt be, és forgalmuk zömét a hagyományos csatornákon keresztül bonyolítják.

„Az adatok alapján egyértelműen látható, hogy minél jobban áttevődik az értékesítés az online csatornára, annál inkább jelentkezik annak bevételnövelő hatása” – mondja Dr. Ransburg Beatrix, a rEVOLUTION kisvállalati üzletágvezetője. „Érdekes módon a webshoppal rendelkező vállalkozások zömében budapestiek. Pedig azt gondoljuk, hogy a vidéki kistelepüléseken működő cégeknek nagyobb szüksége lenne erre a csatornára, hiszen megsokszorozhatnák potenciális vásárlóik számát. Ugyanezért nem értjük azt, amikor a távolmaradás indoklásaként a vevői ellenállást jelölik meg. Hiszen a meglévő vásárlókat nem érinti a webes szolgáltatás bevezetése, viszont az online értékesítéssel jelentősen kibővíthető a potenciális vásárlók köre.”

A webáruházzal rendelkezők nagy része egyedi fejlesztésű weboldallal dolgozik, mindössze ötödük bérli a szolgáltatást. „Az egyedi fejlesztések pedig sajnos tovább növelik az egyszeri belépési költségeket, amit így is a vállalatok 9%-a jelölt meg visszatartó tényezőként. Feltételezhető továbbá, hogy az egyedi fejlesztésű webáruházak jelentős része hosszabb távon is többe kerül, hiszen a webshop változtatásakor újabb fejlesztési díjakat kell fizetni, ami költségesebbé és rugalmatlanabbá teszi őket a bérelt konstrukciókkal szemben” – mondja Ransburg Beatrix. Webáruházzal összekapcsolt számlázó programot mindössze az online értékesítést végzők 21%-a használ. A válaszadók közel fele külön számlázó programmal állítja ki számláit, vállalva ezzel a többszörös adminisztráció terheit, és sajnos még mindig magas (34%) a kézi számlát kiállítók aránya.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások