Surranópályán zárkózik fel a keresőóriások mellé a Neeva

Surranópályán zárkózik fel a keresőóriások mellé a Neeva

2023. február 19. 13:18, Vasárnap
A vállalkozás nem tekinti terméknek az őt választó felhasználókat és cégeket.

A Neeva nevű startupot Sridhar Ramaswamy, a Google reklámokért és a kereskedelemért felelős egykori alelnöke és Vivek Raghunathan, a YouTube korábbi alelnöke alapította 2019-ben, majd egy azonos nevű reklámmentes keresőt mutattak be. A vállalat januárban bejelentette, hogy a keresőjét egy új funkcióval, a NeevaAI modullal látta el, amelynek köszönhetően számos lekérdezés esetén a találati lista tetején egy mesterséges intelligencia által dinamikusan megírt válasz jelenik meg. A fejlesztés megmutatja, hogy milyen forrásokat használt a válaszhoz, így a felhasználók ellenőrizhetik az információk hitelességét. A NeevaAI az aktuális eseményekkel kapcsolatos kérdésekre is tud válaszolni.

A társaság új mércét akar felállítani reklámmentes szolgáltatásával, amelyet nemrég különböző weboldalak mesterséges intelligencián alapuló összefoglalóival bővítettek ki és a célja az, hogy a sokkal nagyobb versenytársak, például a Google és a Microsoft ellenpólusává váljon. "A keresés a felhasználóktól a hirdetői akarat felé mozdult el" - magyarázta Ramaswamy. A menedzser ezt nevezte meg a fő oknak, amiért elhagyta a Google-t.

A Neeva létrehozásának ötlete egy közös túrázás során jutott eszébe a menedzsernek és a kollégájának, Vivek Raghunathannak. A vállalkozásnak már rövid idő után sikerült neves befektetőket (Airbnb, Apple, Doordash, Sequoia, Zoom) találnia. A céget a beruházók jelenleg több mint 80 millió dollárral finanszírozták meg és 50 alkalmazottat foglalkoztat. A startup előfizetési modellje révén különbözik az olyan keresőmotor-szolgáltatóktól, mint a Google és a Microsoft Bing, ami reklám- és nyomkövetés-mentessé teszi - ez a keresőszolgáltatások két fő kritikai pontja a személyes adatok védelmét illetően. A keresési találatokat relevancia szerint dobja ki, nem részesíti előnyben a szponzorált találatokat.

A Neevát jelenleg világszerte csak alig kétmillióan használják, ez töredéke a Google keresőjét vagy a Binget használók számának, azonban gyorsan fejlődik. A nagy versenytársakkal folytatott versenyben, akik mostanában intelligens chatbotokkal egészítik ki a keresőmotorjaikat, a Neeva is a mesterséges intelligencia ajánlatra összpontosít és az Amerikai Egyesült Államokban már hat hónappal ezelőtt bevezette a weboldalak tartalmának mesterséges intelligencia által támogatott összefoglalóit. A kész válaszok, amelyek nyelvi stílusukban és rövidségükben a fiatal Instagram és TikTok platformokhoz igazodnak, Európában és németül is elérhetők. "A webes keresés témája lesz az egyik első és leginkább felforgatott iparág a mesterséges intelligencia révén. Vagyis: itt történik a legtöbb változás" - hangsúlyozta Ramaswamy.

Scott Galloway technológiai szakértő, a New York-i Egyetem professzora maga is befektetett a vállalatba, amelyet a feltörekvő szereplők egyikének nevezett. "Úgy gondolom, hogy a keresőmotorok között számos olyan hiánypótló szereplő lesz, amelyek új üzleti modellekre, például előfizetésekre vagy új technológiákra támaszkodnak, amelyeket a Google nem tud könnyen adaptálni, mert veszélyeztetik az alaptevékenységét" - jelentette ki a szakember.

Dirk Lewandowski, a Duisburg-Esseni Egyetem informatika professzora szintén lát lehetőségeket a Neeva számára. Szerinte ez elsősorban a keresőmotorok piacának méretéből adódik. "A kis piaci részesedéssel rendelkező szolgáltatók is tudnak pénzt termelni" - tette hozzá Lewandowski. A Neeva azonban nem az egyetlen keresőmotor a startupok világában, a kisebb versenytársak közé tartozik a You.com, a DuckDuckGo vagy az Ecosia.

Ramaswamy kiemelte, hogy az európai indulás az USA-hoz képest nagyon jól sikerült. "Itt az adatvédelem többet számít, ez önmagában azonban természetesen nem elég, az ajánlatnak is jobbnak kell lennie. Tisztában vagyok a kihívásokkal, de induló társaságként a Neeva nagyobb kockázatot tud vállalni, mint például a Google. Tovább szeretnénk bővíteni a kínálatot és hamarosan Indiába is terjeszkedni akarunk, hogy új ügyfeleket nyerjünk meg. Ez az év nagyon fontos számunkra" - szögezte le a menedzser, utalva a ChatGPT-hez hasonló programok körüli felhajtásra és a keresőmotorokba való integrálásra.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások