Torta: MONGOOSE 2008 ROCKADILE AL Ez egy nagyon-nagyon alap bringa. Sokat ne várj tõle!
Nézzük sorjában: A váz használható és egy bizonyos mértékig alapja lehet a késõbbi fejlesztéseknek. A Suntour M2025 villa semmilyen beállítást nem tesz lehetõvé. 63 mm-es rugóúttal rendelkezik. Aszfalton a kisebb repedéseket, egyenetlenségeket talán valamelyest csillapítja, de terepen csak arra lenne jó, hogy elpattogj vele. (Mint a prérifarkas a Gyalogkakukkban.) Aki komolyabban szeretne bringázni, az néhány hónapon belül le fogja cserélni. A meghajtás a Shimano, a Sunrace alap modelljei és noname alkatrészek közül lett összeválogatva. Alkalmi tekerésekhez használhatók ugyan, de hosszabb használat és terhelés alatt valószínûleg a pontosságuk hagyni fog némi kívánni valót maga után. A kerekek aszfalton, döngölt földúton talán használhatók, de komolyabb terepre nem nagyon merészkednék velük. Bár nem írtad, de ha esetleg testesebb bringás lennél, akkor arra készülj fel, hogy ha a kerékszett nem túl jó minõségû, akkor sûrûn kell majd centrírozni. Akár egy-egy rosszul sikerült padkázás után is. A Kenda Komodo gumik jók lehetnek, de túl agresszív a mintázatuk. A bütykös felületük miatt aszfalton elég zajosak lesznek. (A gyártó választása azért eshetett rájuk, hogy ezzel azt sugallják, hogy ez bizony egy kemény terep bringa. Pedig nem az...) Érdemes inkább egy alacsonyabb mintázatú vagy vezetõ éllel ellátott gumit választani. Ezeknek sokkal jobb a gördülési ellenállásuk és inkább valók kemény útfelületen való használatra. Ha a vázba az 1.95” helyett 2.0” vagy 2.1”-es gumi is belefér, akkor a ballonosabb külsõnek köszönhetõen egy kicsit jobb lesz a rezgés elnyelése is a gépnek. A ProMax fékekrõl nem õrzõk túl jó emlékeket. A fékpillangók meglehetõsen rugalmasak, így fékezéskor hajlamosak csavarodni. Ez pedig nem használ a fékerõnek. Ezeket már a vásárláskor lecserélném legalább egy Shimano Deore V-fékre. Zongorázni lehet a különbséget közöttük. A kormány acélból van, így eltörni nem, legfeljebb elhajlani fog. Viszont nehéz és nem korrózióálló. A mûanyag pedálok sem a strapabíróságukról híresek.
A bringa fõleg aszfalton való alkalmi, hétvégi tekerésekre alkalmas, de komolyabb, rendszeres sport használatra nem ajánlanám. Ha nincs más választási lehetõség, akkor amit vásárláskor azonnal lecseréltetnék, azok a fékek és esetleg a gumik. Az elsõ a biztonság szempontjából fontos, a második pedig a bringa menet tulajdonságain javítana sokat. A bringával vásárlás után két dolgot lehet tenni: Használod addig, míg eldõl, hogy tetszik-e ez a sport és amíg össze nem jön a pénz egy jobb gépre. Akkor pedig egy az egyben el kell adni. A másik lehetõség, hogy apránként ahogy kopnak az alkatrészek lecseréled õket jobbra. De ebben az esetben valószínûleg jobban jársz, ha egy jobb vázra épített, de szerényebb felszereltségû bringát választasz.
Én azt javasolnám, hogy szánj rá több pénzt és inkább vegyél egy jobb bringát, minthogy csalódj és késõbb megbánd a döntésed. Nagyjából +20k-ért már meg lehet venni egy Magellan Crater Alivio bringát. Az szerintem jobb választás lenne szinte minden szempontból. Illetve érdemes megvárni a szezon végi akciókat. Pl. a Merida bringákra már el is kezdõdött! Esetleg elõzõ évi modelleket is érdemes megnézni. Sokszor igen kedvezõ áron hozzájuk lehet jutni. Pl. itt: http://www.speed-way.hu
igen, Haro F2 nél döntöttem, kipróbáltam az oszttársamét, és kurvára bejött, 13 kiló az egész kilépõ nélkül:), jó a geoja szal egész könnyü a manual, meg 110°xD lassan megy már a 180is:)
Akkor itt az enyém:) Kurvajó keró, csak a felnit kéne cserélni, mert ez papírból van:P A színe gyönyörû, bocsi a minõségért, de telos képek:) Am a színére visszatérve, napon arany, neonnál bordó, és sima lámpánál meg barna:P
Át kéne írni a topic címet. Ötletek?
ez frankón néz ki, jól látom hogy az elsõ kerék ballonosabb?
ha meg álombájk akkor ez... következõ nyáron lesz a csere erre. a régit persze megtartom örökre ;) nem akarnám cserélni de sajnos haladni kell a korral...
beszélsz. kocsi is csak 50milliónál kézdödik, neketek mégis 5éert van :] mégis jó...
röviden, 400tól felfelé már bõven jókat össze lehet rakni :] am fotóztam az enyémrõl is egyet... haro cozmo alap. azóta hoffman villa, eastern agyak, egy nomad kormany, odüsszi fékesdi, a vázon akkor a papucs mint az ááálat, de akkor sem cserélem le, szívemhez nõtt már nagyon, és súlyban sincs többletem vele, lehet nem a legszebb de legalább összetörhetetlen, új hajtás meg beszerelésre vár csak.
Vázanyag: Block Design Custom 7005 DB Alumínium Villa: Marzocchi Dirt Jam Pro 100 mm / 32 mm Hajtómû: TruVativ Hussefelt Howitzer 170 mm / 38 fog + rockring Középrész: TruVativ Howitzer Lánckeréksor: Shimano HG-50; 11-32 fog; 9s Lánc: KMC-Z9000 Váltókar: Shimano Deore; 9s Hátsó váltó: Shimano Deore LX Fék: Hayes nine; 180 mm / 180 mm Elsõ agy: Rock Machine; 36 furat Hátsó agy: Rock Machine; 36 furat Felnik: Mach1 Freeride Küllõk: DT; 2 mm; fekete Külsõk: WTB Timberwolf; 26 x 2,3 Kormány: TruVativ Hussefelt DH risebar; 680 mm / 31,8 mm Kormányszár: TruVativ Hussefelt; 60 mm / 0 fok / 31,8 mm Markolat: WTB csavaros Kormánycsapágy: Cane Creek Mallet Nyeregcsõ: TruVativ XR 2 csavaros; 31,6 mm / 350 mm Nyereg: WTB Power-V Pedál: Wellgo alu platform
Geometriai adatok: Fejcsõszög: 70,5 fok Nyeregvázcsõ-szög: 73,5 fok Tengelytáv: 1040-1060 mm Láncvillahossz: 410-430 mm Felsõcsõhossz: 550 mm Vízszintes felsõcsõ-hossz: 565 mm Fejcsõhossz: 124 mm Tömeg: 16,12 kg
Egy dirt váz.. 100 tól kb 140 nagyon max 150-et bir.. Illetve illene birnia..
De a gyártók a 100-ast rakják bele szinte mindbe igy azzal müködik valszeg a legjobban..
Maszka, látom megjött az eszed, és hallgatsz a többségre:)
Hmm, nem tudtam, hogy a váz nem visel el tul nagy teleszkópot. De honnan lehet megtudni, hogy mekkora a max. teherbírása ilyen szempontból??? (vmikor tervezek telóvásárlást, jó lenne tudni:D)
:D! nem igen tudtam még szétzúzni..szerintem nagyon bivaly egy váz! csak a villát kéne eladnom már!:D
azt egy szóval sem mondtam h a drágábbakat nem õk csinálják...az természetes hogy igen :) viszont az enyém még eredeti marzo gyári :D 2005 ös dirt jam comp, és ebben még több anyag volt mint a mostaniakban :)
Hát figyi! Én errõl nem trudok. De ha 2-en mondjátok tutti nem hülyeség. Azt viszont kétlem hogy a profi villákat a santur gyártaná, mert neki nincs profi villája. Ráadásul a Marzocchi nem a bringa gyártásba kezdte kb 30 éve gyárt cross és enduró motorokhoz villákat, igy nem valószinû hogy a santour adná az ötletek hogy kellene csinálni.:D
Jaja.. Nagyon szépek.. Hihetetlen szép formás villákat gyártanak! Ami még nagyon szép az a terepmintás Sherman Manitouból:D De hát az ár is fasza mind a 2-nek..
Jó az oké! Koppintani le lehet. Attól sose lesz marzocchi.. A Sauntor és az rst is ezt csinálja ujabban. Pedig az rst-de fasza volt régen.. Jól elszarták azt is.
Hát én santourt tutti nem vennék! Marzo, Manitou, Rock Shockx ezen kivûl semmit. Mindegyikbõl van 100-150 között állitható megoldás..
Ha Dh-ra meg ugrálásra akarod: Marzo: Drop off, z1 freeride, z1 sport, Dirt Jumperek stb.
Manitou: Sherman , Black (ebbõl a freeride van belõle csak cc)
Szóval ilyesmiket..
Ha gyors záras a kereked és nem akarsz cserélni! Van a Drop offból sima papucsos is.. A Dirt Jumperek között is van olyan.. Az átütõs olyan mint az enyém.
Én ezt vettem 65000ft-ért egy fél éve Z1 freeride: (enyhe Dh dirt-re van..)Igaz használt!
Na..közben döntöttem.végül maradok a Suntour-nál,de azon belül szerintem Epicon lesz.100-tól 140-ig állítható a rugó útja.Elvileg jobb mint a Duro,bár véleményeket nagyon sehol nem találtam.szóval szerintetek?ha nagyon lájtos dh-t,és max fél méteres ugrásokat kibír,akkor beruházok rá.
Köszönöm a kimerítõ válaszod!! Keresek néhány tipust és tanácsod megfogadva beírom majd ide, ami biztos tetszik és árban még olyan határeset a MONGOOSE 2008 ROCKADILE AL, nem tudom errõl mi a vélemény... Mongoose 2008 Rockadile AL
Nekem egy alap UMF 3 -am van 2 éve és már nagyon szétzúztam szegényt. Arra gondoltam, hogy átállok cc-re, mert itt kõszeg felé már unalmasak a pályák. Tudtok valamit ajánlani?
150mm nagy bele, inkább kisebbet vegyél nehogy eltörjön a váz!
Sziasztok! Nem is tudtam hogy van ilyen topic :) Itt az én keróm:
Tudom nem egy nagy gép, de én imádom :)). 3 éve van meg, eddig semmi komolyabb baja nem volt. Minden gyári rajta, egyedül a mûanyag pedált cseréltem le egy alumíniumra.
UMF Hardy-ba.no igen,elvileg a váz maximum 120-as villát bír el,de sok embertõl hallottam,h a duplavállast is fogadja.persze nem úgy,ha gyilkolják.mert elég merev a fejcsõnél a heggesztés.no mindegy,nem veszem meg,mert agyat nem akarok cserélni.tökéletes az,ami van.most viszont a Duro,és a Manitou Splice Super között gondolkodok.mindkettõrõl elég jó véleményeket olvastam.szóval vacilálok.
Átütõtengelyes villába csak átütõs aggyal készült kerék megy be. Viszont átütõs agyak egy részéhez lehet átalakítót is kapni, amivel normál, gyorszáras villába is rögzíteni lehet õket. Nagy átmérõjû féktárcsa használata mellett az átütõs megoldások egyértelmûen jobbak, merevebbek.
Hali!ismét pár kérdéssel fordulnék felétek!szóval villát szeretnék vásárolni a gépembe,de nagyon nem vagyok otthon e téren!:D kinéztem egy 150-es Marzocchi Drop OFF villát..[sokan dicsérik,nekem nagyon gyenge DH-ra kéne igazándiból]na most elvileg ennek a villának [nem tudom biztosra] van átütõtengelye.igazság szerint fogalmam sincs,h ez mit takar.de ha jól értelmezem,a gyorszáras elsõ kerekem,nem fogom tudni belegyúrni.csak agy cserével.amit nem akarok,mert arra nem költenék.Stance Kingpin-t néztem még,de az is átütõs.na szóval akkor jól sejtem,h az elsõ kerekem,agy csere nélkül az ilyen villákba nem megy bele?
Ha sisakot választasz elõször ne az árat nézd! A jó sisak nem nyom, nem szorít sehol sem. Könnyen a fejméretedhez lehet állítani. Nem lötyöghet. Ezen kívül legyen jó a szellõzése. S persze az sem mellékes, hogy nézzen ki jól, máskép nem fogod hordani. Jó nevû gyártók: Uvex, Cratoni, Giro, Met, Bell, Casco Értékben 8-10k körül már biztonságos és jó minõségû sisakokat lehet kapni.
A dolog annyiban igaz, hogy jó néhány gyártó telepítette a vázgyártó részlegét Ázsiába, vagy gyártat ottani beszállítókkal. A legnagyobb ilyen beszállítók a Giant és a Merida. (De gondolom akadnak més mások is rajtuk kívül.) Precíziós robot gyártósorokon készülnek a vázak. A tervezést általában az anyavállalat végzi a saját székhelyén. A fémmunkákat és néha a festést is Ázsiában végzik. Majd összeszerelésre az anyacéghez szállítják a bringákat. Ma már legfeljebb csak a csúcs modellek készülnek közvetlenül a cég saját gyártásában. A Trek vázakat pl. a Giant készíti. Persze a Trek alapanyagából és a Trek tervei alapján dolgoznak.
MaSzKa: Lehet, hogy a bringa valóban KTM bringa és hogy évek óta gyártják lényegében változatlanul, de ebbõl tévesen vonod le azt a következtetést, hogy ez a bringa egy csúcs modell. A KTM és még jó néhány gyártó (pl.: Schwinn (nem Csepel), Mongoose) adja a nevét olyan tömeggyártásban készülõ kínai gagyikhoz, amiket aztán a tecsóhoz hasonló nagyáruházak kilóra árulnak. Egyszerûbb ez, mintha a kínai hamisítókkal kellene pereskedni. Így legalább kapnak egy minimális részesedést és a nevüket reklámozzák. A sok láma pedig csupán a márkanévnek bedõlve ("Hiszen ez egy KTM! Akkor rossz már nem is lehet!"), veszi is ezeket a bringákat, mint a cukrot. A nagy áruházláncoknak pedig az az üzlet az egészben, hogy így nyugaton is el tudják sózni a gagyijukat. Kint már nem lehet márkanév nélkül eladani semmit.
Ami a KTM-et illeti. Attól, hogy a motorok terén komoly névnek számít, a bringák terén még nagyon újfiú. Attól, hogy a motornak és a bringának is két kereke van, technikai szempontból még rengeteg különbség van közöttük. Nem törvényszerû az, hogy ha valaki ért az egyikhez, akkor a másikban is ász. Ha majd kihoznak néhány egyedi, önálló innovációt, amit a versenyeken elért eredmények és a nemzetközi szaklapok tesztjei is igazolnak, akkor esetleg érdemes lesz õket komolyan venni. Addig csak egynek számítanak a számtalan feltörekvõ gyártó közül.
Az össztelós gépekrõl kijelenteni, hogy "az össztelós bicaj 1 szar" szintén elég erõs. A teló rendszer lényege, hogy a kényelem fokozása mellett javítsa a bringa úttartását. Gondold végig, hogy egy merev bringával hányszor kell kiállnod a nyeregbõl a kátyúk és a rázósabb útszakaszok elõtt. Hányszor dobja meg a kereket egy-egy szikla vagy gyökér. Hányszor veszíti el a hátsó kerék a tapadását azért, mert nem tudja lekövetni a terep egyenetlenségeit. Valamint az se mellékes, hogy mennyi rázkódást továbbít a váz a kerekek felöl a kezeidhez, a lábaidhoz és a hátsó feledhez. Egy jó össztelós gép nagymértékben kíméli a bringást. Kevésbé fog elfáradni az út végére és kisebb az esélye arra is, hogy az ízületeket érõ terhelés miatt lesérül. A jobb úttartás miatt felfelé is, de fõleg lefelé sokkal nagyobb sebességet tud megengedni magának. Ez technikásabb versenyeken akár több helyezést is jelent. Marathónokon, túrákon pedig azt, hogy nem félholtan érkezel meg a célhoz. Ami a pedálozásba fektetett erõ elnyelését illeti, pár évvel le vagy maradva. Néhány éve már gyártanak olyan telókat és rugós tagokat, amik kiküszöbölik a pogózást. Talán utána kellene olvasnod, hogy mit jelent a propedal, az spv vagy a lockout (csak, hogy néhányat említsek.) a telók esetében! Persze egy jól megtervezett rendszert meg kell fizetni.
Amit pedig jó lenne tudomásul venni végre neked és még sok más embernek az, hogy a 100k alatt amit bringaként kapsz az a legtöbb esetben a belépõ kategória alja. (Igen, az általad emlegetett Cube is az.) A minõséget, mint mindenhol, itt is meg kell fizetni. Az ár-tartósság-tömeg hármasból csak két feltétel az, amit kedvezõen össze lehet hozni. Minél optimálisabb eredményt szeretnél elérni, annál több tervezést, annál kifinomultabb gyártást és alapanyagokat igényel. Ez pedig pénzbe kerül. Gondolom senki nem várja el, hogy egy Trabant áráért egy F1-es versenyautót kap. Ugyan ezt miért várja el valaki amikor bringát vásárol?
Ahelyett, hogy a vergõdéseddel lejáratod magad és hozzászólásról-hozzászólásra azt bizonyítod, hogy mennyire nincs rálátásod a témára, inkább hallgass és olvass! Ha pedig valaki rávilágít arra, hogy valószínûleg tévedsz, akkor pláne. Használd ki az internetet és olvass át néhány bringás fórumot, oldalt magyart, angolt, németet! Esetleg vegyél kézbe néhány szaklapot!