Egyik barátomnak az elsõ van, elég sokat túrázgatunk így 4-5en neki nincs vele baja, teló is egész jól mozog rajta! Ez alapból markolatváltós, szóval ha ilyet veszel azt cseréld le!
Köszi az irást, remélem tulélem mindenféle probléma nélkül.Ahogy az utpontokat néztem egy laza 20-30 km-er táv biztos lesz.Csobánka-holdfény árok-lajos forrás-Szt. endre.Nem vagyok hozzászokva az ilyen gyalogláshoz ha már 1 km-re van valami én már bringával megyek.
Vigyél magaddal sok folyadékot, nyújtsd ki az izmokat séta elõtt. Bemelegítés pont azért van, mert a jobb vérellátás, megnövekedett hõmérséklet flexibilissé teszi az izmokat.
A dehidratáció segíti a görcs kialakulását. Tanácsos olyan italokat a víz mellé összedobni amik sok kálcium-ot tartalmaznak, a kálcium alapja az izomösszehúzódásnak. Kálcium felszívódsát elõsegítendõ, D-vitaminból is kell. Kálium, hasonlóan sokat segít görcsmegelõzésben. Jó ha van még: nátrium, magnézium tartalmú ital. Szerintem beszabadulsz egy boltba és megnézed a Plusz tablettákat, keresed a kálciumot, káliumot, nátriumot, magnéziumot, D-vitamint. Patikába vény nélkül kapható calcium-sandoz, ha görcsöd van egy olyat megihatsz.
További plusz ötletek: Magnézium tartalmú tablettát is lehet patikában kapni, ezek mind párszáz, max ezer fortintos dolgok és egyszerre csak 1-2-t fogyasztasz el mondjuk reggel. A magnézium kulcsfontosságú az ATP(a test energiahordozó molekulája)-ben tárolt energia felszabadításában, talán kevésbé merülsz ki. Általában B6-vitaminnal eggyütt adják, ami plusz segítség.
Káliumot nem fogsz találni, azt csak receptre adják, nagyon veszélyes(szívelgételenség pl.) a túladagolása. Marad, hogy magas kálium tartalmú gyümölcsöt vihetsz, ilyen pl. a banán, narancs(friss naracslé), sárgabarck. Legjobb lenne az avokádó meg a krumpli, de azt gondolom nem akarsz ott rágcsálni. Kettõt egy csapásra, van a Hohes-nek Ca-mal dúsított naracsleve. Olyat vihetsz, sokminden benne van a c-vitamin meg sosem árt. A kálium sokak szerint segít a görcsök megelõzõsében.
Ha görcs van, jó ha melegen tartod, fokozza a vérkeringést, az izmok rugalmasabbak lesznek.
Energiaital(gondolok itt a koffein, taurin egyéb élénkítõszer tartalmú dolgokra, akár kóla is) kétélû fegyver itt, egyrészt fokozzák a vérkeringést, vagyis az izmok jobb vérellátásúak, ugyanis az elégtelen oxigénellátás is görcshöz vezet.
Azonban fokozzák a vérnyomást, ami által nõ a víz kiválasztása, dehidratálódsz, vizet vesztesz. (nem beszélve arról, hogy sokat kell WC-zni) Te döntsd el, ihatsz energiaitalt, ne túl sokat és igyál mellé sok vizet, ez fontos.
A Kobralgin fájdalomcsillapító hatású, indiai kobramérget(ami egy idegméreg) tartalmaz, meg gyógynövényt, ami fájdalomcsillapító, a méregbõl csak annyit, hogy picit blokkolják a fájdalomvezetõ idegek szinapszisait, vagyis nem érzed. Segít, de a problémát nem oldja meg.
Hi nme tudom hogy a kérésem menyire vág a topic témájába de azért felteném biztos ami biztos !
tervezem hogy veszek egy Mountain bike-ot de nem igazán tudom hogy meik márkát lenne érdemes meg veni nem szeretnék megint tesco-s gagyit veni !
én ezekel szemeztem
http://www.kellys-bicycles.com/index.php?module=catalog&cPath=1_213_217&pID=15387
Lehet hogy nem egészen a témába vág, de jövö héten lesz egy elég durva gyalogturám és elég köttöttek az izmaim és nagyon hamar begörcsöl a combom.Mit tudtok ajánlani arra hogy ne görcsöljön ill. hogy ne merüljek ki teljesen. Energia ital segithet az ilyen dolgokon hogy gyorsan feloldodjanak azok az ásványok és vitaminok amiket kiizzad az ember ilyenkor? Indulás elött meg Kobralgin kenöcsöt használok.Tudtok valami olcsobb fajta energiaitalt vagy italport vagy bármit ami javithat a helyzeten azt megköszönném.
Ami a terkkingeket illeti.
Én elég elfogódott vagyok a montik irányába.
Bennem a trekkingek mindig egy kicsit egy öszvér benyomását keltették. Se nem igazi terep bringák, se nem igazi országútiak. Ennek ellenére elismerem, hogy valószínûleg sok embernek ezek jelenthetik a jó választást.
Saját szempontjaim szerint a bringa megbízhatósága, strapa bírása a legfontosabb. Egy montit vékony, alacsony mintázatú (semi-slick) vagy minta nélküli (slick) gumikkal, csomagtartóval, sárvédõvel bármikor alkalmassá lehet tenni egy csomagos túrához. De ha dagonyázásról van szó, akkor egy jobb telóval és terepgumikkal ez is vállalható velük. Nem kell azon izgulni, hogy vajon a váz és az alkatrészek bírni fogják-e a komolyabb igénybevételt. A trekkingek aszfaltos túrázáshoz, városi használathoz jók, de döngölt földútnál durvább terepre nem mennék velük.
Arról nem is beszélve, hogy a trekkingekre pakolt komfort kategóriás alkatrészekkel nekem nincsenek túl jó tapasztalataim. Persze visszafogott használat mellett valószínûleg nem okoznak gondot.
Egy új bringa vásárlása valahol önismereti teszt is. Mielõtt az ember meghozza a döntését, végig kell gondolnia, a mostani képességeit és azt, hogy a jövõben milyen irányba szeretne elindulni. Nem könnyû.
Szerintem ha konkrét modelleket is megadsz, könnyebb véleményt mondani a bringákról. Általánosságban minden gyártónak vannak jó és kevésbé jó gépei.
Semmi gond nincs a kérdésekkel. Jöhetnek nyugodtan. Legfeljebb kicsit késve válaszolok rájuk, mert néha melózni is kell. ;o)
Ami a bringás szerkót illeti, szerintem kényelem szempontjából nagyon sokat számít.
Amíg csak rövidebb távokat megy az ember, valószínûleg az átlagos sportöltözetnek árusított pamut cuccokkal sem lesz sok gond. Viszont senkinek nem kívánom azt, hogy ilyenekbe nyomjon le 40-60 km-et egy meleg nyári napon.
A jó bringás ruházat segít elvezetni a verítéket, jól szellõzik és gyorsan szárad. A varrások általában úgy vannak kialakítva rajtuk, hogy ne dörzsöljék ki az érzékeny részeket. Az ülepbetét javít valamennyit az rezgés elnyelésben is. Mivel mûszálas anyagok, ezért viszonylag könnyû õket tisztántartani is.
A mez hátulján kialakított zsebekbe általában bele lehet mindent pakolni, ami egy rövidebb úthoz kellhet.
Hûvös, de száraz idõben jöhetnek a vékonyabb-vastagabb polár és windstopper cuccok. Nyálkás, esõs idõben pedig jól jön egy lélegzõ anyagból készült dzseki, esetleg esõnadrág.
Persze a ruházatot nem egyszerre kell megvásárolni. Nekem is több év alatt, apránként lettek beszerezve a ruháim. Érdemes kihasználni a nagy sportboltok év végi, szezon elõtti akcióit.
CM 2008.04.20. képekben.
Azoknak akik ott voltak és azoknak is, akik nem.
Kritika jöhet, de vegyétek figyelembe, hogy bringát támasztva, sokszor a fejem felett hátra felé lõve készültek a képek. ;o)
Utómunka a szokásos volt. Ahol nagyon kellett, ott forgatás. Itt-ott egy kis vágás. Levels. Leméretezés. Unsharp mask.
Sajnos csak most jutottam el odáig, hogy ide is feltegyem õket.
Jó nézelõdést!
1. adag
80 k
Tudom, hogy nem lett tökéletes a pano (kézbõl lõve, sok mozgó ember...), de ez érezteti leginkább a tömeg nagyságát. A Deák térre ki lehetett volna tenni a "Megtelt" táblát.
Átmenõ forgalom
Egy Gödör környékén
Heverészve
Vikingek
Astoria
Értem. Akkor akár még hivatásos biciklitoló is lehet belõlem. :)
Újabb kérdésekkel árasztanálak el, ha nem baj.
A bicajos nadrág sokat számít a kényelem szempontjából? Érdemes rá beruházni?
A trekking-ekrõl mit tudsz mondani, általánosságban? Tetszenek és szeretnék majd egy olyat.
...SixTeam...Kelly's...valaki?!
Ha egyszer a kiállás már megy, akkor a tekerés csak gyakorlás kérdése. De erre egy jó, váltós bringánál nem sûrûn van szerencsére szükség.
Ahol néha kellhet, az a rázósabb, pl. kockaköves utak, esetleg keményebb emelkedõk. Ha kiállva akarsz tekerni, akkor elõtte érdemes egy erõsebb, izmosabb fokozatba váltani. Kiálláskor a testsúlyod is bele tudod adni a tekerésbe. Viszont ilyenkor a szívednek is többet kell dolgoznia a vér pumpálásával.
Saját véleményem szerint ha egy túra alkalmával ilyen emelkedõt fogsz ki, akkor inkább érdemes leszállni a géprõl és tolni. Sokkal kevesebb erõt vesz ki belõled, és így valószínûleg a túra végére is még marad elég tartalék benned.
hétfõn én is arra jártam :)))) bp-rõl indultam, eltekertem egészen a sziget északi csücskéig. római part katasztrófa volt, ennyi embert még ott nem láttam...
Bocsánat, én fogalmaztam rosszul. :) Úgy értettem, hogy a nyeregbõl kiállva tekerni. A 2. módszert magam is alkalmazom, csak eddig nem tudtam róla. :)
Egyébként köszönöm a sok hasznos tanácsot!
A kiállás egyszerû.
Menet közben a hajtókarok legyenek vízszintes állásban. A kormányt markolva elõre húzod magad, míg a pedálokon nem állsz. A lábaidat és a karjaidat lehetõleg ne tartsd teljesen mereven, térdben roggyants egy kicsit és hagyd, hogy a bringa kimozogja alattad a huppanót. A nagyobb stabilitás érdekében a nyerget a combjaid belsõ fele közé foghatod ha kell. A fékezésre ilyenkor nagyon figyelj, mert meglehetõsen könnyen elõre lendülhet a súlypontod és esetleg KTT lesz belõled. (KTT = Kormányon Túliak Társasága. ;o) )
Van ennél egy kicsit egyszerûbb megoldás is. Az egyik pedál legyen alsó állásban. Emeld el a súlyodat a nyeregrõl és fokozatosan terheld át az alsó állásban támaszkodó lábadra. Kisebb gödröknél ez is elég.
60 km-et ugyan azon a 7 km-es körön letekerni nagyon monoton tud lenni.
Szerintem vegyél egy jó térképet (turista vagy bringás térkép lenne az igazi) a környéketekrõl és találj ki kisebb csillagtúrákat magadnak. A távokat csak fokozatosan emeld, így valószínûleg nem lesz gond. A lényeg az, hogy úgy tervezd meg az utat, hogy haza útra is elég legyen az erõd.
Bicoval nagyon sok szép helyre el lehet jutni. Ki kell használni ezt.
Amúgy szerintem ha a Bükk menni fog, akkor Debrecennel se lesz gond.
Egy fully XC gépen már én is gondolkodom egy ideje. Valószínûleg messze nem használnám ki a gép lehetõségeit, de a kényelem azért nem egy utolsó szempont.
Értem! Elolvastam a nyeregrõl szóló cikket is, de valami nem világos. Hogyan kell úgy tekerni, hogy a súlyt ne a hátsómra, hanem a lábaimra helyezzem? Ezt nekem azért lehet nehéz elképzelni, mert sajnos nem tudok kiállni a nyeregbõl :( de valahogy azt is meg kell tanulnom. Hogyan?
Ahogy írtam is, sokkal nyugisabban tekerek és az a tapasztalatom, hogy így tovább bírom! Jobban érzem magam, és ami a legfontosabb: hiányzik a biciklizés, amit nagyon rég nem éreztem.
Én is éppen 60km-t tûztem ki magam elé, mivel van egy másik tervem is a nyáron: szeretnék lebiciklizni Debrecenbe a rokonokhoz. Ez onnan, ahol én lakom, 70km, tehát ha jól sejtem, akkor ha a bükki 40km megy, akkor nagyjából ez is megy majd. (ez kérdés volt) (minimum 2 pihenõ, akár 15 perc is)
A 60km-t egyébként úgy szeretném letekerni, hogy egy 7km-es távon körözök. Így ha elfáradok, könnyen haza tudok menni, nem kell aggódnom, hogy elveszek. De addig még sokszor letekerném a bevált 27km-es körömet. Szerinted ez így okés lesz?
Én is fékezek a legkisebb lejtõn is...félek is rendesen a Bükktõl (pláne a mostani fékekkel, ami természetesen nem marad így). :)
Amúgy a hosszúhétvége termése:
Vasárnap: 36 km-es nagyon lightos váci kör. Nem a saját tempómban mentem, mivel csak kísérõ voltam, de így is élvezhetõ és kellemes tekerés volt.
Hétfõ: 63 km-es szentendrei kör. Ez már kicsit pörgõsebb menet volt.
A Római part lényegében csurig volt emberekkel, alig lehetett haladni tõlük. Utána Szentendre felé a bringaúton már valamivel jobb volt a helyzet. Sõt, ahogy elnéztem bicoval jobban lehetett menni, mint kocsival. ;o) Szentendrén 10 perc pihi és tápolás. Leányfalunál szabályos dugó alakult ki a bringaúton is. Ennyi embert bringázni még nem is láttam ezeken az utakon. Bár valószínûleg a többség csak a hosszú hétvége örömére ült nyeregbe. Volt egy kisebb holtpontom a szigeten Tahitótfalu után az út monotonitása (ezért nem való nekem az oúti) és a kezdõdõ kifáradás miatt. Ahogy az út egy kicsit változatosabbá vált, sikerült túllendülnöm rajta. Horánynál pont elértem a kompot, így arra legalább nem kellett várnom.
Gyönyörû idõ volt végig. Kezdenek nyiladozni az akácfák, így itt-ott csodás illat orgiában lehetett része annak, aki kimerészkedett az utakra. Összességében egy jól sikerült kör volt. Pihenõkkel együtt is jóval 4 óra alatti idõvel sikerült teljesíteni. Az átlagomat majd még meg kell nézzem. A pulzus értékeim fõleg alul, de néhol felül is kicsúsztak a zónámból, de egy ilyen hosszú úton ez belefér. (Ha a pontos számok érdekelnek valakit, szóljon!)
Menet közben elfogyott 1,5 l sport ital és két méretes müzli szelet.
A hétvége utóhatásai:
Szerencsére mióta bringázom, nem igazán éreztem "behalós" izomlázat, és ez most is elkerült. Fõleg a combjaimban érzem azt, hogy meg lettek dolgoztatva, de a nyak és a csuklyás izmom is jelzi létezését. Valószínûleg a hátsó felemnek se esne jól a napokban bringára ülni. Szóval ma és holnap pihenõ nap lesz. ;o)
:D hát ja.. Én meg nemsoká veszek egy jobb bringát hogy ezek a helyek ne legyenek problémák:D Merevvel azért nem az igazi.
Bennem még van némi egészséges életösztön, szóval az ilyen helyeket még gyalog is elkerülöm. Arról nem is beszélve, hogy még aszfaltos lefeléken is folyamatosan húzom a féket. ;o)
Ennek ellenére minden elismerésem azoké az örülteké, akik ezt bevállalják. :o)
Az egyik ok, amiért keménynek találod a bringa nyergét az, hogy nem vagy edzésben. Ebbõl adódóan kevésbé helyezed át a terhelést a lábaidra és ritkábban állsz ki a nyeregbõl a huppanóknál. Ezért is kaszálnak nagyot a bringaboltosok szezonkezdéskor az új nyergek eladásával. Sokaknak a tavaly még kényelmes nyereg, tavasszal már valahogy nem az. ;o)
Nekem egy Lookin nyereg díszíti a gépemet évek óta. Nem tökéletes, de sokkal jobb, mint a gyári nyereg volt.
Tekerés közben próbálj meg arra törekedni, hogy erõlködés, izomból tekerés helyett inkább könnyeden, folyamatosan pörgetve tekerj. Ez sokkal kisebb erõbefektetést igényel. Egy idõ után a lábaid beállnak egy kényelmes pedál fordulatra és könnyebb lesz a tempót is tartani.
Légy türelmes önmagaddal és állj ellen a kísértésnek, hogy nagyobb tempókat menj. Hosszú távon ki fog fizetõdni a dolog.
Arra azért készülj fel lelkileg, hogy egy hegyi túra teljesen más jellegû terhelést fog jelenteni. Viszont könnyebben be tudod majd osztani az erõtartalékaidat, ha az alapok már megvannak. Összehasonlításként egy hegyi túra a terep erõsségétõl függõen kb. 1,5x, 2x annyi sík úton megtett távnak felel meg. Szóval ha a bükki túrád 40 km lesz, akkor a távok fokozatos emelésével jó lenne egy 60 km-ig eljutni apránként.
Lévén túráról beszélünk, ezért a cél nem az, hogy a lehetõ legjobb idõt tekerd, hanem az, hogy kényelmesen végig tudj majd menni. Ebbe bele fér az is, hogy idõnként tolni kell, hogy idõnként pihenni kell. Egy 10 perces pihenõ csodákat tud tenni. (Amúgy is valamikor enni is kell.) Ráadásul ennyi idõ alatt még nem merevednek el az izmaid sem.
Köszönöm a tanácsokat! Mostanában ki is fogom próbálni azt, hogy mennyit tudok letekerni úgy, ha az eddigi, loholós 20km-es tempó helyett csak 16-17et hajtok. Nekem hajtásban és erõkifejtésben nagyon nagy különbség van a kettõ között (épp váltó-határon van), úgyhogy már csak ezért is. Ma csak a kertben voltam, ami 7km, de még azt is így, komótosabban tekertem le :) és éreztem hogy jobb, egyszerûen. Majd kíváncsi leszek, mennyi megy így.
A pulzus-mérés és a zsírégetés elméleti háttere szép dolog, de nem tulajdonítok neki nagyobb jelentõséget. Két oka van: az egyik, hogy megállás nélkül azon idegeskednék, mikor kezd el csipogni az a kütyü, ami úgy monitoroz engem, mint egy orvosi kardiogram. Másik, hogy annál, hogy épp 79 vagy 91-e a pulzusom, és ez most épp zsírégetésnek vagy az izomterhelésnek megfelelõ tekerés-e, sokkal nagyobb problémának tartom azt, hogy effektíve az ülés kemény és nyomja a ***. :)
Van külön zselés huzatom, ami rengeteget segít, de még így is nagyon nyom és ez a másik, ami nagyban akadályoz abban, hogy egyszerre sokat tekerjek.
Nagyon jók a képek, jöhet még!! Én a trekking felé szeretném magam elkötelezni, úgy érzem az (lesz) a nekem való cangatípus, de elépedve nézem ezeket a bicókat is! :)
Majd kaptok képeket a korábbi évek triatlon-világkupa futamairól is, az ott fényképezett bicajok egyike sincs 1,5milla alatt, egyik-másik pedig a Tour-ról is ismerõs lesz. :)
De tudjátok mi a kemény?? Az hogy kint egy Big hit 2-es ami egy szintel alacsonnyabb mint ezek az 2000euro azaz Kb 500000ft. Az ilyen DH gépek meg 4000euroba kerülnek ami 700000-800000ft.
Szóval kb 100000ft diferencia van itthon és ott között.
Ja és arról nem is beszélek, hogy kb 10 fajta dh bico van, nem 3 mint mo-n.
Ugyhogy én kint veszek majd bringát valószinüleg.
Majd töltök fel képeket még.. Csak az a másik gépen van..
Meg vannak videok is.. Majd rakok azt is..
Szerintem mégtöbben DH-znának ha nem lenne ilyen drága hozzá a bringa... Jó, van olcsóbbért is mint 800000-1000000Ft, de hát na, drága:D
[titokban szereti a dh-t]
Ezek aztán nem szarral gurigáznak! Nagyon kipróbálnék egy ilyen bringát én is, hogy milyen lehet! Az XC szimpatikusabb, viszont ez látványos lehetett!
nem tudom, nekem ez nagyon bejön, de z XC sokkal jobban. ahhoz talán több állóképesség kell. vagy az enduro. de ez a durva dh nekem már sok. pláne, hogy estem már nagyokat és tudom milyen érzés utána hetekig feküdni :(
:O ez az igazi biciklizés,nem az amit én csinálok :(
Na van még de azokat össze kell szednem még:D Majd rakok fel!
Na egy pár Photo! A Videokkal még várjatok:D
Ahol tapadnia kéne a fémnek a fémhez, oda nem került szennyezõdés, kenõanyag, v. bármi más?
Én csak papagájmód ismételgetem azt ami rámragadt :)
Én is szeretem a vekkert, valóban hasznos dolog.
Testtömegben szinte teljesen megegyezünk, bár a magasságom miatt jól takarható a zsírpárna azért engem rettentõen zavar. Próbálom lefaragni a kilókat, de amit még jobban szeretnék az az egészséges életmód. Nekem is jobb a hangulatom mióta odafigyelek a sportra. Hasonlóképpen hozzád én is ülõmunkát végzek. Korábban nem hittem volna, hogy ez valóban komoly terhelés a szervezetnek. 4 év alatt kb. 15 kiló rámjött. Elõtte fél év alatt a katonaságnál még 10 kg. A Párom mondását szoktam idézni, miszerint az emberi test legnagyobb ellensége az ha nem használják. Hát én próbálok tenni érte. Pedig sokszor nem könnyû. Fehér ingbe várnak a dolgozóba, én meg vizes pólóban érkezek lóháton 15 km megtétele után. :) Ráadásul ez a hegyvölgyes útvonal. 20 km lesz belõle ha sík terepen akarok gurulni. Márpedig rám inkább a zsírégetés férne nem az erõedzés. Mostanában a Nike reklámját idézgetem magamnak: Tegnap azt mondtad, hogy majd holnap...
Srácok most értem haza a Mountain Bike Word championship Downhil Sloveniai állomásáról..
Hát wazzze!! Asszittem tudok bringázni! De ma átértékeltem a dolgot, nem tudok:DDDD
Wazz holnap teszek fel egy pár képet videot stb.. Ezek állatok!!
De kemény volt!
Volt elöttünk 4-5 db 500000ft-s fényképezõ géppel összetört kulccsont törés. Kis Bukás nagy bukás. Volt olyan tempo hogy elnem hiszem.. Szóval készz.
Ja és vennem kell egy Tankot:D Nem lesz elég csak egy Vázcsere! Ide wazze Tank kell!
Jó éjt!
BenceYCE:
Látom pedzegeted Te is a témát. :o)
Jó az, amit írtál, csak a megfelelõ alapok hiányában szerintem kevesen értik meg mirõl is van szó.
Idén kezdtem el Én is pulzusmérõvel tekerni. A telet rászántam arra, hogy beleássam magam a témába, mert engem is érdekelt. Azóta is próbálom úgy rendezni a felszedett információkat, hogy arról laikusok számára is érthetõen és értelmesen tudjak beszélni. Hát, nem könnyû...
A szezon végén mindenképpen szeretnék majd egy összefoglalót kerekíteni a tapasztalataimról. Az eddigiek alapján nem bántam meg a beszerzését, sõt az egyik leghasznosabb kütyüm, amit sportoláshoz vettem. Sokat segít abban, hogy az ember megismerje a saját testének a mûködését és segítséget ad ahhoz, hogy helyesen fejlessze azt tovább.
Egy Polar RS200-ast használok.
Egy kis illúzió rombolás következik. ;o)
7-8 éve tekerek. Elõtte lényegében semmi sport nem volt az életemben. A bringám megvásárlása elõtt 10 éve ültem utoljára nyeregbe és fõleg a gyerekkori emlékek irányítottak ehhez a sporthoz.
Azóta is tart a szerelem. Voltak jobb és kevésbé jó éveim.
Tavaly év közepén az Élet ráébresztett arra, hogy változtatnom kell az életmódomon: ülõ munka, stressz, túlsúly (105 kg, 178 cm-hez), az elõzõekbõl eredõen keleténél magasabb vérnyomás. Mindehhez 32 életév.
Utána olvastam jó néhány dolognak, átgondoltam ezt-azt. Apránként felépítettem egy új életmódot, amihez azóta is tartom maga.
Változtattam az étrendemen. Úgy döntöttem, hogy szezon kezdéstõl komolyabban veszem a sportot is.
Jelenleg itt tartok:
Hetente háromszor futok (inkább gyaloglással fûszerezett kocogás) vagy bringázom annak függvényében, hogy meló mellet mire jut idõ. S mivel jól akarom csinálni, ezért pulzusmérésre alapozom az edzéseimet és csak fokozatosan emelem a terhelést.
A dolog eredménye, hogy ugyan akkora pulzusszám mellett a 36 km-es körök 18 km/ó alatti átlagról 19-20 km/ó átlagra kúsztak fel. A futó „edzéseim” során is apránként kezd nyúlni a táv, amit 20 perc alatt megteszek és apránként kezd futásra hasonlítani a dolog.
S mivel a sport a második legjobb természetes stressz oldó, ennek köszönhetõen nyugodtabb is vagyok, jobban érzem magamat.
Arról nem is beszélve, hogy jelenleg 97 kg mutat a mérleg és ez is apránként kopik.
Hogy mi lesz a vége a dolognak, még nem tudom, de egyenlõre ígéretes.
Szóval kisportolt alkatról inkább ne beszéljünk. Bár tény, hogy néhány év bringázás nyomot hagy az emberen. S itt most nem a térdemen lévõ sebhelyekre gondoltam. ;o)
Vagyok vagyok... Csak hétvégénként ritkán szoktam fórumozgatni. :o)
Belekezdtem egy hosszabb iromány elkészítésébe, de két gépelt oldal után rájöttem, hogy valószínûleg a téma meghaladná a topik kereteit. Szóval megpróbálom inkább rövidre zárni a dolgot. (Így is elég hosszú lesz.)
A lentiekben a tudományos pontosság helyett, amihez amúgy se vagyok elég képzett, inkább az érthetõségre próbálok majd törekedni.
Az izmok mûködésük során cukrot égetnek el, így nyerik a mozgáshoz szükséges energiát.
Alacsonyabb terhelés esetén ezt oxigén jelenlétében végzik. Ezt hívják aerob terhelésnek. A mozgás megkezdése után ahogy a szervezetünk érzékeli, hogy az izmokban és a vérben oldott cukor mennyisége csökkenni kezd, mozgósítja a tartalékokat, azaz elkezdi lebontani a zsírszöveteket. (Ez a folyamat kb. 15-20 perc után indul el.) Ez a állapot viszonylag hosszú ideig fenntartható.
Magasabb terhelés esetén a cukrot oxigén nélkül égeti el a szervezetünk. Ez nevezik anaerob energia nyerésnek. Ennek folyamán az izmokban tárolt tartalékok lényegesen gyorsabban merülnek ki. Lényegében a szervezet nem tudja pótolni olyan tempóban, mint ahogy az felhasználásra kerül. Ez az állapot csupán néhány percig tartható fenn. A tartalékok kimerülése után a teljesítõ képesség erõsen visszaesik. Ráadásul ez a folyamat fokozott tejsav képzõdéssel jár, ami az izomláz egyik okozója. De az elsavasodás ezen kívül gátolja az izomszövetek regenerációját és rontja az immunrendszer mûködését is.
Az aerob és az anaerob állapot között van egy átmeneti zóna. Ilyenkor már fokozottabb a tejsav képzõdés, de a keringési rendszer még képes ezt elszállítani, illetve még képes elég oxigént biztosítani az energia elõállításhoz is. Viszont a zsírbontás a folyamat lassúsága miatt már csak korlátozott mértékben képes a tartalékok pótlását biztosítani.
A Te esetedben valószínûleg arról van szó, hogy a jelenlegi állóképességedhez képest túl intenzíven, túl nagy teljesítményen hajtod a szervezetedet. Valószínûleg az aerob-anaerob átmeneti tartományban pörögsz, sokszor belecsúszva az anaerob zónába is. Ahogy kimerülnek a gyorsan mozgósítható tartalékai a szervezetednek, és ahogy elsavasodnak az izmaid, úgy jön az izomláz égetõ érzése, valamint az ólmos fáradtság.
Amit már most meg tudsz tenni az az, hogy komolyan visszaveszel a tempódból. Ha most 18-19 km/ó körüli átlagot mész, lassíts le legalább 15 km/ó alá. Ez lehet, hogy vánszorgásnak fog tûnni, de idõ kell ahhoz, hogy a szervezeted hozzászokjon a terheléshez.
Ha nincs is pulzusmérõd, attól még odafigyelhetsz a szervezeted által küldött jelekre. Próbálj meg olyan tempót választani magadnak, ahol még erõlködés nélkül orron át lélegezve is elég levegõhöz jutsz. Ha már szájon át kell venned a levegõt, vagy éppen lihegned kell a légszomj miatt, akkor valószínûleg túl erõsen hajtasz.
Fogd föl ezt úgy, mint egy alapozó edzést és tartsd magad ehhez az elkövetkezõ legalább 1-1,5 hónapban.
Amiket a neten eddig olvastam általános edzésterveként, mindegyik az alapozással kezdi és csak után tér át a célirányos edzésekre.
Az alapozás szinte mindig alacsony intenzitású, ismétlõdõ, fokozatosan egyre emelkedõ idõtartalmú edzések sorozatából épül fel. Jellemzõen aerob mozgásra épít. Célja az állóképesség fejlesztése.
A fokozatosságnak és az ismétlõdésnek köszönhetõen a szervezet apránként hozzászokik a sport jelentette többlet terheléshez. A keringési rendszer rugalmassága, terhelhetõsége nõ. A szív és a tüdõ megerõsödik. Felgyorsulnak azok az élettani folyamatok, melyek az energia tartalékok mozgósításáért, feltöltéséért egyszóval a regenerációért felelõsek. Az izomrostok fejlõdése is beindul. Valamint az inak és az ízületek is megszokják a nagyobb terhelést. (Az átlag halandóknak ez a szint több mint elég az egészség fenntartásához.)
Az edzések mellett a felkészülés egyik legfontosabb része a pihenés. A pihenõ idõszakban regenerálódik a szervezet és ilyenkor történik meg az izomrostok fejlõdése is. Megfelelõ pihenõ idõszakok nélkül az ember csak azt éri el, hogy kimerült tartalékok nem tudnak feltöltõdni. Hiába edz egyre keményebben, az eredményei stagnálnak, vagy éppen romlani kezdenek. Ezt hívják túledzettségnek.
Szóval iktass be magadnak pihenõ napokat is a bringázós napok közé.
A pihenõ napok és az edzés napok, valamint azok intenzitásának helyes megválasztásával lehet elérni a formaidõzítést. Magyarán azt, hogy pont a verseny napjára legyen a teljesítõ képessége és a szervezet feltöltöttsége az optimális szinten a versenyzõnek, hogy ott a maximumot nyújthassa.
De ez már egy másik téma. S mivel nem vagyok se profi sportoló, sem pedig szakképesített edzõ, ebbe inkább nem is megyek bele.
Asszem nekem ilyen van.
De találhat itt mindenki mindenfélét. Az órát karácsonyra kaptam egy mosható mellhevederrel együtt. Azt nem tudom, hogy hol szerezte be, de valahol budán. Ha kell vkinek szóljon elkérem a Zasszonytól a bolt elérhetõségét. De órát találtok még itt dögivel.
A fáradáshoz...
A problémát inkább más sportokból vett módszerekkel lehet orvosolni.
Nem a biciklivel, a gumikkal vagy a lábunkkal van a baj, hanem a szívünkkel. A párom aerobic edzõ. Tõle tudom én is. Fogyni szeretnék és ezért néztem utánna a dolgoknak én is. Elõször is tudnunk kell, hogy minden ember más és más. Nem az fogja meghatározni, hogy kibírjuk-e a távot és, hogy mennyi idõ alatt tesszük meg. Meredekség felfele vagy lefele az mindegy. 30 km a melóhely, de semmi izomláz mióta ráültem a bicóra a szezon kezdetekor. Tehát a lényeg: A puzusszám köré épül minden. Érthetõ okokból egy 85 kg izmos test és egy 140 kg-os kevésbbé izmos test nem ugyan azt produkálja. A bonyolultabb számításokat most hanyagolnám. Ehelyett vehettek egy Polar órát leginkább fitness vagy biker sorozatból és a gyári mellhevedert lecserélhetitek moshatóra. Ha még ez sem felel meg, mert nem olcsó, akkor a következõ számítást használjátok. 220-as pulzusszámból kivonjuk az életkorunkkat. Ez egy 20 éves embernél ugyebár 200. Ennek kell a százalékos részét besorolnunk. A 65-75% közötti tartományban zsírt égetünk, 75-85-ig kardio edzést csinálunk, míg afölött erõnléti edzést. Bár a százalékoknál megoszlanak a vélemények. Ez az egyszerûbb számítás. A bonyisabbhoz nem, életkor, testsúly, magasság, stb. kell. Ez alapján számol a polar óra is. A lényeg, hogy a szervezet egy bizonyos pulzusszám alatt képes csak a testzsírból energiát felszabadítani. Ez a szervezetnek kevésbbé használható, de a testzsír százalékon jól meglátszik ha odafigyelünk és ebben a tartományban dolgozunk. 20 perc után elindul a zsírégetés és leállás után az utólagos zsírégetéssel lassan csillapodik. Magasabb pulzusszámnál a testzsírból nem tudunk energiát nyerni, mert a zsírból csak lassan fejhetõ energia. Ha átlépünk egy küszöböt, akkor onnantól már az energiát az izomból fogja kisajtolni a testünk. Ez intenzivitástól függõen savasodással jár. A tüneteket jól ismerjük mindannyian. Nehezebb légzés, nehéz végtagok s végül izomsavasodás avagy izomláz. Ha a pulzusra odafigyeltek a biciklinél nincs jobb zsírégetõ un. aerob mozgásforma. Az energia nagy izomtömegben a combban végzi és lassan is nagy mennyiséget képes felemészteni, hiszen legnagyobb izomcsoportunk. Zsírégetéshez még a gyaloglás, edzettebbeknek a futás, kocogás ajánlott. De ez mind a zsírégetõ zónán belül. Tartsunk önkontrollt. Ha meghajtjuk magunkat, zakatol a szívünk. Az már régen rossz. Tekerjetek csak úgy komótosan. Égessétek el a zsírt, mert nem a súllyal van a gond, hanem a testzsírszázalékkal. Az izom úgyis nehezebb. Ha valakinek vmi kérdése van szóljatok, tolmácsolom az asszony felé. :)
Addig is jó tekergetést mindenkinek. :D
Na az jó! Én szoktam versenyekre is járni ill. egyesületben lövök, de ez tényleg nem számít. A lényeg, hogy szeress lõni. :) De ez szerintem érvényes valamennyi sportra (nem a lövés :)).
eltörött a rugóstagban az a bizbasz, ami a képen le van törve, ha valaki tudjha, h ienkor mit kell csinálni, vagy tud olyan helyet, ahol van ien alkatrész, az legyenszives írjon, köszi:)
Hellotok!
Akadt egy kis problémám remélem tud valaki segíteni. Vettem új stucnit és ráraktam a villára és meghuztam a csavarokat ugye. Aztán elmentem kiprobálni és amikor igy nagyobb erõvel kanyarodok vagy egyhelyben egyensulyzok akkor a stucni elfordul
A csavarokat jobban már nem tudom meghuzni az oldalán mer teljesen megvan huzva és mégis.
Miért történhet ez?
Ami a tetején van csavar (ami függölegesen megy a villába) azt kéne erõsebben?
Nagyon szép!!
Acsaládunkban van két magyar ij! Mind2 viszacsapo természetesen.
Mi is szoktunk járkálni ide oda lövöldözni. Persze nem verseny stb csak hobbi. De nem ez a lényeg..
Igen, én történetesen visszacsapó íjjal. :) Csak az enyémnek pont nem magyar íj a neve, hanem kínai. Ilyen ni:
http://www.grozerarchery.com/magyar/index_b.htm
(a lap legalján, a füvön fekvõ íj)
Akkor valahol itt lehet a bibi. Én ugyanis egyáltalán nem vagyok sportos vagy bicajos alkat (nem dagadt vagyok, csak egyenes a hátam :D), a lábam sem izmos, mégis 18-19es átlagokat megyek. Tehát, ha abból indulok ki, hogy velem ellentétben ti gyakorlott és gondolom kisportolt bicajosok vagytok, akkor a választott tempóm túl gyors!!
Ma 27,2km-en 18,8-as átlagot mentem, amihez az út elsõ felén erõs szél társult (12-13km/h-ra lassított), ami megintcsak azt bizonyítja, hogy kihajtom magam. Idõt azért nem írok, mert ebben benne van pár perces megállás autók és lámpa miatt, valamint egy komp-átkelés is.
A szamaram monti, egy '95-ös acélvázas Hauser Scorpion, majd ti eldöntitek milyen...sajnos én szinte semmit nem tudok róla. A traktorgumit simára cseréltem, azóta lényegesen jobban hajtok.
Nem bicajozok túl régóta és csak 1-2 éve volt rendszeres (az sem mondható soknak), a tavalyi évet nagyon ellustultam. De most formába tekerem magam. ;)
Nem sportolok mellette rendszeresen, úszok néha illetve íjász vagyok, de az egészen más. Futni pl. egyáltalán nem tudok, 200m után kifulladok.
A légzésrõl tudsz mondani valamit?
Remélem segítettem az elemzésem folytatásához. :)
...és azt is, hogy senki nem felejtette el: holnap 16:30-kor Giro Prológ! :)
Hát én is e körül járok!
Igaz ugye az én bringám elég drabális turázni.. De néha rávisz a lélek. Pl körbe tekertem vele 1x a Balcsit.. Mondjuk asszem 5 nap alatt:D
Napi 40-50 km-et mentünk. Fürödtünk kajáltunk sátraztunk! Hát kurva jó volt:D
Kérlek, írj magadról egy kicsit, hogy jobban képet tudjunk alkotni a fizikai állapotodról!
Milyen bicot hajtasz, monti vagy országúti?
Jó lenne azt is tudni, hogy a 30 km-es távot milyen tempóban teszed meg. Viszonyításként Én montival a 36 km-es váci köreimet 19-20 km/ó közötti átlaggal tekerem mostanában. Ez azt jeleni, hogy néhol huzamosabb ideig 25 km/ó-s tempókat is megyek. Egy-egy ilyen "edzõ" kör végére így kellemesen elfáradok, de nem szokott izomlázam lenni, nem görcsölök és tudom, hogy még tovább is bírnám. Ha túrázásról van szó, akkor 20 km/ó-nál gyorsabban ritkán szoktam tekerni. Így viszonylag hosszabb ideig is jól bírom a terhelést. (Hozzá teszem, hogy mióta az idõjárás engedi, azóta próbálok rendszeresen bringázni valamennyit, szóval a szezont valamivel korábban kezdtem, mint Te.)
Nem lehet, hogy túl nagy tempót választasz magadnak?
Mióta bringázol? Mit sportolsz mellette, vagy milyen sportot ûztél elõtte?
Valahogy csak ki találjuk, hogyan hozzunk formába Téged a bükki túrára. ;o)
U.i.:
A félreértéseket elkerülendõ nem vagyok edzõ, sem élsportoló. Szóval csak a tapasztalataimat tudom megosztani veled/veletek. Ha valaki hasznát veszi... :o)
Köszönöm szépen a részletes választ és nagyon örülök, hogy végre bicajos fórumot találtam. :)
Meg fogom nézni, mindenesetre most szépen forognak.
Igen, sima V-fékjeim vannak. Megnéztem õket és nem elég, hogy nem az általad írt pozícióban érnek a felni oldalához, de ráadásul - fõleg elöl - nem is egyforma távolságra vannak az oldaltól. Majd megigazítom õket, aztán jöhet a gyufás módszered ;) annál is inkább, mert augusztusban el szeretnék menni a Bükkbe egy túrára. Mondanom sem kell, mennyire életbevágó ott a jó fék.
Sík terepen kerekezek, alföldi gyerek vagyok. Heti 2-3szor 30km nem okoz már gondot, de ha 30 fölé megyek, gyorsan fáradni kezdek és a lábaim is nehezek lesznek (az izom"fájdalmat" egyébként már 4 km után is érzem, de ez 30-ig nem emelkedik lényegesen). Talán ez egy lélektani határ nálam, nem tudom.
Szóval: mennyit kell tudnom tekerni síkon ahhoz, hogy egy nagyjából 40km-es, nem túl nehéznek mondott bükki túrát megmásszak? (fele kaptató, fele gurulás) Pont másfél-két hónap múlva esedékes tehát, ahogyan írtad is.
Ha nagyon meg lett nyomva zsírral, az esetleg okozhatott egy kis szorulást, bár ez nem túl jellemzõ. Inkább valószínû, hogy a kónuszok szorulnak. Ha nagyon nem boldogulsz vele, akkor inkább érdemes eltolni egy szervizbe, hogy nézzék át. Ez még mindig olcsóbb megoldás, mintha esetleg a túl szorosra húzott kónuszok miatt tönkremennek a kerékagyak.
Gondolom V-fékek vannak a bicodon.
A visítás oka valószínûleg az, hogy a fékpofák teljesen felfeküdnek a felni oldalára. Ilyenkor ha menet közben ráhúzod a féket, a féktest egy kicsit megcsavarodik. Ennek köszönhetõen a fékpofa befog, visszaugrik, befog, visszaugrik... Ez a ugrálás, rezonálás okozza a visítást.
A trükk az, hogy a fékpofa beállításakor vedd figyelembe a csavarodást is. A fékpofa elejének hamarabb kell elérnie a felnit, mint a végének. Ennek köszönhetõen kevésbé ugrál és jobban felfekszik. Mikor a felfekvésen állítasz, tegyél egy gyufaszálat a fékpofa hátsó vége alá. Ha így állítod be, valószínûleg megszûnik a visítás is.
Esetleg lehet próbálkozni a fékpofa-felni párosítás variálásán is. Ebbõl értelem szerûen a fékpofa az, ami könnyebben cserélhetõ. Nekem Ritchey fekete, általános használatra szánt fékpofák vannak fent. Ezek beváltak a régi és a mostani felniknél is. A Shimano saját fékpofáit túl keménynek éreztem, minden fékezés olyan hangot adott, mintha dörzspapírt húztak volna végig a felnin...
Érdemes megtisztítani, zsírmentesíteni a felni oldalát és a fékpofák felületét is. (A lánc olajozása után nálam rendszeresen rá szokott csapódni egy kevés olaj a hátsó felnire.)
Itt esetleg még találhatsz hasznos tippeket: http://sheldonbrown.com/canti-direct.html
Tárcsafékekben nem vagyok annyira otthon. De a visítás oka ott is lehet a rossz beállításból adódó rezonálás. (Elég durva csavaró erõhatások jelentkeznek ott.) Illetve a fékhatás erõteljes csökkenését okozhatja az, ha a fékbetét olajt, zsírt kap. Általában ezen csak a tárcsa tisztítása és a betétek cseréje szokott segíteni.
Tárcsafékek esetében a fékbetéte mindig be kell koptatni, mielõtt eléri az optimális mûködési állapotát. Egy erõs lejtõ általában megfelelõ szokott lenni erre a célra. ;o)
Örülök neki, hogy tetszett a túrás irományom. Bíztam benne, hogy legalább két ember akad, aki hasznát veszi az ott írtaknak. ;o)
Ahogy ott is írtam a lényeg a fokozatosság. Érdemes kisebb utakkal kezdeni. Ha van rá mód hetente egyszer-kétszer 30 km nem egy túl vészes, könnyen teljesíthetõ. (Persze az is kérdés, mennyire erõs a terep, amin tekeregni szoktál.)
Ha ez már nem okoz gondot, akkor érdemes egy-egy alkalommal emelni a távot.
Ha most kezded a szezont, szerintem 1-2 hónapot szánj rá arra, hogy a kondid formálódjon. Ha kellõen kitartó vagy, nagyjából másfél hónap elteltével érdemes megpróbálni egy komolyabb utat.
Az is lényeges, hogy jól oszd be az erõtartalékaidat. Ha az elején széthajtod magad, a végére nem marad benned elég szufla. Próbálj meg arra törekedni, hogy egyenletes tempóban haladj, folyamatosan pörgetve a pedált. A meghajtom-gurulok-meghajtom-gurulok módszer sokkal több erõt igényel, mint egy már elért sebesség egyenletes tartása.
A Powerbar Hydro italpor utántöltõ tasakos változata ha jól emlékszem 3000-3500 Ft körül van. Ebbõl kb. 10 l ital keverhetõ.
Egy egynapos túrán átlagosan hány km-t szoktatok menni?
No, bicajozgattam ma egy kis 30km-t, és most nem tapasztalom ezt. Valószínû csak képzelõdtem, vagy nem volt még bejáródva a gép. Nem gonosz a kérdés, sajnos még nem vagyok formában. :)
Felfordítva is minden ok, szépen pörög, viszont a kónuszokat még megnézem. A fék viszont visít és nem valami jól fog, ezzel mit lehet tenni?
Nagyon hasznosnak találtam a túrás írásodat, köszönöm minden, túrákba most belekóstoló spori nevében is. :)
"érdemes feljebb menni 30-40 km-re. Ha ezzel sincs már gond, akkor valószínûleg 60-70 km letekerése sem fog problémát okozni. "
Ez tényleg így van? Mert én eddig 40km-nél többet sosem mentem, de ott már nagyon fáradt vagyok és nem érzem azt tesileg/lelkileg, hogy még ennyit tudnék teljesíteni. Merjek belevágni?
Azt szeretném még kérdezni, hogy az izotóniás sportlötyinek mennyi az ára kb (lusta vagyok ezért most bebuszozni miskolcra, bebringázni meg pláne... :D).
Ha fejre fordítod a gépet és kézzel hajtod meg a pedálokat, akkor is érzel nehézséget?
Ha csak kézzel a kerekeket megforgatod akkor mi a helyzet?
Nem lehet, hogy a kerékagyak kónuszait húztad túl szorosra a zsírzás után?
Nem lehet, hogy csak nem vagy formában? (Gonosz kérdés... ;o) )
Hello!!
Na vegre kesz az uj bringam:) Megerte a sok kerdezosgetest itt a vazakrol.
Egy Prodigy 9,81 vazat vettem es mit ne mondjak de nagyon jo. Majd toltok fel kepet rola!
Sziasztok!
Indul a szezon, így én is lemostam a gépet, beolajoztam, lekentem, csavarokat is meghúztam. Az a problémám akadt, hogy kicsit mintha nehezebb lenne hajtani a gépet és nem tudom, miért. Sima és egyenletes, csak nehezebb. A gumik és fékek OK, kentem zsírt mindkét kerékagyba is.
Egyébként ha valaki találkozott már Hauser Scorpionnal (ilyenem van, talán '95-ös darab), és tud róla mondani valami okosat, azt szívesen venném. :)
Köszi!
A Magic wheel szerintetek hová tartozik?
XC-re 100 mm-nél többet nem igazán szoktak használni. Sokszor a 80 mm is elég.