Írtam! Méghozzá fejbõl. Meglepõ mi? Az igazság az, hogy már annyiszor adtam tanácsot ismerõsöknek a témában, hogy bármikor összehozok egy ilyen irományt.
Örülök annak, ha hasznát veszed a dolognak. Egyébként az a vicces, hogy a nyereg, vagy a sisak, vagy éppen a külsõgumi megválasztásáról is lehetne még legalább ennyit írni. Nézz szét majd a boltok és a nevesebb gyártók oldalain! Ha kinézel magadnak valamilyen konkrét bringát, írd majd be ide is és segítünk még abban, amiben lehet. Szerintem a 60e-s limittel se foglalkozz egyenlõre. Ha találsz egy olyan bringát, ami tetszik, ne a pénz legyen az ami visszafog. A legtöbb helyen lehet részletre vásárolni.
Anotino: Elöljáróban annyit, hogy 60 körül már össze lehet hozni egy használható kerot. De azért érdemes néhány dolgot még elõtte mérlegelni. Elõször is érdemes végig gondolni, hogy elsõ sorban milyen helyeken, milyen gyakorisággal, mennyire keményen szeretnél bringázni. Valamint figyelembe kell venni a testi adottságaidat, magasság, testsúly, izomzat. Ezek alapvetõen befolyásolják azt, hogy a bringának milyen terhelést kell majd elviselnie. Ha leginkább aszfalton, városi környezetben vagy nagyon lightos terepen szeretnél tekerni, akkor a trekking kategóriába tartozó bicok között érdemes nézelõdni. Ha a terep bringázás hangsúlyosabb szerepet kapna, esetleg a bico strapabírósága, több oldalú felhasználhatósága a cél, akkor a belépõ szintû montik között ajánlott keresgélni. Ha az egyszerû túrázgatás helyett a keményebb, esetleg verseny szerû használatról is szó van, akkor aszfaltra az országúti (népnyelven ezeket hívják verseny bringának) terepre, hegymászásra pedig az XC (cross country) montik az alkalmasak. Az egyes típusok között a különbség leginkább abban nyilvánul meg, hogy az ember milyen testtartásban helyezkedik el a bringán. Illetve a váz kialakítása értelem szerûen igazodik a felhasználáshoz. Országútinál általában elég sportos tartásban, viszonylag egy helyben ülve teker az ember. Montinál szintén viszonylag sportos tartásban helyezkedik el a bringás, de terepen elég sokszor kell pozíciót váltani, helyezkedni. A trekkingeknél ezzel szemben elég felegyenesedett tartásban lehet tekerni. (Ez persze azzal is jár, hogy minél nagyobb tempóval szeretnél menni, annál inkább érezni fogod a légellenállást. Valahol olvastam, hogy 20 km/ó felett a tekerésbe fektetett energia kb.70-80% a légellenállás leküzdésére fordítódik. Azért ez elgondolkodtató...) A kerekek szélessége, a gumik mintázata és "vastagsága" szintén eltér a három típusnál, lévén más-más felhasználásra szánták õket.
Ha sikerült eldönteni, hogy melyik a számodra szimpatikusabb bringatípus, akkor a váz anyagát kell a következõ lépésben eldönteni. A belépõ szintû gépeknél három anyaggal találkozhatsz. Hi-Ten (szén acél) - Nehéz, rozsdásodik, rugalmatlan, de legalább olcsó. (Tipikus corabájk.) Cro-Mo (króm-molibdén-acél ötvözet) - Mai szemmel nézve ez is nehéz, hajlamos a rozsdásodásra ha nem figyelnek oda rá, de az egyik legrugalmasabb vázanyag. A rugalmasságának köszönhetõen jól elnyeli az út rezgéseit és jól bírja a ciklikus kifáradást (pl.: a tekerésbõl adódó ismétlõdõ csavaró hatások.). Igazán jó minõségû Cro-Mo vázat ritkán lehet találni a belépõ szinten. Alu (alumínium ötvözet) - Az egyik legkönnyebb vázanyag, nem rozsdásodik, viszont merev, rugalmatlan. A régi alu vázaknál probléma volt, hogy az anyag merevsége miatt hajlamosak voltak kifáradni és törni. Mára a gyártástechnológia eléggé kiforrott, így az ilyen jelegû problémák többségét a gyártók kiküszöbölték. (Nagyobb csõátmérõ, váltózó falvastagság, felülhegesztések, hõkezelés, speciális ötvözõ anyagok, stb.) Szintén a merevsége miatt az út rezgéseit elég rendesen közvetíti a kerekek felõl az ember fenekéhez és karjaihoz. Ezt azért egy jól megválasztott nyereggel, ballonosabb (nagyobb átmérõjû) gumikkal jól kompenzálni lehet. A magam részérõl én ezt ajánlom. A súlymegtakarítást az elsõ komolyabb kaptatónál érezni lehet.
Ha a váz megvan, jön az alkatrészek megválasztása. Az alkatrészeket három szempont szerint lehet értékelni: tömeg - megbízhatóság vagy strapabíróság - ár. Amit fejben kell tartani, hogy ebbõl a hármas tulajdonság csoportból egyszerre mindig csak kettõ az, ami kielégítõ szinten teljesíthetõ, a harmadik mindig csorbát szenved. Röviden, minden alkatrész megválasztásakor kompromisszumot kell kötni. A noname alkatrészek helyet minden esetben valamelyik gyártóét érdemes inkább elõnyben részesíteni. (Pl.: Shimano) A bringa szempontjából a legfontosabbak a kerekek és a kerék agyak. Ebben az árkategóriában csodát ne várj, a legtöbb gyártó itt szokott spórolni, mivel a mezei vársárló ezt nézi meg a legritkábban. Ha nem akarsz sokat költeni rá, nyúzd azt, amivel a bicót kapod. Ha tönkre megy, legfeljebb idõvel lecseréled õket. Azért ha montit veszel, arra érdemes odafigyelni, hogy legalább duplafalú felnikkel kapd a kerot. Ez egy lényegesen erõsebb megoldás mint a hagyományos szimpla falú változat, kisebb az esély arra, hogy 8-ast gyûrj bele az elsõ kátyúnál. (Egy viszonylag jobb minõségû, erõsebb kerék szett kb. 30-32e körül mozog...) A haladás szempontjából a külsõ gumi megválasztása sokat számít. Ha csak aszfalton tekersz, akkor valamilyen alacsony mintázatú, kevésbé széles gumit érdemes választani (slick, semi-slick a megnevezésük). A bütykös traktor gumik ugyan dögösen néznek ki, de csak zajosak és nagy a gördülési ellenállásuk. Ezeket a terepezésre szánják. (A talaj összetételétõl és szerkezetétõl függõen más-más mintázat az ami ideális.) A két kategória között akad néhány általános mintázatú gumi. Ezeknél a gumi felületének közepén egy futóél található, ami az aszfalton hivatott a gördülési ellenállást csökkenteni, az oldalsó bütykök pedig a lazább talajon érvényesülnek. Még a vásárláskor érdemes lecseréltetni a gumit, ha tudod, hogy nem olyanra lesz szükséged. Hajtáslánc azaz váltók, hajtókar, lánc, fogaskeréksorok... Itt ha lehet érdemes egy készletbõl választani. Ha lehet az alkatrészek ugyan annak a gyártónak, ugyan abból a családjából kerüljenek ki. Ez a váltásteljesítményt nagyban befolyásolja. Általában az olcsóbb gépeken a Shimano komfort kategóriás (Pl.: C050) váltói, hajtókarjai találhatóak. Ha nincsenek nagy igényeid és viszonylag vékonyabb bringás vagy, valószínûleg nem lesz velük gondod. (Nekem volt...) Amennyiben valamivel erõsebb, pontosabb, megbízhatóbb alkatrészekre van szükséged, akkor érdemes a Shimano Acera, Alivio szettje felé nézelõdni. Ha nem a versenyzés a cél, akkor valószínûleg sokáig ki fognak szolgálni. Haladóbb felhasználásra (meg ha több pénzed van) már inkább a Deore család az ami ajánlott. Az olcsóbb gépeken valószínûleg noname fogaskerékkoszórú és lánc lesz. Ha meg tudod engedni magadnak cseréltesd le az adott szett fogaskeréksorára és láncára. Ide tartozik még a váltó és a fékkarok kérdése is. Alapból valószínûleg kombinált váltó és fékkar lesz a gépen. Ha nem tervezed a közeljövõben a gép fejlesztését, ezzel nem lesz gondod. Ha mégis fejlesztesz, valószínûleg ezeket is le kell majd cserélned, nem teheted meg azt, hogy külön cseréld a fékkart vagy a váltókart. Ha egy mód van rá, a fékkar fémbõl legyen. (Kompozit, mûanyag fékkarokból legfeljebb a sram alkatrészeit szabad megvenni.) Fékbõl a megfizethetõ legjobbat kell venni! Az életed múlik azon, hogy meg tudj állni a bicóval. Egy pár Shimano Deore V-fék nem egy csillagászati összeg és a noname gyártók cuccaihoz viszonyítva lényegesen erõsebb, jobban adagolható, terhelhetõ. Az "ócsó" tárcsafékes megoldásokat ha lehet nagy ívben el kell kerülni. A többi alkatrészre nem térek ki. Nem mintha nem lennének fontosak. Ha a nyereg kényelmetlen, akkor idõvel úgy is veszel helyette másikat. Ha a kormány formája, a kormányszár emelkedése, hossza nem kényelmes, az is csak némi használat után derül ki.
Végül néhány általános tanács. Az elsõ és talán a legfontosabb: Bringát a bringa boltból! Felejtsd el a nagyáruházak kínálatát. A bringa boltban segíteni fognak a megfelelõ méretû bringa kiválasztásában. Mielõtt kiadják neked a bringát, el fogják végezni a szükséges beállításokat is rajta, ha kell és van rá mód az egyedi igényeidet is figyelembe fogják venni az alkatrészek esetleges cseréjekor. Valamint szinte minden helyen visszavárnak egy-két hónap tekerés után a bowdenek nyúlása miatti finombeállításra. A váz kiválasztásakor a méretére is oda kell figyelni. Ha túl nagy vázat választasz, lényegében hasalni fogsz a bicon, ezzel túlterhelve a karjaidat és a derekadat. Ha túl kisméretû a váz, akkor pedig kuporogni fogsz a gépen, így sokkal nagyobb terhelés megy a gerincedre és a hátsó feledre. Mind a két esetben az izületeid látják kárát a dolognak. A kisebb méretbeli problémákat a nyereg pozíció beállításával, a megfelelõ kormány és kormányszár megválasztásával valamennyire lehet kompenzálni, de csodák nincsenek. Mikor bringát választasz, gondolj arra is, hogy idõvel megváltozhatnak a bringázási szokásaid. Lehet, hogy most csak rövidebb utakra mennél, de könnyen megeshet, hogy rákapsz a tekerésre. Érdemes olyan bicot választani, amit az igényeidhez tudsz igazítani. Persze ez hosszú távon lehet, hogy többe fog kerülni... Az is jó megoldás, hogy veszel egy átlag kerot, ami megfelel a jelenlegi igényeidnek. Ha késõbb megváltoznak az igényeid akkor pedig lecseréled egy jobbra. A bringa mellett a biztonságodra is gondolj. A lámpa és a hátsó villogó a minimum, de egy bringás sisak beszerzése sem elvetendõ dolog. Az életedet mentheti meg! Soha nem tudhatod, hogy mikor szalad eléd egy macska, egy kutya vagy valamilyen kétlábú emlõs, vagy éppen mikor nem veszi figyelembe az autós, hogy elsõbbséged van.
Uhh... Ez biza hosszú lett. És még így is elég felületes.
Hobbicelra (kisebb tavok) vennek valami low-budget bringat. Kb 60 ropit tudok raszanni. Lehet kapni ennyiert valami hasznalhatot? Milyen szempontokra celszeru odafigyelni vetelkor?
Nekem kedvem mindig lenne, csak idõm nem volt rá mostanában. De ha minden jól megy, a hónap végén egy hétig szabin leszek. Majd akkor be pótolom az elmaradást. Addig meg maradnak a hétvégi tekerések, már amennyiben sikerül õket összehozni.
van kedvetek lemenni túrázni kicsit? mondjuk elsõre nem valami iszonyat hosszú távra
Hm...szürke szikszalag...ez nem is rossz ötlet(mivel a bowdentok is szürke így az nem fog elütni tõle) és az azért lényegesen puhább, mint a váz, csak nem fogja felsérteni...
Ha már rövidítések... A cross country hivatalos rövidítése CC helyett XC. A CC összetéveszthetõ volt a cyclo cross-szal. Ez utóbbi az outival elkövetett terep bringázás, ami egy kicsit más, mint az montizás. A cyclo cross rövidítése pedig CX lett, ha még jól emlékszem. DH-nak akad még néhány ága: DS = dual slalom (Itt azt hiszem két versenyzõ dönget egyszerre lefelé.) 4X = four cross (Itt meg ha minden igaz négyen.)
Én akkor biciklizek ha nem jó a motorom illetve ha olyan helyre megyek ahova azzal kell menni!!!
nekem puha öntapadó szallagot tekertek a bowdenre ahol érintkezhet a vázzal,még a boltban mikor rakták össze a gépemet! alternativának a tekercses sebtapasz is megfelel,de ha bemész valami festk vagy tudomisén milyen boltba biztos kapsz valami szikszallag félét a célra:)
Nincs valakinek ötlete miért van az, hogy bár a bowdentok, ami mûanyag felsérti az elvileg keményebb aluminiumot? És nincs valami tippetek mit lehetne ez ellen tenni?
Ja, még valami! Lehet most kinevettek, de lövésem sincs mit jelentenek ezek a rövidítések, mint: CC, DH...
Bár igaz, eddig még mindig beszerezték egy héten belül, ami kellett.
Igen, visszaolvasgattam kissé és meg is csodáltam a gépedet. Mondhatom finom darab! Nekem azért klasszisokkal szerényebb paripám van, viszont abban hasonló, hogy ez is egyedi. Az én szívem azért megmarad az aszfaltnál (már ahol van a sok kátyú között), de észrevehetõ, hogy fogyatkozunk. Már azon is, hogy a bolt, ahonnan be szoktam szerezni a cuccokat, tele van mountis és hasonló bringákkal, alkatrészekkel, de ha nekem kell valami, azt általában csak rendelésre hozzák meg. Csak egy példa: villából van náluk egy egész fal kirakva az olcsótól a leg drágábbig, de mikor mondtam, hogy országúti...mindjárt a katalógust nyomta az orrom alá.
Sziasztok! Még csak most találtam meg ezt a fórumot, de látom nagyon megy itt a téma. Én hobby szintü országutis vagyok, a bringám is ehhez (nameg a pénztárcámhoz )igazodik. De folyamatosan építgetem.
Shimano-105, 9 poziciós, Flight deck-es fékváltókar: 62.650- Ezekrõl a tételekrõl találtam számlát.A többi alkatrészekrõl pontos összeget nem tok.Full 105-tel szerelt a keró,kivéve a láncot és a hátsó fogaskerékcsoportot, ami Sram. Kb.550.000-ben jött ki összeg.Ezek már 3 éves árak. Most tervezem, hogy vázat cserélek és Dura Ace szettel szerelem át bringámat.
ez alap mondjuk annyira nem volt jo, mint regebben
HEllosztok, a Magellan cangám már fent van az apróban, akit érdekel nézze meg és irjon. (bevallom azért irok ide mert eddig senki nem irt :D ) Nameg nem tudja valaki hogyan kell feladni bikemagon hirdetést?
Szerintem nem azért a legjobb, mert nincs mégegy ugyan olyan, hanem attól, hogy a saját igényeid szerint alakítottad ki. Ez így azért jobban cseng, nem igaz?
Nem egybe vettem, hanem én építettem össze. Az árát ne kérdezd, mert nem tom. Jó sok ezresem van benne eddig,de megérte. Még ha nem is a legjobb, de tudom, hogy nincs két egyforma bringa ebbõl. Remélem legalább is. .. :-)
Megvettem a bicajt, aluvázas Magellan Cygnus lett a dologból és naggggyon ott van! Egészen más dimenzió, mint az eddigi filléres mtb-m...
Stephanus az Országuti biciklidet hol vetted és mennyiért?
én a cro-mo hoz még annyit tennék hozzáh egyáltalán nem könnyebb, rugalmasabb mint az alu és jól kókányolható:) de dárgább és nehezebb is (olyakor sokkal)
Az olcsóbb bicoknál szinte kivétel nélkül hi-ten azaz szénacél vázakat lehet csak találni, aminek elõnye egy szál sincs legfeljebb az olcsó mivolta az. Nehéz, rozsdásodik, rugalmatlan. Amire Te gondolsz, azok a Cro-Mo azaz Króm-Molibdén-Acél vagy hasonló ötvözetek. Ezekbõl a könnyû és rugalmas, jó minõségû darabok ugyan úgy drágák, mint az alu vázakból a jó minõségûek. Mellesleg trekking bringáról volt szó. Ez szerintem nem az a kategória ahol komolyan tartani kellene egy váztöréstõl. Eddig akárhány tõrést, repedést láttam, minden esetben versenyzéskor, durva terepezéskor keletkeztek. Szóval még egy olcsóbb alu vázas gép esetében sem kell igazán tartani attól, hogy ropiként összetörne valaki alatt, ha "rendeltetés szerûen" használja a bringáját. A kaptatókon pedig nagyon nem mindegy, hogy mennyi az a hasznos teher, amit magaddal cipelsz.
Annak ellenére, hogy alu vázam van és azt is ajánlok van elõnye az acél váznak. Ma már igen könnyû darabokat is ki tudank hozni és sérülés szempontjából is jobb az acél (egy repedt alu váznál nincs halálosabb).
Az elsõ komolyabb kaptatón észre fogod venni a különbséget az alu és az acélváz között. A bringa tömegét nézve egész biztosan. Másrészt a korrózió állóság sem mindegy. Szóval szerintem is alu.
Mostanában mondogatják hogy az aluvázból is acél tulajdonságokat akarnak kihozni...tehát passz... Én azért az alut ajánlom. A magellán pedig jó választás!:)
Hosszas filózás után, hogy milyen trekking bicajt vegyek, úgy döntöttem hogy egy Magellan lesz a kiszemelt. Csak most ebben nem tudok dönteni... A Cygnus vagy a Corvus a jobb? Szerintetek érdemes aluvázast venni, vagy nem számít annyira annyi plusz pénzért és bõven elég az acélvázas?
Abban az idõben ez egy nagyon jo bringa volt, de bevallom mára már kicsit elavult. Ettõl függetlenül pislognék ha a csávó nem jönne vissza a probaut során, vagy bármiylen modnon meglogna vele. Ugyanis ahhoz hogy vegyek másikat kellene az a 20-30e forint. Tudjátok, csóró kertházi. De kösz a tippeket.
Huh most jöttem meg egy kis esti freerideból, dejó is volt, még most is vizes a hátam:DD
már nem azért hogy megsértselek de majdnem alsókategóriás bringáról van szó aki ismeri a tipust a felszerelés minõségét ránézésre eldönti h megveszi e max 2 körre ráül a házkörül! azért mondtam én 30ezret mert szerintem ennyi a felsõ ára amit még el lehet talán kérni érte ha meg levágod hogy akinek el akarod adni nem ért hozzá egy kanyit se akkor meg jöhet a rizsaduma:))
Szerintem egyszerû a dolog. Ha komolyan gondolja a vásárlást és ki akarja próbálni a bringát, hagyjon letétet. Tegye le a bringa árát (vagy legalább a felét) az asztalra és vigye el nyugodtan kipróbálni. Írd fel elõtte az illetõ adatait, címét (lehetõleg egy érvényes hivatalos iratból) és a bringa vázának a számát. Amennyiben bizalmatlan vagy vele kapcsolatban kísérd el Te vagy valamelyik ismerõsöd a próba körre. Ha nem jön vissza feljelented. Ha visszajön, akkor pedig hivatalosan, adás-vételi szerzõdéssel megkötitek a boltot. Ha nem tetszenek neki a feltételek, akkor úgyse gondolta komolyan az egész vásárlást.
Most komolyan, te szeretnél venni egy használt biciklit,akkor neked elég lenne csak az udvarban kiprobálni?!! (jojo tegyük fel hogy egy focipálya nem számit udvarnak). Egyébként kertes ház.
ha kertes házban laktok akkor csak az udvarba add oda neki ha nem akkor meg kell kérni tõle valami zálogot,de ne a személyit:) nem tudom hova valósi vagy de Bazár az mindenhol van(az elég hatásos ilyen árkategóriában) vagy bemész egy bringaboltba és megkérdezed hogy van e hirdetõfaluk!
:) Köszönöm, idõfutam volt, a szokásos helyszínen Tahitótfalun. Korcsoportomban lettem 7. Abszolutvan 142. a 250-bõl. 18 km-en 00:30'18'' -at mentem ami 34.5-öst átlag. Pechemre korán indultam és -szerintem- a végére már nem volt akkora szél, 'szal aki késõbb indult annak talán könyebb dolga volt. A Tihany-kupát viszon kihagyom. Idénnyitóra jön valaki?
hát nekm is még hátra van pár alkatrész beújítása (elsõ agy két felni küllõsor...)
Széngyen és gyalázat, de én idén még nem jutottam el addig, hogy nyeregbe üljek. És ahogy a dolgok jelenleg állak, legközelebb csak a jövõ hét végén lesz rá némi esély...
Én országutizom, egy Meridám van. ;) (Hétvégén 7. lettem.)
Az a baj hogy a fogaskoszorú és a lánc tavaly lett felrakva ujjonan. Állitani meg nem tudom hogy érdemes e ha egyszer normálisan vált. Az also fogaskerék elkezd lazulni (mintha a lánc után akarna menni, aztán visszaugrik) ez csinálja egy darabig (tehát kattog :-) ), aztán felvált, majd leesik a lánc az eredeti fokozatba.
A váltásos problémát szerintem a kopott fogaskoszorú és lánc okozza. Legalábbis így elsõre ez tûnik a legvalószínûbbnek. Meg persze a bowden nyúlás miatt is érdemes esetleg a váltó beállítását elvégezni.
30 körül jó rábeszélõképeséggel el lehet sózni szerintem! bár ez területfüggõ is...
igen tavaly lett ujjitva meg ugy minden évben egy kicsit tupirozva lett hogy azért ne essen szét alattam 40-50-nél. egyébként egy szarja van: laza a hátsó válto, kattog és egy bizonyos erõnél és sebességnél felvált majd leesik. nem tudná valaki elmondani mi a baja? Rugoval van valami. egyébként ezt mindenféleképpen meg akarom még csinálni mielõtt eladnám. Nem vagyok én szemét.
mittudomén. azt ami elkopott. mondjuk nem tudhatom hogyan használta igaz. ahogy én használtam a kerómat, azt fél évente javítani kellett. küllõ, felni, csapágyak, fékek...