Már általában az árnyékokat is gépen csinálják. Tehát a lényeg, hogy legyenek tiszta de erõs körvonalak, majd aztán PS-ban a szkennelt rajz alá "színeznek".
a képregénykészítõk hogy csinálják meg hogy színes legyen a képregény? géppel, v õk festik ki kézzel? mert odáig láttam már hogy feketével körbehúzzák, meg az árnyékokat megcsinálják, de hogy lesz abból színes képregény? errõl sosem írtak.
Segítettek, és rájöttem mit rontottam el, majd este nekiállok újra. Immáron kb nyolcadszor:D
Sajnos mindkét megoldást kell ábrázolni majd, ez azért nagyon jó, mert így sokkal átláthatatlanabb az egész:D
A feladat amúgy úgy van megadva, hogy csak két megoldása van(ha úgy állnak a vektorok, akkor talán egy sincsen). Legjobb az lenne, ha a két vektorom 90fokos szöget zárna be, picit megkönnyítené a feladatot:D
Szerencsére ez az utolsó ilyen típusú házi, ezután már csak géprajzok jönnek.
Lightjack: mounge rendszerben kell ábrázolni ezt az egészet, hogy ha azt nem ismered, akkor anélkül megérthetetlen a feladat:)
Az tuti, hogy az egy speciális eset, amikor a két sík merõleges egymásra és a 3szög befogói egyben a síkok normálisai. Ez egyféle megoldás, ahol összesen 4db háromszöget tudsz definiálni a négy térszelet mindegyikében. Tehát definiáltuk az x,y,z tengelyek által bezárt síkokat, metszéspont az origó. DE itt viszont gyak. végtelen számú megoldás van, mert ha x és y normálisú síkok merõlegesek egymásra, akkor z=végtelen variáns.
De! ha általános a felvétel, ahol a síkok valamilyen szöget zárnak be, akkor mi van? :) Mert ott a háromszöged szintén dõlni fog síkban jobbra vagy balra, ráadásul lesz egy ponszimmetrikus megfelelõje is, a térrész pont átellenes részében (ezért írtam, hogy két megoldás van). Sõt ha jobban belegondolok, akkor itt már nyolc.
A szögekkel lesz valami játék szerintem. Hogy a síkok normálisai ugyanolyan szöget zárnak be egymással, vagy az egymással bezárt szögek kiegészítik egymást valamilyen nevezetes szögre vagy ilyesmi... de nem tudom megmondani mi megoldás.
Biztos van ennek egyetlen jó megoldása vagy csak szívat a tanár ilyen "reszelõzsír" típusú tesztekkel? :D
én ezt mind tudom, csak esetleg vki vmi olyan technika ami az arányokat könnyebbé teszi? vmi jó kis trükk? ha nincs hát nincs, de ha vki tud, akkor ossza meeg!
az az igazság hogy ez nem is tutorial, mivel kb semmit nem magyaráz, csak behúzza a vonalakat, és utána rajzol köré egy fejet. ezt én sem nevezném tutorialnak mivel semmit nem tanulsz belõle kb.
Zocsi jól nyomod a definiálást. :)
Amikor én kezdtem kölök koromban a rajzolgatást mindig a tökéletességre törekedtem "sajnos" aztán rájöttem, hogy szintek vannak. A magyar festõmûvészek festményeit kezdtem keresni...maga a festészet szép dolog de nekem "nagyoltnak" tûnt nem jött be míg rá nem találtam a külföldiekre Boris Vallejo-ra, Ken Kelly-re vagy egyik ma is nagy kedvencemre Todd McFarlane-re (spawn) olvasgatva a mûvészi pályájukat szinte mind rengeteget másolt, másolt és másolt, hogy megértsék az "alapokat". Merdo, Tpm, mumeen esetleg ez egy jó irány lehet. Pl az ilyen tutorokat nem szeretem. Szerintem ne egyszerre akarjatok mindent, elõször jó alakzat aztán árnyékolás, stb nem kell sietni sehova ne azt vegyétek alapul, hogy egy profi 5 perc alatt olyat csinál ami nektek 4-5 órába kerül Õk már megtanulták azt amit ti most tanultok....Hajrá :)
Átgondoltam vagy 3* a feladatot, de nem tudok biztos megoldást, ezért nem is írok inkább semmit... :$
Az tuti, hogy két megoldás van. Mocsok egy feladat az egyszer biztos, és majd ha megtudod a megoldást kiderül, hogy annyira nem is nehéz, mint gondolnánk...
Finomságon múlik az egész. Míg a raszteresnél láthatóak a túnust alkotó elemek, textúrák, addig a homogénnél gyakorlatilag foltokként jelenik meg. Ezt értheted úgy is, hogy az egész képed egy nagy folt, de ezen belül vannak árnyalatkülönbségek, átmenetek. Homogén azt jelenti, hogy egynemû. Pl. merdo kockája azért homogén inkább, mert bár látszanak a vonalai, de a maszatolással elérte azt, hogy nagyjából 2 teljes tónuskülönbséget tudsz megkülönböztetni, mely nemigen válzotik a kocki síkjain belül, elvonatkoztatva pedig nem látsz rasztereket. A tpM portréján viszont nincsenek felületárnyékok, csak a raszterekkel követi le az árnyékokat.
Szóval egyszerûsítve:
a raszteres egy durvább
a homogén egy sokkal finomabb tónusmegjelenést kölcsönöz a képnek.
Ez a finomsági eltérés viszont másfajta technikát követel meg. Nagyjából ennyi, remélem nem lett túl bonyolult a magyarázat és sikerült választ adnom.
[IMG][/IMG]
napi próba. tud vki vmi jó technikát, amivel rács nélkül könnyebben be tudom tartani az arányokat? nem akarok minden portrét azzal kezdeni hogy 1 óráig rácsozom a papírt. vki ötlet?
akkor az egész életem egy hazugásra épült! jó mind1 ugyanaz
Van egy pontom, és két vektorom. Ez két sík normálvektora, melyek a ponton keresztül metszik egymást. Szerkesszem meg azt a két derékszögû háromszöget, melynek a két befogója a síkokra fekszik, derékszögû csúcsuk pedig a két sík metszésvonalán van rajta.
Sehogy sem jön ki normális eredmény, pedig biztosan van megoldása. És nem tudom mit ronthatok el.
jah és valaki meg tudná mondani annak az oldalnak a címét ahol emberalakokat kell lerajzolni 30s alatt? újratettem a Windows-t és elfelejtettem elmenteni a könyvjelzõket >.<
a másik meg nem tud valaki olyan oldalt, amely hasonló, csak nem egész testeket mutat hanem arcokat, portrékat? megirigyeltem tpM gyors skicceit:)
#13112 - egyetértek veled, csak egy dolog zavar picit: a helyesírásod. lehet direkt írtad így, de ha nem, akkor:D na de most komolyan az ami"j"óta (nincs j) ba"ly"ban (pontos j) valami"j"ért (nincs j). nem akarok szõrszálhasogatni, csakhát... jó, viszont amit leírtál, azzal egyetértek.
#13116 - szivesen, és nagyon tetszik az elsõ rajzod, úgyértem az "ez" nevû. egyszerû, szimpla vonalakkal a vázlat is nagyon kifejezõ! grat hozzá!
a homogén árnyékolás mit takar és hogyan mûködik? arról tudnál nekem írni? én is csak a vonalasat ismerem.
Nm. Tetszik ez a portré skicc! Lendületes. Ha félted, hogy elrontod húzd le 1-2 példányban fénymásolóval és azon kísérletezz. A végeredményt nem fogja befolyásolni, hogy fénymásolat az alap. Dipára is vagy komolyabb lapokra is lehet másolni, és minél porózusabb a lap, annál nagyobb eséllyel tudod radírozni a fénymásolt vonalakat is.
Van pár mûszaki rajzlapom(vagy ha nem mûszaki, akkor vmi d betûs, lényeg hogy 15ft), amik amúgy is fel vannak darabolva, ilyen célra tökéletesek lesznek.
Basszus, olyan feladatom van, hogy ~másfél óra után kijött valami teljesen rossz megoldás:D Javítani meg esélytelen, ha kiszínezném, elmenne absztrakt mûvészetnek, naggyon absztraktnak:D
Köszi, már sajnos nincs meg az a rajzom, így nem tudok már rámenni. :) Van még pár ilyen félbehagyott rajzom, aminél csak vonalak vannak, pl ez, majd kipróbálom. Még nyár környékén linkeltem be ide ezt a rajzom, talán az egyetlen amin úgy-ahogy sikerült az árnyalás, viszont ezen nincsen annyi kidolgoznivaló részlet, így könnyû volt. Köszi a tanácsokat meg a tutorial linkeket (#13111), hamarosan magmutatom mire jutottam...
Bármilyen lap jó. Akár egy darab újságpapír, vagy post-it. :D
Azért ajánlom a sima fénymásoló papírt, mert az viszonylag vékony és nem is túl drága. kb. 800-1000 forintocskáért vehetsz egy 500-as köteget bármelyik irodaszer boltban és az kb. halálodig elég is lesz ha csak ilyen maszkolásra használod... :D
Kétféle módon tudsz alapból árnyékolni. Van a homogén és a raszteres módszer. Te az utóbbit használod, ahol általában egyféle textúrát (jelen esetben vonalakat) ismételgetsz valamilyen sûrûséggel egymáson és úgy kialakulnak a különféle tónusértékek a textúrák tömörségétõl függõen...
A vonalas raszternél van egy ökölszabál, amit tarts be: Soha ne egymásra közel merõleges vonalakat húzz, mert akkor kialakul ez a kereszthálós mintázat, ami tényleg csak satírozásra emlékeztet. Ha már változtatni akarsz a vonalak szögén, akkor valami hegyes szöggel csináld. Mondjuk minden egyes réteget 10-20 fokkal dönts csak el.
Egyes iskolákban szigorúan tiltják a kereszthúzott rasztert, és csak egy irányban (szögben) szabad árnyékolni. Erre a szabály, hogy ha jobb kezes vagy, akkor jobb felülrõl húzod bal lefelé, tehát így: ////
Ha meg bal kezes, akkor pont fordítva, tehát: \\\\. (Így marad egészséges a kéztartásod, mely végül fontos a "laza csuklóhoz", noha sokan kényelmetlennek érezhetik elsõre, mert amolyan befordított kéztartással próbálnak meg rajzolni.) Ha kipróbálod így is simán el lehet érni sötétedést, pedig csak egymással párhuzamos vonalakat huzogatsz. ;)
Amúgy a rajzod nem menthetetlen, csak menj még rá néhány réteggel, mindenféle szögekben és úgy egész jó lesz a végeredmény, mert ahogy látom van hozzá érzéked. Finom részletek bújnak meg már most a lány orcáján, ahogy mosolyra húzza a száját. :)
Ne maszatolj! Attól, hogy maszatolsz még nem fogod megtanulni az árnyékolás/tónusozás technikáit. Csak becsapod önmagad. Nekünk anno meg volt tiltva a maszatolás. Késõbb persze lehetett, de addigra olyan szinten voltunk, hogy kvázi már saját stílusjegyek mutatkoztak minden diáknál, volt akinál ez maszatos rajzban mutatkozott... (rajzos voltam)
Visszatérve rád és a kockára. Nem kell 4féle ceruza, fölösleges. Egy sima 2B-s ceruzát szerezz be! Azzal ha kellõen rányomod már bõven elég sötét feületeket tudsz létrehozni, meg mivel puha ezért ha csak épp futtatod a papír felületén, szinte nem is látszanak majd a vonalaid.
A rajzoláshoz kell egyfajta látásmód, mely gyakorlással és idõvel kialakul. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy nem csak nézel, hanem látsz is majd, hiszen értelmezed a látottakat. Megfigyeled a dolgok összefüggéseit és szépen megtanulod mi mire milyen hatással van. Így szert teszel egy komplexebb látásmódra, mely a késõbbiekben néma társad lesz az alkotás során. Vezetni fogja elsõsorban az agyad, másodsorban a kezed. Gyakorolj és tanulj! Ha másolsz (akár képrõl, akár a valóságot) tanulmányozd, amit látsz! Mi? Miért? Honnan, hová? Hogyan? Bár egy képet másolni hazugság, hisz már egy (a fényképezõgép által) értelmezett képet rajzolsz le...
A kockás képpel alapjában véve nincs semmi baj, csak az hogy izzadságszagú. Próbálj meg egy kockát többféle, mondjuk 6-8 különbözõ nézõpontból lerajzolni. Forgasd körbe, mert a mostani felvétel eléggé csalóka, könnyen enged hazudni ez az izometrikus nézõpont (egymást fedõ élek, null rövidülés - túl szimmetrikus felvétel). Az axonometria okés, a térbeli látásmódhoz hozzásegít, mely jól jön majd a perspektívánál, rövidüléseknél. Az árnyékszerkesztés nem jó a képen! Tegyél le egy kockát magad elé és fordítsd rá az asztali lámpád. Ilyen árnyékot vet a kocka? Nem hiszem. Ha gondolod majd egy másik hozzászólásban segítek az alapokban mikre ügyelj, de egyelõre nézd meg milyen az árnyék. Keresd meg a kocka csúcsainak árnyékát és képzeletben kösd össze egy egyenessen azt az árnyékcsúcspt az azt vetõ kocka csúcsával. Ha ezzel megvagy, kezdd el mozgatni a lámpád lassan és közben ugyanúgy képzeld el ezeket az összekötõ egyeneseket... Mit látsz és mire jöttél rá?
Amúgy az mindenképp áldásos, hogy már három homogén(!) tónusértékkel dolgozol. Gyakorolgass, mert jó lesz ez! :)
Btw, Lightjack-nek igaza van, hogy un. primitíveket tanulmányozz (egyszerû geometriai téridomok), mert ezekbõl gyakorlatilag tényleg bármi felépíthetõ. (Pl. egy alma alapját egy gömb adja, egy emberi test pedig felépíthetõ hengerekbõl... csak hogy pár egyszerû példát említsek). Ha pedig ilyen téridomokat rajzolsz mindig(!) rajzold meg a nem látható éleket is, mintha hálóból lenne az egész tömeg. Ha például egy hokedlit vagy széket ezzel a módszeresen végigrajzolod a fáradozásaid gyümölcsei nem maradnak el. Megérted a szék múködését, térszerkezetét, hogy van összecsapolva, hogyan takarja ki saját magát, hogyan görbül a karfája, stb... Hajrá!! :)
Amijóta csak elkezdtem intenzíven rajzzal foglalkozni, mindig balyban voltam avval hogy az árnyékos részek nem voltak eléggé sötétek , valamijért féltem rendesen rányomni a ceruzát, no ez mostanában már ki lett küszöbölve.
Felfogtam hogy ahhoz hogy igazán fényesnek hassonak a fehéren maradt részek a a sötéteket kell mélyíteni amenyire csak lehet.
A tanács : vázold fel a kockát (vagy bármi mást) és gondold át melyik kellene hogy legyen a legsötétebb pont, no ott nyomd meg azt a ceruzát és feketítsd be amennyire csak lehet. Ezáltal megkapod a legvilágossab (fehér) és legsötétebb pontot .Ezután csak ki kell dolgozni az átmeneteket.
Köszönöm a tanácsokat! Ma megpróbáltam egy kockát, árnyékolással. Mi a véleményetek róla? Bár a scannerem nem pont úgy olvasta be, mint amilyen valójában, de nagyjából ilyen. Most már egy ideig nem fogok berakni semmit, csak gyakorlok szorgalmasan, és talán egy pár hónap múlva már jobb rajzokkal tudok majd szolgálni :)
egyetértek. ne portrérajzolással kezdj. ha még az árnyékolást nem sajátítottad el ekkor egyszerûbb, sokkal egyszerûbb fiormákkal kezdj. mondjuk rajzolj egy kockát, aztán hengert, aztán gömböt. szép lassan az alapokat begyakorlod és akor már menni fognak az összetettebb dlgok is. hiszen, ha belegondolsz a fej is összeépíthetõ ilyen egyszerûbb formákból, de télleg ne a portrérajzolással kezdj, mivel ott már másra kell figyelni(arányok, formák, szem kidolgozása stb.).
szerezz be különbözõ keménységû ceruzákat, legyen egy 8b, 4b, hb, 4h. ezekkel kb el tudsz boldogulni egy ideig, aztán ha komolyabbra fogod akkor jöhet mindenféle, de nem kell egyenlõre a sokféle. elég ez a 4.
Én az elsõ tippet szoktam használni, a lehetõ leghatékonyabb technika amivel dolgom volt, de persze egy kis radírdarabbal nem lehet olyan precízen radírozni, mint egy kézhezálló radírral (radírrúddal), persze ez is csak gyakorlás kérdése. :)
barátomnak még a rotringot is kikellet hegyezni a mûszaki rajzhoz, hogy elfogadja a tanár:D
Amúgy a sima szélragasztó is jó maszkoláshoz és az nem drága, érdemes kézzel áttapogatni a ragasztós felét hogy ne tapadjon túlságosan, ez inkább vékonyabb lapoknál érdekesebb.
Két (jó) tippem van számodra:
-Végy egy közepesen lágy vagy közepesen kemény radírt és sniccerrel vágd le az "orrát"; így kapsz egy éles radírt, amivel elég jól lehet dolgozni egy darabig. Ha elkopott megint vágsz belõle.
-A másik tuttter tipp: Fogsz egy (vagy több) papírdarabot és odailleszted a radírozandó felület mellé vigyázva radírozásnál ne mozduljon el, mintegy kimaszkolod, amit féltesz a radírtól. Használhatsz kék színû skotch ragasztószalagot is. Ez utóbbi nagyon hálás, ha ügyes vagy többször vissza lehet szedni és leragasztani, de elég drága eljárás, viszont kényelmes, mert ha leragasztod, akkor akár sniccerrel/szikével óvatosan ki is vághatod a bonyolultabb formákat/befoglaló poligonokat, amit akarsz... A laposkoz meg elég 1-2 xerox és olyan méretûre tépkeded, hogy kényelmes legyen használni - csak hogy ne bonyolítsuk túl. :)
(én annó ezeket használtam építészeti ábrázolásnál... pasztell technikánál jól jött, de grafit rajzokhoz is jó. Mûszaki rajzoknál nálunk csak rotring vagy csõtoll volt az elfogadott, utóbbinál meg nem számít a maszat, mert úgyis átmész az egészen radirral a végén.) Ha meg párhuzam vonalzózol: szórj a lapodra egy kis lisztet. Szerkesztésnél nem zavaró, de a vonalzókat eltartják annyira a lisztszemek, hogy ne maszatolja olyan intenzíven a tologatás a rajzodat... Vannak még tippek, de egyelõre már ez is több, mint kettõ! :)
"Továbbra is csak egy nyelvet tanítottak ezután?" Igen, mert én szakmunkásképzõben tanultam Ma megpróbálkoztam volna egy portré vázlattal, fõleg az árnyékolást próbálgattam volna. Borzasztó lett ez is.
5 évig tanultam ált. ban németet én is és cask ennyit tudok: Darf ich bitte aus klo? (Kimehetek WC-re?)
én minimum 5 évig tanultam általánosban németet. Csak a gimnázium 4 évében tanultam angolt (meg németet is), és melyikbõl tettem le a középfokút? Hát angolból :D Neked miért kellett a németet választani? Továbbra is csak egy nyelvet tanítottak ezután?
ééééééértem. hát ez baj. nagyon sok oktatóanyag angolul van, németet sajnos nem is találtam.:/ pedig az az oldal nagyon jól leírja hogy mit hogyan. kréj meg egy ismerõst aki tud angolul hogy fordítsa le...más nem tok mondani
lightjack: Köszönöm a linket, de sajnos nem nagyon tudok angolul :S
áhh dehogy:D lemész tescoba és veszel egy Blu-Tacket. gyurmaragasztóként árulják, de erre a feladatra is tökéletes. én mindig azt használom.
merdo, javaslom nézd meg ezt a tutorialt. én innen nagyon sokat tanultam a szõrkészítésérõl. 3 oldal van, ott kell alul váltani. azért mondom mert én elõször nem vettem észre:)
Hát igen, Yetinek is mondható :D
Subakka: Köszi a tippet, és szerinted mivel kezdjem?:)
Megpróbáltam kicsit élethûbb szõrzetet csinálni (rotring-al), nem tudom hogy sikerült, döntsétek el ti! Ezt már nem rakom be, csak a egy linket adok hozzá. Ja és köszi a türelmet és a segítséget! :) Tehát a kép
Lightjack: köszönöm a véleményed én is látok benne 1-2 hibát meg túlzást de úgyis majd akarok ebben a stílusban alkotni ezt végül is csak másoltam :)
Merdo: köszönöm :), jók lesznek ezek csak gyakorolni kell, amit javaslok: nézz meg 1-2 rajzfilmet ne úgy mint rajzfilm hanem h mégis h csinálták az alakokat, karaktereket, a rajzfilmekben van a legegyszerûbb megjelenítési mód és ebbõl kiindulva lehet komolyabb részletesebb rajzokat csinálni ... mondjuk ez csak az én véleményem :D
Köszönöm a gyors választ, meglesz a gyakorlás!
És megfogadom azt a tanácsodat is, hogy egy kész rajzod ne javítgassak.
Mai próbálkozásom eredménye egy majom lenne, de nem is tudom mi lett belõle...
ez valóban nem árnyékolás, ez maszatolás, ami ritkán feldobhatja a rajz minõségét, de ebben az esetben nem. az árnyékolás más dolog.nehéz elmagyarázni az árnyékolás fogalmát. talán úgy lehetne elmagyarázni, hogy a tónusfokozatok és tónuskontrasztok különbsége egy rajzban. nemtom igazából nem tudom elmagyarázni mi az az árnyékolás, mert szerintem ez egy teljesen magától érthetõdõ dolog. van egy pont ahonnan a fény jön, ott az a rész világosabb, mert több fény jut oda, a túloldala pedig sötétebb. a legkönyebben ezt gyakorolni a kockán lehet, mivel ott nincsenek barázdák, nem dimbes dombos.
UI: ha egy rajzzal kész vagy, akkor rakd félre, ne kezdj el rajta javítgatni, csinálj újat. kockológiázz sokat hogy megértsd az árnyékok "mûködését".
Subakka: Jólett nagyon!
Megpróbáltam kicsit javítani a legutóbbi rajzomon, kérdés az, hogy jó, vagy rossz irányba!? Bár most, hogy utólag nézem ez nem is árnyékolós, hanem inkább maszatolás... Na mindegy, azért beteszem.
tetszetõs:) a karja viszont túlontúl hosszú szerintem. még karikatúrához is. am tetszik:)