szerintem pedig aki felrakja a fórumra a saját munkáját, ez esetben rajzot, alapvetõ hogy mások kritizálják. a kritikát ne úgy értsd hogy csak rossz. valóban egyetértek, kritika nélkül nem tudsz jól fejlõdni, nagyon sokat lehet tanulni belõle. a robin hoodos sem rossz, csak szerintem túlságosan sok benne a fehér, meg hát kicsit pöttyös. a feje hátsó része szerintem túl lapos, de összességében nem rossz. szerintem ne painttel csináld a rajzaid, vmi komolyabb rajz progival, azzal sokkal több mindent meg lehet csinálni!
És egyébbként örülök hogy van aki ilyen jol észreveszi ezeket, ugyhogy igazából jol jön hogy ilyenekért szolsz, várom a többire is, csak mint már mondtam, nem fogom átrajzolni!:)
Ha a Robin Hood a #12332, akkor ahhoz képest már léptél elõre technikailag, így nem érdemes kritizálni mert túl vagy már azon a szinten.
Friss képek tükrözik a technikai tudásodat, azokat érdemes elemezgetni és keresni a javítható / javítandó részeket, megoldásokat.
"Manga" rajzokhoz nem tudok sokat hozzászólni mert nem az én asztalom, de #12339 pl gyanúsan "tökéletes" arányú és kivitelezésû, így más szerzõre/tudásra utal mint a többi.
A kép jobb és bal fele között technikailag nagy a kontraszt:
A kopasznak a feje, arányok, a fények nagyon rendben vannak, a szakáll megoldással együtt kifejezetten mûvészi.
A füleken dolgozz még, ez az egy rontja el az összképet a kép jobb felén.
A borostán lehetne finomítani kicsit (elmosás - blur), a karokba több árnyalatot, tónust "lopj" bele! Növeli a térérzetet.
Stallone:
Itt a fej már nem olyan jó, az arc rendben de az arckoponya és az agykoponya egymáshoz viszonyított aránya anatómiailag helytelen.
A sapka pánt horpasztja a homlokot, a sapka megnöveli az agykoponyát (vagyis túl alacsonyan kezdõdik a szemöldök, szemek, és az arc.
Fülön itt is lehetne dolgozni.
Színvilág és kompozíció tekintetében rendben, helyén van, szép.
Köszönöm a kritikát!
Én is tudom, hogy vannak hibái:)!
De ennyi munka után belefér egy pár hiba:)!
És ezek számomra azért annyira nem meghatározó hibarészek!
A baloldali kézzel rajzolt elég régen
A jobb oldali paintes 1 éve
MSN
Na ez egy Windows Live Messenger rajz (10 perc)
Ez volt az elsõ komoly paintes rajzom!
Hozd õket!
Villámkritika:
Bal csuklóját javítsd! (karóránál)
Jobb karján:
Felkar / tricepsz belsõ oldala csíkos. Nem kell az oda.
Bal alkar alsó tónusa (tetoválás) egybeesik a fotel árnyékban lévõ karfáéval, így a két - egyébként térben elkülönülõ - rész egybefolyik. Tónuskontrasztot neki.
tudna nékem segíteni valaki? ezt a sisakot megtudná csinálni valaki úgy, mintha tollal egy papírra rajzolta volna valaki? csak úgy rajzolgatott az unalmas matekórán, többször is átment a körvonalakon... :D
ha psd-ben, vagy png-ben megkaphatnám, az szuper lenne! :)
no kezdésnek felvázolod a cuccost, átsatírozod halványan az egészet, hogy legyen egy alap tónusa mindennek, hogy ebbõl kitudjanak válni a csúcsfények. Aztán ráhunyorítasz az alakra hogy egybeolvadjanak a nagyobb flekkek és nagy foltokban felrakod a tónusokat kezdve a legnagyobbakkal és a legvilágosabbakkal erre rakod rá a kisebb sötétebbet és arra a még kisebb még sötétebbet és így tovább figyelve arra hogy a szálirány megegyezzen a forma alakjával(sokszögesítsd a fejedben az alakot amit rajzolsz). Amikor ezzel megvagy sima zsepivel kicsit finoman összedolgozod az egészet(vigyázva, hogy ne legyen ázott koton a textúrája), aztán gyakorlatilag elkezded az egészet elölrõl felraksz mindent újra a legapróbb részletekig és végül radírral visszaszeded a csúcsfényeket és 8B-vel berakod a legsötétebb részeket esetleg H-val gazdagítod, részletezed még. Félrerakod a rajzot, másnap megnézed és pihent szemednek köszönhetõen észrevett hibákat javítod. Próbálj meg minimum 6-7 tónust belevinni a rajzban de legyen 3 jól elkülöníthetõ.
Remélem tudtam segíteni és nem felejtettem ki semmit.
Canson papírok között is érdemes nézelõdni, ha tartanak ott ahol venni akartok.
jah én csak eddig negatívot hallottam a pannon cuccokról, de akkor van már egy pozitív is:D jó hát kinek mi tetszik, pannon kréta 2szer volt a kezembe, szal túlságosan sokszor kipróbálni nem volt lehetõségem, mindegy mert úgyis ceruzából derwent pasztelt fogok venni, kb 20 db-ot. inkább megválogatom a színeket mintsem h veszek egy 24 eset azt van 10 szín ami pillanatok alatt elfogyna többi meg csak porosodna.
a bristol papírfajta, extraszuperhúdesima, grafit és szénrajzokhoz ezt használom, mert télleg jó, könnyû rajta a részleteket kidolgozni a simasága miatt. csak azt nem tudom h a pasztell ugye más egy kicsit mint a szén, szal h azon mennyire "kötõdne" meg maga a porpasztell és mennyire lehetne rajta szépen elkenni?
Amúgy nekem Panno'pasztellem van. Lágy, száraz, extrafinom, krétaszett. Tökéletesen meg voltam vele elégedve. Semmi bajom nem volt használat közben. Csakmert az elõbb úgy tûnt... érted. :D
Kíváncsi vagyok a többiek mit mondanak a panno cuccokról, meg a bristol-ról?
én amúgy bristol papírra gondoltam pasztelceruzázni, nem tudom h mennyire jó, menyire fogja a pasztelt a papír. birstolom még van is itthon. próbáltál már arra rajzolni pasztellel?
pécsi vagyok, tehát BP...hát kicsit messze van:D pécsen csak 1 mûvészellátóról tudok (javítsatok ki ha tévedek) és abba elég kevés sajna a választék:/ orba szájba nyomatják a pannon color termékeket, nagyon más választék nincs is:/ jó derwent ceruzát lehet kapni, de papírból sajna elég szegényes. ha ilyet mondok neki h rives, akkor bizto csak nézne az eladó...na mind1 majd vhogy megoldom. kösz a segítséget!
Sanded-rõl még nem hallottam. (?)
Anno én az egyetemi rajzórákon rives tradition-t (170/250g, mikor mire volt pénzem) használtam ipari mennyiségben szinte mindig. Itt egy rééégi mintarajzom, ami szintén arra készült.
A classic se lehet rossz! De ez olyan, hogy bemész egy mûvészellátóba vagy nagyobb papírboltba és megtapogatod õket. (sokan pl. imádják a rives design-t én pl ki nem állhatom, mert szerintem túl mesterséges és amúgyis nagyon maszatolódik, nem lehet radírozni, mert ahova húztál egy vonalat az utánna benyomódik és meglátszik...) Jobb ellátókban van minta belõle (össze tudod hasonlítani a másféle tömegû és fakturájú lapokat), színskála, stb... Nem tudom merrefelé laksz, de ha Bp és nem nehéz a belvárosba bejutni, akkor ajánlom a Pantont (lsd. elõzõ hszm), ott sokféle lap van és egész jó áron, mert nagy a forgalmuk...
értem, de annyi rives van h nem tom melyik a jó. szted ezek közül melyik a legideálisabb? a classical? nekem az tetszik, de nemtom milyen felülete van mert még soha életemben nem tapintottam...
jah és hallottam vmi sanded paperrõl vki tudja mi lehet ez? állítólag nagyon jó pasztelceruza rajzokhoz, a lenti vidiben is a csaj azt használja.
Én valamilyen rives papírt ajánlanék vagy aquarell-t. Személy szerint jobb szeretem a nehezebb papírokat, mondjuk ez mérettõl is függ - de nálam ált 200g+. Van belõle többféle mintázatú, itt van pl. pár minta a panton-ból...
Ha ez sem lenne jó, akkor valamilyen vászonprégelt papírt ajánlanék. Azok viccesek.
tud vki vmi jó papírt ajánlani pasztellrajzokhoz? vmi érdesebb kellene, nem az a kifejezetten nagyon sima, mert azon kevésbé "tapad" meg a pasztel és nehezebb elkenni.
Koh-i-Noor Blacksun: szinte bármely papír-írószerben
Derwent: változó, inkább mûvészellátókban
Igen,a mostani ceruzáimmal gyakran elõfordul,hogy nagyobb széndarab van benne.Akkor csak szimplán fogom a faragó bengéjét,aztán lenyesem azt a rész...lekarcolom róla:D:D
Bocsi,igazad van.Rossz helyen néztem,rosszat.Készletek árát néztem,és azok elég húzósok.De alapból tényleg nem drága.Am ezeket a fajtákat (Koh-i-Noor Blacksun,Derwent)bármelyik papírírószerszerben meglehet találni?
Grafit ceruzáknál a legelterjedtebb Koh-i-Noor Blacksun is tökéletesen megteszi, nem lesz hátrányban aki ezzel rajzol. A sokkal drágább se lesz sokkal jobb.
Szénceruza kicsit kritikusabb téma, ott kísérletezgetni kell, kinek mi jön be, illetve mit fog ki (milyen sorozatot). Az a rossz szénceruza ami nem homogén, néha érezni ahogy megkarcolja a papírt egy bennemaradt zárványos szemcse. Ha gyakori benne akkor nem célszerû olyat venni.
Festék kritikus téma. Biztosan nem érdemes a legolcsóbbat megvenni, ugyanakkor nem garantáltan a legdrágább lesz a legjobb. Itt is kísérletezgetni kell, mert a márka és az ár sajnos nem feltétlenül áll korrelációban a minõséggel és (szigorúbban véve) a használhatósággal. Olasz Ferrario akrilokról csupa jót tudok elmondani pl. Pannoncolor-ról sajnos nem sok pozitívat. Hígító/keverõfestéknek, terimésíteni pasztell színekhez a fehér pannon (tégelyes) még megteszi, használható, a többi színnel akadnak gondok. Maimeri is jó. Sajnos ezt mindenki maga tapasztalja ki, addig pedig elkerülhetetlen néhány hulladék megvásárlása. (itt akrilokról beszéltem)
Ecseteknél van egy szint ami alá nem szabad menni (jelen idõben átlagosan 800-1000 Ft/db ecset ár az ami körül vagy fölött érdemes/szabad vásárolni) Túl drágát nem éri meg, mert nem jobb annyival. A szõrhullásra és formatartásra kell odafigyelni, illetve a fej szorítógyûrûjének tartósságára/tágulására (fa nyél mennyi idõ után esik ki a fejbõl).. ez megint csak tapasztalat.
Minél kisebb az ecset, annál sérülékenyebb a köteg (ecset feje, szõr vagy polimer), annál jobban gyötrõdik, 0000-ás szintetikus ecsetek pl horribilisen drágák, gyönyörûen lehet velük részleteket kidolgozni de fél/egy évnél többet nem nagyon bírnak ki.
Akadnak olyan eszközök ahol kevésbé fontos a márka, mert nincs igazából miben mérni a minõségét (pl festõkések, kikeverõtégelyek, kaparók, stb) Ezeknél felesleges a drágábbat megvenni, csak azért mert szebb...
most nemtom h miért kéne ehhez gazdagnak lenned. 250ft egy db. veszel 4 et: 4h , hb, 3b, 8b és azt minden tónust meg tudsz rajzolni. nem kell minden átmenetet megvenni. ne mond nekem hogy 1000ft egy ilyen jó minõségû ceruzára húdeannyirabasszusdesok!
Sok múlik az eszközön. Én ezt még kb. 10 éve tapasztaltam, amikor megvettem az elsõ szintetikus ecseteim, meg egy normális akvarell készletet. Elõtte olcsó festéket használtam meg a boltokban kapható átlag ecseteket, amiknek már az elsõ festésnél hullik a szõre majdhogynem... Aztán mivel gimiben volt egy év, hogy szinte csak festettünk (Nagyon jól fel volt építve a tanterv! Riszpekt a tanároknak:)) gondoltam meggyõzöm az õsöket, hogy valami komolyabb cuccba támogassanak már be. Vettem 2db ecsetet, darabját kb. 2 kilóért (ez volt 2000-ben) meg egy jobbfajta 12 színû akvarell készletet. Háát, saját megdöbbenésemre a festési képességeim már az elsõ alkalommal hatványozódtak. Biztos volt benne psziché is, de tény hogy jó ecsettel tényleg jobb festeni. Oda megy, amerre én szeretném. Jól tartja és osztja be a festéket, nem hullik, és nagyon tartós! 4-5 évig utána azokkal az ecsetekkel toltam és imádtam, mert minden alkalom élmény volt... :)
Szóval igen! Amire utalni akartam, hogy számít mivel alkotsz. Ha szeretsz rajzolni - márpedig úgy tûnik lelkes vagy - akkor érdemes lehet beruházni egy 10-12 darabos Faber Caster/Derwent készletbe. Persze mivel ez elsõre soknak tûnhet, akkor én személy szerint tiszta szívbõl ajánlom a kooh-i-nor hardtmuth ceruzákat is. (Rendsherint mind a mai napig azokat használom - kövezzetek meg :D, a blacksun sorozatból. Azokat könnyen felismered õket, mert kívülrõl napsárga színû és barna a vége.) Én jóformán ezzel tanultam meg komolyabban rajzolni és nem volt velük sose bajom. Mindenesetre mindenképp próbálj meg kipróbálni egy keményebb (2H-3H) és egy puhább (3-6B) ceruzát. Meg fogsz lepõdni a különbözõ dinamikán és karakterisztikán! Meg szerezz be egy jó radírt (Tikky 30 vagy 40 simán jó kezdésnek sztem) és hegyezõt. Akkor aztán elgondolkozol, hogy milyen lehetõségek is vannak még elõtted! :)
Most úgy érzem,hogy mindent megértettem,amit mondtatok.Még ha az elsõ karikatúrás elméletben,állítólag nincs is ráció,de azt is értem,hogy mire akar Zocsi kilyukadni.
Valamikor - véleményem szerint - egész jó sikerülnek az emberalak ábrázolásai,bár ez az adott karakter mozdulatától is függ,mert ugye valamilyen mozgást könnyebb lerajzolni,mint egy másikat.
Ennél a képnél a ruha megrajzolása volt a legélvezetesebb,annak tetszett az elkészítése,a gyûrõdések - még ha nem is jók - megrajzolása.
Am nem tudom,hogy milyen ceruzával rajzolok,mindig azzal,ami a legolcsóbb a boltba,vagy ami éppen otthon van :)
Am rossz a ceruza is,amivel rajzolok?Milyet tudtok ajánlani?Ami azért normál magyar állampolgár által megfizethetõ áron is van...a jelen körülmények között :D:D.
jah és nekem kicsit hiányoznak a tónusok. de ezt lehet hogy már csak én látom;)
Igen, tisztában vagyok vele. Igazából nem is tudom miért írtam bele.
Utólag szívesen töröltem volna, de itt nem lehet szerkeszteni a hsz-eket... Remélem mumeen nem érti félre.
A karikatúra nem a kezdõk mûfaja. Elõbb az anatómiai alapokat és az aránytartó (realisztikus) ábrázolást kell megtanulni.
Torzítani (hitelesen) csak azt lehet amit már megtanultunk helyes arányokkal (torzítás nélkül) megrajzolni. Egy kezdõ pedig éppen azon fáradozik, hogy a korrekt arányokat megtalálja.
Közhiedelemmel ellentétben a karikatúra nehéz mûfaj.
Minél kevesebb vonallal rajzolsz karikatúrát annál kritikusabb/nehezebb, gyakorlatigényesebb.
...ráadásul ez nagyon izgalmas is, mert rá fogsz jönni mennyire szórakoztató magát az embert rajzolni. Ráébredsz milyen hihhetetlenül sokféle orr létezik, mennyire nehéz jól lerajzolni egy lábfejet vagy nõiesre egy kézfejet és akkor még a pózokról nem is beszéltünk. Egy jó rajzban a póz viszi a hátán az egészet. Késöbb eljutsz olyan szintre, hogy már a figurán is hangsúlyokat helyezel el, teszem azt itt van a mostani karaktered de itt a hangsúly egyértelmûen az arcán meg az ütõn van. A többit lehet lazábbra venni, de ezekkel jól el lehet szórakozni. A lazaság persze nem részletszegény kivitelben vagy fegyelmetlenségen múlik. Egyszerûen csak ott "nem nyomod rá annyira a ceruzát"... képletesen értve!
Fontos megérteni, hogy hogyan épül fel a test. Ehhez kellenek a skiccek, meg elmélyülni nézegetés (és értelmezés!) szintjén egy anatómia könyvben idõrõl idõre. Így kialakul majd egy nézõpontod az emberi testrõl és késõbb egy osztálytársnõdet nézve kapsz majd ihletet...
Komolyra fordítva. Lényeges tisztában lenni hogy vannak a csontok, amiknek van vastagságuk és arra jönnek az izmok, amiknek szintén + bõr, szintén és úgy a ruházat... Jó karikatúra gyakorlat ha hangsúlyozod az izületeket. Nagyobbra rajzolod a könyököt, csontosabbra a vállat, de közben ugyanúgy rajta van a csókán az izom, csak látszik, hogy emberbõl van... hogy szálkás... :)
Nah jó befejeztem, nem árasztalak el. Kezdetnek elég ennyi is. Kitartás és türelem.
Gyakorolni kell az anatómiai ábrázolást.
A ruhát csak késõbb rakd fel, miután az arányokkal és a formákkal valamennyire tisztában vagy.
Egyébként meg amíg az alapokkal nem rendelkezel, ne akarj kidolgozott képet készíteni, mert értelme nincs. Skiccekkel kezdj, sokat csinálj, rövid idõ alatt (1-2 perceseket). Az elsõ 30 nagyon rossz lesz, félrerakod. 50-100 skicc után kezdesz belejönni, onnantól idõzz el a képeken, kezdheted kóstolgatni a részletes kidolgozást.
Nagyon gyorsan lehet fejlõdni skiccekkel, az alapok nélküli kidolgozás zsákutca.
Köszönöm a segítséget.
Néha megszoktam rajzolni a "vázát" az emberkémnek,de valamikor nem.A fejnél mostanában már mindig húzok pár alapvonalat,mert sokat segít,és nem is sikerednek olyan hülyére.Csak van egy olyan problémám a váz felrajzolásnál,hogy elkezdem,rájövök,hogy pár centivel arrébb kell húzni - mondjuk a kéz - vonalát,aztán megin' nem tökéletes,és a végén egy csomó húzogatás az egész,amire már nehéz szépen rárajzolni bármit is...
Nos mit gondoltok,mit csinálok rosszul?Elkapkodom nagyon az egészet,és nem mérem fel normálisan a távolságot?Elég valószínû,hogy ez a probléma:D:D
nekem a válla vhogy nem passzol. mintha kiugrott volna helyérõl, és így elég érdekesre sikerült. ha nagyon nem tudod elképzelni az emberi anatómiát, úgyértem h nemtod kb mi merre van, akkor szerintem is csak pálcikák rajzolásával kezdd, arra magát a testet és rá a ruhákat. könnyítésként ha képrõl másolsz akkor kockázd be a képet és a rajzlapot is, így az arányokat könnyen be tudod tartani. aztán idõvel keveseb négyzet kell, aztán el is hagyhatod, am a legjobb ha csak pár vonalból felvázolod amit akarsz azt jöhetnek a részletek. régen én is úgym rajzoam hogy azonnal részletesen belementem, de sokkal könyebb ha van egy helyes vázad, mert onnan már télleg nagyon nehéz elrontani!
Kiegészítve Tempest gondolatait:
Ajánlom, hogy elõször úgymond ruha nélkül próbáld feldobni a testet. Ez jó gyakorlat, mert kivonod magad a "ruha takaró hatása" alól, így kénytelen vagy szembenézni a hazugságokkal. :)
Magyarul kénytelen vagy úgy megrajzolni, ahogy az van. Aztán ha már érted és helyreraktad a tömegviszonyokat, akkor jöhet a ruha. Amúgy ez azért is jó, mert rájössz például mennyivel vastagítja a végleges tömeget egy póló, zakó, vagy bõrdzseki. Nem mindegy...
Ajánlom Barcsay-féle anatómiai biblia tanulányozását, annak másolgatását. De jobb híjján figyeld meg a saját kezed felépítését, hogy néz ki, hogy mûködik, mi hogyan kapcsolódik és azt hogyan tudod lerajzolni. Használhatsz fotóreferenciákat is, bár ezek begyûjtése elég idõigényes szerintem.
(megj.: tömeg elõtt meg próbálkozhatsz egy dróthálószerû csonvázimitációval is, ami a végtagok állását, azok hozzávetõleges hosszúságát adja meg. szóval ilyen felépítõs jelleggel...)
McBess mozgásban.
Ezt a videót még kb. 2 éve találtam vimeo-n... Már akkor is tetszett, meg a zene is jó szerintem, de nem tudtam, hogy van egy McBess mûvésznevû csóka, aki így tolja. Most már tudom, úgyhogy boldogabb ember vagyok! :)
Mellesleg "tecsõn" találni McBess showreel-t, ott kiderül, hogy nem csak "erre a stílusra" szakosodott a kolléga.
Hát igen. A négyes tényleg elég brutkó... Amúgy régebben kipróbáltam a Kovács Legény által javasolt módszert, hogy tömegszerûen formázzam a hajkoronát rajzolás közben, mert hát nekem is problémás volt. És tényleg mûködik! Tömegben feldobod - én kicsit absztachálom a kontúrját - és aztán annyira dolgozod ki, amennyire a koncepció megkívánja.
Nah, most hogy ezt így leírtam kedvet is kaptam egy kis rajzoláshoz.
Ezt a srácot ma rajzoltam.Elvileg egy tróger,törvényen kívüli,kicsit harcias utcagyerek akar lenni,jólfésült hajjal:D
A jobb keze elég kicsi lett,mert a hátrafordított hatás nem igazán érzékelhetõ...Mivel lehetne erõsíteni ezt az érzetet?
A választ és a kommenteket elõre is köszönöm!
ez mcbess munkája, aki az egyik kedvencem éppenséggel