A konzisztencia elérésének egy lehetséges praktikus módja ha pl. kis orvosságosüveg-kupakokba raksz kis festéket (vagy abban kikevered a színt) és azt ott a kupakban hígitod a neked kellõ sûrûségre. Így nem folyik szanaszét a palettán, és homogén is lesz a keverék.
Minél kevesebb festéket szedsz így ki kupakba annál nagyobb a száradás sebessége, tehát szükség lehet lassítóra (bár ez fõleg akrilra igaz).
Ecsetekkel ne spórolj!
Kelleni fog, nem két darab.
(nekem van itt hirtelen kb 50-70 db..)
nem csak az egyes színek miatt hanem eleve az ecsetformák és méretek miatt is, másra kell a laposecset mint a gömbecset, másra kell a ferde, a mázoló, és az se baj ha néhány szintetikus is van nem csak szõrecset....
Persze nem kell most hirtelen 20 ecsetet venned, de egy kevés lesz... :)
nah ma kipróbáltam az olajfestést, nem lett rossz, sõt...jobb lett mint vártam. csak 1 gond van vele: az ecsetet lakkbenzinnel akartam lemosni ha új színbe mártom, csak azért az picit beleivódott és megmaradt valamilyen szinten a régi szín:S így elég nehéz volt más árnyalatokat elérni, szal ez szépen megnehezítette a dolgom. gondolkoztam azon h veszek min 5 ecsetet ugye a kék piros sárga fehér fekete, csak az úgy elég drága lenne sajna:S a másik meg az hogy láttam hogy bob ross ugyanazzal az ecsettel dolgozik, de valamibe belemártja és teljesen lejön róla az olajfesték... nem tudja vki h mi lehet az?
másik kérdés: olajjal egybõl tubusból festek de sajna sokkal nehezebben kenõdött mint amire számítottam. gondolom fel kéne picit oldani. mivel lehet? hogy egy kicsit jobb kenõdjön mert egybõl tubusból nehézkes. mondjuk bob ross videóiból elknézve õ tubusból fest, nem hiszem h õ felhigította vmivel. és palettán hogy lehetne ezt kivitelezni? mert ugye akkor elfolyna...vagy a másik h nem higítom fel annyira. vélemény? help?
kezdésnek a olaj és a sima víz örök ellenségek. Gondolj csak arra mikor a zsíros serpenyõre hideg vizet engedsz.
Ecsetet mosni langyos szappanos vízben kell ha már nem akarsz aznap festeni.
Amúgy meg terpentinbe kell mártani ha le akarod mosni festés közben. A terpentint is le kell mosni festés után szappanos vízzel mert felzabálja az ecsetet.
De javaslom vegyél több ecsetet és legyen minden fõbb színnek külön egy.
ha olajfestékbe mártom az ecsetemet felviszem a vászonra, aztán szeretnék más színt felvinni, akkor nekem ahhoz le kell mosnom az ecsetet... ezt vízzel nem lehet? vagy kell hozzá oldószer ami leoldja az olajat?
az Õ "stílusa" amit bemutat, az csak oktatóvideó, hogy így kezdd el, így kezeld a (szakmai) alapokat... így használd az ecsetet stb. Ez nem stílus. :)
oksoks...nekem pedig bejönnek(Y) csak én még nem põróbáltam az õ stílusát és szeretnék egy olyan képet festeni mint amilyet õ h megtudjam milyen az a módszer...
próbáld ki ezt is azt is, de a készen vett (száraz) vászon is simán alkalmas ezekehez a képekhez. Ha nagyon szív az alap akkor kend át kicsit terpentines lenolajjal.
Amúgy ne akarj pont olyat csinálni mint más, inkább gondold újra és rakd bele magad. (fõleg, hogy szerintem elég giccsesek a bob ross képek)
Hátha érdekel valakit: QueekyPaint . (A fõoldalt is érdemes megnézni.)
jaja értem...bob ros módzserével szeretnék festeni, csak õ meg olyasmit mond h õ alapozza a vásznait, így nem lesz száraz a vászon és könnyeb összemosni a színeket...azt nem tudom h ha elõrelapozott vásznat veszek azugye száraz... szal nemtom mit vegyek...alapozatlan vásznat és hozzá alapozót v alapozott vásznat:/ vélemény?
Ha te alapozól akkor két lehetõség van, veszel kész alapozót és rákened,talán valamivel olcsóbb mit a kész vászon
vagy te magad kevered ki az alapozót, én krétásat csináltam annó de szerintem ezek macerás dolgok ha most csak 1-2 képet akarsz csinálni próba képpen és nem is olcsóbb ha nem jön be és dobod ki a maradékot.
Tehát szerintem elsõ lépésnek vegyél 1-2 alapozott rámázott vásznat és próbáld ki milyen, bejön e? Aztán ráérsz venni vásznat amit te magad feszítesz és alapozól.
Amúgy az alapozót meg kell hagyni száradni, pont aza lényege, hogy impregnálja a felületet.
Kérdezted még az oldószert, nem nem kell feltétlenül terpentint adni hozzá, fõleg, hogy erõs a szaga és idegölõ hatása van ha nem jól szellõzõ helyen pingálsz. Szokták csak lenolajjal használni, esetleg egy kis gyorsítót rakhtsz bele és nem fognak kiutálni a lakásból:)
(bár én imádom a terpentin illatát:))
Jah és a festékbõl tudom, hogy drága de véletlenül sem a legolcsóbb szart vegyed mert egész életedre megutálod a festést. vegyél jóminõséget és ne hagyd rábeszélni magad 30különbözõ színre elég kb 6-7 alap asmibõl tudsz keverni aztán bármit.
Mostilyen alkotói lázban égek haver kérte h tervezzek valami vonatot ha már a kocsi megy hát megpróbáltam éjen a BMV (BIO MÁGNES VASÚT) Ha valaki nem értené :)
Jó design.
A mozdony és a kocsi találkozásánál lévõ ajtók üvegénél(ferde közteselem) majd oda kell figyelni a helyes perspektívára (párhuzamosok, stb). Bár ez még nyilván egy vázlat..
Egyébként "izgalmas" forma.
Teljesen saját ("saját kútfõbõl?" - mesterem szavaival.. :D )?
oks köcce! már van 1 széles laposecsetem, szal menni fog. érdemesebb az h ha te magad alapozod? mert akkor taléán kicsit nedvesebb lesz a vászon amikor elkezdesz rá festeni és szebben összemosódnak a színek mint a már elõre alapozottt vászonnál?
smooth - sima.
"smooth"-olni [hunglish]: sima homogén rétegben (eloszlatva) fölvinni.
Alapozáshoz használj széles mázolóecsetet, vagy nagyon nagy laposecsetet, és többször kend fel, több rétegben, ne akard egyszerre.
Száradási idõt hagyj a rétegeknek.
Festõhengerrel is lehet próbálkozni, azt viszont gyorsan ki kell mosni.
értem. szerintem veszek alapozót és rákenem a még nem alapozott vászonra...hosszútávan anyagilag jobban megéri, nameg úgy hallottam, hogy ha száraz vászonra dolgozunk nem lehet annyire szépen el"smooth"olni (nemtom magyarul hogy, elmaszatonli, vagy elkenni...egyik se az igazi...) így túlságosan látszani fognak az ecsetnyomok...v tévedek? könnyeb h ha már kicsit nedves a vászon így simábban el lehet kenni a festéket mintha a tök száraz alapozott vászonra kennék...
lehet h hülyeséget modntam, ha igen akko javítson ki vki
Az alapozásra több okból lehet/van szükség.
Egyrészt a nyers vászon nem titániumfehér színû, hanem barnásszürke, így ha teljesen tisztán akarsz rajta színeket látni/keverni akkor fehérre kell "varázsolnod".
Másrészt a nyers vászon durván texturált, nem sima felszínû, nagy nedvszívó képességgel, nyersen lazúrozni nem lehet rajta (szétfolyik a festék, életlen lesz, kontúrokat nem is tudsz felrakni), ha teljes mértékben impasto technikát használsz akkor ugyan lehet rajta "kõmûveskedni", de ekkor sem ajánlott az alapozás elhagyása, mivel a pasztózus technika használata sem kizárólagos egy vásznon, van ahol vékonyabb réteget kell felvinni stb.. (ha egyszerre egyetlen vastag réteget viszel fel valahová ott a festék a száradás közben eltérõ mértékben tágul a belsõ és a felszíni régiókban, így megrepedezhet a felszíne, a belseje meg nagyon lassan köt majd meg (az erõs direkt napfényben szárítás ugyanezt csinálja, kerülni kell), egy egyenetlen viselkedésû réteget kapsz amit nehéz kezelni).
Vagy veszel elõre alapozott impregnált lemezt, vagy vakrámára feszített alapozott vásznat, vagy nyers vásznat, amire neked kell felvinned egyenletesen (akár több részletben) (akrilnál pl egy Gasso-s) réteget, ami nem szívja be rögtön a festéket, sima alapfelületet ad, illetve tiszta semleges fehér színû.
Több mûvész/tanár javasolja azt, hogy a gyárilag alapozott vásznat, impregnált lemezt még egyszer alapozzuk le a használandó akril festék titániumfehér színével, így lesz tökéletesen "kompatibilis" (jobb szót nem találtam) a festményünkkel az alapfelület.
Van egy köztes megoldás: Ha elõre tudod, hogy milyen színvilágú lesz a képed, akkor azzal a színnel vékonyan egy majd még egy vastagabb réteggel alapozol, majd hagyod száradni.
Ezzel vigyázni kell mert a tájképeknél, fényeknél nincs hová visszavezetni világos tónust azaz nem tudsz fehéres ragyogást elérni ott ahol kell, csak új fedõréteg felvitelével.
Mindez téma függõ.
(én pl alapozott feszített vászonra vagy merev impregnált lemezre festek, amit egy általam választott színnel alapozok - vékonyan, mivel általában sok réteggel dolgozom.)
Fényeknek nem igazán hagyok fent alapfehéret (nem abban a mûfajban mozgok ahol szükséges) viszont ha tájképet, csendéletet, portrét festesz akkor mindenképpen ajánlom a fehér alapozást.
még 1 uccsó kérdés: olvastam h mielõtt elkezdenék vászonra festeni olajjal, azt alapozni is kell, azonban az is oda volt írva h lehet kapni elõre alapozott vásznakat is...ez az alapozás tulajdonképpen mi is? meg hogy ha elkezdek festeni vászonra elõtte az egész vásznat alapozni kell, vagy csak azt a részt ahol festek...olvastam vmi krétalapozásról, nemigazán tudom h mi, szal vki dióhéjban elmagyarázni a dolgo? télleg csak röviden, láttam h bob orss is alapoz vmit, sajna nemértem mer nem annyira jó az angul tudásom h mindent megértsek:S de megnézem lehet e kapni elõre alapozott vásznakat...ha igen akkor a dolog tárgytelan, de azé vki mondja el h ha alapoznom kéne hogy is tegyem...köcce
értem köszi minden tippet! sztem kipróbálom az olajat! nah télleg még1szer kösz!
Ha leheletvékonyan akarod kezelni az akrilt, akkor szárazecset technikával másodpercek (max fél perc, de festékfüggõ) alatt szárad (vászonra/papírra, és az ecsetedre is).
Ha vizesen vinnél fel lazúrozást, azt lehet, de minél vékonyabb a felvitt réteg annál gyorsabban szárad.
Ha akrillal akarsz ilyet, akkor piszkos gyorsan kell dolgoznod, és (lehetõleg) hiba nélkül.. :)
nem kértem h írd le az egész sztorit...csak az h akirl jó e ehhez a technikához...de mind1
am kösz minda2töknek a segítséget!!
Mélyedj el a témában jobban, mert az akril és olaj között nem csak a száradási idõben van különbség.. kb olyan ez mint egy motorosfûrész meg egy lombvágó... vág mindkettõ de teljesen mást és máshogyan.
Rengeteg szakirodalom van (a neten is) az olajról meg az akrilról, mindkettõnek megvan a maga története, tulajdonságai, viselkedése, kezelési szabályai, praktikái, segéd- és kellékanyagai.. és, hogy mire alkalmasabb inkább, mint a másik.
Segítünk ha kell valami, de az egész sztorit senki nem fogja neked ide beírogatni.. :)
az olajfestékhez mindenképpen kell oldószer? mert ahogy egy csávót láttam csinálni õ semmi oldószert nem használ, annyi az egész h száraz ecsetet(vastag, nemtommi a szkszerû neve de vmi jó vastag, talán oszlatóecset v nemtom) belemártja az olajfestékbe h csak a vége legyen festékes, azt keni is rá a vászonra...belinkelek 1 vidit nézzétek meg h mire gondoltam... vidi
ezt a hatást akrillal is el lehet akkor érni? ha jól értelmeztem kettõtök kommentjét akko csak annyi a különbség h akrilból kevesebbet nyomjak a palettára mert gyorsan szárad...mert nemigazán adnék ki pénzt olajfestékre mikor van itt 1 rakat akrilom...
megelõztél.. :))
Így van ahogy írtad.
+
Olajra átállni nem kis beruházás, és tanulás, szvsz felesleges egyelõre.
(fõleg ha az itt közzétett hozzáállást vesszük alapul - túl sokat költeni stb stb..) nem csak a festékek miatt hanem minden további oldószer, lenmagolaj, stb stb miatt is..
Akril: vízbázisú MÛANYAG-festék.
50-es évek mûanyagiparának mellékterméke... volt.
Ma már külön iparág.
Alávizezés értelmetlen, nem fog szétfutni mint akvarellnél, mivel pasztózus a legtöbb akril, max lecsúszik.. vannak folyékonyabb akrilok (legtöbb tégelyes kiszerelés - pl PannonColor) és vannak kifejezetten viszkózusak (általában a tubusosakat így készítik elõ - pl Ferrario Acryl)
Én 95%-ban vizezés nélkül, közvetlen tubusból keverve (palettán) festek, kivéve ha a lazúrozás igényli egy kifejezetten felvizezett vékony réteg felvitelét.
értm kösz a tippet...akko kipróbálom akrillal festeni a vászonra, víz hozzáadása nélkül. nem akartam ezért olajfestéket venni, mert van elég sok akrillfestékem is. köcc!
hát az be is baszna ha az olajhoz vizet adna:D
akrillhoz nyugodtan adhatsz, de festhetsz egyenesen tubusból is mert olajfesték állagú. Mivel gyorsan szárad véletlenül se rakjál ki a palettára sokat mindenbõl mert kaparhatod a kukába.
Bevizezheted a vásznat de sok értelmét nem látom mert max annyit érsz el vele hogy csúszik a festék.
Aquarellnél van értelme vizes lapra festeni, de próbálkozzál hátha neked bejön.
aha értem...de bob ross nem ad a festékhez vizet amikor rákeni a vászonra. ezt meg lehetne csinálni akrillal is? vagy nagyon nehezen kenõdne? még 1 ötletem van hogy ahol festek akrillal a vászont bevizezem és arra viszem fel a száraz festéket...errõl mi a véleményetek?
az akrill vízbázisu, a tempera és az olaj között van valahol.
nagyon hamar megszárad az olajhoz képest és mûanyagosabb hatása van.
help!!! most néztem hogy bob ross olajjal fest, azonban nekem van 1 komplett akril készltem....-.-" most ezért vegyek olajfestéket, vagy meg tudom akrillal is csinálni azt amit õ csinál?
amúúgy mi a különbség az olaj meg az akril között?
jútúbra beírod h how to make caricature, v csak simán caricature, azt kiad pár vidit..jutubon elég sok hasznos videó van a rajzolással kapcsolatban...keresgélj!
Karikatúra alapokhoz valami oldalt esetleg könyvet tudtok ajánlani?
lenne még 1 kérdésem: ismeritek Bob Ross-t? kipróbálnáma technikáját...akrillal el lehet érni ugyanazt a hatást?? ha nem ismeritek katt a jútubéra és bob ross a keresõbe azt nézzétek egésséggel...nah? szal jó az akril? és ha igen, õ ad a festékhez vmi vizet? v csak víz nélkül keni a vászonra?
pedig olvasd el, abban leírtam a kompresszoros témát is.
Egyébként lehet 100 alatt is kapni valóban.
Ami nekem kellett volna azok 59-100 között voltak árazva.
Nem egy olcsóság sajnos... :(
papírra festek...akkor úgy csinálom majd h amíg nem száradt meg addig még a szükséges felületre teszek egy kis világosabbat(ha világosabb árnyalatra van szükség) és úgy hagyom megszáradni. kösz a tippet
nem olvastsam végig a regényeket, de az kompresszorhoz hozzászólva, sokan úgy oldják meg "ingyen", hogy tökig pumpálnak egy kocsikereket és arra kötik rá cuccost.
Amúgy jócskán 100e alatt lehet venni kompresszorokat
Megszáradt akrilt vízzel nem fogsz már feloldani, az biztos.. :)
Milyen médiumra festesz? Vászonra, vagy papírra, v más?
Akril éppen a lazúrozás lehetõsége miatt jó technika. (egymásra vékonyan felkent rétegek gyorsan bõvíthetõek a gyors száradás miatt, és a színt összetett módon, nem kikeverve hanem aláfestéssel v visszakaparással is elérheted (témától függ). Több réteg így egyben adja ki a végsõ színt. Aláfestéshez ideális az akril (portréknál pl a bõr tónusaihoz).
Ha elég vékonyan viszed fel az elsõ réteget, akkor az alap (pl vászon) fehérsége (már ha fehérre festesz) átragyog rajta, így egyes hatásokhoz így kell a fényeket odarakni. (azaz ott kihagyni a következõ rétegeket, vagy óvatosan kezelni ott a felületet)
Ha vastagon kell már rámenned, vagy mert pasztózusan festesz akkor a fényeknek külön kell kikeverned egy új fedõréteggel, ott már nincs mit tenni.. :)
[Hint]: változatos fényekhez (pl tájképek) kezeld úgy az akrilt mintha akvarell lenne.. azaz ahová odaraktad onnan már le nem vehetsz.. az ott marad. Így óvatosabbá válsz majd. sajnos ez nem PS.. nincs undo. :)
1 kérdésem lenne. ha akrillal festek és lefestettem 1 nagyobb felületet, és világosítani akarom az 1ik részét, mert pl ott van a legtöbb fény, azt hogy tehetem meg? mert ha már megszáradt a lefestett akril azt vízben sose fogom tudni feloldani....akkor keberjek bele világosabbat ha még nem száradt meg?oO
bocs mûvész, nem mávész...
szép kis regényt írtál...ha valódi mávész vagy, aki azzal keres pénzt hogy eladja a képeit akkor valóban jó minõségû és sokfajta cuccra van szükséged. félreértettelek. én hobbi szinten rajzolok, festek és én teljsen jól elvagyok a párszáz forintos ecsetjeimmel és kemény 3 db ceruzával. és teljesen elégedett vagyok a rajzaimmal(végülis ez a lényeg...ha magad elégedett vagy és élvezted amíg csináltad, akkor megérte).
az airbrushoz kapcsolódóan van airbrushoz komrepsszor 20 000ft ért is, ami igen jó minõségû. nem tom te hol láttál 100 000ft-ért, nem hülyítem a népet. aki keres az talál
Brutálnagy post lett.. ughh.
:)
Így van, nem értünk egyet.
Nem akarlak meggyõzni (és senki mást sem), mindenki járja ki az utat magának, jöjjön rá a dolgokra maga.. viszont néha nem gond az ha valakinek az útját segíted olyan tapasztalatokkal amivel Õ majd csak 10 év múlva fog megszerezni.. Megkérdeztek, válaszoltam. Innentõl kezdve mindenki annyit tesz zsebre amennyit jónak lát. Nekem nem jelent veszteséget (és nyereséget se) ha megosztom a tapasztalataimat, vagy a "szakma" szabályait másokkal.
Én 26 éve alkotok, nem 10 mûvésszel és tanárral cseréltem tapasztalatot, a párom, és pár barátom is mûvészetibe járt, ebbõl fakadóan tisztában vagyok olyan dolgokkal, mit, hogyan, miért tanítanak, mik a kellékek stb.
Dióhéjban a válaszaim:
0-ról nem lehet magasra jutni ha tanár nélkül könyvekbõl tanulsz. Ez nem elméleti fizika.
Sok technika/eszköz: ha CSAK rajzolni akarsz akkor elég pár ceruza, radír, meg a rajzlap.
Ha viszont mûvésznek tanulsz, grafikusnak, vagy festõmûvésznek, akkor bizony egy egyszerû rajztanári diplomáig csak úgy juthatsz el ha minden technikáról tudsz valamit, és ezekbõl legalább negyedét be is mutatod a gyakorlatban (ez tanterv függõ).
Ha szabad mûvész akarsz lenni, képesítés nélkül, akkor arra a választott technikára, szakterületre koncentrálsz amit szeretsz, amiben mozogni akarsz. Megteheted. De egy idõ után a mûvészek nagy része kipróbál más dolgokat is.. kíváncsiságból, és mert a "mûvész" fogalma, személyisége magában foglalja a kreativitást, az alkotói vágyat, ez eleve kisérletezésre ad okot és igényt.
Egy mûvész attól mûvész mert alkot, mert kifejez valamit, kiadja magából a mondanivalót, vagy másol (mimezis), ekkor a technikai tökéletességét mutatja be, de személytelenül ezt se folytathatja a végtelenségig, mert az nem mûvészet hanem "ipar".
"persze nagyon jó ha valaki tanácsokat ad, de a legjobb tanulás a sok sok gyakorlás."
Sajnos ezt cáfolnám: a hibákkal való szembesülés hiányában senki nem jut elõbbre. Nagyon szépen tudsz majd kockát vagy drapériát rajzolni, csak ha megmutatod egy tanárnak, akkor az 2 perc alatt megmutatja neked a Te hosszú magányos gyakorlásod eredményeként megszerzett tudás szarvashibáit. A tanulás errõl szól. Senki nem tökéletesedik, ha nem mutatják meg neki miért nem jó, mi a hiba a munkájában. Kritika nélkül vak maradsz, csak eltelsz önmagaddal mennyire jó vagy, valójában alapokban nem vagy jó.
Anatómia hiányában nem fogsz megrajzolni egy lovat, vagy pl a testek fény-árnyék viszonyait felfedezed 3 év alatt, de nem tudod miért van ott az árnyék, a tónusokat milyen sorrendben és összefüggésben rakd fel, stb.. míg erre egy tanár 40 perc alatt megtanít, legalább is elindít az úton.
"teljesen felesleges szerintem annyi pénzt költeni a sokféle ilyenolyan eszközökre, mikor egy mezei ceruzával is tudsz rajzolni. pl mittomén mondjuk van 10db ceruzát h6-tól b3ig...teljesen felesleges. elég max ebbõl a h2 meg mondjuk a b3, ezekkel képes vagy ugyanazokat a hatást elérni mint a sok másik szarral..."
ez sajnos nem igaz. De ha otthon akarsz rajzolgatni akkor egy ideig elég lesz a 3-4 db ceruza, aztán majd rájössz, hogy van ahol szükséged van a 2H kemény meg a 3B lágy ceruza között egy köztes másikra mert mindkettõ másra való. Az igényeid is nõnek együtt a tudással, tapasztalattal.
Ezzel általában azok vitatkoznak akik nagyon az elején vannak, és ezzel akarják leegyszerûsíteni a gyakorlatot.. elég lesz 2 ceruza is.. végülis a fõzéshez is elég egy lábas meg egy fakanál. Csak nagyon hamar eljön az idõ amikor megváltoznak az igényeid, a szükségleteid.
Errõl megkérdezhetsz 100 mûvészt vagy tanárt, nem fognak arra bólogatni, hogy a négy fal között magányosan 2 ceruzával nagy mûvésszé válsz majd. Olvasgasd a nevesebb meghatározó mûvészek életrajzait.. szinte mindegyik elvégzett vagy 3 iskolát és volt neki kb 5-7 mestere akitõl tanult.. majd ezek után lett csak elfogadott meghatározó mûvész.
Más dolog rajzolni és más rajzolgatni.
Más fotózni és fényképezni.
Az elején nem kell sokat költeni. Ebben egyetértek. Ha valaki most akarja elkezdeni, vegyen elõ 2 ceruzát, papírt meg radírt, vagy golyóstoll is jó, esetleg egy filc, és indul a móka. Késõbb ha kedvét leli benne, és mélyebben akarja megismerni a szakmát akkor majd utánajár a dolgoknak.
profi ecset - mezei ecset.. no comment. 20 éve festek, nem 100 ecset volt a kezemben, sokkal több. Próbáld ki a teszkós kisiskolás vízfesték ecseteket, és egy mûvészellátóba fáradj be egy olcsó DaVinci rotmarder ecsetért.. használd õket két napig, meg fogsz lepõdni (vagy bosszankodni.. :-) )
És az még egy olcsó "hobbi/mûvész" ecset.
Nem árulok el nagy kulisszatitkot azzal, hogy én sem használok 3,000 Ft-os professzionális szintetikus ecseteket, meg lehet úszni 6-800 Ft-os ecsetekkel, ahol meg komoly kell ott max 1500. Ennél többet én egy vassal sem adok ki ecsetért. Értelmetlen. De hulladék eszközökel nem mindig lehet dolgozni (némely eszközöknél a legolcsóbb szar is tökéletesen megfelel, ott parasztvakítás a hatszor drágább márkás cucc)
Ez megint tapasztalat. Mindenki rájön pár év/hónap alatt, mi éri még meg és mi nem.
"ha a mûvészetre már elmegy több 100 000 ft, akkor többet vesztesz mint nyersz. a lényeg hogy élvezd amit csinálsz."
Az elsõ mondat helytelen felfogás, a másodikkal maximálisan egyetértek.
Egyszer utánaszámoltam mennyit költöttem rá, nem 100ezer jött ki, (még egy nullát csapjunk hozzá) de nem mondanám hogy vesztettem. Eladtam nem 5 db képemet, belföldre, külföldre, gyûjtõknek, gazdagoknak, szegényeknek, nem számoltam meg mennyi bevételem volt de szinte biztos, hogy jóval kevesebb, mint amennyit befektettem. De nekem az eladás nem a profitról szól mint a kereskedelemben, hanem elismerése a munkámnak, hogy tetszik, kell valakinek amit alkottam. Ez egy hobbi (+elhivatottság). Ha csak a pénzért csinálod az ipar, nem mûvészet. Nem érdekel mennyit költök rá, amíg van aki havonta vesz videókártyát 80 ezerért hogy 200 FPS-sel fusson a krízis vagy a kodnégy vagy a legújabb akciójáték... 80 ezret legújabb Intel procira, a legújabb chipset-es alaplapra stb stb.. Nekik az a fontos, az a hobbija, nekem ez.
Van itt az SG-n olyan fotós srác akinek 1 millió Ft-os Canon DSLR-je van, azzal fotóz (és az csak a váz, add hozzá az objektívek árait, az állványt, a vakut, stb stb), az a hobbija és elhivatottsága. Nem hiszem, hogy a fotóival keresett volna már 2millát, hogy visszajöjjön az összeg. Nem is azért csinálja.
„A lényeg hogy élvezd amit csinálsz.”
Pontosan.
Mindegy hogy amatõr, félprofi, vagy profi szinten, csak élvezd.
Nem vagyok jegyzett festõ, nincs diplomám (mûvészeti), de nem is igénylem. Boldogan ülök le festeni szombat délelõtt az állvány és a festõvászon elé, jó érzéssel tölt fel a festék illata, belemerülök a kedvenc zenémbe, és alkotok.
Airbrush:
az enyémet 25-ért vettem anno 2000-ben. Most 2010 van.
Legutóbb amit kinéztem és megfelelt volna az 39,900 volt. És nem volt drága, de nem volt rá pénzem, így nem vettem meg. Illetve egy ideje az ecset jobban leköt, a témáimhoz is ez kell most. (a belinkelt képeim kb 2003-asak, azóta 7 év eltelt, változott a stílusom, a mûfaj is)
Kompresszort + airbrush pisztolyt együtt 30 ezerért nem kapsz, ezzel ne is hülyítsünk másokat.
Ami megoldás: építtetni kompresszort (én tûzoltópalackból és olajkenésû hûtõmotorból keretre építtettem 6 ezer ft-ért, így olcsón kijöttem, de sajnos igen hektikusan bírta csak a 2,2 - 2,5 Bar-t, így gyári kellett volna, azok meg nem 6 ezernél kezdõdnek.) Minél kisebbet akarsz és minél csendesebbet annál drágábbak. (beszélj nyugodtan testfestõkkel, kérdezd meg mennyi az a kis szar.. elkerekedik majd a szemed). :)
Nem én gondolom "érdekesen" a rajzolást.. nem vagyok már 14 éves. nem "akarok" sok pénzt beleölni, mint mondottam ez a hobbim. Mindenre annyit költök csak amennyit megér, már használható de még nem parasztvakítás. Ez nem guccsi öltöny.. ha bemutatsz egy képedet egy kiállításon, a megnyitón senki nem jön oda megkérdezni, hogy milyen márkájú ecsetet és festéket használtál a képhez. :) szép lenne...
A stílus dark art / groteszk.
Már nem igazán mozgok benne, bár vannak bennem még ilyenirányú hangulati töltetek..
morcosqutya tetszik a rajzstítlusod azonban nem mindenben értek veled egyet. az igaz hogy ha valaki 0-ról kezdi a rajzolást, akkor jó ha van 1 magántanárod, meg jó ha sok különféle technikát és eszközt használnsz...nah de ezek egyáltalán nem olyan létfontosságúak. a könyvek amiket ajánlottál biztos nagyon jók, de szerintem a mûvészetet nem lehet így megtanulni. persze nagyon jó ha valaki tanácsokat ad, de a legjobb tanulás a sok sok gyakorlás. teljesen felesleges szerintem annyi pénzt költeni a sokféle ilyenolyan eszközökre, mikor egy mezei ceruzával is tudsz rajzolni. pl mittomén mondjuk van 10db ceruzát h6-tól b3ig...teljesen felesleges. elég max ebbõl a h2 meg mondjuk a b3, ezekkel képes vagy ugyanazokat a hatást elérni mint a sok másik szarral...ez persze csak 1 példa volt. mondhatnék még sok mást, mondjuk ilyen ha profi ecsetet és egy mezei ecsetet használsz. van különbség de nem olyan egetrengetõ. ha a mûvészetre már elmegy több 100 000 ft, akkor többet vesztesz mint nyersz. a lényeg hogy élvezd amit csinálsz.
a másik érdekes dolog hogy te airbrush pisztolyt 40 000ft ért találtál?? nameg a kompresszor 100 000 ft??oO elég érdekes. az egész airbrushkészletet én meg tudnám venni max 30 000 ft ból, és elég megbízható lenne, hogy nyugodt szívvel használjam...szal számomra te elég érdekesen gondolod a rajzolást,festést stb. szerintem túl sok pénzt akarsz beleölni az egészbe. felesleges. de ez csak az én gondolatom, nem biztos hogy ez a jóh, de én így gondolom...
am a munkáid télleg jók(Y) bejön ez a nemtudommidarkos stílus
Máskor ne lámpafénynél fényképezz. Inkább várd meg a másnapot. És napfényben. Esetleg Árnyékba teszed. De a színek jobbak lesznek. Gondolom telefonnal fényképezted..
Köszi szépen a tanácsokat. Sajnos már nem az iskolát csinálom és munka mellett nem igazán lenne idõm tanárra de azért majd megpróbálom megoldani.Elnézek akkor majd a könyves boltba is :) Még egyszer köszi.
Még annyit, hogy elméleti alapokra rengeteg könyv van, amit be lehet (és érdemes) szerezni.
A következõket ajánlom:
alapokhoz:
Hazel Harrison: Mûvészakadémia
Kurt Wehlte: A festészet nyersanyagai és technikái
anatómiához:
Barcsay Jenõ: Mûvészeti Anatómia (szakmailag még mindig ez a csúcs, jobbat nem találsz sehol)
(A Szunyoghi féle könyvet nagy ívben kerüld!!)
Attól függ mennyire gondolod komolyan.. csak egy fellángolásból akarsz pár hétre megtanulni rajzolni, vagy rádöbbentél, hogy mindig is érdekelt a vizuális kultúra, és most nekiállsz, ráállsz gyûrni, hogy késõbb (vagy akár tanulás alatt már) alkothass.. ez esetben ha nincs némi alapképzettséged akkor nehéz lesz.
Általános iskola végére én rajz-szakörökön szereztem tudást, (rajzóra felejtõs, heti 1x45 perc egy munka elkészítésére esetleg elég, de tanulni nem sokat fogsz.. ez egyébként nagyon tanárfüggõ).
Ha túl vagy már az általánoson és (gondolom) nem mûvészeti középképzésben vagy akkor keress egy jó magántanárt. Laikusként nehéz lesz megítélned elsõre ki a jó tanár. Ismerek magántanárokat akik remek mûvészek, de csapnivalóan tanítanak, unalmasak, nem adnak át igazi tudást és nem foglalkoznak veled, csak a tandíjat veszik át. Nem foglalkoznak az egyéni képességeid felmérésével, nem vezetnek rá, nem szembesítenek a hibákkal, stb.
Vannak unalmas - fantáziátlan mûvészek, akik viszont tanárnak kiválóak, minden szakmai ismeret birtokában iskolaszinten tanítanak meg rajzolni.
Könyvbõl nem igazán lehet ezt megtanulni, ez gyakorlati "szakma". Magántanárt ajánlok. Sajnos át kell esni az alapdolgokon (alapvetõ perspektívikus és kompozíciós szabályok, testek és formák, fény-árnyék viselkedés szabályai, emberi (esetleg állat-) anatómia, testarányok, térérzékelés, tónusok használata, színelmélet (színkeverés, komplementerek, stb), kontrasztok, dinamika, majd a különbözõ eszközök, azon belül a számtalan technika megismerése és használata... stb) és közben folyamatosan gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni.. :)
Van egy japán szamuráj mondás arra, hogy bármit meg lehet tanulni, tehetség nélkül is ha eleget gyakorlod. Csak kitartás kell. (Hagakure)
32 év tapasztalata alapján - látva sok embert, tanulót, mûvészt - ez pontosan így igaz.
Ha viszont csak pillanatnyilag tetszik akkor ne költs sok pénzt magántanárra, mert az elején úgy is csak olyanokat fog megtanítani amik gyors eredményt nem hoznak, csak alapok, amit nem lehet kihagyni...
Én kb 2 évig csak kockákat, testeket, drapériát meg koponyát rajzoltam.
(persze otthon szabadjára engedheted a szunnyadó kreatív vadállatot.. :))
Sok eszköz kell, nagyon sok, de ezt itt kár és értelmetlen kitárgyalni.. (még)
Ha belevágsz és kérdésed van, tedd fel.
Szevasztok.Nem tudom jó helyen rakom-e fel a kérdésem de körülbelül mennyi idõ alatt lehet megtanulni rajzolni alap szinten? Milyen eszközök kellenek hozzá és hogy tanár nélkül is mehet-e ez
a felni kicsit sok(k) ettõl eltekintve szép munka, gratulálok!
Egy középkategóriás airbrush pisztoly 40-60 ezer Ft-ból megvan. Kompresszorból mindenképpen olyan kell ami bírja a 2,5-4,0 Bar légnyomást gond nélkül folyamatosan produkálni. kb 100-120 ezer Ft. Így jó esetben 160 e-bõl megvagy.
Megvan ennek a maga varázsa.
Festékek nem olcsók, ráadásul a Magic Color pl már nem kapható tudomásom szerint.. :( (az volt az egyik legjobb, és elérhetõ áron).
Amúgy van olyan kategóriás rajzpad is ami tud ilyet. Azaz olyan mintha szórópisztoly lenne. Gondolkoztam is rajta hogy összespórolok rá 500-600 ezret. Megérné, akkor komolyan tudnék dolgozni egy egy cégnek. Bár most készítem portfólió oldalam hátha az segít bevágódni.
Nekem 251-es Hansa-m volt (középen).
Illetve van is valahol a szekrény mélyén.. a kompresszorom viszont kipurcant, ki is vágtam az utcára (20-25 kg masszív vas - 10 perc múlva már nem volt ott... elvitték a "tezsvírek".. :-) )
:-)
hát "retuspisztoly" ha úgy tetszik.
"erbráss" :-)
Furcsa, hogy ma valaki nem ismeri.. (de végül is valamikor majd az írógépet se fogják ismerni - ezzel nem bántani akarlak csak elgondolkodtam :-) ) volt idõ amikor a mozi- és reklám-plakátokat még nem PS-el csinálták (!), hanem nyomda elõtt retuspisztollyal és kézi rajzzal.
Használják még: testfestésnél, modellezésben, formatervekhez (gépek, épületek, koncepcióautók stb. amit Te is bemutattál itt), fotó retusálás (PS elõtt!), make-up (filmekben is), grafika, festmények, mûköröm, falfestés (kültéri/beltéri), dekoráció, stb stb...
Külön mûfaj, millió dologra jó.
Egy ideig én is mártóztam benne..