Panama konnyen foglalhato, erdemes a ranglepes miatt mindig kifosztani es elfoglalni (sajat kormanyzot beultetni) es jo pontokat gyujteni vele az aktualis nemzetnel. Nem erdemes fejleszteni a varost, mert ugyis elfoglalja majd vmelyik masik nemzet, igy ujra el lehet jatszani a "jofiut".
Gran Granada pedig eleg gazdag spanyol varos, bar kemeny helyorsege van, erdemes kifosztani par evente - foleg osztas elott, mert a legenyseg szepen megritkul a szarazfoldi tamadas alatt, igy nagyobb lesz a fejpenz.
én kétszer szoktam osztani, a második a karrier vége :) lehet hogy kellene kezdenem már egy normális mentést, mert oké, hogy ez a módszer hatékony, de megvannak a hátulütõi(elsõsorban a kis létszám miatt nem nagyon tudok városokat foglalgatni)
melyik a leg újjabb játék ebben a témában tudja valaki remélem még feldolgozzák újra szerintem sok lehetõséget rejt
aki csak vonzó lányt vesz el, annak nem lesz meg a maximális 126 pontja 8). amúgy nem nagyon kell ide újrafeldolgozás: zseniális játék, jópofa, rajzfilmszerû grafikával (ami persze avíttas, de ezt hamar feledteti a játékélmény), remek zenével és nagyon jó, összetett játékmenettel. én annak idején c64-en nyúztam a piratest, majd pc-n a pirates goldot, majd megjelenése környékén ezt. vagy 2 hete újra elõvettem (régóta ott figyel a sztímes könyvtárban) és gyorsan végigjátszottam újra - kétszer. igen, annyira jó. nehézségi fokozatot nem mertem emelni, de pár feltételt szabtam magamnak: - összes város angliának (3 kivételével, ld lejjebb) - 4 ship of the line - összes kormányzólány elszédítése (ebbõl 1-1 gyönyörû holland, spanyol, francia + angol feleség) - és persze a 126 pont. mindez meglett 28 játékbeli év alatt úgy, hogy annyira nem is kapkodtam...
ok, leírom, hátha valaki még jár erre s hasznos lesz.
a játék fontos eleme az idõ múlása: egyrészt fickós ifjúból reszketõ kezû öregember lesz belõlünk (nem megy annyira a vívás pl.), másrészt ha nagyon megroggyantunk, zsákmányosztáskor egyszer csak nyugdíjba küldenek és game over.
idõt, ha ez nem is rögtön nyilvánvaló, sok mindennel nyerhetünk. idõt nyerünk, ha - lassabban öregszünk (orvoslás skill, gyógyító tárgyak) - gyorsabban, könnyebben haladunk a fõtérképen (navigáció skill, viharban vitorlázós tárgyak, navigátor specialista) - hamarabb végzünk csatában, kevesebb emberünk fogy, kevésbé rongálódik a hajó, késõbb kell kikötõbe vonulni - 1 városlátogatás=1 hét!!! (navigációs dolgok újra + ágyúzás, vívás skillek, vívós tárgyak + ács, vitorlamester, sebész, ágyús specialisták) - nem romlik olyan gyorsan a legénység morálja, több jelentkezõ van 1-1 városban (kevesebb idõt kell legénységvadászattal tölteni) és késõbb kell zsákmányt osztani, s azzal hónapokat veszíteni illetve legénységünket és flottánk nagy részét (morálnövelõ tárgyak + szakács specialista)
nem soroltam fel feljebb, de nyilván a hajó upgrade-ek is jelentõsen befolyásolják a fentieket, valamint a flotta összetétele: a flotta sebességét a leglassabb hajó határozza meg, gyors hajókra pályázzunk (mail runner, sloop-ok, fregattok, ha nagyon muszáj, brigek - a többit jobb elfelejteni) és mind szereljük fel mielõbb vitorla és réz hajótest upgrade-ekkel. az ágyú, lõszerek, vasszerkezet, lõpor a csatában való sikerességünket befolyásolják, így közvetve szintén kihatnak idõgazdálkodásunkra.
a fentiek közül mind számít, de ahol a cipõ legérezhetõbben szorítani fog, az a morál. egy idõ után úgy tûnik, nem tudunk annyit rabolni, hogy boldogan tartsuk a legénységet: lelépnek kikötõben, egyre több idõt töltünk városokban és még így sem tudunk eleget toborozni, extrém esetben pedig lázadnak - elkötnek hajót jó sok zsákmánnyal, vagy el kell páholnunk az elsõtisztet kardlappal (és -éllel). ráadásul csatában (vízi és szárazföldi is) bénábbak lesznek, ami megint csak remek ördögi körként nagyobb veszteségeket jelent.
van megoldás, bár ha ezzel akarunk élni, valamelyest érdemes tervezni. kedves fanatikus pirates! veteránok kidolgozták az egyenletet, amellyel a játék a morált számolja, s a várhatóak mellett érdekes felfedezéseket is tettek: - az, hogy a szakács, háromhúros hegedû és concertina javítják a morált, nem újdonság - az sem, hogy számít, egy fõre mekkora zsákmányrész jut - nem függ a mi zsákmányrészünktõl - nem függ a fedélzetmestertõl - nem függ attól, mennyi kaja van (a régiekben úgy rémlik, szempont volt) - függ azonban a nehézségi szinttõl - és fõleg függ attól, mennyi ideje vagyunk úton.
és itt a trükk: a játék maximalizálja az expedíció idejére adott büntetés értékét a morál számításánál.
mit is jelent ez? hogy bizonyos idõ után a morál nem romlik tovább, ha elégedett a legénység az addig összeharácsolt arannyal. ha eddig a pontig eljutunk: - soha többet nem kell zsákmányt osztanunk - ha nem osztunk zsákmányt, nem kell kényszernyugdíjba vonulnunk, játszhatunk a végtelenségig (?) és akkor vonulunk vissza amikor akarunk.
és végül ami számít, a konklúzió - tudom, mért nem ezzel kezdtem: - ha van szakácsunk, hegedûnk ill. concertinánk, és 64-68 hónapig (nehézségi szinttõl függõen) kihúzzuk úgy, hogy a legénység minden tagjára kb. 1000 (pontosabban 1004, még pontosabban 1003,99) arany jusson, elégedetlenek lesznek, de nem fognak lázadni - kb. 2000 arany/fõnél elégedettek lesznek - kb. 3000/koponyánál vidámak.
akit a matematika érdekel, a gamefaqon fellelhetõ legteljesebb pirates! írásban megtalálja.
folyt. köv. a módszertanról.
hát ez már exploit :)
olyan mint anno Pirates!-ben: pénz osztás elõtt nagyváros ostrom, úgy, hogy maradjon pár kalóz, így jó sok jut nekünk. Persze mókás volt a gondolat, hogy 10 en hordunk el pár száz tonna szajrét, mondjuk Panamából. :)
összeszedni (és emelni) ezt a minimum 1000 arany/koponyát nem is annyira egyszerû feladat. nézzük, mibõl csinálhatunk pénzt: - áruba bocsáthatjuk a testünket (na jó, ez nincs benne a játékban 8). - kereskedhetünk. ez unalmas és nem is túl jövedelmezõ, fûszerre és luxuscikkre elég jó árrést lehet elérni (akár 40 arany/t), de a szûk keresztmetszet a kereskedõk pénze lesz. - várost fosztogathatunk. hát erre nagy általánosságban a játék elején nem nagyon van lehetõség (vagy hajó és legénység), ráadásul egyelõre nem érdemes kihúzni a gyufát egyik nemzetnél sem. - kalózkodhatunk. ezzel is felbosszantjuk az adott nemzetet, ráadásul a hajó javítgatására becsületesen rabolt vagyonunk jelentõs része elmegy. járható út, de csak késõbb, és nem árt, ha legalább egy országnál legalább õrnagy (olcsóbb javítás) de inkább gróf (ingyenes javítás) és leginkább hercegi rangban vagyunk (ingyen upgrade). utolsóval nem csak a saját hajók javítása nem kerül pénzbe, de a zsákmányoltaké sem, és az ingyen upgrade-del (ha nincs még rajta olyan) még drágábban tudjuk eladni a hajót - persze egy fluytot végighurcolászni a fél karib világon azért, hogy ráaggassuk az összes upgrade-t marhaság. - vadászhatunk kalózkincsre. ez elég visszafogott pénz, de soha nincs messze attól, ahol a térképet kapjuk, szóval érdemes útba ejteni. az illetõ kalóz persze morcos lesz, de ez nem túl zavaró. - vadászhatunk kalózra. ez jó pénz, a baj vele, hogy az idõ teltével egyre jobb lesz, szóval talán érdemes halogatni. a 10-es kalózlistán az illetõ kalóznál látható zsákmány tizedét kapjuk ha legyõzzük, de ezek közben dolgoznak, a zsákmányuk nõ és 2 évtizeddel a játék kezdete után henry morgan-tõl lehet simán 40000 pénzt zsákmányolni. - vadászhatunk bûnözõkre. ha kapunk ilyet és útba esik, ne hagyjuk ki (2000-5000 pénz, az 2-5 fõ, a legkisebb is számít, texcoco), de külön vadászni nem érdemes, van jobb dolgunk a játék elején. - lecsapjuk a fõgonoszt, családunk nemezisét, a sátánt, montalbant. ez elég antiintuitív, az ember azt gondolná, hogy ez a játék betetõzése kellene hogy legyen - de nem a mi esetünkben. elég macerás, de ha megvan montalban az 100000 pénz, és 100000 pénz az 100000 pénz, és 100000 pénz az +100 fõ legénység. ha õ megvan, 100+ fõ legénységgel már a világ végezetéig lehet hajókázni a játékban. - elveszett indián (polkorrül bennszülött amerikai) városok felkutatása. ez is elég macerás, de 50000/db (négy van), montalbannal együtt az már 300+ fõs legénység.
a fõ attrakció nyilván montalban lesz, kiegészítve az elveszett városokkal majd némi hardcore kalózkodással, de a játék kezdetekor kicsi fiúk vagyunk, érdemes tenni pár elõkészületet: - jó ötlet legalább egy nemzet jobbik oldalára kerülni, de jobb mindegyikére. erre van eszköz: ha kalózokat vagy indiánokat irtunk, ugyanannyira fognak szeretni (és mindegyik), mintha egy ellenséges országot bántanánk. én a magam részérõl addig indítottam új játékot, amíg nem találtam megfelelõ terepet (az indián falvak, jezsuita missziók, települések, kalózfészkek véletlenszerûek minden játékban). ez 3 indián falu volt hispaniolától (a trinidados, santo domingo-s stb. sziget, mai haiti és dominika) északra vagy északi partján. a falvakban beszélve a fõnökökkel útnak indítanak 3 kenut, melyeket elcsíptem (a kezdeti slooppal nem ördöngõsség), majd ha megvolt amennyi kellett, elmentem a 4 nemzet városaiba és bezsebeltem az elõléptetéseket, majd kezdtem elölrõl. a fenti hely azért érdekes, mert minden országnak van kikötõje viszonylag közel, nem kell sok idõt ide-oda rohangálással tölteni, s a 3 faluból még a legmagasabb ranghoz is elég volt egy kör. kalózfészekkel ugyanúgy mûködik, és persze lehet vadászni a random induló kenukra/kalózokra is. azért érdemesebb az indiánokkal foglalkozni inkább, mert 3 kenuért 3 jó pont jár, 1 kalózhajóért meg nyilván 1. a következõ ranghoz szükséges jó pontok száma így alakul legkönnyebb fokozaton: 2/2/4/4/6/6/8/8 és legnehezebben: 4/4/6/6/8/8/10/10, a többi nyilván közöttük van. lehet, túlzásnak tûnik, de nagy élvezet bármelyik kikötõbe betérni és ingyen javíttatni és upgrade-eltetni. egyelõre a javítás érdekes, de ha már belekezdünk, érdemes kimaxolni az összes nemzetnél a rangunkat. - ezzel valamennyire párhuzamosan el lehet kezdeni az elõkészületeket montalban-vadászatra: ha a kalózhajók között van valami jobb fajta (royal sloop, vagy ha muszáj, brig of war), tartsuk meg, esetleg ha megpillantunk egyet, kössünk el egy fregattot vagy nagy fregattot (ship of the line-t nem mostanában fogunk látni - ha egyáltalán), és fejlesszük. az indiánosdi miatt hajókázunk eleget, szedjünk össze útközben minimum vitorlát, rézburkolatot és függõágyat. vegyünk kalózkicses térképet, és ássuk ki ezeket, kell a pénz, az indiánosdiból meg nem nagyon jön be. szedjünk össze legénységet, és ha valami hasznosat találunk, tárgyakat. utóbbiakat válogassuk meg, a pénz egyelõre kevés, jól jönnek az egészségesek, a navigációsok, a vívósok, ékszerek, ha van pénz a moráljavítók és ha nagyon bénák vagyunk benne a táncban segítõk (ld. lejjebb). - ahhoz, hogy montalban rejtekhelyére eljussunk, térképet kell szereznünk, ezt is el lehet kezdeni párhuzamosan a fentiekkel. ehhez elõbb kétszer (magasabb nehézségi fokozaton négyszer) meg kell találnunk a hajóját, és le kell gyõznünk tengeri csatában majd vívásban. hogy elkezdhessük a vadászatot, vagy fel kell kutatnunk elveszett családtagjainkat (ami nagyon idõigényes és macerás, úgyhogy ugorjunk), vagy majdnem tökéleteset kell táncolnunk gyönyörû kormányzólányokkal. ehhez persze nem elég tipegnünk-fordulnunk, bele kell vinni sok-sok forgást. a tánchoz amúgy sok tanácsom nincs, maximum mentés elõtte - általában mindenki utálja, szerintem a szárazföldi küzdelem mellett a legjobb minijáték. ha a lány megadta a tippet, mehetünk vadászni - ez ugyanúgy mûködik, mint a másik 2 gonosznál (raymondo, mendoza), kocsmákban faggatózunk, majd elõbb-utóbb elkapjuk. egy teljesen felszerelt fast galleonnal keménykedik, amin van jó sok ágyú és legénység, ráadásul a galleonok közül a legfürgébb. a tengeri csata mindenkinek ízlés szerint: egy gyors hajóval körbetáncolva porrá ágyúzzuk (a legénységet is) vagy neki a fregattal és döntsön a vívás - egyre megy (megjegyzendõ, hogy a 3 gonosz spanyol hajói teljes áron 1800 aranyat érnek), jöhet a vívás. montalban a legkeményebb ellenfél az egész játékban, érdemes nem kapkodni és defenzív taktikát alkalmazni: védjünk majd ellentámadás. amint gyõztünk, elejt egy térképdarabot, ebbõl még egyet (nehezebb szinten még hármat) kell összegyûjtenünk megismételve a fenti hercehurcát a táncikától kezdve.
amint megvan montalban rejtekhelyének a térképe, megfelelõ létszámú legénység (200 fõvel megoldható, nyilván jobb a több), uccu a rejtekhelyre. ez valami isten háta mögötti helyen lesz, de kis szerencsével nem kell annyit keresgélni, mint a rokonok/elveszett városok esetében. amint megtaláltuk, szárazföldi taktikai minijáték montalban indián zsoldosai ellen, majd miután gyõztünk, újabb víváslecke a fõgonosszal. amint ennek is vége, ránksóz 100000 aranyat, megkapjuk az összes specialistát, õ meg kabinfiúi posztot vállal hajónkon. 100000 pénz még mindig nem elég, de arra jó, hogy legyen kis megnyugvásunk: ezután már soha nem kell száznál kisebb legénységgel hajókáznunk (legalábbis a morál miatt).
a következõ bevételforrásunk az elveszett városok lesznek. - itt is térképeket kell vadásznunk (egyszerre csak egy játszik, amíg nem találtuk meg, nem kapjuk a következõt). egy térképdarabért (itt is 2 illetve 4 kell) montalban után ki kell szabadítani egy rokont (ez macerás, hagyjuk egyelõre, szorít az idõ) vagy megintcsak kiválóan táncolni egy gyönyörû kormányzólánnyal, illetve kiszabadítani egy elrabolt kormányzólányt mendoza fogságából. a tánc a legegyszerûbb, ha szabadítani akarunk, mendoza kb ugyanaz a móka mint montalban vadászata a térképért, csak a kezdõinfót több helyrõl megkapjuk és vívásban sokkal gyengébb. - ha megvan a térkép, jöhet a neheze. a városok nemcsak messze vannak, általában nagyon szemétláda módon vannak elhelyezve, és a térkép sem sokat segít (pl. campechétõl délkeletre). ha a szárazföld belsejében van és nincs - és általában nincs - valami tengeri tereptárgy vagy helység a térképen, akkor meg fogunk izzadni mire megtaláljuk. a keresgélés elõtt mindenképp érdemes menteni, hogy amennyiben nagyon nem találjuk és újra akarjuk kezdeni, legalább idõt ne veszítsünk. meg lehet próbálkozni azzal, hogy tényleg elindulunk adott irányba x várostól, de egyrészt az irány csak körülbelüli, másrészt olyan távolságok vannak, hogy tuti, eltévedünk pár fokkal. két tippem van. egyrészt, ha átvágtuk magunkat egy rakat sima dzsungelen és újra találunk tereptárgyakat, ezeket járjuk körbe konzultálva a térképpel, hátha találunk ismerõs együttállást. a másik: nézzünk körbe a hondurasi öböl délnyugati csücskénél levõ tó, illetve e tó és grand bahama közötti vizek körül, gyakran ide teszi ki ezeket. akárhogy is, elég szemétség, de jó pénz: 50000/stück, montalbannal együtt 300000+ pénz, ami 300 fõs legénység, azzal már nagyjából mindent meg lehet oldani, ha nem is feltétlenül elsõre, de 500 fõs várost is lehet foglalni vele.
az elveszett városokkal párhuzamban már részt vehetünk némi szolid kalózkodásban is. erre nagyon alkalmas hispaniola ha a franciákat, st kitts környéke ha az angolokat vagy hollandusokat akarjuk zargatni, de legjobb a maracaibo tótól északra rabolgatni: a keletre és nyugatra levõ városok és maracaibo/gibraltar forgalma is átmegy itt - munkánk eredményén pedig a közeli curacaoban túl tudunk adni. foglalgathatunk városokat is, ha megvan a taktika, és nem bánunk némi veszteséget, ekkora legénységgel térdre kényszeríthetjük a legerõsebb kikötõket is. persze nem kell beérnünk ennyivel: nekem 27 év után 1300000+ pénzem volt úgy, hogy annyira nem is harácsoltam.
akárhogy is, túlvagyunk a nehezén, a sietségnek vége: ahogy jön a bevétel, tovább növelhetjük legénységünket, rabolhatunk, fosztogathatunk, átrajzolhatjuk a politikai térképet, sorban törhetjük a kormányzólány-szíveket, gyûjthetünk ship of the line-okat - a karib tenger immár korlátlanul a mi játszóterünk.
nem exploit, játékmechanika. s hogy mivel jár, arról lásd a folytkövöt 8).
a másik dolog: tudom, a régi piratesekben így volt, ebben nem tudom, mert amikor régen játszottam, arra nem emlékszem, most meg nem kísérleteztem (csak nyugdíjbavonuláskor osztottam zsákmányt 8). nálam okosabbak szerint itt nem kell embert irtani, ugyanannyit kapsz: nem 5 rész, hanem 5%.
Azt írod, hogy lehetséges az összes nemzetnél kimaxolni a rangunkat. Itt nem értek valamit. Tapasztalatom szerint, ha megtámadsz egy várost, annak a nemzetnek a többi kikötõje nem enged be, tehát a kormányzóval sem tudsz találkozni. Hogy oldod ezt meg? Egy nemzetet sem támadsz meg, amíg a rang nem maximális?
módszertan 1. nem csinálsz ellenséget. ezért írtam, hogy az elején kalózkodás helyett pirátot/indiánust bántsunk, amíg meg nincs a rang minden nemzetnél. egy hercegnek amúgy többet elnéznek, mint egy kezdõ alfedélzetsúroló helyettestanoncnak, magasabb rangon simán el lehet kötni 1-1 kincseshajót, ship of the line-t vagy kifosztani egy várost - csak némi dorgálás jár érte.
módszertan 2. erre (is) való a lopakodós minijáték, feltehetõleg a legritkább és biztosan a legáltalánosabban utált. meg lehet találni a kocsmát és a kormányzói palotát, utóbbiban lehet udvarolni és tárgyalni a kormányzóval. persze ha morcosak rád, nem adnak feladatot, se rangot, de a fejpénzedet megválthatod (esetleg, ez se mindig van).
módszertan 3. egyeske mûködik akkor is haragszik vmelyik ország: irts indiánt/kalózt, s kocsmákba betérve látod majd, hogy folyamatosan csökken a vérdíj a fejedre. ha sokat csinálod, újra meg fognak kedvelni (vagy legalábbis kevésbé utálni).
módszertan 4. ez sem mindig mûködik, de a jezsuiták van hogy eljárnak a nevedben (ez is egy hajókísérgetõs feladat), és hopsz, lenullázzák a pl. 106000-es vérdíjat. ez jó, de én marhára nem tudtam mindig kicsiholni. lehet, hogy nem volt elég közel a misszió ahhoz az egy spanyol városhoz amit meghagytam, lehet, hogy magasabb vérdíj kell (100000+), de erre nem lehet alapozni.
a nemzetek és városaik viszonya hozzád amúgy nem mindig ugyanaz, van egy alap a nemzet részérõl, de a különálló városaik szerethetnek jobban/kevésbé attól függõen, hogy tettél-e velük vmi jót (bevándorló- korményzókíséret, udvarolsz az ottani lánynak) vagy rosszat (kifosztottad, nyúzod a hajóforgalmukat).
Hmm... kösz a válaszokat! Elképesztõ jó játék volt, lehet visszateszem... Anno én is C64-en kezdtem a Piratest. Lassan ideje lenne Sid apánknak egy újabb remake-et csinálni!
nekem mindig is az volt a bajom a pirates-ekkel, hogy frusztráló volt a beépített idõzített bomba (a nyugdíjbavonulás), a tudat, hogy úgysem tudok mindent elvégezni amit akarok. ezért is írtam le alább azt a sok marhaságot: így hogy ez kiesett, sokkal nagyobb kedvvel állok majd a jövõben én is neki újra és újra, s erre bíztatok mindenkit, téged is. meg lehet csinálni szebbre, de jobbra nem nagyon, bár pár dolgot érezhetõen kivágtak: pl diplomácia indiánokkal, kalózokkal, jezsuitákkal (a tárgyak pl bennmaradtak). jobban értékeltem azt is a régiekben, hogy a kincses flották nagy kapásnak számítottak. de ezektõl eltekintve - elég tökéletes...
win7 x64 alól játszom én is, szóval megy. szélesvászonnal kapcsolatban nincsenek viszont jó híreim: vagy nyújtja, vagy ablakban futtatod (ehhez a config.ini végére be kell írni: fullscreen = 0).
Azért elég extrémre sikeredett Montalban legnehezebb nehézségi szinten.
Sid Meier módi. Minden játékában úgy mûködik a nehézségi szint, hogy rettentõ könnyû, nagyon könnyû, könnyû, lehetetlen. Soha nem mûködik annyira az AI, hogy kihívás legyen ha már belejöttél a játékba, úgyhogy nehezebb fokozatokon csal ellened. Pofátlanul, és nagyon durván.
Elõvttem megint a játékot. Emlékszem, hogy volt valami ship mod, ami sokkal szebbre, és valósághûbbre cseréltea hajómodelleket, nincs svalakinek véletlenül linkje hozzá?
De jó is lenne egy új Pirates...akár a steam workshop-ot is támogathatná.
Valaki megtudna dobni a magyarítással sehonnan nemtudom leszedni köszönöm. ide küldheti [email protected]
Gran Granada -nál a nagy nénit egyáltalán nem találom , tudnátok segíteni hol száljak partra vagy hogy találom meg könnyen ?
Üdv! Jó régen nem járt erre senki, de hátha olvassa valaki és tud segíteni! Szóval megvettem a játékot a Steamen a napokban, szépen fut is gond nélkül, de ha felteszem a magyarítást, akkor vagy fagyasztja a gépet, vagy leáll a program nem sokkal az indítás után. Biztos, hogy a magyarítással van a gond, mert nélküle órákig elbóklásztam a tengeren. Gondolom, hogy régi a fordítás és azóta valamit hozzápiszkáltak a játékhoz, azért nem mehet. A magyarítás készítői persze ennyi év után már nem fellelhetők. Valaki esetleg nem futott bele ugyanebbe a problémába és talált rá megoldást?? Sajnálnám kukázni ezt a jó kis játékot, de angolból meg kevés vagyok hozzá.