Itt talán zavaros a >preload< Az a lényeg hogy minden diffi egy bizonyos nyomatékkülönbségig tud nyitni illetve zárni a >power< és >coast< beállítások szerint, utána elcsúszik. ezt az elcsúszási értéket határozza meg a >preload< adat.
A >pump< : az egy elég rejtélyes érték..:))) >coast< : amikor elveszed a gázt, akkor mennyire engedje a fordulatkülönbséget a két kerék közöttú >power< amikor rányitod a gázt, akkor mennyire engedje a fordulatkülönbséget a két kerék közt. >preload< ez a diffi szorosságát állítja. (nyitott diffi-lehegesztett diffi )
"Én azt szeretném megtudni, hogy rFactorban a General setupnál mi az a Differential lock, és azon belül: Pump [%], Power [%], Coast [%], Preload [number]? Mit befolyásol, melyik beállítás milyen irányban hogy befolyásolja az autó viselkedését?"
Én azt vettem észre, hogy bizony ezek az értékek is befolyásolják az alul -és túlkormányzottságot.
OFF most nem alkalmas, mert el kell mennem itthonról, de majd beszélhetnénk, mert rég nem tettük már:)
Az utolsó mondta fõleg gyors kanyarokra jellemzõ, ha magas a hátsó merevítésed, akkor az kifelé tolja a hátsó gumikat (gykorlatilag tolja kifelé mindkét futómûvet), és ha elmelegednek/elkopnak, akkor uazzal a sebességgel bemész a kanyarba, és az autó hátulja elindul. A >Camber< értéket ki kell játszani hogy jó legyen, ahogy a guminyomást is, ha nullára állítod a Camber-t, akkor a kanyarokban a gumi kûlsõ széle fog elmelegedni.
Anti-roll bar értéket értem alatta. Az is segít ha növeled egy kicsit a hátsó >spring< értéket (vagy csökkented az elsõt, ezt sok minden befolyásolja), ez kevésbé drasztikus, mint a merevítés növelése, növelheted a hátsó futómû keménységét, a >bump<, >rebound< értékekkel (vagy csökkented az elsõkét, ezt szintén sok minden befolyásolja) Viszont ha csúszik akkor hosszútávon rosszabbul jársz vele, mint egy kis alulkormányozottsággal...elmelegszik a gumid, és ha magas merevítésed van, akkor ez elmelegedett hátsó gumival megspékelve elég veszélyessé teszi a vezetést.
KSGY A Tires.tbc elejen az a sok szam a gumi "tapadasi gorbeje". Masneven Pacejka formulanak is nevezik. Igazabol azzal lehet korrekten beallitani a gumitulajdonsagokat.
Alapvetoen ket gorbe letezik a Lateral es a Longitudinal. Magyarul a hossz- es a keresztiranyu tapadas:) Logikusan keresztiranyban foleg a kanyartartas, a kasznimozgas, felfuggesztes stb. hat, hossziranyba elsosorban a kigyorsitas es a fekezes.
Nem vagyok gumiszakerto, de elvileg egy jo gumibeallitashoz ez a ket gorbe kellene. Az rF-ben van lehetoseg ket gorbet beallitani, hasznalni, de talan max egy autonal van kihasznalva. (Ezzel szivattam magam az F3-nal, azert voltak a tesztek!:D).
Peldanak okaert egy gumigorbe beallitas. Termeszetesen, a sebessegtol, terhelestol fuggoen mind harom gorbe folyamatosan valtozik!
csak az a baj, hogy 10 kör után már nem tudom figyelmen kivül hagyni a melegedést, fõleg nem F3-ban, mert akkor már nemhogy lassabban, hanem sehogy nem tudom bevenni a kanyarokat:))
Csak Clutch segítséggel: itt azt kell megnézni hogy nagy sebességû kanyarokban, vagy alacsony sebességû kanyarokban alulkormányzott-e, de általánoságban:
-alacsonyabb elsõ merevítés (ha sokat használod a rázókövet, akkor óvatosan) -több elsõ szárny
A diff értékek állításánál azt kell látnod hogy hol alulkormányzott kanyarbemenetnél, vagy kigyorsításnál. De alapvetõ érvénnyel bír, hogy ha növeled az >Engine brake map< értéket, akkor alulkormányzott lesz. Tehát csökkentened kell, ha tudod.
A setuphoz: Weber Gabi irasa jo, de figyelembe kell venni, hogy az kifejezetten a GPL-hez keszult! Bar nagyon jo altalanos alapnak. De nem mindent kell szo szerint kovetni benne, mert az a '67-es F1-hez keszult, ami egy cseppet mas felepitesu, teljesitmenyu, tulajdonsagu - eleg csak a gumikra, a felfuggesztesre, nyomatekra, LE/Kg-ra es diffire gondolni:) Az aki itt az F1-el vidaman korozget padlo gazzal, az azzal nem biztos hogy el tud indulni;))))) Persze, ez vicc volt;P
A lenyeg, hogy altalanos Setup konyveket erdemes beszerezni. Es foleg ami F1C es/vagy GTR-hez keszultek. Volt mar belinkelve ide is egy-ketto. (Kereses/"Setup Guide" ;DDD)
Én azt szeretném megtudni, hogy rFactorban a General setupnál mi az a Differential lock, és azon belül: Pump [%], Power [%], Coast [%], Preload [number]? Mit befolyásol, melyik beállítás milyen irányban hogy befolyásolja az autó viselkedését?
"Ha 100% felé tolod el, akkor kis kormányszögnél sokat fordul a kormány" Ha 100% felé tolod el, akkor kis kormányszögnél sokat fordul a kerék
Ja, egyébként a kormányzottság viselkedésére van még egy lehetõség. Ez nem az autó beállításánál van, hanem a game controllernél a játékon belül. Ez a Controls -> Controller 1 -> X és RX Axis Sensitivitynél van. Alapból 50 %. Ha 0 % felé tolod el, akkor azt csinálja, ha kisebb mértékben kezded el fordítani a kormányt, akkor kisebb mértékben fordul el a kerék. Majd minél jobban tekered a kormányt, annál nagyobb mértékben fordul el a kerék. Ha 100% felé tolod el, akkor kis kormányszögnél sokat fordul a kormány, és minél nagyobbat tekersz a kormányon, egyre kisebb mértékben fordul el a kerék. Szerintem ez utóbbi inkább túlkományzást, elõbbi meg alulkormányzást idéz elõ.
hatul nagyobb toe in alulkormanyozottsagott mûvel az elsõ toe meg abba segit hogy minel kesobb veszitsed el a fonalat, nagyobb elso szarny csak közép v gyors kanyarokban segit amigo eloszor a hatso antirollra pakolj vagy az elsobol vegyel izles kerdese kiszereti a billegõ wartburg feelinget masik fontos milyen kerek meghajtasu az auto ha fwd akkor adjal neki elso spert mert kulonben eldifferál rugot meg ugy allitsad be hogy eppen ne üssön
Nagyobb elsõ szárny, elöl kisebb toe in - hátul nagyobb (elöl mindig negatív az érték, hátul pedig pozitív), nagyobb anti roll elöl, vagy ha ezek nem nagyon segítenek akkor még pluszban gyengítsd a hátsó rugó és a hátsó gyors és lassú ki-be lengést is (gyengítés=kisebbre venni az értéket). Namost mindezek után nézd meg a gumihõket, meg a gumikopást is, mert erõteljesen befolyásolva lesznek. Ha ezek sem segítenek, akkor más taktikával kell vezetni a kocsit.
melyek azok a dolgok, amik abban segítenek, hogy egy kocsi ne legyen annyira alulkormányzott?
zmodelerhez nyakamat rá, hogy van 3ds plugin, ha nincs, akkor munkára fogom öcsémet, nemhinném, hogy max után problémát jelentene ezt is megtanulni kezelni ;)
Én a kemény cuccot szeretem, tehát rugó. Ha már majdnem csúszkál annyira kemény, akkor meg üssön be a fene vigye el:) Ez alól csak néhány pálya a kivétel mint pl Pergusa, ott a kerékvetõk miatt célravezetõbb a puha cucc.
A setup-ra visszatérve(általános, ki hogy csinálja témában): Lapos pálya, nincs dimb-domb.
- Ki mit részesít elõnyben, az autót >spring< beállban viszi lejjebb, vagy >ride height< beállal...? vagy Beüt az alja, mit csinálsz, feljebb veszed a >spring< értéket, vagy emeled a >ride height< értéket?
oké, értem amit mondasz, az hogy puhítsd fel a futómûvet az lehet hogy tág elnevezés, de ha csak egy kicsit végiggondolod hogy mi lehet az a terpesztés, az hogy te mit csináltál amikor azt mondták neked hogy terpeszállás, akkor hogyan állsz a földön, mennyivel jobban bírod ha oldalirányba ellöknek, mintha összezárt lábakkal állsz, akkor nem hiszem hogy ez az elnevezés félrevezetõ. Lehet hogy a Camber jobb, viszont ezt olvastam már igen érdekes fordításban is...
De mindegy én nem ragadok le ezen, pusztán az hogy szakzsargonnal dobálózok, az orrbavert.
Persze, használhatjuk a szakszavakat, szakzsargont, csak figyelembe kell venni a nem profikat is, hogy megértsék, mirõl van szó. Pl. ha azt mondják egy kezdõnek, hogy "figyelj, adj neki terpesztést, puhítsd fel a futómûvet", akkor az csak nézni fog, mint a birka.
eddig bárki akit megkertem hogy rakja be az autot rfbe baszta berakni, ae86 mar reg kesz lenne ha lenne segitseg de eddig csak az igergetes volt minden oldalrol H6al csak poenbol kezdtem el szorakozni, F1 autokat nem csipem és kell nekem valami eros es versenyautokent viselkedo verda.Gumi most majdnem olyan mint a GT oszt. Pirelli.A fûtómû beállítási skálákat szélesebre vettem meg leültettem egy picit az autot.
ja, és ez a kispolák lesz majd' ha lesz tool a gameban :) most alkotom éppen hangokat hozzá...egyenlõre jó szar :D
:) Azért mert ez a szó jobban jellemzi hogy mit is értek alatta. lehet hogy neked, és még sokaknak jobb lenne az angol szavakat használni, de nekem nem, és nem dobálozom, ne feltételezd azt hogy villantani szeretnék a szakzsargonommal, mert ez hülyeség. Az igazi ok az amit írtam, a széttartás, a terpesztés, a merevítés, a gázelvételi diffi, ezek mind érthetõek.
hamár szakma, akkor sztem igenis használjunk szakszavakat :) énse tudok sokmindent de jó lenne megtanulni, mert hamár eccer van neve a gyereknek akkor nemár bélának szóliccsuk a julit :)) ez kb olyan mint mikor a helikopter rotorját vagy repgép légcsavarját propellernek mondják....brrrr :))
Idõközben rájöttem, vagyis sejtem, hogy a kerékdõlés mértékére gondol, ami a camber a beállításoknál, csak akkor nem értem, miért nem lehet egyértelmûbben írni, szakzsargonnal lehet dobálózni, de azt nem mindenki érti.
mind mind izlés és vezetési stílustól függ :) én pl tc off miatt elsõ sebességet jóval hosszabbra hagyom mint többit, és 2-7-ig a váltások elég rövidek...de egy forma autót tény, hogy másképp kell beállítani mint egy túraautót. rengeteg leírást találsz neten, van racer alex féle setup guide - szerintem egyik legrészletesebb és legjobb - magyarul. párat elolvasol, és máris látni fogod, hogy nem egy egzakt dolog a setupolás :)
A terpesztés a kerekek tetejének egymás felé dõlése, értéke mindig mínusz érték. Ha közelebb van a kerekek teteje egymáshoz, akkor nagyobb a terpesztés, ez nagyobb kanyarstabilitást ad, HA ehhez mérten puhítod fel a hátsó futómûvet. Értelemszerûen a kocsi a gumik belsõ felén fog futni egyenesben, és ha túl nagy a terpesztés, avagy ehhez a terpesztéshez képest kemény a hátsó futómû, akkor kigyorsításkor pillanatok alatt elmelegszik a gumi, és megszûnt a tapadás.
Tehát a lényeg, nagy terpesztést lehet adni, de hozzá kell tenni a hátsó rugózást és a futómûvet is. Nem mellékesen ez is inkább stílus mint pálya függvénye. Van aki szereti a "keményseggû" kocsikat, van aki nem.
Ja, alapvetõen formaautókról beszél. Akkor viszont furcsán hangzik ez: "Általában a kocsi elején több súly van ,mint hátul." Én úgy tudom, hogy a mai formaautók farmotorosak, tehát akkor nem hátul van több súly?
Tehát akkor tételezzük fel, hogy ismerem a pályát, nézzük kicsit részleteiben, akkor talán könnyebb róla beszélni, mert különben elveszünk benne. Itt van pl. a váltó. Hogyan kell beállítani? A final ratio elõször, majd részleteiben, vagy fordítva? Lassú vagy gyors kanyarokhoz kell állítani? MIkor jó egy beállítás? Van-e különbség a Qual és a RAce váltóbeállítás között?
Igazából nem is lehet jókat írni, Wéber Gabi leírása, és ami még beállításmagyarázásban közkézen foroghatm az elmondja a száraz dolgokat, a többi pedig annyira autó/hajtás pilóta/pálya függõ hogy vagy kézenfekvõ dolgokat írsz le vagy tényleg oldalakat lehet írni mert mindig van hozzáfûzni, kiegészítenivaló. vagy egy pályát kellen nézni ahogy Aesir mondja, vagy pedig amit én szeretnék, hogy a telemetria szerint, azt megértve és használva lehessen beállítani egy autót. Ha a telemetriát érted, akkor az egy olyan valami ami után tudsz menni. eért is használják a mérnökök :)
Ez nagyon jó téma:) Oldalakat lehetne írni róla....... Én személy szerint végiggondolom,hogy milyen a pálya karakterisztikája,(gyors,lassu,mid.)és a szárnyakat beállitom eszerint. Általában elõl több szárny kell....nekem. kimegyek a pályára,és figyelem az autót,kanyarokban,a végsebességét. Alapszabály,hogy minél nagyobb asz elsõ szárny a hátsóhoz képest,annál túlkormányzottabb a kocsi. A nagy sebességû fordulási hajlamot a kocsi sulyelosztása is nagyban befolyásolja.Általában a kocsi elején több súly van ,mint hátul. A lassu kanyarokban már inkább a futómû beállitasaival kell tapadást elérni,mert ilyenkor már a szárnyakon a kis sebesség miatt kevesebb leszorítóerõ ébred.
Általános,hogy a lágyabb rúgók,és a puhább gumik nagyobb tapadást eredményeznek,viszont gyorsabb a kopás,és a melegedés is nagyobb.
kemény rugózással pontosabb a kormányzás,de hajlamos elpattogni a kocsi az uthibákon pl.
A fékerõ elosztása is döntõ,különösen,ha nem használsz segitségeket. általában elõl nagyobb féknyomásra van szükség,mert lassitáskor a kocsi sulypontja elõre tolódik.
Ehez végig kell gondolni.. nehéz olyasmit írni ami tényleg elõrébb vihet másokat, egyfelõl mert a tények már le vannak írva, de nekünk összefüggések kellenek, olyanok mint pl. hogy melyik fontosabb: támaszkodjon meg nagy hátsó terpesztésen a hátulja, de/és a nagy terpesztés miatt elmelegedjen a gumi, vagy legyen jó a gumi, viszont akkor stabilitást vesztek.. Elsõnek a beállítás menete nálam egy 'ismeretlen' pályán: Nálam spec mindig az üzemanyaggal kezdõdik , azt leveszem úgy hogy tudjak 4-5 mért kört menni, nagyon rövid pályán többet. Aztán kimegyek, eleinte nem szoktam kiautózni a 4-5 kört, bejövök és durvázom a beállítást, ha hamar kipörgi magát akkor állítok a váltón, ha elmegy az eleje, rakok rá szárnyat, ha elmegy a hátulja, rakok rá terpesztést, és kis szárnyat,..ha nagyok a gumihõkülönbségek akkor közelebb hozom, ha megblokkol, hátrébb veszem, ha ott sem jó akkor visszább veszem a féket...ezek alap dolgok, csak durvázásra, késõbb jönnek amikor a fékezhetõséget a rugózással segítem, vagy éppen a motorfékhatással. amikor már nincsenek nagy kilengések amiket felsoroltam, akkor már általában viszonylag stabilan megyek, és akkor kitekerem azt a kört amit ezzel a beállított autóval jónak érzek, kicsit gyorskörözök, csak a pályáismeretbõl. ....és aztán elkezdõdik az amit már megpóbálok kidolgozni, itt igyekszek mértékkel állítgatni, és munkabeállításokat mentek idõeredménnyel. Ez elég hosszas folyamat, és pályánként változó, autókról nem is beszélve...
AZ attól függ, hogy mit szeretnél elérni a stílusod függvényében. Szerintem keressünk egy gyári pályát és egy gyári autót, majd közösen setupoljuk be. Ehhez elõször is minden kanyarról el kell dönteni, hogy milyen íven, melyik fokozatban szeretnéd bevenni, mekkora féktávot akarsz elõtte, és honnan akarsz kigyorsítani. Tudnod kell hogy inkább "motorfékes" vagy "fékezõs" versenyzõ vagy, agresszívan vezetsz, vagy puhábban lendületbõl, lendületes kanyarokban nyomsz-e féket a gázhoz, stb. Ha a stílusoddal már tisztában vagy, akkor könnyebb ehhez állítani a kocsit.
itt van egy rövid leírás, hogy hogy lehet elindulni vele... mármint a setupolással.
Mivel ez egy nagyon jó a fórum és szeretek ide járni, gondoltam, hogy feldobok egy nagyon általános témát, mely az autok setupolása lesz. És jó lenne ezt részleteiben itt kitárgyalni. Mindenki hozzátenné a maga kis véleményét, és remélem, hogy egy idõ után mindenki átlátna mindent, és sokat tanulna a másiktól. Tudom, hogy vannak itt nagyon profi emberek, akik pontosan tudják, hogy mit kell állítani a kocsin, ha pl. alulkormányzott, éppen ezért rájuk különösen számítok ebben a kis beszélgetésben. Az igazság az, hogy idén július óta kezdtem komolyabban foglalkozni szimulátorokkal, az elsõ game a GTR volt, a második pedig ez az rFactor. Nagyon tapasztalatlan vagyok, és az autok setupolása tekintetében pedig végképp. Mivel nagyon élvezem az autosportot, gondoltam fejlõdni kellene elméletben. A beállítások megtárgyalása hol is lehetne aktuálisabb, mint az rFactorban, ahol gyakorlatilag szinte minden állítható. Tudom, hogy van már sok leírás és rengeteg fórum is, mely ezzel a témával foglalkozik, de most ne általánosítsunk, hanem próbáljuk meg mi magunk megbeszélni a dolgokat. Remélem partnerek lesztek ebben sokan :) Talán kezdjük azzal, hogy ha van egy nyers setupom, akkor mit kell beállítani elõször, és mik azok a dolgok, amiket ráér késõbb.
Van egyáltalán ilyen osztály a valóságban, hogy GTR? Vagy ez csak annak a játéknak a neve? És az milyen sorozatot szimulál a valóságban?
Nem, 2002 óta ennyivel lassabbak lettek az autók. Nézd meg a FIA GT Hivatalos Honlap-on a 2002-es és a 2005-ös eredményeket a SPA 24H versenyen. Én is azt gondoltam, hogy gyorsabbak lettek, de nem:)
Egyáltalán nem túl gyors. Mivel a GTR a 2002-es szezont szimulálja, megnéztem az akkori köridõket. 2.16.xxx-os köröket mentek kvalin, ez a Porsche pedig G2-es, tehát aránylag reális a köridõm.
Hát nem tudom, hogy valaha is lesznek szebbek. Én attól tartok, hogy ezeket "gyorsan" összedobják, aztán kiadják, és nem is fognak többet foglalkozni vele. Túl sok pálya lesz ahhoz, hogy mindegyiket minõségi szintre hozzák fel a késõbbiekben. Kár lenne, ha így lenne, mert ezt az rFactor sínylené meg esztétikailag (pl, ha valaki az ilyen silány pályák alapján ítélné meg az rFactort grafikailag), holott a grafikai engine-je sokkal többre lenne képes.
"Hogy állsz a Porschemmal, Kedves? (Így 500 lóval 2.17.354 megyek vele SPA-ban)"
Szerintem az irreálisan gyors. Tavaly augusztusban a Spa-i 24 órás futamon a leggyorsabb köridõ 550-es Ferrarival, vagy egy GT1-es Porschéval (valamelyik a 2 közül, már nem emlékszem) 2:24 vagy 2:26 volt. Versenykörülmények között 7 vagy 9 mp-vel szerintem nem maradnak el még az edzésen futott leggyorsabb körtõl sem, az sok lenne.
alex, tudnal irni nagyon roviden arrol a baszottsok szamrol ami a tyres.ini elejen van? nemigazan latok benne logikat, mert elegge osszevisszaszamoknak tunnek :) neztem oszloponkent, soronkent, de sehogy nem jovok ra, hogy ez most tulkepp mi is :))
Ezer bocsánat, hogy belekontárkodok az itt folyó beszélgetésbe, de nincs vmi Forma 1 "track pack"? A modokban, amiket leszedtem, sajnos nincsenek pályák. Köszi!
nem volt még idõm, tegnap nascar volt...a munkahelyemen meg most nincs fenn a GTR...a hétvégén megsassantom...