Szuperhõsös jó játékból kevés van (pl. a Batman: Arkham Asylum), de a szuperhõsös, ráadásul sandbox és még jó játékból aztán meg végképp nincs egyetlen értelmes darab sem. Gondolom nem fogják a Pókember rajongók megrohamozni a HQ-t a kijelentésem miatt, de gondolom õk sem gondolják komolyan, hogy bármelyik rész jól sikerült. Nyáron amikor az inFamous demót kipróbáltam, már látszott, hogy a Sucker Punch csapata jó irányba indult el, s most a végleges verzió tesztelése után kijelenthetem, hogy létrehozták azt ami még nem volt: a speciális képességekkel megáldott Cole a semmibõl került elõ, jött, látott és gyõzött.
Futárból áramhõs Empire City-t egy hatalmas robbanás rázza meg- Cole, a futár kézbesített egy csomagot, és két perc múlva a város nagyobbik része romokban hevert… A robbanás tényleges oka nem tisztázott, a detonáció mérete, és az azt követõ gyorsan kialakuló káosz miatt egyértelmûen kizárható az egyszerû terrortámadás vagy hasonló merénylet. A 2 hét múlva csodával határos módon magához térõ Cole elé siralmas látvány tárul, a szeretett Empire City-t karanténba zárta a katonaság, az utcákon furcsa bandák inzultálják a tömeget, a káosz eluralkodott. Az ébredés utáni másik változást Cole saját magán tapasztalja: képes az elektromosságot irányítani, fókuszálni, sõt, erõnléti, és mászási, egyensúlyozási és egyéb akrobatikai képességei is megnõnek. Mi robbanás hátterében? Sok dolog rajzolódik ki a sztori elõrehaladtával, spoilerezni nem akarok, de az biztos ,hogy tartogat fordulatokat számunkra a játék, és nem értelmetlen, motiváció nélküli küldetésekkel fogjuk tölteni az idõt.
Mentsd meg õket, fejlõdj Empire City 3 nagyobb szigeten terül el. Hamar kiderül, hogy a várost az önjelölt fosztogatókon kívül a reaperek zargatják, egészen összehangoltan keserítik meg az egyébként sem jó közhangulatú lakosság életét. Õk gyakorlatilag a gonosz erõ képviselõi, az õket irányító szélsõségeseket fogjuk elkapni a dolgunk elõrehaladtával. A feladat a következõ. Mindenek elõtt a városrészek áramellátását kell rendberaknunk, ha ez megvolt, akkor a reaperek befolyását kell megtörni a területeken belül, vagyis a lakosság boldogulásának érdekében számtalan feladatot oldunk meg. A munka sokféle lehet, pl. nem mûködik a vasút, ki kell pucolni a reapereket, a sínekrõl a torlaszokat el kell távolítani. Miután végzünk, járni kezd a vasút. De száz más dolog is van, a rendõrség által (õk is ügyködnek kisebb sikerrel) elkapott reapereket kell átjuttatni adott börtönbe pl., de fogunk futárt is kisérni, elrejtett csomagot keresni, stb. A térképen sárgával a mellék, kékkel a fõsztori küldetéseit láthatjuk. Érdemes olyan ritmusban játszani, hogy a kékek közé a sárga küldetések is kerüljenek, mivel a fejlõdésünkhöz ez okvetlenül szükséges. Miért? Mert a játék a cselekedeteinket tapasztalati ponttal (XP) jutalmazza. Lelõsz egy reapert, gyógyítasz valakit, küldetést csinálsz meg, stb, mindenért XP jár. Az XP-t képességekre lehet költeni, nyilván azokat a képességeket unlockoljuk, amelyeket szeretnénk. Kicsit úgy kell ezt elképzelni mint a God of War-ban csak itt több a lehetõség. Én pl inkább a támadó képességeket fejlesztettem, de van pl pajzs is.
Mássz magasabbra, rombolj villámmal Az inFamous egyik legerõsebb pontja, hogy Cole lényegében bárhova képes felmászni. Na nem úgy mint a pókember, de ha van egy kis kapaszkodó, már fejlebb tud menni. A legkisebb kilógó formában megkapaszkodik, legyen az ablakpárkány, klíma, vagy más dolog, ami kiáll a falból. A legkisebb, legszédítõbb, legvékonyabb, legkényelmetlenebb helyen is biztonságosan megáll. Pl utcai lámpára is simán felmászhatunk, az áramvezetékeken csúszhatunk, több száz méter magasságban a falból kiszakadt csöveken egyensúlyozunk. Szenzációs. Ehhez kapcsolódik, hogy a képességeinket ápdételve egyre komolyabb rombolásokat tudunk létrehozni, illetve egyre változatosabban tudjuk hidegre tenni az ellent. Aztán lehet a képességeket kombinálni. Próbáljátok ki a shockwave-et és a megawatt hammert együtt. :D Szóval jó kis mókákat lehet csinálni, a gép pedig jutalmazza õket (XP). Legutolsó legdurvább képesség (jó oldalon) azt hiszem a Lighting Storm, ez nagyon brutális, csak szabadtéren mûködik, lényegében besötétedik az ég, rakat villám koncentráltan lecsap, és sixaxissal lehet irányítani. BRUTÁLIS. Kamion, kocsi tömeg az égben, ha vannak civilek, õk is szép számmal fognak meghalni, illetve repkedni a kisüléstõl… :D Nagyon hatásos. Az, hogy mennyi áramot tudunk egyszerre elhasználni, azt fent jelzi egy csík, ezt az “elektródák” összeszedésével lehet növelni, ajánlatos is. Visszanyerni villanyszekrényekbõl, áramot tartalmazó kütyükbõl lehet, akár parkolkó autókból is lehet, nyilván egy villanyoszlop több áramot ad mint egy kocsi.
Morális kérdések Az inFamous alkotói okosan úgy fûzik a történetet, hogy bár Cole összességében pozitív dolgokat csinál Empire City-ben, de a módszerei lehetnek jók is meg rosszak is. Vagyis több küldetésben eldönthetjük, hogy miként használjuk az erõnket. A legegyszerûbb példa, hogy bizonyos harcok után maradnak földön nyöszörgõ lakosok, ott eldönthetjük, hogy meggyógyítjuk õket, vagy a maradék energiájukat is elszippantjuk. Vagy pl a reaperek fertõzik a város vizét, eldönthetjük, hogy elindítjuk a ketyerét amivel ezt csinálják, vagy leszakítjuk a víztartályról. Ezeknek a cselekedeteknek az a következménye, hogyha jó arcok vagyunk, akkor a városlakók örülnek nekünk, fotóznak (:D), hívnak ha valami bajuk van, ha meg gonoszak vagyunk és nem válogatunk az eszközökben, akkor meg ordibálnak ránk, stb. Gyakorlatban van más jelentõsége is a dolognak, vannak jó és rossz képességeink, ha jó dolgokat csinálunk, akkor a jó irányú képességeinket tudjuk megvenni/fejleszteni, ha rossz irányban önzõ módon döntünk, akkor azokat. Érdemes vagy a jó vagy a rossz oldalra folyamatosan dönteni, nem a kettõ között egyensúlyozni, mert bizonyos képességeket ahhoz képest tudunk csak felfejleszteni, hogy mennyire vagyunk jók vagy rosszak. A játék minden szempontból ezt jutalmazza. A fõ sztoriban is lesznek olyan pillanatok amikor dönteni kell, és dilemma elé állunk, nekem nagyon tetszett ez a dolog, a szuperhõsködés közben, és adott sztori mellett is lehet dönteni arról, hogy az ember mit mûvel egy ilyen magára hagyott városban.
Verdikt A játékba vagy 15 órát beleraktam míg a fõszálat végigjátszottam, és a mellékküldetésekbõl így is volt még hátra több is. Az inFamous nagyon nagy meglepetés, a szimpla villámeregetés helyett eredeti küldetések és sztori bontakozik ki, morális kérdésekkel fûszerezve. A szuperhõsös képességek eredetiek, a megalázott, leamortizált város hiteles, a grafika is kiváló, popup-ot csak akkor lehet tapasztalni, ha vonatozik sínen közlekedik egy irányba az ember gyorsan. Gyalogosan nem lehet elõcsalogatni. Cole-lal kiválóan el lehet lenni a virtuális játszótéren, falon és bármin. A szabadság folyamatosan adott, bármikor, bármire fel lehet mászni, és ez nagyon jó érzés. Bizonyos feladatok megoldása is lehet több féle, persze van ahol terelget a játék, de az, hogy pl intézzek el egy terrorbuszt, az teljesen rajtam múlik, hogy honnan támadom meg, és milyen módszerrel jutok fel rá. S ez nagyon jó, mert mindenki a saját íze szerint dolgozik. Kövess egy reapert – idõnként megáll, figyeli, hogy követik-e. Bújkálsz a telefonfülkénél lent az utcán mögötte, vagy a házak tetején követed- rád van bízva. A szavatosság is kiváló, pl. elektródából (”Shards”) 350 van a városban, azok összeszedésével is el lehet ütni az idõt. A legjobb, hogy nem csak a “trófeáért” megy a dolog, hanem ugye mert annál több áramot tudunk egyszerre felhasználni, minél többet összeszedtünk. Vannak ilyen elkapott rádióadások is, amelyeket kis tányérantennák sugároznak, ezeket is meg lehet keresni a városban, van belõle több mint 30. Ezek is hordoznak információt. Minden küldetésnek van funkciója, s ez motiváltá teszi az embert. Ez az, ami pl hiányzott az AC1-bõl. Állítom, hogy a mellékküldetésekkel együtt, csak a jó oldalon végigtolni a játékot eltart vagy 20 óráig, úgy, hogy az ember mindent összeszed. És akkor még végig lehet játszani a rossz oldalon is. Összességében nekem nagyon tetszik a játék, gyors, élvezetes, a csekkpont rendszer is jó, nem kell minden missiont a legelejérõl újrakezdeni ha elvérzik az ember. Nem lehet jármûveket vezetni, de kiválóan orvosolták ezt a szuperképességekkel, amivel viszont lehet gyorsan haladni. Apró bugok akadnak azért, illetve Cole mozgása is furcsa itt-ott, meg valahogy nem került hozzám közel a karaktere. Szerethetõ, jó fej, de mégis valahogy … Ezt nem tudom megmagyarázni, de így van. Az inFamous ezen hibái eltörpülnek a sok jóság között, szóval nagyon nem lehet rá haragudni ezért. A SuckerPunch megmutatta, hogy lehet anélkül jó sandbox játékot csinálni, hogy lenyúlnák a nagy GTA széria ötleteit. Ez szerintem nehéz feladat, és a srácok ahhoz képest, hogy az elsõ játékuk PS3-on, nagyon jól tejesítettek. Izgalmas és szórakoztató volt, ajánljuk. 8,5 pont.
"konnektor.org"
azért köcsögség,hogy berakták világ összes nyelvét kb... de magyart nem
Elnézést,amúgy én is tolom egy ideje,nagyon tetszik a game,kicsit heroes-os utóérzésem van,de az nem baj!:)
- Látom, nem volt gyerekszobád. - Hát jó nagy kedvenced lehet a játék, ha 3 hét elteltével veszed észre, hogy egy "barom" ezt írta. - Szerezz egy barátnõt, hátha utána nem leszel idegbeteg. - SQJ topicja, nem az enyém. - További kellemes fórumozást!
valaki leírná a játék történetét röviden? pl. ki az ellenség és miért...
Sziasztok!
Én még az elején járok a játéknak. Ha egyszer végigvittem, akkor a Shardok visszakerülnek a helyükre vagy amit már megtaláltam, azt megtaláltként tartja számon? A titkos üzenetekkel kapcsolatban ez hogy van?