"Azt gondolom igazi ellentet nincs, "Komolytalan" elismeri hogy flash-ben nem lehet barmit megcsinalni" Ez így van, sõt hangsúlyoztam is, hogy a Flash=UI.
"es "Papichulo" is, hogy vannak olyan helyzetek, amikor erdemes Flash-t hasznalni koltseghatekonysag miatt" Ez nincs így, mivel egy élettapasztalattal nem rendelkezõ, szülei csöcsén lógó hülye gyerek nem fogja fel, hogy mi is az a költség.
Sracok, kicsit eltertunk a tematol, de szerintem ennek mar tenyleg nincs ertelme, legalabbis en nem latom itt mi is a nem-egyetertes oka?:)
Azt gondolom igazi ellentet nincs, "Komolytalan" elismeri hogy flash-ben nem lehet barmit megcsinalni, es "Papichulo" is, hogy vannak olyan helyzetek, amikor erdemes Flash-t hasznalni koltseghatekonysag miatt. Innentol kezdve nincs mirol beszelni! Nyilvan a ketto kozott vannak elteresek, egy adott problemarol nem biztos hogy elsore evidens eldonteni hogy mit erdemes hasznalni, de itt most nem errol van szo, hanem hogy melyik megoldas a "jobb", amikor nyilvanvalo, hogy mindegyik lehet "jo" valasztas egy adott esetben.
Latom a szemelyeskedes az mar remekul megy, ellenben ezer megy egy dologra nem tudsz valaszolni, vagy hulyeseget beszelsz. AAA kategorias jatekok vagy 3D modellezes/render flash-ben? Come on! Mar latom, ahogy a kovetkezo Pixar film flash-ben keszul. Vagy ahogy az F35 statikai szamitasait flash-ben vegzik. Vagy az Airbus pilotafulkejeben Flash UI-k vannak a kepernyokon... Rohejes... Tudom, ezekben nincs eleg penz, mert a hadiipar meg a legikozlekedes az egy szegenyhaz... Orvosi muszerek vagy gyogyszerkutatasok flash-ben? Es ezek utan azt mondod, hogy nem beszukult a gondolkodasod?!
Elismetlem, korites nelkul: olyan dolog nincs, amit csak flash-ben lehet megcsinalni! Olyan dolog viszont rengeteg van, amit flash-ben nem lehet megcsinalni. Hihetetlen, hogy ennek ellenkezojerol akarsz meggyozni.
Mas szavakkal: Ha akarom, akkor megirom C-ben az egesz flash-t (ahogy az Adobe is tette). Ellenben ha te megszakadt sem fogsz flash-ben egy Visual Studio-t osszehozni. Meg meg ezer mas dolgot. Ennyi...
Es azt sem tudom, hogy miert nem tudod felfogni, hogy egy atlagos felhasznalo napi munkajaban/tevekenysegeben - foleg, de nem kizarolag offline - szinte semmi flash programot nem hasznal. Az online reklamokon kivul (ahol azert szorongatja az (anim)gif :)) sehol sem piacvezeto! Hogy lehet ezzel egyalalan vitatkozni?
"Akkor megkerdezem megegyszer, milyen olyan desktop alkalmazast tudsz mondani, amiben a flash/flex megoldas piacvezeto?" Nahát, most már csak desktop alkalmazás kell? Köszi, hogy feladatad a szoftver piac 3/4 részét (web, hordozható). Nekem elég lesz az is.
"Raadasul semmiben sem tud - adott platformon!!! - tobbet nyujtani, mint egy arra native-ben megirt alkalmazas es semmiben sem nyujt kiemelkedot!" Ó, már csak kizárólag egy platformos szoftverekrõl beszélsz? Azt is meghagyom neked. Ugyanis ma már nem sok ilyen van...
"SW renderer? Az biztos vilagsiker lett. Milyen merteku bevetelekrol beszelunk ezeknel?" Jelenleg van fent 46K játékos. A többit csak saccolni lehet, de ha nagyon pesszimista számokat nézünk: Legyen átlag 30K játékos (éjjel-nappal átlag). Egy játékos ilyen játékokkal jellemzõen nem játszik napi fél óránál többet (2-3 naponta leül elé, és játszik 1-1.5 órát). Ez 30*24*2=1.44millió aktív játékos. Ez nagyjából szinkronban áll az oldalon megadott 5.8M total playerrel. Az ilyen játékoknál változó, hogy mennyien fizetnek, de 1%-ot simán feltételezünk (ismerek olyan micropaymentes játék üzemeltetõt, ahol ez 14%, de csitt!). Vagyis 14400 fõ fizet kb 3 havonta 10eFt-t, ez 144MFt, vagyis éves szinten 576MFt. Minimum, valójában ettõl valószínûleg jóval magasabb a bevétel, simán lehet 10x is. A kiadás meg egyszeri fejlesztési költség (max 100-200MFt), plusz 20 szerver üzemeltetési költsége - ez bérleti díjjal együtt is kb havi 30-40eFt*20, ami évi 9.6MFt. Persze ez aprópénz, mondjuk a WoWhoz képest, de: 1. Nézd meg mennyi pénz kell az induláshoz, és mennyi pénz kell egy WoW szintû MMO játék indításához. 2. Nézd meg hogy ez a pénz hányszorosan térül meg 1 év alatt. 3. Most add össze, hogy hány bukott MMO van (Warhammer Online megvan pl?), vagyis hány fejlesztést kell megfinanszírozni, hogy egy bejöjjön.
"Arrol meg ne is beszeljunk, hogy meg az altalad emlitett jatekoknal is feltetelezem, hogy a server-side resznek, koze sincs a flash-hez." Igen, errõl nem kéne beszélni, ha minimális fingod is lenne a témához, nem csak levegõbe puffogtatnál. Tudod kettõnk között az a marha nagy különbség, hogy ha olyan feladat van, akkor én elõkapom a PHP-t, JAVA-t, C#-ot, vagy éppen ami kell. Te meg csak a partvonalról fintorogsz olyasmire, amiben a hello worldon se vagy még túl.
"Adatbazis szerverbol lehet, hogy keves van, de azert az Oracle az gondolom eleldegel belole." Az Oracle el, de pl a 2. legjobb Sybase-t éppen tavaly vásárolták fel, mert õ pont nem éldegélt el belõle olyan jól. Azt is elmondhatjuk, hogy mondjuk 2000 után _SENKI_ se csinált új, sikeres, fizetõs adatbázis szervert. Adatbázis szervert bevezetni k.rva nehéz, mert még verziót se nagyon mernek migrálni a cégek, nemhogy egy másik gyártó termékére váltani.
"Photoshop Express? Ezt hany hivatasos fotos vagy grafikai studio hasznalja a Photoshop CS helyett?" Valószínûleg több, mint ahány megvette a PS-t fél millióért.
""A preview-k alapján már rágják a küszöböt a vásárlók" Excel analogia? Detto... Gondolom a Microsoft mar retteg, hogy mikor leszel kesz a te valtozatoddal, mert akkor aztan csunyan bukni fog az MSFT ;)" Excel kiváltás. Az nem excel analógia. Egyébként nyilván nem kell rettegnie, de engem nem is az érdekel, hogy az MS-tõl ne vegyenek meg több excelt, inkább az hogy nekünk kifizessék az excel árának több tízszeresét a mi cuccunkért.
"Gondolom a tobbi altalam emlitett teruletre (3D render/vago/zeneszerkeszto/CAD/CAM) meg azert nem reagaltal, mivel a flash maximalisan alkalmatlan a megvalositasra." Ezekbõl mind van felhõs változat, ahol a flex simán alkalmas a felület megvalósítására. Tudom nehéz felfogni: flex=UI.
"Vicces fiu vagy te... Most pont openAT-re fejlesztek egy flottakoveto rendszert egy Sierra Wireless eszkozre. Lenne esetleg otleted, hogy ezt, hogyan tudnam flash-re atultetni? Gondolom pikk-pakk kesz lennek a fejlesztessel. Nyugi, csak ironia volt, nem kell valaszolni :)" Egyrészt nem csinálsz te lóf.szt se, mert ilyen realitás érzék nélkül nem dolgozhatsz, mert már éhen haltál volna. Másrészt felhozhatod sokadszor is a HW közeli programozást, úgy látom másra nem futja. Arra mondjuk kíváncsi leszek, hogy az ûberf.sza flotta követõ rendszernél a bitek miután eljutottak a szerverre hogy fognak megjelenni az operátoroknál. Gondolom nekiállsz ehhez C programot írni, lol. Mert amit én írtam 2000 környékén hasonló rendszert ott bizony erre szintén flash szolgált (és persze volt még használva php, pearl, meg C is).
Eleg kemeny fanboy hozzaallassal rendelkezel. Vicces, hogy engem nevezel szuklatokorunek, amikor te nem latsz a flash-en tul :)
Akkor megkerdezem megegyszer, milyen olyan desktop alkalmazast tudsz mondani, amiben a flash/flex megoldas piacvezeto? Konretan! Hany ilyen terulet van a native code-dal osszehasonlitva?
Ismetlem, nem mondom azt, hogy a flash mindenre alkalmatlan. De sokmindenre igen! Raadasul semmiben sem tud - adott platformon!!! - tobbet nyujtani, mint egy arra native-ben megirt alkalmazas es semmiben sem nyujt kiemelkedot!
MMO(RPG)s: SW renderer? Az biztos vilagsiker lett. Milyen merteku bevetelekrol beszelunk ezeknel? Legalabb olyan szinten, mint a kevesbe ismert WoW? Merthogy szamomra az szamit sikeres MMORPG-nek, nem pedig a szinten mindenki altal ismert Shakes&Fidget. Tanki Online nevu MMO? Nem ismerem de feltetelezem, hogy ebbol is rendeznek vilagversenyeket, mint a Countstrike-bol, meg a Starcraft-bol. Jol latom? En nem azt mondtam, hogy nem leteznek flash-re MMO-k, hanem, hogy ezek meg sem kozelitik az igazi vilagsikereket. Arrol meg ne is beszeljunk, hogy meg az altalad emlitett jatekoknal is feltetelezem, hogy a server-side resznek, koze sincs a flash-hez.
Adatbazis szerverbol lehet, hogy keves van, de azert az Oracle az gondolom eleldegel belole. Flash-ben eselytelen lennel betorni a piacra, pedig az 1000< portok alkalmasak erre is.
Photoshop Express? Ezt hany hivatasos fotos vagy grafikai studio hasznalja a Photoshop CS helyett? Amikor meg sem lehet vele nyitni barmilyen kepet a kameran vagy a HD-n, csak azt ami be van masolva a konyvtaraba?
"A preview-k alapján már rágják a küszöböt a vásárlók" Excel analogia? Detto... Gondolom a Microsoft mar retteg, hogy mikor leszel kesz a te valtozatoddal, mert akkor aztan csunyan bukni fog az MSFT ;)
Gondolom a tobbi altalam emlitett teruletre (3D render/vago/zeneszerkeszto/CAD/CAM) meg azert nem reagaltal, mivel a flash maximalisan alkalmatlan a megvalositasra.
Vicces fiu vagy te... Most pont openAT-re fejlesztek egy flottakoveto rendszert egy Sierra Wireless eszkozre. Lenne esetleg otleted, hogy ezt, hogyan tudnam flash-re atultetni? Gondolom pikk-pakk kesz lennek a fejlesztessel. Nyugi, csak ironia volt, nem kell valaszolni :)
"Szóval ha nem haragszol megint csak hiszek a saját szememnek - tégy te is így"
Esetleg tudnal valami linket is adni, vagy az egyetlen letezo dobozos peldany a te asztalodon van?
"A szerver oldalát megírták C++-ban, a felületet meg flexben."
Errol sehol sem talaltam adatot. Tudom, hogy a wikipedia tevedhet, de te ezt semmivel nem cafoltad, kiveve a sajat velemenyeddel.
"Tudod miert fizetnek peldaul jol, peldaul MMORPG-ert, vagy adatbazis szerverekert, vagy a Photoshop-ert, vagy az Excel-ert, vagy a Word-ert, vagy 3D render programokert, vagy profi vago/zeneszerkeszto programokert, vagy CAD/CAM programokert, vagy az SAP-ert, soroljak meg?" MMO: Tanki Online. Nem RPG, de 3D - már a Stage3D elõtt 3D volt, szoftver rendererrel. A 2.0 meg már HW renderes, ha jól tudom. Shakes&Fidget. Ok, ez egy poén játék, de de sokan játsszák, nagyon sikeres. Nadirim. Digital Reality fejleszti, idén nyáron fog megjelenni, publikus teszt már volt belõle, és hát mondhatni beszarás (én is nyomtam jobb gombot rajta, hogy ez tényleg flash-e). És az is csak SW renderer volt.
Adatbázis szerver: Hány fizetõs, elterjedt is van? 3? Te majd megírod a negyediket?
PS: röhögni fogsz, de van flash alapú változata... Úgy hívják hogy Photoshop Express.
Excel: megint csak röhögni fogsz, de éppen azt írok... Igaz hogy DB az alja, és nem egy az egyben Excel, de Excel-t kell kiváltania. A preview-k alapján már rágják a küszöböt a vásárlók).
Most hadd ne soroljam tovább, mivel szerintem ebbõl látszik, hogy szûk látókörû vagy. Persze, lehet felhozni 1-1 példát, ahol a Flex nem alternatíva. Pl driver. De mondjuk ha "igazi" szövegszerkesztõt kellene írnom, amihez kevés lenne én akkor se a natív kódot választanám, hanem a JAVA-t. Mivel akkor már legalább 2 fontos platformon jól futna (OSX, WIN). A natív meg örökre marad 1 platformos móka, amely akkor, amikor a fizetõképes kereslet ilyen szinten szét van forgácsolódva különbözõ platformokra nem vicces.
""Oracle BI elég dobozos?" Errre gondolsz, mint Oracle BI?" Nem, én arra gondolok aminek a 20G virtuális gépét ideadta az Oracle-s csóka, hogy nézzük meg. És amin a táblázatokon, diagramokon jobb gombot nyomva feljött a flash helyi menüje. Szóval ha nem haragszol megint csak hiszek a saját szememnek - tégy te is így (kérj tõlük demot, indítsd el a virtuális gépet, és csodálkozz).
"Nekem nagyon ugy tunik, hogy ok ezt megirtak C++-ban jopar OS-re, kulon-kulon. Vagy te arra vagy olyan buszke, hogy ennek valami kis reporting feluletet megcsinaltak flash-ben is, mely termeszetesen nem mukodhetne a C++-ban megirt core nelkul?" A szerver oldalát megírták C++-ban, a felületet meg flexben. Na vajon miért? Mert így költséghatékonyabb.
"És 1000+1 dologban drágább és fölösleges a natív megoldás, mert hozadéka semmi sincs."
Ezt remekul demonstraltad is az alabbi sorban: ""Mi is maradt? Ja, a multimedia es a jatekok..." Meg a multiplatform üzleti alkalmazások kliens oldala."
Magyarul marad a multimedia, az egyszerubb jatekok es "a multiplatform üzleti alkalmazások kliens oldala"
"Mert azokért aztán jól fizetnek."
Tudod miert fizetnek peldaul jol, peldaul MMORPG-ert, vagy adatbazis szerverekert, vagy a Photoshop-ert, vagy az Excel-ert, vagy a Word-ert, vagy 3D render programokert, vagy profi vago/zeneszerkeszto programokert, vagy CAD/CAM programokert, vagy az SAP-ert, soroljak meg?
Ezek kozul melyikben tud a flash alternativat jelenteni?
btw: Megneztem az SAP Visual Composer-t. Ez tulajdonekeppen egy modellezo felulet, melyben a GUI-t lehet megtervezni egyszeruen, de a kesobbiekben ezt at kell rakni rendes formokra. Ez nem helyettesit semmit. Raadasul ebben is csak egy opcio a flex!
"Oracle BI elég dobozos?" Errre gondolsz, mint Oracle BI? http://en.wikipedia.org/wiki/Oracle_Business_Intelligence_Suite_Enterprise_Edition
Merthogy itt ez van irva: "Developer(s) Oracle Corporation Written in C++, Java Operating system Windows, Linux, Solaris, HPUX, AIX, MACOSX"
"De õk szerinted miért választották a flashes felületet a szoftverükhöz?"
Nekem nagyon ugy tunik, hogy ok ezt megirtak C++-ban jopar OS-re, kulon-kulon. Vagy te arra vagy olyan buszke, hogy ennek valami kis reporting feluletet megcsinaltak flash-ben is, mely termeszetesen nem mukodhetne a C++-ban megirt core nelkul?
Akkor megegyszer: tudsz dobozosan kaphato (mint peldaul a Windows) flash-ben irt programot mondani?
"Mivel bárki, aki dolgozik, az tudja, hogy a költség, és a fejlesztési idõ az k.rva nagy úr ám."
Nagyon sok fejlesztes nem multiplatform vagy pedig a kotottsegek miatt nem megfelelo ra a flash. Ha azonban szerinted a flash jelenti a "be all end all" technologiat a software-fejlesztesben, akkor miert nem arasztottak el minden teruletet a flash programok? Hiszen szerinted mindenre ez a legjobb platform, nem? Barmit gyorsan ki lehet fejleszteni benne es egybol multiplatform is... vagy nem ezt akartad mondani?
"azért még nem tudnád ugyanazt megcsinálni natív kódban, amit éj fejlesztek jelenleg flexben. "
Ahhoz mar nagyon elvakultnak kell lenni, hogy valaki ilyen kijelentest tegyen. Amugy grizzly21 mar remek valaszt fogalmazott meg erre a #104-ben. Ahhoz mar semmit sem tudok hozzatenni, bar egy dologban tevedett, ebben:"Ezt nem hiszem, hogy barki mashogy gondolna. " :)
"Az en olvasatomban - adott platformon - a native code felulrol kompatibilis a flash-sel. Ergo, native-code-ban mindent meg lehet csinalni, amit flash-ben, mig ez forditva nem igaz. Ennyi a mondandom lenyege." Ez vagy egy tapasztalatlan, szülei csöcsén lógó gyerek, vagy egy valóságtól elrugaszkodott egyetemen tanító "nagy gyerek" véleménye. Mivel bárki, aki dolgozik, az tudja, hogy a költség, és a fejlesztési idõ az k.rva nagy úr ám. És ha ezzel tisztában van, akkor nem von le olyan logikai logikai bakugráson alapuló következtetést amit te is levontál. Mert nem, attól hogy 1 platformon kvázi ekvivalens a fejlesztési idõ, azért még nem tudnád ugyanazt megcsinálni natív kódban, amit éj fejlesztek jelenleg flexben. Méghozzá azért nem, mert ha bejelentenéd mikor én 100%-on vagyok, hogy 1 platform megvan, most elkezded a másik 3-at, és 1 éves project esetén további 3 évre van szükséged, akkor a fõnököm úgy rúgna ki páros lábbal, hogy egy hétig a s.ggedet borogatnád utána.
"Alabb bebizonyosodott, hogy ezer meg egy dologra nem alkalmas a flash." És 1000+1 dologban drágább és fölösleges a natív megoldás, mert hozadéka semmi sincs.
"Mi is maradt? Ja, a multimedia es a jatekok..." Meg a multiplatform üzleti alkalmazások kliens oldala.
"Probalj meg egyetlen napot csak flash alkalmazasokkal tulelni! De persze mar a browser-t sem hasznalhatod, mert az is native code." Igen. És hány van belõle? PCn van mondjuk... 4. Akkora orbitális szopás böngészõt írni - nyilván natív fejlesztõ eszközben, mert más nem alkalmas rá -, hogy 1 milliárd felhasználó 4, azaz 4 db program kifejlesztését tudja "finanszírozni".
"Par AIR alkalmazas? Amiben nem tudosz emailt irni, vagy filemuveleteket vegezni, vagy programozni, vagy FTP-zni, vagy barmilyen videot/zenet lejatszani?" Mert azokért aztán jól fizetnek. Nem baz, tudod mit lehet írni Flexben? Raktárkezelõ klienst. És ugyanazokat az osztályokat lehet használni PC-s kliensen, mint amit a raktáros használ a mobil kütyüjén a targoncán ülve.
"ps: commercial alkalmazas = "dobozos" program. Van ilyen flash-ben?" Oracle BI elég dobozos? Tudod, rám mondhatod, hogy azért Flash, mert máshoz nem értek (értek, de mind1). De õk szerinted miért választották a flashes felületet a szoftverükhöz? Nem tudtak tán cézni? Lol. Azért választották, mert meglátták mit tud, lefosták a bokájukat, és megtanultak benne programozni. Ennyi...
"native-code-ban mindent meg lehet csinalni, amit flash-ben, mig ez forditva nem igaz."
Ezt nem hiszem, hogy barki mashogy gondolna. Mivel az AIR a mobilon egy nativ lejatszo az adott platformon (mi mas is lehetne), evidens, hogy egy absztrakcios szinttel feljebb van a nativnal, ezert csak ugyanannyit, vagy kevesebbet hasznalhat abbol amit a nativ tud, mivel a vegeredmeny az nativ lesz. Tobbet marcsak azert sem hasznalhatna, mert a nativ a minden ami elerheto, annal nincs tobb:)
Summa summarum: Az en olvasatomban - adott platformon - a native code felulrol kompatibilis a flash-sel. Ergo, native-code-ban mindent meg lehet csinalni, amit flash-ben, mig ez forditva nem igaz. Ennyi a mondandom lenyege.
Esszencialis = Mit lehet megcsinalni native-code nelkul es mit lehet megcsinalni Flash nelkul?
Alabb bebizonyosodott, hogy ezer meg egy dologra nem alkalmas a flash. Mi is maradt? Ja, a multimedia es a jatekok... Probalj meg egyetlen napot csak flash alkalmazasokkal tulelni! De persze mar a browser-t sem hasznalhatod, mert az is native code. Sot, a flash player-t sem hasznalhatod, mert az sem flash. Mi marad? Par AIR alkalmazas? Amiben nem tudosz emailt irni, vagy filemuveleteket vegezni, vagy programozni, vagy FTP-zni, vagy barmilyen videot/zenet lejatszani? Pillanatnyilag tenyleg ugy nez ki, hogy ez a platform fogja meghoditani a vilagot...
ps: commercial alkalmazas = "dobozos" program. Van ilyen flash-ben?
Felreerted, en itt komolysag alatt csak a kliens oldali dolgokat ertem. Nyilvan a hatterben dol el az uzleti alkalmazasoknal minden, ezert is a kliens oldali egyszeru html, szinte semmit nem tud. De ezzel nincs is baj, itt a kliens oldalrol beszelek csak, ha kliens oldalon akarsz valami latvanyosat csinalni, ebben jo nagyon a flash.
Ezek szerint ezt rosszul tudtam, en CIB-et hasznalok, es lattam meg 1-2 hazai netbankot, mindegyik JAVA-s volt.
Google: mert jol meg tudtak csinalni html5-ben is. Itt a bizonyitek, hogy nem lehetetlen, de az biztos, hogy koltsegesebb sokkal. Egy ilyen alkalmazashoz joval nagyobb erofeszites kell mintha Flash-ben kellett volna megcsinalni. Egy nagy ceg megteheti maganak.
A nativ VS AIR temahoz pedig: szerintem ezen semmi ertelme vitatkozni, "pick the right tool for the right job". Egy egyszeru alkalmazas nehany view-val es form-mal pikk pakk nehany kattintassal megcsinalhato AIR-ben, ugy hogy aztan egy gombnyomasra lehessen minden mai rendszerre exportalni. Meg lehet csinalni nativban is egy verziot ios-re, egyet android-ra, egyet web-re, egyet blackberry-re, egyet desktopra (vagy azon belul egyet windowsra, egyet mac-re), nagysagrendekkel nagyobb koltsegen, es meg az is lehet hogy view valtaskor 0.2 masodperc helyett csak 0.1 mp lesz a varakozasi ido, es amikor az ugyfel valtoztatast ker, akkor minden platformon meg kell csinalni kulon-kulon, de a kerdes, hogy megeri-e ? Es ugyanigy, meg lehet probalni egy sebessegkritikus fizikai jatekot mint pl a Labyrinth lefejleszteni AIR-ben nativ helyett, de egyszeruen nem lesz eleg jo a vegeredmeny.
"Ugy latom itt mar csak magyarazkodas megy, hogy mi es miert es hogyan megy/nem megy a flash-ben, ki-mi miatt eroforrasigenyes, miben kell kompromisszumot kotni, mi lesz majd a jovoben, stb..." Úgy látom ott már csak a magyarázkodás megy, hogy miért is jó a natív kód. Igaz hogy portolhatatlan, mert már a nyelv se ugyanaz egyes OSeken, igaz hogy 1-1 eszközre jó csak, és 1-1 eszköz ma már csak a piac töredékét fedheti le, igaz hogy emiatt horror árú a fejlesztés, de az ettõl függetlenül kompromisszum mentes. Lol.
"Elfogadom, hogy eleg sok dolgot meg lehet oldani a flash-ben, meg ennel is tobbet nem." Elfogadom hogy van amit csak natív kódban lehet megcsinálni, és hogy a piacnak ez a szelete folyamatosan csökken, ennek az aktuális koporsószöge az iOS/Android/egyéb hordozható kütyük térnyerése.
"Azt is alairom, hogy van amikor ez a legjobb megoldas az adott problemara, de nem veletlen, hogy commercial alkalmazasokat nem keszitenek ra." Ez szimplán hülyeség. Egy Oracle BI az mi a tök, ha nem üzleti alkalmazás? Lentebb volt az SAP modul. Ott van a google Analytics. És még más céget nem is említettem, csak azokat, amiket te felhoztál.
"Mit is irtam? Ezt: "hagyjuk mar azt, hogy a flash az esszencialis az SAP hasznalatahoz!" Az esszencialis szo jelentesevel feltetelezem, hogy tisztaban vagy. Akkor ertelmezd ujra legyszives!" Értelmezem. Levelezõ kliensnek is lehet használni puttyot, mert lehet vele 25-ös portra kapcsolódni. Esszenciálisan alkalmas, és esszenciális balf.sz az, aki ezt használja, a kényelmes UI helyett.
Ugy latom itt mar csak magyarazkodas megy, hogy mi es miert es hogyan megy/nem megy a flash-ben, ki-mi miatt eroforrasigenyes, miben kell kompromisszumot kotni, mi lesz majd a jovoben, stb...
Elfogadom, hogy eleg sok dolgot meg lehet oldani a flash-ben, meg ennel is tobbet nem. Azt is alairom, hogy van amikor ez a legjobb megoldas az adott problemara, de nem veletlen, hogy commercial alkalmazasokat nem keszitenek ra. Nagyon messze van ez attol, hogy az XCode/Visual Studio/stb... vegezete legyen! :)
Mit is irtam? Ezt: "hagyjuk mar azt, hogy a flash az esszencialis az SAP hasznalatahoz!" Az esszencialis szo jelentesevel feltetelezem, hogy tisztaban vagy. Akkor ertelmezd ujra legyszives!
pps: Ha valaki kepes ra, az megcsinalhatna a Gemcraft Labyrinth iOS portjat! En biztosan megvennem!
""Ez sem igaz." Nem igaz, hogy a native code kevesebb kotottseget tartalmaz? Na ne viccelodjunk mar!" Félreolvastam - kötöttség helyett költségre gondoltam (arra is válaszoltam). Szerintem a költség sokszor fontosabb tényezõ, mint a kötöttség.
""Nem, én arról beszélek hogy amit xcode-ban csinálsz, az nem lesz platformfüggetlen." Ketsegtelen, de az adott platformon nagyobb flexibilitast biztosit!" Amire vagy szükség van vagy nincs. Rengeteg esetben nincs. Én is nagy ASM hívõ voltam, 20 éve. Utána meg rájöttem, hogy lóf.szt se ér, hogy 100x teljesítményt tudok elérni egy Pascalhoz vagy C-hez képest (90-es évek elejérõl beszélünk), mikor erre speciális eseteket leszámítva már egy 20-30Mhz-s gépen se volt szükség.
""És pont leszarom hogy kik mit cikkelnek almán fagyó flashrõl" Csak - ismetelten - megjegyeznem, hogy Bertrand Serlet, akitol az idezet szarmazik, az Apple szoftverfejlesztesi reszlegenek az igazgatohelyettese. Szoval nem csak egy noname webes blogger." És pont leszarom, ha nekem és a partnereimnek nincs vele gondom. Nehogy már a saját tapasztalatot felülírja egy bérblogger véleménye (almás fejlesztõ mint autentikus forrás, lol).
"Semmitol nem szabadna megugrania! Abnormalisnak tartom, hogy egy nevetseges flash animacio vagy jatek le tudja foglalni a CPU 90-100%-at. Ezt egyszeruen semmi sem indokolja. Ehhez hasonlo mertekben csak az AAA kategoria jatokok terhelik le a gepet, melyek ossze sem hasonlithatoak barmilyen flash alkalmazassal." 1. A flash bannereket nem programozók készítik, hanem grafikusok. 2. Egy grafikus C-ben is ugyanúgy lerohasztaná a géped, ha ugyanazt az animációt össze akarná küzdeni. Csak nem 2 óra alatt végezne vele, hanem 2 év alatt. Egyébként egy AAA kategóriás játék teljesítményét - amely alatt a futásakor jóformán oprendszer sincs, de az OS UI-ját pont lesz.rja - nem tisztességes összehasonlítani egy sandboxban futó, erõforrásokat nem is az OS-tõl, de egy fatengelyes böngészõtõl kapó programéval.
""És ehhez egy szaros kis alkalmazásnak mi köze volna? Nehogy már a személyes dolgaim között turkáljon." Es ha egy kepfeldolgozo programrol van szo?" Feltölti az általam kiválasztott képet http-n keresztül szerverre, ott manipulálja - a flashes kliensen keresztül - majd letölti vissza az eszközre a kész cuccot. Ez a felhõs megoldások lényege. File browse hívás meg kb ugyanúgy van minden platform alatt. Be is b.szna ha magától keresgélhetne a telefonomon.
"Vagy egy mass sms mailer-rol?" Ezt most nem teljesen értem, de mi mass sms küldésre nem a telefont használtuk, hanem webes elérésû szolgáltatást. Ami annyi, hogy egy http:// akármit meghívok, megfelelõ paraméterekkel, és az majd kiküldi 3 óra alatt a 30K SMS-t.
"Vagy egy ujszeru email kliensrol?" Na azt pont nem lehet, mert 25-ös portot nem lehet kezelni flexbõl. De ha áttunelezi az ember valami 1024 fölötti+ portra, akkor az csak bitek jobbra-balra. Mondjuk levelezõ klienst tényleg perverz dolog flashben írni - tudod mit? A levelezõ kliens piacot meghagyom neked natív C-ben, de szerintem ettõl még fel fog kopni az állad :-D
"Vagy egy jatekban az ember a sajat fotoit akarja hatternek latni (tolem kertek ilyet egy fejlesztesnel)?" Ez szintén file browse, feltölti, és csókolom.
"Magyarul nem fer hozza a teljes filerendszerhez? Ennel nagyobb korlatozast el sem tudok kepzelni." Magyarul igen. Én meg azt nem tudom elképzelni, hogy egy szaros program hozzáférjen a teljes fájlrendszeremhez mondjuk okos telefonon. Ezért nincs fent 10 megbízható programnál több PCn, és ezért telepítek bármi szir-szart tableten.
""de egységes API van az AIRben hozzájuk." Kijon egy uj telefonmodell a hozza valo SDK-val. Ennek az SDK-nak minden hardware-specifikus funkciojat azonnal portoljak flash-be?" Nem, még mielõtt kijön, az Adobe már megkapja az SDK-t, és a telefon már úgy jön ki, hogy az alma/android/rim/samsung boltból azonnal tölthetõ rá az AIR futtató környezet, esetleg eleve elõ van telepítve. Mikor te hozzájutsz az SDKhoz és megírod benne az elsõ programsort akkor már fel is raktam az AIR-es alkalmazásomat a store-ba, mivel lehet hogy újra se kell fordítanom az új készülékhez az általam készített programot. Egy gyorsan fejlõdõ piacon ez elég komoly elõny.
""Van egy Stage3D API, azt lehet használni, oszt jónapot. Az hogy az alatt D3D, OpenGL, vagy linuxf.szom fut, az pont nem érdekel." Teged lehet, hogy nem erdekel, de hogyan akarsz peldaul egy komolyabb jatekot irni anelkul, hogy az osszes DirectX vagy OpenGL fuggvenyhez/eventhez hozzafernel?" Megelégszem azzal, hogy a s.ggem alá tolnak egy Unreal 3 motort (ami Stage3D API-ra épül), és amit az tud, azt használom, többet meg nem.
"hogy egy flash-es oldalon ne tudjak szoveget keresni/kijelolni! Milyen kretenseg ez mar!" Akkor nem tudsz kijelölni/másolni, amikor az oldal tulajdonosa azt nem szeretné. Az hogy a html esetén ilyen megoldásra nincs lehetõség az nem a flash gyengeségét mutatja...
"Ez egyénként nem baj, mert van némi betekintésem a hazai fejlesztõi közösségbe, és tudom, hogy a Flex fejlesztõk gennyesre keresik magukat. Jó ez így." Ne árulkodj waze :-D
Nem igaz, hogy a native code kevesebb kotottseget tartalmaz? Na ne viccelodjunk mar!
"Nem, én arról beszélek hogy amit xcode-ban csinálsz, az nem lesz platformfüggetlen."
Ketsegtelen, de az adott platformon nagyobb flexibilitast biztosit!
"Lehet hogy desktop kliens mondjuk C#-ban ugyanannyi idõ alatt meg lehet írni mint flexben, de hogy lesz abból normális, böngészõben futó, és ios, android alkalmazás?"
Sehogy, gyakorlatilag elorol kell kezdeni a fejlesztest. Ezt senki nem is vitatta.
"És pont leszarom hogy kik mit cikkelnek almán fagyó flashrõl"
Csak - ismetelten - megjegyeznem, hogy Bertrand Serlet, akitol az idezet szarmazik, az Apple szoftverfejlesztesi reszlegenek az igazgatohelyettese. Szoval nem csak egy noname webes blogger.
"Mert mi mástól ugrana meg? Hyakorlatilag ez az egy aktív kliens tartalom van széles e weben?"
Semmitol nem szabadna megugrania! Abnormalisnak tartom, hogy egy nevetseges flash animacio vagy jatek le tudja foglalni a CPU 90-100%-at. Ezt egyszeruen semmi sem indokolja. Ehhez hasonlo mertekben csak az AAA kategoria jatokok terhelik le a gepet, melyek ossze sem hasonlithatoak barmilyen flash alkalmazassal.
"És ehhez egy szaros kis alkalmazásnak mi köze volna? Nehogy már a személyes dolgaim között turkáljon."
Es ha egy kepfeldolgozo programrol van szo? Vagy egy mass sms mailer-rol? Vagy egy ujszeru email kliensrol? Vagy egy jatekban az ember a sajat fotoit akarja hatternek latni (tolem kertek ilyet egy fejlesztesnel)? Soroljak meg a szamtalan helyzetet, amiben ez fontos lehet? Ezeket hogyan oldod meg AIR-ben?
"Ez PC desktopra fordított flashnél sem elérhetõ. A saját könyvtárában tud serte-pertélni (jellemzõen csak olvasni), plusz tud tárolni dolgokat un. shared objectsben, ami 1 db fájl alkalmazásonként. "
Magyarul nem fer hozza a teljes filerendszerhez? Ennel nagyobb korlatozast el sem tudok kepzelni.
"de egységes API van az AIRben hozzájuk."
Kijon egy uj telefonmodell a hozza valo SDK-val. Ennek az SDK-nak minden hardware-specifikus funkciojat azonnal portoljak flash-be? Vagy egy ideig nem tudod kihasznalni annak a hardware-nek minden lehetoseget? Vagy lehet, hogy soha?
"Van egy Stage3D API, azt lehet használni, oszt jónapot. Az hogy az alatt D3D, OpenGL, vagy linuxf.szom fut, az pont nem érdekel."
Teged lehet, hogy nem erdekel, de hogyan akarsz peldaul egy komolyabb jatekot irni anelkul, hogy az osszes DirectX vagy OpenGL fuggvenyhez/eventhez hozzafernel?
Mint mondtam, nekem az eddigi tapasztalataim (leginkabb a szarul megirt flash plugin a wintel-tol kulonbozo rendszereken) miatt vannak averzioim a flash-sel szemben. Ha az AIR mindezen problemakat tokeletesen megoldja, akkor annal jobb. De az - esetlegesen szarul megirt - flash-sel szuksegtelenul telerakott weboldalak szeretnem ha kihalnanak, csakugy, mint az, hogy egy flash-es oldalon ne tudjak szoveget keresni/kijelolni! Milyen kretenseg ez mar!
"Komoly dolog alatt latvanyos, mozgasban, videoban, hangban, interakcioban, technikai szempontbol kimagaslo dolgokat ertek: jatekok, 3d-s alkalmazasok (itt meg jo lehet a canvas), webkameras dolgok."
Szamodra a jatek es a "webkameras dolog" a komoly webes alkalmazas? Ami miatt a flash nelkulozhetetlen? Hmmm... erdekes vilagnezet :)
"Nezd meg a thefwa.com-ot peldaul,"
Nyomkodtam egy kicsit, de szamomra eleg kaotikusnak tunt.
btw: mikor oldjak meg vegre flash-ben, hogy lehessen barmilyen szoveget kijelolni es a clipboard-ra masolni?
"banki oldalak sem komolyak, a webes bank kliens max, de az nem is html hanem megintcsak egy masik plugin.."
Termeszetesen ezekre gondoltam. Ami bankokat en hasznalok (bofa.com, bncr.fi.cr, paypal.com, scotiabank.com) sehol sem szukseges, sem plugin, sem flash. Bar lehet, hogy pont ezek a kivetelek, de ezt ketlem
"Goggle cuccok: igen, azok tenyleg komolyak, mocskos nehez is lehetett megcsinalni. "
Akkor miert nem flash-ben csinaltak oket? Csak kerdezem...
Az SAP már régóta használ Flex-t. A Visual Composerben is Flex alapú felhasználói felületeket lehet készíteni. Sajnos magyar fórumokon a legtöbbször nem igazán lehet értelmesen beszélgetni a Flex-rõl, mert a legtöbb embernek fogalma sincs arról, hogy mire való, hogyan mûködik, stb. Csak odáig jutottak el, hogy a Flash szar, mert Steve Jobs azt mondta nekik. (Ez egyénként nem baj, mert van némi betekintésem a hazai fejlesztõi közösségbe, és tudom, hogy a Flex fejlesztõk gennyesre keresik magukat. Jó ez így.)
A google-nak gyakorlatilag végtelenek az anyagi forrásai - ez egy átlagos fejlesztésnél nem mondható el. Egyébként pl a google is használ ám flasht - összes oktató cucca abban van megcsinálva, meg mondjuk az analytics is.
Banki szoftverek között van ám flashes UI (mert nem biztonságos, lol). Ha már SAP-t említed azt pont nem tudom (de majd megkérdem a cimborám, aki ott dolgozik), de pl az Oracle-nek van szintén Flexben készült felülete, csicsás adatbázis megjelenítésre, turkálásra.
"Ha mar eldontott kerdes a fejlesztes, akkor a native code - adott platformon - kevesebb kotottseget tartalmaz." Ez sem igaz. A Flash Builder egy Eclipse, fejlett UI osztályokkal - gyakorlatilag nem bonyolultabb összerakni benne egy UI-t mint mondjuk C#-ban. Igaz nem is egyszerûbb. Az UI meg tipikusan olyan, hogy User sebességét ha tudja, akkor jó. Tökmind1 hogy egy datagrid 1/100 vagy 1/1000 sec alatt reagál - mindkettõ megfelelõ. Nyilván ha kell egy csak Win-en futó, csak desktop alkalmazás, akkor nem Flash Buildert fog az ember választani, hanem mondjuk .net alatt összedobja.
"Amugy ugy allitod be, mintha egy xcode-ban olyan rettenetesen bonyolult lenne fejleszteni." Nem, én arról beszélek hogy amit xcode-ban csinálsz, az nem lesz platformfüggetlen.
"Az meg, hogy egy gepkozeli kornyezetben vagy, az csak tobb lehetoseget ad." Amire vagy szükség van vagy nincs.
"a cross-platform deployment - viszonylagosan - rovid ideje miatt. Mert azert ismerjuk be, ez az egyetlen elonye." Viszonylagosan rövid? Ha valamibõl akarsz egy böngészõben futó, és egy tableten (telefonon, tökmind1), alkalmazásként futó változatot, az mennyi idõ plusz? Gyakorlatilag ezek új alkalmazások. Lehet hogy desktop kliens mondjuk C#-ban ugyanannyi idõ alatt meg lehet írni mint flexben, de hogy lesz abból normális, böngészõben futó, és ios, android alkalmazás?
"A bongeszoknek is vannak gondjaik, nem vitatom, de meg igy is a flash plug-in jelenti a legnagyobb hibaforrast." Mivel más komoly plugin nincs.
""Almás gépen meg megy jól" En egesz eddig az OSX-rol beszeltem." Én is. És pont leszarom hogy kik mit cikkelnek almán fagyó flashrõl, ha az én almás gépes megrendelõimnek az én általam készített alkalmazás tökéletesen, fagyás nélkül mûködik, és nekem az árát kifizetik.
"A masik nagy gond, amikor flash hasznalat kozben iszonyatosan megugrik a CPU terheles. Ez foleg notebook-nal eleg zavaro, hogy valami osszecsapott swf miatt egy cikk olvasasa alatt porog a ventillator, mint egy gazturbina." Mert mi mástól ugrana meg? Hyakorlatilag ez az egy aktív kliens tartalom van széles e weben? Ha html5+JS bannert raknának fel, akkor 5x annyi CPU idõt fogyasztana. Értsd scrollozni se tudnál, mert fossá fagyna az egész böngészõd. Ja, és az nem is plugin, szóval annak a lefagyását egy fokkal szarabb kezelni.
"Peldaul iOS alatt mashogy kell elerni a gepen tarolt fenykepeket, zeneket, emaileket vagy sms-eket, mint android alatt." És ehhez egy szaros kis alkalmazásnak mi köze volna? Nehogy már a személyes dolgaim között turkáljon. Ez PC desktopra fordított flashnél sem elérhetõ. A saját könyvtárában tud serte-pertélni (jellemzõen csak olvasni), plusz tud tárolni dolgokat un. shared objectsben, ami 1 db fájl alkalmazásonként. A többire meg ott van neki a http protokoll, meg az egyéb socketes protokollok, szigorúan 1024 fölötti portokkal.
"A kulobozo szenzorokat?" Ezek meg lehet hogy különböznek, de egységes API van az AIRben hozzájuk. És adott készüléken vagy van ilyen szenzor vagy nincs, vagy engeded az AIRnek hogy használja vagy nem.
""van Timer osztály, és van direkt szinkronizációra használatos esemény is" Peldaul hozzafersz az openGL osszes eventjehez is?" És ennek most mégis mi köze van a különbözõ futási sebességekhez, amelyekre a Timer osztályt írtam? Van egy Stage3D API, azt lehet használni, oszt jónapot. Az hogy az alatt D3D, OpenGL, vagy linuxf.szom fut, az pont nem érdekel.
Igen, szobahozni lehet vele, mert nyilvanvaloan reszt vett a kiteljesules felgyorsitasaban. Kiemelet feleloseggel felruhazni ellenben ostobasag. Foleg akkor mikor mar kezd beallni a piac es latszik, hogy az Apple az aktualis 2-3 forgalomban levo eszkozevel eleg kicsit szazalekot fog birtokolni. (talan 10% ha megmarad a legvegen nekik)
no offense, teljesen laikus vagyok a temaban, de nem tudom nem eszrevenni, hogy milyen elkepeszo nagy segg barom vagy a temaban. megis mi visz ra, hogy ennek ellenere megmutasd a vilagnak, hogy milyen tudatlan degeneralt barom vagy? oszinten erdekel.
Ja igen: banki oldalak sem komolyak, a webes bank kliens max, de az nem is html hanem megintcsak egy masik plugin.. Goggle cuccok: igen, azok tenyleg komolyak, mocskos nehez is lehetett megcsinalni.
Nem portalokra gondolok, ahol sok a szoveg es a tartalom ott html-t KELL hasznalni. De kliens-oldali szempontbol nem tul bonyolult egy amazon vagy ebay, persze szepen van rendezve, de gyakorlatilag allo tartalom az egesz szovegekbol es kepekbol. Minimalis interakcio van JS-tel es ennyi. Persze szerveroldalon eszmeletlenul bonyolult dolgok vannak, de most nem arrol beszelunk.
Komoly dolog alatt latvanyos, mozgasban, videoban, hangban, interakcioban, technikai szempontbol kimagaslo dolgokat ertek: jatekok, 3d-s alkalmazasok (itt meg jo lehet a canvas), webkameras dolgok. Lehet elni flash nelkul, a flash nem arra valo hogy informaciot szerezz egy honlaprol, hanem azert hogy kimagaslo elmenyt adjon mikozben tajekozodsz valamirol. Nezd meg a thefwa.com-ot peldaul, ott van html5 is mostmar eleg sok, de ilyen stilusu oldalakra gondolok
"szinte minden komoly dolgot weben flash-ben irnak"
Ezt komolyan mondod? Neked mi szamit "komoly"-nak?
A Google suite az nem komoly? Vagy banki oldalak? Vagy a Yahoo osszes dolga? SAP? iCloud? eBay? Paypal? WordPress? Dropbox? Mi az a komoly dolog ami flash-ben van es nincs ra mas megoldas? Miert van az, hogy en tokeletesen tudok elni flash nelkul? Mi az amirol le kell mondanom ezert?
"A bongeszoknek is vannak gondjaik, nem vitatom, de meg igy is a flash plug-in jelenti a legnagyobb hibaforrast."
Ennek az oka az, hogy szinte minden komoly dolgot weben flash-ben irnak. Ha majd html-ben lesz irva akkor ugyanez lesz a helyzet. Ha visszaszorul a flash, eveket fog visszafejlodni a webfejlesztes. Nezzetek meg a html5-os fasza kis oldalakat: a flash 10 eve tudta ezt a szintet kb. (esetleg 3d-s canvas-os dolgokrol beszelve).
Az Apple-t az SG-n kívül legalább 5 oldalon hozták még össze a Mobil Flash halálával... Tehát szó nincs arról, hogy ez csak egy újságíró fejábõl kipattant fikció.
Ha mar eldontott kerdes a fejlesztes, akkor a native code - adott platformon - kevesebb kotottseget tartalmaz. Te mindig masra tereled a szot, de itt peldaul tipikusan a jatekok kerultek szoba (nem en hoztam fel), ott pedig ha valami cutting-edge dolgot akarsz csinalni, a flash nem opcio. Amugy ugy allitod be, mintha egy xcode-ban olyan rettenetesen bonyolult lenne fejleszteni. Szerintem maga az IDE az kb. olyan lehet, mint a Flash. Az meg, hogy egy gepkozeli kornyezetben vagy, az csak tobb lehetoseget ad. Mindazonaltal kivancsian varom, hogy az AIR-nek milyen jovoje lesz es, hogy mennyien fognak atallni ra kizarolag a cross-platform deployment - viszonylagosan - rovid ideje miatt. Mert azert ismerjuk be, ez az egyetlen elonye.
"Vagyis a böngészõk szarok - errõl beszélek. Fagynak azok más plugintõl is - lásd feljebb."
A bongeszoknek is vannak gondjaik, nem vitatom, de meg igy is a flash plug-in jelenti a legnagyobb hibaforrast.
"A linux nem desktop oprendszer."
Ezt emlitetted mar az Ubuntu vagy a SUSE fejlesztoinek is?
"Almás gépen meg megy jól"
En egesz eddig az OSX-rol beszeltem. De ha nekem nem hiszel: "Serlet* explained that, based on data from the Crash Reporter application built into Mac OS X — the thing that asks if you’d like to send crash data to Apple after a crash — the most frequent cause of crashes across all of Mac OS X are [...] “plugins”.
Serlet didn’t name any specific guilty plugins. Just “plugins”. But during the week at WWDC, I confirmed with several sources at Apple who are familiar with the aggregate Crash Reporter data, and they confirmed that “plugins” was a euphemism for “Flash”." (http://daringfireball.net/2010/01/apple_adobe_flash) *:Apple senior vice president of software engineering
Regota hasznalok OSX-t es sajnos ezt en is megerosithetem. A masik nagy gond, amikor flash hasznalat kozben iszonyatosan megugrik a CPU terheles. Ez foleg notebook-nal eleg zavaro, hogy valami osszecsapott swf miatt egy cikk olvasasa alatt porog a ventillator, mint egy gazturbina.
"Mit kellene implementálni?"
Peldaul iOS alatt mashogy kell elerni a gepen tarolt fenykepeket, zeneket, emaileket vagy sms-eket, mint android alatt. Ezt hogyan lehet megoldani AIR-ben? Vagy a proprietary protokolokat, mint peldaul iOS-nel az airplay? A kulobozo szenzorokat? Vagy az egyedi filetipusokat (pl. .aac vagy .avi)?
"van Timer osztály, és van direkt szinkronizációra használatos esemény is"
Peldaul hozzafersz az openGL osszes eventjehez is?
"Akkor inkabb igy mondom: adott platformra native-code-ban - cca. a hardware limitacion belul - barmit meg lehet csinalni, mig a flash hasznalataval kenytelen vagy kompromisszumokat is kotni." Natív kódban is kompromisszumot kell kötni fejlesztési költség és idõ terén. Ezek a szempontok _mindig_ számítanak, ellentétben a futási sebességgel. Idõ és pénz terén ugyanúgy többszörös a natív kód hátránya, ahogy futási sebesség területén többszörös az AS3 kódé. Egyszerûen vannak olyan projectek, amelyek _NEM_ valósulnának meg natív kódban, mert túl drágák, és túl hosszú idõt vesznek igénybe. Illetve nem futnának böngészõben, stb-stb. Persze van amikor jó a natív kód böngészõbe is, lásd mondjuk IKEA tervezõ programok. Nekik volt rá pénzük. Igaz hogy 3 gépbõl 2 összeomlott tõle nekem, de végül is csak találtam olyat, amin futott jól, és nem fagyott. Flashben ugyanazt megfelelõ sebességgel 1/10 áron meg lehetne úgy csinálni, hogy nem 4-bõl 3 windowson futna, hanem 100-ból 99-en, ezenkívül minden Macen, Galaxy Taben és egyéb Androidos tableteken, RIM tableten, sõt talán még iPadon is.
""Maradjunk inkább annál, hogy vagy a böngészõ volt szar, vagy a plugin. Mivel egy böngészõnek egy plugin összeomlása miatt nem kéne kifagynia." Attol, hogy csak a plug-in fagy ki, az meg fagyasnak tekintheto. Raadasul nem regota vannak sandbox hasznalo browser-ek." Vagyis a böngészõk szarok - errõl beszélek. Fagynak azok más plugintõl is - lásd feljebb.
"A weben is megtalalhato crash-reportokbol egyertelmuen latszik, hogy a flash plug-in a hibas." Meg pl a Firefox balfasz programozói, akik mikor bevezették a plugin-containeres mókát, "véletlenül" 15 msec response timeoutot állítottak be rá 15 sec helyett. Az ember felrakta a 3.x FF-ot, és azok az oldalak amelyek tegnap még jók voltak úgy omlottak össze, hogy öröm volt nézni. A javítás is mindössze 1 hónapig tartott - nem csoda hogy az Adobenak tele lett a töke az ilyen hátulgombolósokkal.
"De megkerdezhetsz egy linux felhasznalot is a flash tapasztalatairol! Egyedul a wintel platformon mukodik normalisan." A linux nem desktop oprendszer. Almás gépen meg megy jól, legalábbis az almás ügyfeleim sose panaszkodtak se fagyásra, se inkompatibilitásra (1 kivétellel - az egér görgõt ios alatt valami huncut módon lehetett mûködésre bírni, de ez volt már vagy 5 éve).
""Mivel legyen kompatibilis? Önmagával?" Igen, onmagaval. Peldauk a kulonbozo platformok kozti valtozatok." Ezen túl vagyunk.
""Az AIR futtató környezet egy natív program, tehát ugyanazt tudja kihasználni és ugyanolyan biztonsági beállításokkal amit egy natív program tud." De ezt gondolom az AS-ben is implementalni kell. Vagy abban mar meg van irva minden osztaly ami az osszes client-OS-ben megtalalhato?" Mit kellene implementálni? Kamera kezelés kell? Van egy Camera osztály, amely mindenhol tök ugyanaz - Camera.get() adja a kamera példányt, amelynek tök ugyanazok a propertyjei ios mint win vagy AIR alatt (na jó, van pár AIR only). Geoloc megint kb 3-4 sor, ami tök ugyanaz, platform függetlenül. Ami difi lehet az mondjuk a felbontás - de ezt ugye flas/flex elég jól tudja kezelni - meg lehet pár hw specifikus dolog (ezen van ilyen gomb, azon nincs).
""Nyilván ahol jobb videochip van, vagy magát a natív AIR futtató környezetet gyorsabb programnyelven lehet megírni, ott gyorsabb lesz." Ez egy jateknal akar hatranyt is jelenthet." Ez minden programozási nyelvben így van, hogy a program gyorsabb gépen gyorsabban fut, lassabbon meg lassabban. A játékoknál a megjelenítést szinkronizálni szokták valamihez, amelyre a flashben is van lehetõség (van Timer osztály, és van direkt szinkronizációra használatos esemény is).
""Amugy ha jol latom - nem mintha erintene, csak te hoztad fel - BlackBarry telefonokon nem mukodik" Rosszul látod." Wiki-rol tajekozodtam. Ott ezt irtak" Jó, lehet hogy csak a tableten megy, de majd az új QNXen fog. Viszont a Samsung Smart TVket meg kihagyta a wiki, szóval õk se tudnak mindent.
""Nem volt következõ mondat." Ez volt az utolso mondat a post-omban? Akkor nyomj egy refresh-t, mert van ott meg!" Ahonnan én másoltam ott igen.
Ezt úgy mondod mintha a többi nyelv nem gyorsult volna közben. Igen vicc és kamu kategória amíg nem látom egy normális gépen futni. Hány ilyen kamu volt már a játékvilágban... bejelentettek mindent mutogatták majd a vége vagy az lett hogy meg sem mozdult egy átlaggépen, vagy kiderült hogy rendereltek egy videot, és valójában futás közben nem is úgy néz ki :)
Igen. Majd akkor hiszem el ha látom hogy az én gépemen flashben fut, nem videon ;) Azt sem tudom kicsoda a "Tim Sweeney" de nem is érdekel egyébként. Mondom, keresd meg a javas quake2-t. Jó pár éves cucc, de még is van egy bejárható pálya, és csak állsz egyhelyben és jön 5*3 poligonból álló zombi. igen nincs sok javas 3d cucc, mert fõleg vállalati felhasználású a dolog, de sokkal többet tud még így is mint a flash. A .net-rõl és az XNA-ról meg ne is beszéljünk...
Natívnak meg általában ugyan az a jelentése: gépi kód, a unity fõ részei abban futnak, csak a scriptek mennek vm-ben. A JS sem natív meglepõ módon, de legalább nem kell plugin hozzá.
"A jövõ éppen abban van, hogy a készülékek is elég tingli-tanglik, és a komoly számítások felhõben futnak. "
Persze mindezek mellett sem lenne alkalmas peldaul eroforraskiritikus alkalmazasokra. Akkor inkabb igy mondom: adott platformra native-code-ban - cca. a hardware limitacion belul - barmit meg lehet csinalni, mig a flash hasznalataval kenytelen vagy kompromisszumokat is kotni.
"Maradjunk inkább annál, hogy vagy a böngészõ volt szar, vagy a plugin. Mivel egy böngészõnek egy plugin összeomlása miatt nem kéne kifagynia."
Attol, hogy csak a plug-in fagy ki, az meg fagyasnak tekintheto. Raadasul nem regota vannak sandbox hasznalo browser-ek. A weben is megtalalhato crash-reportokbol egyertelmuen latszik, hogy a flash plug-in a hibas. De megkerdezhetsz egy linux felhasznalot is a flash tapasztalatairol! Egyedul a wintel platformon mukodik normalisan.
"Mivel legyen kompatibilis? Önmagával?"
Igen, onmagaval. Peldauk a kulonbozo platformok kozti valtozatok.
"Az AIR futtató környezet egy natív program, tehát ugyanazt tudja kihasználni és ugyanolyan biztonsági beállításokkal amit egy natív program tud."
De ezt gondolom az AS-ben is implementalni kell. Vagy abban mar meg van irva minden osztaly ami az osszes client-OS-ben megtalalhato?
"Nyilván ahol jobb videochip van, vagy magát a natív AIR futtató környezetet gyorsabb programnyelven lehet megírni, ott gyorsabb lesz."
Ez egy jateknal akar hatranyt is jelenthet.
""Amugy ha jol latom - nem mintha erintene, csak te hoztad fel - BlackBarry telefonokon nem mukodik" Rosszul látod."
Wiki-rol tajekozodtam. Ott ezt irtak (http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Integrated_Runtime): "Operating system Microsoft Windows Mac OS X Android iOS BlackBerry Tablet OS Linux (Discontinued since v2.6)[1]"
En itt nem latom az aktualis BlackBerry OS 7-et.
"Nem volt következõ mondat."
Ez volt az utolso mondat a post-omban? Akkor nyomj egy refresh-t, mert van ott meg!
""Osszes hardware feature: van/lesz lehetoseg nativ kodot futtatni szubrutin szerusegkent." "Szubrutin szeruseg"? Erdekesen hangzik... Ne faradj, nem kell kifejteni, majd utananezek :)" Ami alap, az teljesen általános. Multitouch, kamera, geoloc, stb - ezekhez ugyanazokat az osztályokat használhatod, HW függetlenül. Van egy hívás, ami megmondja hogy mik a lehetõségek, utána meg használnod. Ami nagyon OS függõ, de natív alkalmazások által használható extra, arra lesz ez a plusz hívási lehetõség.
"Ez a multi-platform dolog valoban jol hangzik, foleg egy tingli-tangli alkalmazasnal, de ha peldaul szamit a teljesitmeny, akkor sokra nem jutsz a flash-sel." A jövõ éppen abban van, hogy a készülékek is elég tingli-tanglik, és a komoly számítások felhõben futnak. Egyébként azért ez a tingli-tangli relatív, mert ha van mondjuk 1 sec alatt 1 millió mûveletre lehetõséged, az már sokmindenre elég. Ha van 10 millióra, az nyilván többre.
"OSX-en a legtobb browser fagyast es lassulast a flash-plugin okozza." Maradjunk inkább annál, hogy vagy a böngészõ volt szar, vagy a plugin. Mivel egy böngészõnek egy plugin összeomlása miatt nem kéne kifagynia.
"Ez az AIR amugy - bevallom, hogy nem ismerem - minden platformon 100% ugyanazt tudja nyujtani?" Nyilván nem fog kamerát varázsolni egy olyan készülékre amin nincs, de ha van akkor ugyanúgy kell kezelni mindkettõn. "Kompatibilitasban is?" Mivel legyen kompatibilis? Önmagával? "Ki tudja hasznalni peldaul az osszes hardware feature-t?" Az AIR futtató környezet egy natív program, tehát ugyanazt tudja kihasználni és ugyanolyan biztonsági beállításokkal amit egy natív program tud. Egyébként ez is az egyik oka, hogy AIR-re tértek át flash plugin helyett, mert így pl tudnak multitoucht használni, ami böngészõben nem ment, mivel a böngészõ magának tartotta meg.
"Teljesitmenyeben is konzisztens?" Amennyire a készülékek teljesítménye konzisztens... Nyilván ahol jobb videochip van, vagy magát a natív AIR futtató környezetet gyorsabb programnyelven lehet megírni, ott gyorsabb lesz.
"Amugy ha jol latom - nem mintha erintene, csak te hoztad fel - BlackBarry telefonokon nem mukodik" Rosszul látod.
""Vedd hozzá a JAVA-t is, ne szarakodj. Végül is a for ciklus abban is kb ugyanúgy néz ki." Vicces... a kovetkezo mondatot is elolvastad?" Nem volt következõ mondat. Egyébként komolyan gondoltam amit írtam: ha a C, C#, C++, Objective C egykutya, akkor ezek mellé nyugodtan oda rakhatod a JAVAt, vagy akár az AS3-at is. Az R-t, PL/SQL-t meg mondjuk nem.
szubrutin: azert nem tudom pontosan mirol van szo, mert meg nem elerheto. November vegen lesz azt hiszem. Itt van tobb info: http://www.adobe.com/devnet/flex/articles/whats-new-flex-flash-builder-46.html The Native Extensions feature enables developers to complement their Flex application with native C, Objective-C, and Java libraries. This new feature opens a world of new possibilities for mobile and desktop applications alike. With access to Apple iOS, Google Android, and BlackBerry Tablet OS APIs, your applications can take advantage of native features like notifications and the calendar. Flash Builder provides complete support for both managing and packaging Native Extensions. To learn more about the possibilities and how to build your own native extension, see Oliver Goldman's article.
"Es jo a machinarium? Sose lattam meg sajna. Lassu vagy miert nem eleg jo szerinted?"
Felreertettel. Szerintem nagyon jo es otletes a jatek, de a tenyleges app-store top10-ben nincs benne. Valami miatt retegjateknak szamit. En is jartam igy. Irtam egy logikai jatekot iOS-re es az Apple be is valasztotta a legjobbak koze az iTunes nyitokepernyore. Viszont uzletileg nem volt sikeres, mivel - feltetelezem - tul sokat kellett benne gondolkodni :) Referencianak viszont nagyon jo volt. Tobb allasajanlatot is kaptam az USA-bol.
"Osszes hardware feature: van/lesz lehetoseg nativ kodot futtatni szubrutin szerusegkent."
"Szubrutin szeruseg"? Erdekesen hangzik... Ne faradj, nem kell kifejteni, majd utananezek :)
"Viszont rengeteg olyan van, hogy csak egy egyszeru GUI alkalmazas nehany view-val"
Erre valoban jo lehet, ha normalisan mukodik! En sajnos a flash ota nem bizom az Adobe-ban. Kizarolag wintel platformra sikerult megcsinalniuk a flash playert, mindenhol mashol sok sebbol verzik... es ez nagyon nagy hiba!
Es igy akkor visszakerultunk oda, hogy jatekfejlesztesre, pont nem ez a legjobb megoldas.
"Sok labdanal persze besszaggat, kivancsi vagyok egy nativ alkalmazas mennyivel birja jobban egyebkent."
Nem tudom te milyet csinaltal, de valami hasonlo iOS-re, obj-c/opengl: http://www.youtube.com/watch?v=JQoqsbHAuVA
Es jo a machinarium? Sose lattam meg sajna. Lassu vagy miert nem eleg jo szerinted? Az AIR-ben tenyleg az a jo, hogy koltseghatekony, write once - run everywhere. Nem a platformok kulonbsegei veszik el a fejlesztesi idot, hanem a tenyleges problema megoldas. De meg egyszer mondom, nem jo mindenre, van amire nativat kell hasznalni.
Ha szamit a teljesitmeny, akkor nem erdemes AIR-ben irni ez teny. Viszont rengeteg olyan van, hogy csak egy egyszeru GUI alkalmazas nehany view-val, egy olyat irni pl megtordeli a koltseget, ha AIR-re irjak. De interaktiv dolgokra sem rossz amugy: nekem Galaxy S-em van, irtam kb 2 ora alatt egy box2d-s tesztet, (ugy hogy a legtobb idot az tette ki hogy a box2d-t megismertem), annyi hogy kattintasz a kepernyon akkor elkezd egy szines labdat noveszteni, ha elengeded akkor megall akkoranak amekkora es lepattan a tobbi koze, tudod forgatni is, meg minden, es teljesen jol fut, abszolut nem vartam! Sok labdanal persze besszaggat, kivancsi vagyok egy nativ alkalmazas mennyivel birja jobban egyebkent.
AIR ugyanazt nyujtja a kinezet szempontjabol, a teljesitmenyben van kulonbseg. Ami en teszteltem az jol futott, semmi bajom nem volt vele. Osszes hardware feature: van/lesz lehetoseg nativ kodot futtatni szubrutin szerusegkent.
Ez a multi-platform dolog valoban jol hangzik, foleg egy tingli-tangli alkalmazasnal, de ha peldaul szamit a teljesitmeny, akkor sokra nem jutsz a flash-sel. Nem mondom, hogy nincs letjogosultsaga, de az eddigi tapasztalataim alapjan, eleg negativ velemennyel vagyok rola. OSX-en a legtobb browser fagyast es lassulast a flash-plugin okozza. Remelem az AIR-rel remedialjak ezt a hianyossagot es fognak irni olyan alkalmazast, amit fogok is majd akarni hasznalni. Peldaul a Gemcraft Labyrinth-nak lehetne stand-alone desktop vagy mobil valtozata!
Ez az AIR amugy - bevallom, hogy nem ismerem - minden platformon 100% ugyanazt tudja nyujtani? Kompatibilitasban is? Ki tudja hasznalni peldaul az osszes hardware feature-t? Teljesitmenyeben is konzisztens? Amugy ha jol latom - nem mintha erintene, csak te hoztad fel - BlackBarry telefonokon nem mukodik
"Vedd hozzá a JAVA-t is, ne szarakodj. Végül is a for ciklus abban is kb ugyanúgy néz ki."
"a cikk tematikajabol kifolyolag a mobil fejlesztesekrol beszelunk es mobilon igenis lehet native-ben is fejleszteni, ennek minden elonyevel egyetemben." A natív kódban van értelme mobil eszközre fejleszteni, csak picit macerás portolni platforomok között. Értsd amit megírsz iOS-re, az nem lesz jó Androidra, és pláne nem lesz jó RIM-re. Az AIR alkalmazás meg gyakorlatilag minimális energiával portolható bárhová (valószínûleg figyelembe veszed az adott készülék HW sajátosságait, de ennyi). Szóval megint ott tartunk, mint a böngészõknél - lehet html+JS-t használni, és utána lehet böngészõnként optimalizálni. Itt annyival sz.rabb a helyzet, hogy egy Objective-C meg egy JAVA között kevesebb a hasonlóság mint egy exploreres meg egy firefoxos html/JS kód között.
"a web-re es mobilra nem kell AAA jatekot fejleszteni."
Ezzel azert par ceg vitatkozna (EA, Square Enix, stb...)
"En soha nem mondanam, hogy a Flash-ben irt jatek szepseg es teljesitmeny szempontjabol felvehetne a versenyt a nativval, mert az baromsag."
En is ezt mondtam. Orulok, hogy vegre atment :)
"Mondjuk a nativ egyik esetben sem C, iOS-nel objective-c android-nal meg JAVA, esetleg van lehetoseg C-ben irt kodot is futtatni de alapvetoen nem abban irnak ra."
Szamomra, az obj-c, c#, c++ mind C-nek szamit. Ilyen megfogalmazasban egy kalap ala veszem oket. Pedig hidd el, az objective-c-t kelloen utalom. Eleg sokat feljesztettem iOS-re ;)
"Machinarium peldaul az egyik vezeto alkalmazas ipad-en, es Flash-ben lett irva."
Tudom, meg is van. Tenyleg egy remek jatek, de sajnos a top10 kozeleben sincs. Megerdemelne pedig. Amugy meg ez leginkabb egy kirakatalkamazas az Adobe-nak. Nem veletlen, hogy annyira nyomjak ok is. Es az sem, hogy a sikeres alkalmazasok - szinte kivetel nelkul - obj-c(+opengl) segitsegevel keszultek. Csodalkoznek ha egy Need for Speed vagy Final Fantasy flash-ben kerulne fel az app-store-ba :)
"ha van egy kod, keplet, es egy eredmeny, aztan azt megirod flshre utana okosabb es MODERNEBB valtozatra, ami a HTML5, akkor az utobbi kevesebb muveletbol oldja meg, ergo kevesebbet fog enni." Ne zavarjanak a tények elvtárs: a html5 nem programozási nyelv. A JS programozási nyelv, amivel tudod a html5 által leírt weboldalt baszkurálni kliens oldalról, újratöltés nélkül. A html5 nem végleges szabvány, az elõdje a html 4.0.1 1999-es szabvány ha jól emlékszem, vagyis az AS3-nál elég nehéz modernebb változatnak lennie, merthogy nem az az alapja. A JS nem objektum orientált, még csak nem is erõsen típusos nyelv - fejlesztõeszközként nem igazán lehet a flashhez hasonlítani.
"A html5 még gyerekcipoben van pár év és a flash teljesen hatterbe szorul." A bátor jóslatok is azt mondják, hogy a html5+JS 4-5 év múlva fogja tudni ugyanazt, mint amit a flash most tud.
nem fog senki, a web-re es mobilra nem kell AAA jatekot fejleszteni. En soha nem mondanam, hogy a Flash-ben irt jatek szepseg es teljesitmeny szempontjabol felvehetne a versenyt a nativval, mert az baromsag. Eleve a Flash limitalt kb opengl es2 szintet tamogat csak.
Ja rendben, ha nem web-rol beszelunk az mas. Teny, hogy a nativ a leggyorsabb, ezzel sosem vitatkoznek. Mondjuk a nativ egyik esetben sem C, iOS-nel objective-c android-nal meg JAVA, esetleg van lehetoseg C-ben irt kodot is futtatni de alapvetoen nem abban irnak ra.
A kerdes viszont az mobilon is, hogy megeri-e a plusz gyorsasag a fejlesztes pluszkoltseget? Pl Flash-ben megirva egy alkalmazast azt gyakorlatilag egy az egyben publikalhatod web-re, iOS-re, android-ra, AIR-re, blackberry-re, gyakorlatilag mindenre. Es itt nem ocska lassu hasznalhatatlan eredmenyrol beszelunk, a Machinarium peldaul az egyik vezeto alkalmazas ipad-en, es Flash-ben lett irva.
"Nem olyan, mivel egy JVM-en futó java kód sokkal sokkal gyorsabban fut mint egy flashes actionscript." Azért nem olyan sokkal. Maga a számítási teljesítménye nagyon sokat fejlõdött AS1/2 óta, és folyamatosan jönnek olyan osztályok, amelyek további sebességnövekedéseket hoznak (pl típusos Vector tipizálalan Array helyett, stb).
"Javara létezik egész komoly játék, és .netre is ami szintén virtuális gépes, és jól is fut, míg flashnál csak erõs vicc szerû játékok vannak, és azok sem futnak valami jól." Unreal Engine 3-at portolták - ez neked vicc kategória?
"Meg a flash editort, playert is C-ben irtak." A Flash Builder JAVAban van írva. Ezzel nem azt mondom hogy ugyanazon fejlesztõ kezébõl származó JAVA kód gyorsabb futást eredményezne, mint a C, de azért nem igaz az, hogy amibõl relatíve gyors kell, csak a C jöhet számításba.
"Komolyan gondolod, hogy az unreal fejlesztoi hazudoznanak?"
Nem ez lenne az elso eset. A Duke Nukem Forevernek is mar vagy 10 eve meg kellett volna jelennie, ha a fejlesztokre hallgatunk :)
Amugy jol ertem, hogy te azt feltetelezed, hogy belathato idon belul barki is fog AAA kategorias jatekot csinalni flash-ben, mely browser-ben fog futni? Es ez fel fogja tudni venni a versenyt a native code-ban - tkp. C-ben ;) - irt alkalmazasokkal? Ugye nem te vagy az az ember, akivel par honapja ugyanitt, arrol vitatkoztam, hogy szerinte flash-ben meg gyorsabbak is lesznek a jatekok, mint native-ben, mivel az annyira jol meg van irva? :)
"Senki nem vitatja a C-t, de koze nincs a web-hez, nem is ertem hogy jott elo."
Elolvastad az erre szuletett reakciomat? Vagy egyaltalan a cikk cimet?
Ime megyegyszer (#41): "[...]a cikk tematikajabol kifolyolag a mobil fejlesztesekrol beszelunk es mobilon igenis lehet native-ben is fejleszteni, ennek minden elonyevel egyetemben."
Eleve "noland"-nek cimzett valaszom - amire te ragaltal - az ezzel foglalkozott: mobil-fejlesztes->AIR<->native-code<-C
Hihetetlen dolgokat irsz. Komolyan gondolod, hogy az unreal fejlesztoi hazudoznanak? Eleg komolytalan ember vagy, hat mi a jo franc vinne ra oket erre? Tessek itt a video, teker 13:27-re, ahol maga Tim Sweeney mutatja be: http://tv.adobe.com/watch/max-2011-keynotes/gaming-and-3d/
Igen, ugy gondolom, hogy amiket linkeltem azok komoly 3D-s, es te ugy tunik nem tudsz mutatni ilyet sot semmilyet java oldalrol, innentol kezdve lezartnak tekintem ezt a java temat.
"Amúgy az elterjedtebb 3d webes cuccok a NATÍVOT választják, lást unity player" Ezt te irtad. Mit ertettel nativ-on, ha nem a nativ plugin nelkulo bongeszos 3d-t (azaz webGL-t)?
ismered egyaltalan a html5-ot? Mert en veled ellentetben igen. Mitol hiszi azt mindenki, hogy a html5 lesz a megvaltas, amikor gyakorlatilag ugyanaz mint a html4, leszamitva hogy van nehany hasznos uj tag (video, canvas, nav, uj input tagok, stb), alapvetoen ugyanaz, arrol nem is beszelve, hogy csak jovore kerul "Candidate Recommendation" statuszba, ami meg messze van a vegleges verziotol. A w3c tempojat nezve erre meg varhatunk jonehany evet..
"Ian Hickson, editor of the HTML5 specification, expects the specification to reach the Candidate Recommendation stage during 2012.[22] The criterion for the specification becoming a W3C Recommendation is “two 100% complete and fully interoperable implementations”.[22] In an interview with TechRepublic, Hickson guessed that this would occur in the year 2022 or later."
(wikipedia)
A html5-tel mindig nehany ev mulva lesz jo, ezt halljuk mar tavaly. Ne erts felre, ketsegtelenul atveszi a helyet nehany helyen, amire eddig flash volt, es ezzel nincs is baj. En nem egy technologiat hajszolok mindenaron, hanem hogy azt hasznaljuk ami az adott feladatra a legjobb. Es van amire a html5 nagyon nehezen lesz jo. Egy pelda csak a video: http://apiblog.youtube.com/2010/06/flash-and-html5-tag.html
Lehet hogy 6 username, de nem biztos hogy ugyanennyi ember:) Legalabb arra figyeltel volna, hogy azzal a nickeddel valaszolsz amire a valaszt irtam, vagy hogy 10 percnel kicsit tobb szunetet hagyjal a 2 valaszod kozott hajnali 2 kor, amikor a kutya se jar erre...
Nezd, nekem nem celom bizonygatni, hogy szakmailag ertek-e hozza vagy sem, eleg jo cegeknel megfordultam mar, es vannak referenciaim hogy ne erezzem ennek szukseget, szoval ezt inkabb ne tereljuk szemelyeskedesre, maradjunk a temanal.
client-side helyett front-end: en ugy tudom ezeket weben szinonimakent hasznaljak, en mindenesetre igen (lehet hogy rosszul) de mindenesetre erted amit mondani akarok. A kovetkezo az lesz, hogy nem irok ekezetet?
"azt gondolja, hogy a weben csak JS es flash letezik... ami lassuk be, nevetseges ignoranciarol tanuskodik". Alapvetoen webes 3D-rol beszelgettunk, mondj meg elterjedt megoldast ezeken kivul.
Senki nem vitatja a C-t, de koze nincs a web-hez, nem is ertem hogy jott elo.
"szerintem mind a 6 ember te vagy egy szemelyben mert ennyi baromagyu segg a vilagon nincsen az qrvaisten."
Az mar kurva eros schizophrenia lenne ha Sanyicks es Papichulo ugyanaz az ember lenne. Arra mar kulon orvosi terminologiat kelkene bevezetni :) Es most kivetelesrn egyetertek vele, a flash egy szarkupac es "grizzly21" keveri a szezont a fazonnal. Peldaul a client-side, helyett frontend-et ir es azt gondolja, hogy a weben csak JS es flash letezik... ami lassuk be, nevetseges ignoranciarol tanuskodik. A C-t meg tisztelni kell, anelkul megallna a vilag. Elmondhato ugyanez a flash-rol? Na ugye?
Fogalmatlan vagy! ha van egy kod, keplet, es egy eredmeny, aztan azt megirod flshre utana okosabb es MODERNEBB valtozatra, ami a HTML5, akkor az utobbi kevesebb muveletbol oldja meg, ergo kevesebbet fog enni.
A html5 még gyerekcipoben van pár év és a flash teljesen hatterbe szorul.
Ha fogalmatlan vagy, legalabb ha baromsagot irsz, azt ne okoskodo stilusba tedd, mert azt akarmekkora huylesegre ra lehet huzni.
De nem etetem tovabb a trollt, ha nem vetted volna eszre kb 6 ember van per pill ellened érvelésben csak.
Ez neked komoly 3d? Ez NULLA. "Az unreal 3 demot maguk az unreal keszitoi csinaltak, nem valoszinu hogy kamuztak volna." Ja ha az unreal készítõi csinálnak valamit az akkor színigaz? (egyébként abban sem vagyok biztos hogy közük van hozzá, az adobe szeret hazudozni, és így hypeot generálni, lehet csak odaírták a nevüket...) Amúgy én olyan vagyok, hogy hiszem ha látom ;) (nem csak videot)
"A unity player tudhatnad, hogy egy plugin, ugyanugy mint a Flash Player." És mondta valaki az ellenkezõjét?
"Ugyan a HTML5 sem tökéletes, különösen, ha fejlettebb videotartalmakról van szó, mégis a jövõt jelenti ..." Ehem, nyilván a YouTube is azért kezdte a videókat átpakolni ezerrel HTML5 alá.
Persze hogy nem csinálnak komoly dolgokat, vele jelenleg weben ugyanis NINCS komoly 3d-s program semmilyen nyelven. Tehát akkor mutass egy olyan flashes komoly 3d alkalmazást ami nem egy fos, és nem akkora kamu mint ez az unreal 3 izé amit persze csak videokon látni, mint évek óta. Mert nem ez az elsõ világmegváltó flash kamu, volt már sok ilyen :) Amúgy az elterjedtebb 3d webes cuccok a NATÍVOT választják, lást unity player :) Igen a quake2 portot hozom fel javaban (amit ráadásul nem ma írtak hanem sok éve), mert a csak videokon létezõ unreal3 flash port mellett ez is elég :D A weblg tényleg nem lassú, csak a JS :) bár mihez képest. A flashhoz képest tény hogy gyors :DD
A lenyeg, hogy teljesen hasonlo nyelv a java-hoz, mindegy hogy mi honnan jon. Az actionscript 3 mar nem az a scriptnyelv, ami hajdanan volt, nyilvan nem ismered, ezert nincs is ertelme rola beszelni (en hasznaltam mindegyiket azok kozul amiket te emlitettel, van osszehasonlitasi alapom).
A JAVA mint 3d-s fejlesztoeszkoz szerintem nincs weben, komoly dolgokat nem csinalnak benne, en legalabbis nem lattam. Mutass egy komoly, nepszeru es elterjedt jatekot, alkalmazast weben, amire javat valasztottak volna. WebGL + JS-eset tudsz maximum, abban vannak jo kezdemenyezesek, es az abszolut nem lassu.
A hülyeségeket te beszéled. A Java szintaxis a C++-ból jön mint ahogy a C#-é is (amit meg a javaról copyzak), a javanak semmi köze nincs az actionscripthez, max az adobe abból is nyúlt. Nincs java weben? De van de van! Biztos egy rakás szar butított fos lehet az a flashes unreal engine. Mellesleg gpu támogatással is rohadtul lassú, egy egyszerû autós játéknál nem olyan szép grafikával kis pályával is szépen beszaggat stage-el. Ha lenne fogalmad mirõl beszélsz azt is tudnád hogy a javanak már évek óta vannak opengl kiterjesztései, jó pár éve megírták rá a quake2-t, ami már egy akkori gépen is száguldott, mindössze 10%-al lassabban mint a natív változat... A webgl pl sokkal lassabb mint egy java opengl-el, viszont az elõbbihez nem kell plugin.
Ja hogy akkor szerinted azert lesz valaki flash/webfejleszto mert "komoly" nyelvekhez nem ert? Ezt nem tudom, lehet hogy van aki igy van vele, de alapvetoen azert van sok webfejleszto, mert a web a legfelkapottam medium mostanaban, ezert igeny van ra.
Ezzel kezdek egyetérteni, mármint hogy kaksi, mert nekem is az elqrt flash miatt hal a böngészõm és miatta a gép. A youtube oldalon találtam meg rá a megoldást (ki kell kapcsolni a hardveres támogatást), ahol nyíltan elismerték a flash hibáját. Még így is lefagy tõle néha a gépem. Lehet hogy csak némelyik videokártyánál jön elõ ez a hiba, de ez engem nem igazán boldogít.
"Nem ertem miert jon ide a C amikor webre nem lehet fejleszteni. "
Hogy jon ide a webfejlesztes???
En "noland" felvetesere viccesen reagaltam, majd te ezt komolyan veve, elkezdted vedeni az AS-t. Amugy a cikk tematikajabol kifolyolag a mobil fejlesztesekrol beszelunk es mobilon igenis lehet native-ben is fejleszteni, ennek minden elonyevel egyetemben.
Magarol a nyelvrol beszeltem. Ugyanaz a JVM szemlelet van meg mint ott, a szintakszis is teljesen hasonlo. Amit irsz az pedig hulyeseg, egyreszt JAVA gyakorlatilag nincs web-en tehat nincs mirol beszelni, masreszt ha tajekozottabb lennel (es lent is irtak) nemreg portoltak az unreal engine-t flash-re, es most hogy GPU tamogatasa van 3d teren is kiemelkedo teljesitmenyu, (a JAVA labdaba se rughat mellette, egyedul a webGL jo alternativa)
A JS peldaul ugy hogy az egyetlen alternative flash mellett frontend webfejleszteshez. A JAVA pedig ugy jon ide, hogy a Flash kb ugyanolyan, ezert ha szerinted (annak ellenere hogy biztos vagyok benne hogy nem ismered, sose hasznaltad) az AS3 nem "normalis" nyelv, akkor a JAVA sem, aki pedig ilyet mond, azzal nincs is mirol beszelni.
Nem ertem miert jon ide a C amikor webre nem lehet fejleszteni. Azt irod, hogy azert fejlesztenek az emberek flash-ben, mert nem tudnak egy normalis nyelvet megtanulni. Aki web-re akar fejleszteni az nem tud C-ben fejleszteni, marad a JS az meg csak egy kis scriptnyelv.