Nincs valakinek valami jó tippje, hogy hogyan tudnám játszhatóvá tenni a gémet?:( elég gagyi gépem van 9400 gt 512 2gb ram és egy intel dual e5200 2,5-ös proci, szaggat, pedig megvettem eredetibe így ha lenne bárkinek bármilyen tippje megköszönnöm, nem érdekel ha ronda csak fusson el:)
olyan kép kell amikor a te sereged közvetlenül az ellenség mellett áll, és rajta van a kurzor az elelnségen, hogy látsszon a piros folt, meg a sárga vonalak.
Lehet olyan is. Csináljál képet, aztán megfejtjük.
Értem én , hogy gõzmozdony-de mi hajtja?! Szóval ha én támadok egy irányból és aztán visszavonulok és erre a gép a támadott sereg mellé és mögé visz, az nem normális nemdebár?..dedebár.
Rendesen térképes coop módba nyomjátok? nem is tudtam hogy lehet ilyet, és a körök ugyan úgy mennek? mi van ha egyikõtök harcol?
Nem kötekedés ez, csak úgy csinálsz mintha valami hülyeséget mondtam volna, közbe ez egy tök jó módszer csak meg kell tudni csinálni. Mondjuk ha mindig csak egyedül játszol én elhiszem hogy azt hiszed hogy értesz hozzá:) Ebbe a részbe még nem lepõdtem meg azon hogy mi történik a térképen. Rome 1 óta minden totalwar-ban figyelni kell a terepre, és a seregek helyzetére, semmi sem ok nélkül történik, max. szokatlan. Valószínûleg nem volt hely visszavonulni, elzárta valami az utat, vagy másik sereg blokkolta. Ha csak ráviszed ez egeret az ellenségre, a világító foltokból meg vonalakból minden kiderül, csak tudni kell értelmezni. Sokszor van hogy nem csak úgy rá kell klikkelni az ellenségre mert megszívod, hanem másik oldalról kicsit kerülve kell megtámadni, csak meg kell tanulni ezt is. Egyébként meg nem értem mit nem tudsz nézegetni Legendary-n. Mondjuk én sose játszottam más fokozaton, de úgy érzem mindent látok. A mentésrõl meg annyit, hogy legendary-n minden csata elõtt és után van autosave, újrajátszható az összes csata, nem kell félni hogy nem tudod folytani, vagy kifagy. Mi a coop-ot is legendary-n toljuk, nem kell tõle félni ez még ráadásul egy könnyû TW rész, a Shogun 2 azért húzósabb volt. Ha érdekel, single playerben játszok a Radious full moddal is, csak szerintem nincs benne balansz, bár nem különösebben zavar, szeretem a lovas hadseregeket, abba meg azt kell csinálni ha jót akarsz magadnak. Csak a csapattársammal váltottunk Radious AI modra mert a full mod tök játszhatatlan coopa.
Te figyi te most kötekedsz velem,vagy csak úgy simán vagy értetlen?! Mit nem értesz?! Megtámadom a gépet, valami nem tetszik, vissza akarok vonulni és erre nem egyszer mellette és mögé!!!!vezette a seregemet ráadásul nem abba az irányba vonult vissza ahonnét jöttem. A Rómában 418 óra játékidõm van, többször végigvittem, csak vh fokozaton játszom(a legendáryn azért nem, mert nem lehet egységeket nézegetni csata közben, meg csata elõtt menteni-az azért fontos mert ha kifagy és az a 3. a körben csatád elbuksz 1 órát az életedbõl. Amúgy soha nem töltök vissza.) és még nem buktam kampányt. Szóval lehet nem vagyok benne szar. És még az is lehet tudom mirõl beszélek. Fõleg azért mert mintha te nem is a full rádioust használnád, ha jól tévedek. De ha mégis, úgy nyugodtan írd le.
Ez az új leigázott/csatlós állam toborzás új lendületet adtott a kisebb népeknek. Himjarral meghódítottam egyiptomot, szíriát, perzsiát jó kis törzsi egységekkel. A szkíta kampányban is nagyon hasznos, hogy végre van olcsó ütõképes görög és dák gyalogságom.
Hát minek mész zsákutcába? Nem mondtam hogy ész és értelem nélkül kell csinálni, nyilván át kell gondolni hogy hova lépkedsz a térképen, tudnod kell mi fog történni ha ismered a játékot...
Na ez a megoldás azért sántít mert ha mondjuk én határozhatnám meg legalább a körülbelüli irányát a visszavonulásnak, akkor elfogadható kompromisszumnak tûnne. De jó párszor teljesen irreleváns irányba vonulok vissza, sok esetbe zsákutcába.(És mivel én soha nem töltök vissza, ez ugyebár bukovári mivel a radiousban az ai ilyenkor azonnal letámad 1 vs3-4 sereg aránnyal.) A két sereg együtt mozgatásáról meg csak annyit, hogy pl. ha csapdába futok és külön irányítok a másik nem segíthet. Ezer ok lehet még (amit írsz-jobb híján- én is ezt csinálom) nem elfogatható alternatíva.
Nagy túlerõ ellen azt szoktam, hogy megtámadom õket, ölök amennyit tudok, és levonulok a csatatérrõl. Ezt mondjuk lovas sereggel lehet jól csinálni, gyalogosokkal még nem próbáltam. Csata után erõltetett menetbe vissza lehet érni saját területre feltöltõdni a következõ körre. Néha ugyan utánam jönnek és megtámadnak, de nem kell velük harcolni, csak csata elején ki kell lépni. A második támadásra amitõl megsemmisülne a sereg nem szokott lépésük maradni. Volt hogy 5 ilyen támadás kellett mire elfogytak.
Azt meg nem értem miért nem tudsz két sereggel együtt mozogni, csak közel kell lenni és segítenek egymásnak ha nem ügynököznek le közbe.
A makedónok egy képernyõnyi méretben 1x sereggel álltak, igaz nem voltak teljesen feltöltve. Na most ha én támadnék nincs olyan hely ahonnét ne segítene egymásnak legalább 3 de inkább 4. Ennyi. Nekem az is megoldás lenne, ha valahogy összelehetne "kapcsolni" a seregeket. Mint amikor a flottára raksz gyalogságot pl. És fel kell oldani a max 4 sereg a csatatéren, annál inkább mert a custom tudja a kampány meg nem.
Szerintem pont hogy a játék eleje a nehéz, amíg csak 1-3 seregre van pénz. Ha már több seregem van, én mindig kettesével megyek velük, így nem lehet gond azzal hogy a gép is összevonva harcol. Kettõnél több sereget meg már felesleges együtt vinni, mert a felmentés afölött már váltásként érkezik, ha kiküldesz egy-egy egységet. A seregek összeállítása az ami még nagyon nem mindegy. Minden népnek vannak erõsségei, csak katonai technológiával kell kezdeni és kihozni a megfelelõ egységeket. Sajnos nem mindegy kikkel vagy, ez a mod a lovasságnak kedvez, az íjászokat meg el is lehet benne felejteni. Baktriával még nem jutottam el odáig hogy több seregem legyen, de nem hiszem hogy velük kettesével kéne vinni a seregeket, hármat még lazán el lehet taposni:) Egy sereg 12 katafrakt, 4 elefánt és 3 onagerbõl áll, és nemigen állítja meg semmi, akármennyien jöhetnek. A római seregek 12 pretorian, 4 lovas, 3 onager, velük kettesével megyek.
ok, megoldódott. az összes modok kitúrtam a játékból. így indult már. de most egyenként próbálgathatom melyik kompatibilis a bétával.az Archi modot akarnám kipróbálni, jókat mondanak róla.
Ide is berakom. A megoldás:letöltöd tw centerrõl berakod a megadott helyre-és ezzel együtt meg is van a hiba, mert az új file nem az ami ott van-az a régi. Tehát felül írod és kész. Nálam már megy is. Bõvebben leírom a tw online-on.
kösz a választ. de van 52 giga hely a C-n. 122 giga hely a másik partición(ahol a steam meg a játékok vannak)
lehet hogy nincs elég hely a c-n a bétának, nálam is volt ilyen hiba patcheléskor
Am tök jó az új patch, végre felismeri a dedikált videó karim. Kb megduplázta az FPS-em a kampány térképen.
ok.
nabazz, letölti a steam az új béta patchot és hibával kilép! pedig kivettem minden modot hogy hátha valamelyik nem lenne kompatibilis de nem indul. erre kivettem a bétát és visszaálltam az 1.8-as verzióra. az meg simán betölt... nem értem...
De igen. Nem rossz. Ami nagyon nem jött be az az, hogy hasra ütés szerûen van az egység szám változtatás pl 240 fõ a manipulus, de a cohors is-nagyon idegesített-a másik meg ,hogy nagyon könnyû...majdnem olyan könnyû mint az alapjáték.
és a DEI modról mi a véleményed? Vagy azt nem próbáltad?
Pár sor a Radious modról:(nem tudom figyeled-e Molnibalage az ékezet hiányát) Szóval belenyomtam 100 kört. Elõször is sokkal nehezebb mint az alap. Sokkal.(Rómával) És nem úgy , hogy csal a gép. Nem is értem ,hogy lehet az , hogy az ai ennyivel jobb mint az alapban. Az egy év négy kör és az évszakok megjelenése régi vágyam. Így-elõször a játékban komolyan kell a karaktereiddel foglalkozni, mert nagyon fontosak lettek. A polgárháború egyenlõre ki van véve, mert így értelmetlen. De amint rendbe hozzák vissza lesz helyezve. Amúgy pl. ebben is hatalmas lehetõségek rejlenek, csak karakterekhez kéne erõsebben felfûzni. A csatáknál a csatahossz ok, de az zavart, hogy néha indokolt esetben sem omlanak össze a sorok és még a gyengébb egységek is 70% veszteségig küzdenek egymagukban is. Ha-szerintem amúgy valami ilyesmi lesz a vége mert látok rá jeleket-azt csinálnák meg, hogy nem is feltétlenül a konkrét egység veszteség legyen az elsõ(persze azt is figyelembe kell venni)hanem a közvetlen környezetben lévõ egységek(saját) veszteség aránya legyen a döntõ-már is egy még reálisabb csataképhez jutunk. A diplomácia ok, kereskedelem is és végre nem kell állandóan a lázadásokat ütni..létezik, van, de nem egy körben 2. Viszont így, hogy a gép tényleg a maximális erõ összpontosításra törekszik, és tényleg jól harcol, elõjön egy eddig ismeretlen probléma. Mivel a hadseregben lévõ egységszám a 20(óriás baromság-nem mennék bele miért), ezért sok esetben szinte lehetetlen normálisan a csatába hozni a 3 hadseregnyi emberedet az ellenség nem egyszer-sõt gyakran-4 hadseregével szemben. Viszont ezek már kezdenek az ígért "epic battle" kategóriába lépni, és bizony elég döntõek is tudnak lenni. Én azt mondom az irány jó, csak így tovább.
Mi nem a teljes Radioust használjuk, az coop-ba játszhatatlanul lassú. Csak a Radious AI mod van fent. Tegnap újat kezdtünk, lement pár kör, a csapattársamnak jött 4 hadüzenet, nekem semmi.
A klisens állam területén való toborzás, hogy mûködik? Sima mod nélküli alap verzióban is van? Csak Róma tud vagy bármelyik nép?
Kijött a béta 9.
Ami a steamon van.Mindent tartalmaz, kivéve a grafikai modot. Nagyon nincsen ilyen történet(mindenki hadat üzen) mint nálatok, 11 néppel vagyok jó viszonyba,2 háborúba.
Ez szerintem valami bug, a vanila is csinálja. Am a full radius modot érdemes használni (mondjuk a csata részét átalakítottam magamnak a rövidebb csatákért).
Te egyébként itt melyik radious modról beszéltél? Mert van külön Radious AI mod, ami gyakorlatilag azt csinálja hogy mindenki hadat üzen akit ismersz, na ez így tényleg kihívás... Egy haverommal kezdtünk vele coop kampányt, de lehet jobb lesz újra nekiugrani, hátha csak nem volt szerencsénk :)
És véletlenül sem kioktatásképpen...de én éppen ezért olvasom az eredeti történetíróktól a könyveket-nagyobb könyvtárakban szinte biztos minden megvan amibõl létezik magyar fordítás-nem pedig netes cikkekbõl, vagy sok kép kevés szöveg-az is rosszul fordítva-könyvekbõl. Persze nem mondom van a neten is tök jó, de azért az ókori történetírók eredetije az igazi. És még sok esetben ott sem egyeznek a dolgok-minél távolabbi az író(az eseménytõl. De legközelebb így jutsz az igazsághoz. Amúgy meglepõdnétek, hogy a mai divat töri' könyvek mennyit csúsztatnak és ferdítenek. A médiáról nem is beszélve Pl. History csatorna. Betiltanám.
Idézetek: "A seregek felállása mindazonáltal hasonló volt: a lovasok mindkét oldalon a szárnyakon foglaltak pozíciót, a centrumban pedig – harcérték szerint – három sorban álltak fel a gyalogosok (illetve karthágói oldalon még az elefántok)." Az összecsapás Scipio számára indult kedvezõen, miután ugyanis Hannibál rohamra küldte az elefántokat, a római gyalogosok hatalmas kürtjeikkel megzavarták az állatok nagy részét, azok pedig a zaj hallatán váratlanul visszafordultak, és a punokra támadtak. A karthágói hadvezér ugyanakkor a többi elefánttal sem tudta szétdúlni az ellenség sorait, Scipio utasítása nyomán ugyanis a római manipulusok – gyalogos egységek – egyszerûen szétnyíltak a dübörgõ állatok elõtt, hátul pedig egytõl egyig lemészárolták õket."
Tehát szétnyíltak a sok és formációk a formáció, és nem eleve így állt fel. De mindegy, a Rome 2 szempntjából ennek semmi jelentõsége.
Szerintem ez csak véletlen. Az alappal is van hogy szerencsétlenül jönnek össze a dolgok. Attól meg hogy hosszabbak a csaták nem érzem nehezebbnek, csak nem szabad türelmetlenségbõl rossz döntést hozni, ha ezt kibírod még könnyebb is. Meg kicsit alkalmazkodni kell a játék kiegyensúlyozatlan hülyeségeihez. Ha tudod hogy a távolsági egység szart se ér, nem kell olyat rakni a seregbe, és ha tudod hogy a lovak ûbertáposak akkor mondjuk nem árt egy seregbe belepakolni 12-15 nehézlovast. Az meg külön vicc, hogy 2-3 pikemannal meg lehet védeni egy várost akármekkora túlerõ ellen.
Itt van 8 betûtípus ami mellesleg a magyar ékezeteket is tartalmazza. A játék 1 nagybetûset és egy normál típust használ, szóval lehet vegyíteni õket tetszés szerint vagy akár csak 1et használni. Csatatérképen is cseréli a betütípust!
Én meg egészen mást vettem észre. Pl azt hogy vh fokon Rómával csat vesztés nélkül menetelek a gyõzelem felé az alappal, Radioussal meg 265-ben sikerült levernem az utolsó Etruszk várost 4 körévvel!. Továbbá kb 2* okosabb az ai és nagyon komoly csapat összevonással játszik. Bocs , hogy ezt mondom de te szerintem nem nyomtál le 10 körnél többet.
Mivel amúgy is idõrabló a rengeteg csata, szerintem nem éri meg a Radioussal nyomni. Nem sok különbség van, csak elveszi a játékidõdet. Az alapjáték haladósabb.
Én is próbáltam a modot, de szerintem nem sok különbség van. Úgy tûnik hosszabbak a fejlesztések, tovább fog tartani a játék, ettõl végül is nehezebb, mert késõbb válik könnyûvé. A csatában a közelharc sokkal lassabb, ettõl meg épphogy könnyebb, mert van idõ reagálni harc közben. A lovasok sokkal erõsebbek mint az alapjátékban, a távolsági sebzés meg sokkal gyengébb, viszont tovább lehet lövöldözni. Ez van hogy könnyíti, van hogy nehezíti a helyzetet. Mást eddig nem vettem észre.
Gyerekek mindenkinek ajánlom a Radious modot, fõleg azoknak akiknek túl kicsi a kihívás az alapverzióval, és keveslik a realitást is. Egészen kiváló az AI. Amit nem értek esküszöm. Hogy lehet az, hogy kétszer okosabb kampányban és csatában is. Etruszkokat alig bírom lenyomni, és nem azért mert bónuszt kapnak.
Azt nem tudom milyen ha könnyebbre veszed, de az tuti hogy az AI legendary-n se egy észlény, és nem érezni hogy olyan rengeteg bónuszt kapna. Ez a legkönnyebb rész a TW szériából, nem hinném hogy ne tudná bárki végigjátszani legnehezebb fokozaton, max pár körrel tovább tart.
Scipio Zama mellet pont nem egységes arcvonalat alkalmazott, hogy a fánik eltudjanak rohanni köztük.
Amúgy ha a nehézségi szintet feljebb rakom, akkor a csatában ez okosabb AI formájában jelentkezik, vagy elkezd csalni a morál növelésével, gyengítéssel mint a korábbi részekben?
Ma voltam vizsgázni római hadtöribõl, a császárkori hadseregbõl feleltem. Úgy érzem kifizetõdõ volt az a pár száz óra RTW játékokkal töltött idõ (meg amit az a "pár" könyv amit e játékok miatt olvastam el)
Teljesen igazad van. Bevallom ad hoc használom mind a kettõ verziót, valahogy röviddel úgy érzem , hogy nem helyes, nem magyaros...de tudom , hogy amúgy röviddel kell írni. De a kedvedért eztán csak mod lesz
Ja gondoltam, hogy nem direkt írtad, úgyhogy nem is tettem szóvá. Ami viszont a 300 éve harcmodor változásait illeti, szerintem sok mindent meg lehetne oldani,és remélem nagyokat néznek a szkeptikusabb játékosok majd a késõi módokon. Remélem nekem lesz igazam, mert az sokunknak jó lenne.
Akkor valamit vagy rosszul csinálsz a diplomáciában és/vagy valami olyan családot/factiont választottál, aki durva diplomáciai mínuszt kap a külkapcsolatokra. Pl. ha jól emlékszem a Barcid dinasztia Kártágó esetében ilyen, laza -30uk van mindenkire, szóval senki sem haverkodik veled, a macedónokat a hellének utálják stb.
Azért az is igaz, hogy eljön az konstelláció (ha nem baszol át mindenkit, kellõ nyersanyagod van és elég erõs vagy) hogy önként jönnek majd segget nyalni. Illetve vannak olyan népek, akikkel kifejezetten lehet haverkodni (az Aridatei? Massilia pl ilyen), illetve vannak akikkel meg kifejezetten nehéz (szkíták, örmények, egyiptom).
Hát, nekem a diplomácia szarra sem volt jó. Amikor már ma fél világ az enyém volt, akkor persze volt pár nép, aki háború nélkül is önként behódolt, de értelmes szerzõdést senkivel sem tudtam kötni. Soha. A legtöbb trade agreementért még én fizettem hogy legyen, a non-agression pactért is, amit néha pár kör után valahogy felmondott az ellen.
Azzal egyetértek, hogy mióta a katonák képessége jól mûködik nagyon lehet hódítani a játék elején. Még a patch elõtt is ment. Most, hogy a parittyás egyések már nem Gatling géppuskaként mûködnek, mert a testudo mûködik, még hatványozottabban igaz lehet ez.
Legendary-n játszok, ott egyébként nem is lehet visszatölteni csak a legutolsó autosave-t. A polgárháborút csak azért lehet elkerülni load-al mert ha alt+F4-et nyomsz mikor megkapod az üzenetet, az még autosave elõtt van, és kör végére rak vissza újratöltésnél. De mint kiderült felesleges elkerülni, csak apró kellemetlenség, túl kell rajta lépni... Csak én a Shogun 2 RD-jéhez mérten azt hittem kemény lesz és beszartam :)
Az a bajom igazából, hogy nem tudom mit kell ebben a játékban elkövetni ahhoz hogy bebukjad. Nagyjából akár mit csinálsz vége lesz valahogy. Pénz is van szarásig, bármelyik néppel fel tudsz állítani kapásból egy fullos sereget, és folyamatosan lehet hódítani, nincs pénzügyi nehézség soha. Szerencsére mûködik a diplomácia, de ez azzal is jár hogy jóval könnyebb lett a játék, alig támad hátba olyan akivel jóba vagy. A Shogun2-be azért lehetett bukni is, ha rosszul jöttek össze a dolgok, itt meg maximum elmegy pár kör ha probléma adódik.
Sziasztok! A játékban nem lehet valahogy kikapcsolni teljesen az árnyékolást?
Amit írsz, az pont azt a problémát feszegeti, hogy 200-300 év alatt jelentõsen változtak a harcmodorok. A királyság légiójának felépítése nem ugyanaz, mint a köztársaságé, a korai köztársaság légiója nem ugyanaz, mint a mariusi, a mariusi nem olyan, mint Ceasaré, az övé meg nem olyan, mint a császári kor légiói. És ez csak a felépítés. És akkor nem beszéltünk arról, hogy más harcmodort vesz fel egy hispániában, mást egy germániában, és mást egy keleten hosszú idõn át harcoló légió, mert más harcmodorú ellenféllel szemben kell talpon maradnia. A seregszervezési kérdések (mikor-milyen alegységeket milyen létszámban szerveztek), az egy kérdés, és megint más, hogy ezek milyen hadrendet vettek fel. Ezek sokkal változatosabbak, és függtek a szemben álló felektõl, tereptõl, az ellenfél felállásától, esetleg már ismert harcmodorától. Pl. magaslaton, szorosban még a rómaiak is alkalmazták a megszakítatlan sorokból álló egységes arcvonalat (tudtommal Africanus Záma mellett), más kérdés, hogy azt hogyan tagolták, hány cogors állt fel az elsõ vonalban, és hány vonalat alakítottak. Lentebb idéztem egy részletet, ahol egy ilyen felállás le van írva. Ez nem jelenti azt, hogy a felosztásoknak, egységeknek és alegységeknek ne lett volna jelentõsége, hiszen ez az irányíthatóság és mozgékonyság feltétele volt, mint ahogy az is, hogy az egyes egységeket képzett tisztek vezessék, és külön is irányíthatók legyenek. A római harcmodor nagyon alkalmazkodó volt ((miközben persze stabil alapokon, elveken és szervezettségen állt), hiszen az ókori világ számos különbözõ harcmodorú népével szemben kellett helytállniuk, és hosszú ideig sikersen tették ezt. Ezt modellezni egy játékban nem lehet (legalább is értelme nincs szerintem), és akkor a többi játszható néprõl nem beszéltünk. Meg arról sem, hogy egyes csaták (vagy inkább ütközetek láncolata) ténylegesen hogyan dõltek el, milyen szerencsés, balszerencsés esetek, véletlenek, tévedések vagy zseniális, máskor talán meg sem ismételhetõ elképzelések döntötték el ezeket, ott és akkor.
Azért bocsánatot kérek, hogy a centuriát és a cohorsot felcseréltem. Természetesen a cebnturia volt az alegység, és a cohors a magasabb egység.
Ja, gaugameilánál is 240 fõs kis' falanxból állt a csata sor. II.Philipos alkotta seregszervezet-240 fõs mondjuk taktikai alapegység(van neve de most nem jut eszembe valami szüntagma talán fonetikusan) a következõ a kis falanx 4000 fõ körül a következõ meg a nagy falanx 10-15000 ezer ember. Az adatokat emlékezetbõl mondom tehát kisebb letérés lehet. Kertész i könyvében pontosan megtalálod.
Miután végleg áttértek a cohors rendszerre-sok ideig tartott-a csatában már ezekkel mozogtak. Van egy erõs limit mi az ami még taktikailag mozgatható, és mi az ami már csak' stratégiai szinten. Persze ez így erõsen hangzik csak próbálok erõs kontúrt csinálni. A manipulus 2 db centuriából állt-160 ember pri. és hast. esetében. Ezek olyan kis egységek voltak amikkel nagyszerûen és igen gyorsan lehetett manõverezni terepen is, viszont összedolgozva (sakktábla alakzat) egységes és nagyon reagáló-képes frontot alkottak. Ez egészen addig jól mûködöt míg meg nem jelentek a nagyobb és egybemozgó ellenséges csapattestek, és-fõleg-a lovasság. Elsõsorban ez késztette õket arra, hogy 3 manipulust összehozva létrehozzák a cohorsot. Scipió A. Majd véglegesen majd 100 év múlva Marius. Kérdésedre válaszolva a Római sereg egységei mindent!!megtettek annak érdekében , hogy a harcban elkülönülve legyenek(erre szolgáltak a zászlók különbözõ formái és a jelzések), de ha mégis összekeveredtek a csapatok, mindent megtettek a tisztek , hogy újraszervezzék. Ennek hihetetlen sok nyomát találtam az összes római kor csata leírásaiban. Pl ha összekeveredtek a sorok és besûrûsödtek Caesar leírásaiban az már a vég elõtti utolsó állapot.
Érdekes kérdés az egységek mérete, felosztása. Nyilván, a római hadsereg felépítése jó és ismert példa arra, hogy alegység és magasabb egység szinten szervezték a haderõt, és szervezés, vezetés és irányítás szempontjából csatában és azon kívül is fontos szerepe volt ennek. Kérdés ugyanakkor, hogy a harc hevében ezek mennyire maradtak egyben, menniyre volt cél az egyben tartás. Itt arra gondolok, hogy pl. a centuriákból simán emeltek ki cohorsokat, más centúriák támogatására harcban, sõt, a tartalékokat is inkább cohorsokba szervezték, és szükség esetén ezeket, vagy akár ezeket is megbontva küldtek erõsítést, vagy pótlást az arcvonalon keletkezett résekbe. Nekem úgy tûnik, az arcvonal, és annak egysége fontosabb volt, mint az alap alakzatok és szervezetek tartása. Ennek játékbeli modellezésére inkább az olyan megoldások használhatók, mint amit a C&C-bõl, vagy az Age of Empire vagy Cossaks-ból imserhetünk, vagyis amikor egyedi katonák szervezhetõk igány szerinti nagságú egységekbe. A többi néprõl nincs tudomásom, milyen felosztások voltak, de pl. tudtommal Nagy Sanyi Guagamela-nál egyetlen nagy falanxot szervezett, a szárnyakat pedig több alakzatba szervezett lovassággal és egyéb biztosító egységekkel fedezte. De marathónnál is három falanxot szerveztek. A centrum volt a legszélesebb és legvékonyabb, amit át is törtek a perzsák (ehhez képest esettt csak 192 görög), a két szárnyon mozgó falanx pedig az átkarolást végezte.
A DeI nekem is tetszett az elején, jó úton haladtak, de most már nem tudom kéthetente újra tanulni az állandó újítások miatt az építmény fákat, egységeket. Leírás meg nincs. De pl. õk jó példa arra, hogy ami élethû, az nem biztos, hogy játékban élvezhetõ. Pl. amikor bevezették, hogy az egységek kimerültség esetén megfutnak, pontosabban automatice visszavonulnak, és bizonyos távolságra megállva pihenik ki magukat, mielõtt újra harcba vethetõk, tök életszerûnek tûnt, pl. Ceasar leírása alapján is. Más kérdés, hogy a játékban kissé kezelhetetlen volt, legalább is számomra. Egyszerûen azért, mert nem igazán lehetett jól megoldani az egységek harcból való kivonását és friss egységgel való felváltásukat. Nekem legalább is.